2112
Sök

Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 juli 2009
ska man åka driftsäkert finns ett alternativ:) Mercedes w123 300 turbo diesel, inte gör slött men tål en hel del. Bara man sköter oljan. Då kör man lätt 150 tusen mil (kamkedja var 50e kke d)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 656 Inlägg
22 juli 2009
Rquired skrev:
Janken skrev:
lodiseN skrev:

De gör den inte haha

Tråkigt att höra wink

Räknade precis ut att det är 6 året med primeran hehe tongue. Bytte koppling (kärring som hade den innan) o bromsar under de första två åren... Sug på den ni japshatare wink. Brummar dagligen, ingen "trailerQeen" direkt smile

Tja jag vågar påstå att där inte är några större skillnader. Båda bilarna ligger högt upp i tillförlitlighetsstatistiken. Vem bryr sig om man har 3 eller 4 fel om året så länge båda bilarna tuffar på som dom skall? Skall man vara riktigt petig har japs dyra delar, det har inte Bmw. Alltså är det dyrare att fixa tre fel på en sådan än fyra på en bmw. (Se teknikens världs undersökning, vad det kostar att underhålla en bil under 6000 mil. Bmw var med marginal billigast i alla klasser de har en modell i)

Men det var inte det jag tänkte skriva, rycktes bara med lite tongue

Visst kanske en Primera (Och Galant, 626 osv) håller, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga en tyvärr. De är osmidiga att köra för storleken (enorma vändradier tex), tråkiga som s*tan, inte bekväma med tanke på storleken (vår A-klass går bekvämare i alla farter än Morfars primera, samma sak med körstabiliteten). Och så känns de riktigt budget innuti, till och med skinnklädseln känns som den vore gjord i plast.

Dessutom, de kan kanske inte kallas törstiga direkt. Men en 193hp och en 231hp Bmw  (328 och 330) drar en dl mindre än en 130hp japs. En Bmw 525-92 drog en halv dl mindre, samma ex kan jag dra med ett par Audi och Mercedes. Och ingen av Bmw bilarna ovan har körts lungt, Primeran däremot busas aldrig med.

Några fel har förekommit på bilarna ovan, men aldrig så de blivit stående. Vi har väl haft tur. Kalla mig japshatare om du vill. Men kan jag välja mellan två bilar, båda kostar lika mycket i reperationer och startar och går. Men den ena har nått fel mer per år (i alla fall enligt statistiken) men är överlägsen den andra i allt annat. Då väljer jag denna.

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är inte ett dugg avundsjuk på din Primera eller någon annan med pålitlig japansk bil. Jag tar hellre nått fel extra än att köra runt med en sådan smile

**Obs, Skyline, Supra, Evo, Imprezza, Lexus osv räknas inte med som "japanare" ovan. Syftar på det som brukar kallas "vardagsbilar" bland de japanska modellerna.**

säg va du vill men bmw grejer e dyrt smile iaf här i halmstad big_smile men nej de går itne sönder så ofta spec inte marskinelt förutom e39an som e deras (första?) problem bil

113 Inlägg
22 juli 2009
Japanare eller inte, men det är bättre kvalité på gamla bilar.
Själv är man såld mazda smile
Har haft min miata -91:a i 7 år nu, och det enda som gått sönder på den är termostaten, en vajer till en fönsterhiss och nu har ljuddämparen sagt upp sig. Annars har den bara rullat trots min körstil big_smile
Snart rullat 12.000 mil.

Sen har jag en 323F -90:a som vinterbil. Var ett riktigt lik när jag fick vantarna på den. Kärringen som haft den hade kört omkring med en trasig termostat.. Hur länge hon gjort det kan man bara sia om, men jag fick byta hela kylsystemet. Slangen innan termostaten hade gått av på mitten av värmen, så motorn hade rullat utan kylning.
Men efter kylsystemet, ett kamremsbyte och lite ny olja och filter så spinner motorn som om den vore ny, vilket jag är djupt imponerad av med tanke på misshandeln den fått utstå av förra ägarinnan smile
Sen är där ju "viss" rost på bilen. Den är rostbenägen, men hade det bara åtgärdats i tid så..
17.000 mil and going smile

Jag har haft en V70 -01:a, och en sak är säker; Jag ska aldrig mer ha en ny volvo. Dämpare runtom 2 gånger, ljuddämpare som sprack på mitten (rätt vanligt). Sen ska vi inte snacka om alla underbara elfel.. Bilen låste upp sig själv när som, den bokstavligen talat ÅT styrboxar till fönsterhissarna. Sen drack den en liter olja var 500:e mil.
Sist men inte minst så servicen hos volvoverkstäderna... Jag ska inte ens dra upp all skit jag råka ut för. En sak är säker, säger deras dator att det inte är nåt fel på bilen så är det ju inte det...
Sålde skiten vid 18.500 mil.

