Utformning på Baslåda

DouglasB
21 juli 2009 · 22 Inlägg

Hejsan!

Tänkte Bygga mig ett par högtalare men är trött på den vanliga rektangulära eller kvadratiska formen. Tänkte kolla om det är någon som vet man man kan leka lite med formerna men fortfarande ha samma volym? Eller blir det helt fel ?
Kan man bygga tex en kvadrat uppe sen ett smalare område ner till en ny kvadrat?
Det handlar om en Baslåda med 2x10 tums basar och 2 x reflexrör
/Douglas

Volvo V70 R (1999)
svenne-banan
21 juli 2009 · 55 Inlägg

klart du kan bygga de. men hur o hur bra de håller är ju en annan sak.

DouglasB
21 juli 2009 · 22 Inlägg

Håller är väl inga problem, det är att det får ju inte låta skit heller smile

Volvo V70 R (1999)
svenne-banan
22 juli 2009 · 55 Inlägg

om ja ha fattat de rätt så vill du ha de som ett timglas och då kan de bli lite svårt att få de att hålla om du ska bygga i MDF.

M_Back
23 juli 2009 · 535 Inlägg

Lånar tråden. Vi säger att jag har en ritning på en uträknad baslåda i datorn. Spelar det då någon roll för ljudet hur lådan utformas, så länge som volymen är densamma som på den ursprungliga ritningen?

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
svenne-banan
25 juli 2009 · 55 Inlägg

Lemmy_Kilmister skrev:
Lånar tråden. Vi säger att jag har en ritning på en uträknad baslåda i datorn. Spelar det då någon roll för ljudet hur lådan utformas, så länge som volymen är densamma som på den ursprungliga ritningen?

så länge som volymen är den samma så ska det nog inte bli någon större skillnad på ljudet.

Fenrir
16 juli 2010 · 17 Inlägg

Nu är detta en gammal tråd, men jag satsar här istället för att öppna en helt ny för en ynka följdfråga.

Vill ha en baslåda men så som jag tänkt mej, om den ska få plats, kommer den bli väldigt smal. Icket-djup alltså, utan snarare väldigt rektangular. Undrar om det påverkar ljudet alltför negativt?

alltså:
         _                             ____
inte   l_l  och djup, utan     l____l  och ganska platt. (nu tittar ni "rakt in i högtalarna" förstår ni hur jag menar?)

smile

Senast redigerat av Fenrir (16 juli 2010)

Volvo 945 "SE 2.3" (1997)
Bensinskallen P o r s c h e
16 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Fenrir skrev:
Nu är detta en gammal tråd, men jag satsar här istället för att öppna en helt ny för en ynka följdfråga.

Vill ha en baslåda men så som jag tänkt mej, om den ska få plats, kommer den bli väldigt smal. Icket-djup alltså, utan snarare väldigt rektangular. Undrar om det påverkar ljudet alltför negativt?

alltså:
         _                             ____
inte   l_l  och djup, utan     l____l  och ganska platt. (nu tittar ni "rakt in i högtalarna" förstår ni hur jag menar?)

smile

Är inget ljudproffs nu men när bakväggen börjar närma sig högtalarmegneten så kan de bli lite slöddrigt, men har du bra isolering i lådan så fungerar det utmärkt! Märkte det när jag knåpa ihop en låda en gång, och basen ville inte riktigt spela max. De blir väl resonans eller något, vet inte... Men de blev mycket bättre när jag la dämpmatta i bakkanten wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
kalle_kalle
16 juli 2010 · 2 914 Inlägg

inte är det nåt problem om den bara inte är så djup, men om den ska vara portad tycker jag du inte ska ha porten för nära botten så det kan tappa luftflöde i botten eller ha basens magnet förnära botten så inte "kylhålet" i magnetens baksida blir igentäppt så basen går varm,

tack för att du sökt innan du öppna en ny tråd smile

lycka till med bygget smile

Putte-Penzel Billackerare
16 juli 2010 · 231 Inlägg

kalle_kalle skrev:
........ha basens magnet förnära botten så inte "kylhålet" i magnetens baksida blir igentäppt så basen går varm

Tar en liten fråga jag å då för å vara på den säkra sidan nu när det ska byggas låda! smile

Monteringsdjupet på mina basar e 11,2cm å lådan som ska byggas kommer bli 20cm djup (invändigt)!

Så om jag räknat rätt så kommer basarna hamna 11cm från bakväggen om jag använder 22mm MDF!

Det ska väl inte vara nån fara....el?

MVH
Penzel

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Lonefox Bad music kills good sound
16 juli 2010 · 7 241 Inlägg

Putte-Penzel skrev:

kalle_kalle skrev:
........ha basens magnet förnära botten så inte "kylhålet" i magnetens baksida blir igentäppt så basen går varm

Tar en liten fråga jag å då för å vara på den säkra sidan nu när det ska byggas låda! smile

Monteringsdjupet på mina basar e 11,2cm å lådan som ska byggas kommer bli 20cm djup (invändigt)!

Så om jag räknat rätt så kommer basarna hamna 11cm från bakväggen om jag använder 22mm MDF!

Det ska väl inte vara nån fara....el?

MVH
Penzel

Det är GOTT om plats över.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang