4400
Sök

Trimma Volvo 460 Turbo

1 062 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Tjena

E det ngn här som har trimmat en 400 turbo ngn gång??

Vad behöver man göra för att komma upp i ca 250 hk??

Jag har 440cc spridare hemma och ett 19t agg??? Som jag kan använda ^^

Koppling? hur löser man det lättast finns det ngra förstärkta tp till dem  lr måste man modda?
Växel-lådan kan man byta den mot något starkare?? Har hört att en s40 låda skulle passa hyffsat?

Hur mkt effekt håller bottendelen för?

Finns det chip till dessa bilar? lr måste man gå på tex ms direkt?

Mvh Jocke

PS INGE SNACK OM ATT DESSA BILAR E SKIT I DENNA TRÅDEN NU FFS !!

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
ngn?

Team Björkeryd

Bonntrimmare
620 Inlägg
22 juli 2009
jag vet richard lödde om något i boxen på sin 480tic fråga honom http://www.garaget.org/RMCH

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 688 Inlägg
22 juli 2009
Problemet är väl att trimfirmor inte lagt ner tid och pengar på att utveckla trimdelar till denna motorn så några direkt färdiga chip för ett 19t finns nog inte. Itsfun har däremot ett färdigt chip som passar till orörd motor.
Enklaste möjliga e väl som du säger, ett ms och mappning efter att du monterat 19t.
Men jag tvivlar starkt på att bottendelen klarar av vad ett 19t maxar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 062 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
jo maxxa 19t e väl inte direkt planerna nu lär ju bara spinna ändå men om jag hamnar på ca 230-250 hk ca så hade det vart kul ^^ Bilen väger ju trots allt bara 1100kg tongue

Men har läst ngnstans att några på 480 klubben har 300hk å standard bottendel

det håller ju bara man har koll på avgasmottrycket så det inte blir för högt det e ju oftast det lr spik som knäcker stakarna inte effekt wink

Det jag e mest orolig för e växellådan, diff och koppling hur det håller

Det där med färdiga chip ger jag inte så mkt för iaf. På min 945a som jag har nu sitter det ett steg 1 chip det ska väl ge en 190 hk lr nått men när jag bänkade så vart det 280hk ist wink (lite mer gjort än bara chip wink )

Mvh

Team Björkeryd

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
22 juli 2009
Det finns en bra guide för hur man lödar om boxen för att kunna justera laddtrycket i boxen, antingen med motstånd eller potentiometer. Man kan ju ändra laddtrycket efter situation då också om man vill det. Som redan nämnts så finns det inget särskilt stort utbud av chip till 400 och de där 30 hästarna som itsfun säger att man får av deras chip kan man få ut genom att bara öka laddtrycket till runt 0,75-0,8, vilket jag antar är i princip det enda deras chip gör. Det blir nog till att mappa om själv om man vill göra det seriöst. Om du vill ha guiden till motståndstrimmet kan jag skicka den, jag har den på datorn.

B18FT-motorerna som sitter i 400-seriens turbomodeller ska kunna klara runt 200 hk och 1 bar i originalutförande utan problem. Över det så är det däremot lite riskabelt att köra i originalutförande, men det har jag ju förstått att du inte hade tänkt. tongue
Senast redigerat av Sheba (22 juli 2009)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

1 062 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Ja jo det hade vart väldigt trevligt med den guiden smile Jag pmar min mail wink

Okok vet du va det e för orginalturbo på dessa bilarna??

Mvh

Team Björkeryd

Avstängd
232 Inlägg
22 juli 2009
skrot bilar! köp min 940 wink

1 062 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
rawbin skrev:

Men va fan jävla pucko kan du inte läsa det jag skrev högst upp?? INGE SKITSNACK OM DESSA BILARNA
e så jävla less på det!!! jag väljer väl själv vilken bil jag ska köpa å inte du??

Och för den delen så har jag redan en 945a med ca 300hk så bara var tyst  wink tongue

Mvh

Team Björkeryd

Avstängd
232 Inlägg
22 juli 2009
jävla pucko själv? JAG FÅR VÄL TYCKA ATT DET ÄR JÄVLA SKROT BILAR??? jag bestämmer väl själv vad jag tycker?

Driver
2 111 Inlägg
22 juli 2009
rawbin skrev:

Wildboy_87_ skrev:
Men va fan jävla pucko kan du inte läsa det jag skrev högst upp?? INGE SKITSNACK OM DESSA BILARNA
e så jävla less på det!!! jag väljer väl själv vilken bil jag ska köpa å inte du??

Och för den delen så har jag redan en 945a med ca 300hk så bara var tyst  wink tongue

Mvh

rawbin skrev:
jävla pucko själv? JAG FÅR VÄL TYCKA ATT DET ÄR JÄVLA SKROT BILAR??? jag bestämmer väl själv vad jag tycker?