Utöver det så har jag haft en audi 80 -89:a. Den kostade pengar.. Lagom till man hade fått hyfs på alla länkarmar, bussningar, dämpare och el så rasa växellådan.. Vid 18.000 mil på mätaren tongue

Kontentan är att om man bara byter olja, filter och kamrem/kamkedja som man ska så rullar gamla bilar bra långt smile
Rosten får man ju ta hand om i tid också givetvis, den kommer alltid förr eller senare..

Avstängd
232 Inlägg
22 juli 2009
har haft en 745:a 91:a som gick 72000mil sen gick kamrem/topp

Avstängd
512 Inlägg
22 juli 2009
En volvo 740/940 med B230F är inte så dryg på bränsle, gammal teknik och stor bil, men räknar man totalekonomin så är den svårslagen, bra mot rost och bra maskinellt..

Ford fantast
1 607 Inlägg
22 juli 2009
AcesHigh666 skrev:
Hasselstrom skrev:
När jag köpte min gamla e30 från 1985 i början på året räknade jag med att köra i den i en månad och sedan börja bygga. byta motor osv... Tänkte väl att den rasar när som helst, bara busa slut den in i de sista.

Har gått över 30k mil och alla vet att en e30 med sexan inte körs lugnt..   Alla bussningnar är i princip pulveriserade och borta, diffen skriker av oljebrist, morton rasslar och tickar högre än en leyland diesel.  Vatten är billigare än kylvätska och oljebyte, vad är det?

Varje morgon när jag åker till jobbet varvar jag varvstopp 1an och 2an och hoppas att den nån gång ska bara rasa ihop, så jag kan få min tumme ur och slänga i en m50 motor istället...

bilfan vägrar ju dö.... tycker nästan synd om den snart...

Jag vet en som behandlar sin volvo 940 på det viset... ändå går den igenom besiktning och bara tuffar på...

Om vi ska snacka slitstarka bilar så vill jag sätta volvo och VW i min topplista... ungefär lika avancerade trotts att de skiljer i konstruktion.. volvo är duktiga på att bygga stora, slitstarka men slöa familjebilar... (850 t5 räknas inte)... medans vw är duktiga på att bygga mindre pålitliga bruksbilar... har även uppfunnigt en hel bilklass...(gti klassen) och även dessa bilar har visat sig vara (relativt) slitstarka...

ford uppfann muskelbils klassen

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
Fiesta_Racing skrev:

Vad har det med rubriken på den här tråden att göra: Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juli 2009
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
Janken skrev:
Tråkigt att höra wink

Räknade precis ut att det är 6 året med primeran hehe tongue. Bytte koppling (kärring som hade den innan) o bromsar under de första två åren... Sug på den ni japshatare wink. Brummar dagligen, ingen "trailerQeen" direkt smile

Tja jag vågar påstå att där inte är några större skillnader. Båda bilarna ligger högt upp i tillförlitlighetsstatistiken. Vem bryr sig om man har 3 eller 4 fel om året så länge båda bilarna tuffar på som dom skall? Skall man vara riktigt petig har japs dyra delar, det har inte Bmw. Alltså är det dyrare att fixa tre fel på en sådan än fyra på en bmw. (Se teknikens världs undersökning, vad det kostar att underhålla en bil under 6000 mil. Bmw var med marginal billigast i alla klasser de har en modell i)

Visst kanske en Primera (Och Galant, 626 osv) håller, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga en tyvärr. De är osmidiga att köra för storleken (enorma vändradier tex), tråkiga som s*tan, inte bekväma med tanke på storleken (vår A-klass går bekvämare i alla farter än Morfars primera, samma sak med körstabiliteten). Och så känns de riktigt budget innuti, till och med skinnklädseln känns som den vore gjord i plast.

Dessutom, de kan kanske inte kallas törstiga direkt. Men en 193hp och en 231hp Bmw  (328 och 330) drar en dl mindre än en 130hp japs. En Bmw 525-92 drog en halv dl mindre, samma ex kan jag dra med ett par Audi och Mercedes. Och ingen av Bmw bilarna ovan har körts lungt, Primeran däremot busas aldrig med.

Några fel har förekommit på bilarna ovan, men aldrig så de blivit stående. Vi har väl haft tur. Kalla mig japshatare om du vill. Men kan jag välja mellan två bilar, båda kostar lika mycket i reperationer och startar och går. Men den ena har nått fel mer per år (i alla fall enligt statistiken) men är överlägsen den andra i allt annat. Då väljer jag denna.

Hoppas du inte tar illa upp, men jag är inte ett dugg avundsjuk på din Primera eller någon annan med pålitlig japansk bil. Jag tar hellre nått fel extra än att köra runt med en sådan smile

**Obs, Skyline, Supra, Evo, Imprezza, Lexus osv räknas inte med som "japanare" ovan. Syftar på det som brukar kallas "vardagsbilar" bland de japanska modellerna.**

säg va du vill men bmw grejer e dyrt smile iaf här i halmstad big_smile men nej de går itne sönder så ofta spec inte marskinelt förutom e39an som e deras (första?) problem bil

Klart jag säger vad jag vill cool

Visst är delar till bilar (Bmw ink) dyrt, men så går ju inte att jämföra. Jämför du med konkurrenterna, säg Volvo S60 tex?, är delarna inte dyrare än till dessa. Och E39 är väl ingen problembil? Ligger ju fan i topp när det gäller tillförlitlighetsundersökningar yikes

Bmw och problem? Då tänker jag snarare M40-motorn (felbelastning i toppen) eller vanos i de tidiga M5 E39 (Började låta som en diesel ungefär).

Edit: För övrigt så är Bmw/Saab åf här i Halmstad smått inkompetent rent ut sagt, inte det bästa stället att lämna sin Bmw.
Senast redigerat av Rquired (22 juli 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
22 juli 2009
Fiesta_Racing skrev:
Rille0 skrev:
Min far köpte en mazda 626-90 för 700spänn, 6 år senare har bilen kostat ett hjullager och en hallgivare, går fortfarande på samma olja och filter i motorn, bes utan anmärkning varje år. sjukt hållbara bilar gamla japsare.

samma olja och filter? det tror jag inte.

helt sant, oljan e kolsvart o lyftarna tickar som in i helvete, men de gjorde den när vi köpte bilen o vi har inte rört den sen dess.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juli 2009
Rille0 skrev:
Fiesta_Racing skrev:
Rille0 skrev:
Min far köpte en mazda 626-90 för 700spänn, 6 år senare har bilen kostat ett hjullager och en hallgivare, går fortfarande på samma olja och filter i motorn, bes utan anmärkning varje år. sjukt hållbara bilar gamla japsare.

samma olja och filter? det tror jag inte.

helt sant, oljan e kolsvart o lyftarna tickar som in i helvete, men de gjorde den när vi köpte bilen o vi har inte rört den sen dess.

Det finns flera mardrömsexempel på ägare som aldrig bytt olja, så 6år med samma olja är piss of cake egentligen. tongue

2 656 Inlägg
23 juli 2009
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Visst är delar till bilar (Bmw ink) dyrt, men så går ju inte att jämföra. Jämför du med konkurrenterna, säg Volvo S60 tex?, är delarna inte dyrare än till dessa. Och E39 är väl ingen problembil? Ligger ju fan i topp när det gäller tillförlitlighetsundersökningar yikes

Bmw och problem? Då tänker jag snarare M40-motorn (felbelastning i toppen) eller vanos i de tidiga M5 E39 (Började låta som en diesel ungefär).