Dessa allmänna regler gäller alla Garagets medlemmar och tillämpas över hela webbplatsen om inget annat anges.

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
• Var trevlig och respektera andras åsikter.

• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
• Använd sunt förnuft. Om du är osäker om det är OK att skriva något eller inte, skriv det inte!
• Personliga ärenden, "chatt" och liknande får inte förekomma i forumet.
• Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här.

Bara för att jag kände för det...
Senast redigerat av Janken (22 juli 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
En S40låda som skulle passa mot en B18FT, och sen få rätt avstånd mot hjulen, o.s.v?
Det blir en jävla massa moddande...

Dessutom är det samma lådor i S40 som i 850 eller S60 eller V70 - beroende på modell. wink
Äldre S40 1,8i har inte Volvo-lådorna.
Enklast blir att lämna iväg originallådan på förstärkning, för att lyckas modda dit en M56 blir INTE lätt...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
En S40låda som skulle passa mot en B18FT, och sen få rätt avstånd mot hjulen, o.s.v?
Det blir en jävla massa moddande...

Dessutom är det samma lådor i S40 som i 850 eller S60 eller V70 - beroende på modell. wink
Äldre S40 1,8i har inte Volvo-lådorna.
Enklast blir att lämna iväg originallådan på förstärkning, för att lyckas modda dit en M56 blir INTE lätt...

Okok trodde det satt annan i s40 med tanke på att det va 4 cyl å mindre effekt
Men vet du va det e för låda i 1.8i :n där då?? I 460 e det väl renult motor å låda?

kanske man ska kolla om det finns ngn starkare låda i nån renult då kanske om det finns ngn som passar någelunda då

Mvh

Team Björkeryd

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
Jag vet inte vad det är för renault-låda, men hur tror du det kommer att stämma med drivaxlar och koppling och sånt?

S40-motorerna är visserligen 4-cyl (många iaf, nu finns bl.a. S40 T5) men de ingår i Volvos vitmotor-serie som började med 850 och 960.

Man kan byta växellådor mellan vitmotorer utan problem, men från rödblock till vitmotor, dessutom tvärställd är ingen höjdare.

Adapterplatta, koppling hela vägen från tryckplatta o lamell till pedal, hastighetsgivare m.m.
För att inte tala om växellådsfästen, och det där. tongue
Senast redigerat av TurbOla (22 juli 2009)

* Voff voff *
11 266 Inlägg
22 juli 2009
Länk till tråden om trimmet på 480-klubbens hemsida:

http://www.svenska480klubben.com/forum1 … amp;t=2035

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
22 juli 2009
rawbin skrev:

Men på vilket sätt är det relevant för denna tråden vad du tycker? Acceptera att folk har olika smak och tycker om olika bilar. Varför du sedan hävdar att det är skrotbilar kan jag inte alls förstå, men det får stå helt för dig. Men tänk dig hur tråkig världen hade varit om alla hade kört runt i endast 940's. Var glad för den mångfald som finns istället för att gnälla på folk för att de inte kör samma bilmodell som du.

---

Och åter till trådens ämne.

Jag vet inte så mycket om 400'an som jag vet om t.ex 740 som jag har haft tidigare. Ingen aning om vilken turbo som sitter i dem, men det är inget monster direkt. Den gör ju det den ska upp till 1 bar, men om du nu ska få ut så mycket som möjligt ur bilen kanske det vore en god idé att byta ut den. wink

Växellådan som sitter i heter M59. Det är allt jag vet om den, egentligen, och information om den är ganska svårt att få tag på. Ingen aning om hur långt du kan pressa den heller. Om inte annat lär du märka det. wink Men de som jag vet som har trimmat sina 480's i 480-klubben har inte bytt låda och den har inte orsakat några problem. Det är i så fall kopplingen som har slitits ut.

Jag har skickat guiden till dig. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
Sheba skrev:
Växellådan som sitter i heter M59. Det är allt jag vet om den, egentligen, och information om den är ganska svårt att få tag på. Ingen aning om hur långt du kan pressa den heller. Om inte annat lär du märka det. wink Men de som jag vet som har trimmat sina 480's i 480-klubben har inte bytt låda och den har inte orsakat några problem. Det är i så fall kopplingen som har slitits ut.

M59 heter ju 850R/V70R FWD-lådan, med diffbroms. tongue

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
22 juli 2009
TurbOla skrev:
M59 heter ju 850R/V70R FWD-lådan, med diffbroms. tongue

Må så vara, men växellådans namn till 400-serien är ändock M59, men det är inte samma låda som sitter i 850R. Däremot ska du ju också tänka på att motorn heter B18 fastän det inte är en Volvo B18, t.ex. tongue
Senast redigerat av Sheba (22 juli 2009)

Sök