Edit: För övrigt så är Bmw/Saab åf här i Halmstad smått inkompetent rent ut sagt, inte det bästa stället att lämna sin Bmw.

skojar du eller :p finns nog ingen bmw model som e39 som har så mycket skit fel ( spec el fel ) som nån annan bmw ja lite rubbade e dom allt big_smile

m40a ja de e ju en del motorpproblem med dom

men dom har ju nått ess i rock ärmen

m50 m52 tex helt outslitliga big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 juli 2009
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

skojar du eller :p finns nog ingen bmw model som e39 som har så mycket skit fel ( spec el fel ) som nån annan bmw ja lite rubbade e dom allt big_smile

Vissa gärna statistik eller någon länk till detta, för E39 anses generellt vara bland det bästa Bmw byggt. Framför allt när den var ny, och att det skulle vara massa elfel i dem har jag aldrig hört nått om. Och då hänger jag ändå på Autopower en del så man borde sett ett par trådar om detta i så fall?

Dessutom låg den ju topp i ägarundersökningar under hela modellens livstid. Var ju den där 96% av ägarna rekommenderade bilen till 100%. Hade den haft så mycket småfel som du beskriver borde det om inte annat synts på att ägarna klagade?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 juli 2009
TurbOla skrev:
Fiesta_Racing skrev:

Vad har det med rubriken på den här tråden att göra: Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

Han skulle väl "kontra" att jag påpekade att VW uppfann Gti-klassen... är inte så säkert på att han förstog mitt tankesätt med det uttalandet... jag menade ju på att VW bygger slitstarka bilar, och framförallt då motorerna... och trotts detta så håller även GTi modellerna otroligt bra...

....iaf dem gamla fram till golf 3... där sitter det ju en hederlig gjutjärnsspis med 8v/16v varav den första är en riktig slitvarg i stil med volvo b230 serien... 16v är nog lite mer oplålitlig men den kontrar det genom att gå som en raket i stället... cool

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ford fantast
1 607 Inlägg
24 juli 2009
AcesHigh666 skrev:
TurbOla skrev:
Fiesta_Racing skrev:

Han skulle väl "kontra" att jag påpekade att VW uppfann Gti-klassen...

just det

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Avstängd
424 Inlägg
24 juli 2009
Min 740 slår om till 45,000 vilken dag som helst nu smile

team Svineri. Volvos under construction.

2 656 Inlägg
24 juli 2009
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:

Vissa gärna statistik eller någon länk till detta, för E39 anses generellt vara bland det bästa Bmw byggt. Framför allt när den var ny, och att det skulle vara massa elfel i dem har jag aldrig hört nått om. Och då hänger jag ändå på Autopower en del så man borde sett ett par trådar om detta i så fall?

Dessutom låg den ju topp i ägarundersökningar under hela modellens livstid. Var ju den där 96% av ägarna rekommenderade bilen till 100%. Hade den haft så mycket småfel som du beskriver borde det om inte annat synts på att ägarna klagade?

en av mina bästa kompisar är mekaniker på bent bil smile de blir en hel del snack om bmw när vi ses vad han repparear e mest e39
bmw har väl skenerelt sveriges mest nöjda bil ägare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juli 2009
ekelund88 skrev:
Rquired skrev:
ekelund88 skrev:

en av mina bästa kompisar är mekaniker på bent bil smile de blir en hel del snack om bmw när vi ses vad han repparear e mest e39
bmw har väl skenerelt sveriges mest nöjda bil ägare

Oj då, hoppas inte din kompis tar illa upp av ovanstående åsikt. Men tyvärr har man inte fått nått direkt professionellt bemötande från dem alltid wink

Bmw, Subaru och Toyota (Lexus) brukar slåss om titeln Sveriges (och även Europas) mest nöjda bilägare. Vilken som oftast ligger på topp varierar, men dessa innehar generellt topp tre i alla fall. Vet inte riktigt, E39 kanske krånglar lite då? E39 är kanske vanligast i Halmstad, dem vet lol

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
24 juli 2009
TurbOla skrev:
En gammal Volvo rödblockare anses också outslitlig - men hur rolig är den att köra?
Hur bränsleekonomisk är egentligen den motorn/bilen?

Nja, 0,85 blandad körning är väl inte helt åt h-e på en B230FB? Visst, man kan ju åka Ica-kasse för nån deciliter mindre per mil, men totalkostnaden blir oavsett det högre i och med dyrare rep, mer värdeminskning osv på nyare bilar.

Eftersom jag gör allt på bilen själv (service, rep, osv) blir det svårt att finna en bil som går billigare totalt sett, då jag vill åka stor bil...
Senast redigerat av Dave_C70 (24 juli 2009)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök