KöpRåd Mazda RX7 Eller toyota Supra

chrno RE-雨宮
26 juli 2009 · 481 Inlägg

dkws2 skrev:
helst ingen... supran är sjukt överskattad ful har den blivit med åren för att alla har dom, tunga är dom med.....
sen till rx7 en polare har en sådan frän bil men catten har gått sönder 20000kr inte billigt sen är dom nog svårmekade med men den e ju klart snyggare

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.. ursäkta..  Varför i hela fridens namn köper man en ny orginalkat som måste specialbeställas av Mazda från andra sidan jorden.. Kör han bilen trimmad utan att ta bort katten, och eller har mappat den som en åsna så kommer nästa kat också att gå sönder. Avgaserna i en Rx7a blir VARMA. Gör om gör rätt..  En eftermarknads Racekatt som är byggd för luftpump, flödar mer och är godkänd av SBP kostar i runda slängar 10k.. Förmodligen lite mer med dagens kassa krona.. Då har han ett racedito byggt av företag som tävlar med Rx7or.

Och vad är det som är svårmekat med en Rx7?  Det finns i stort sett 3 rörliga delar i en Wankel..  2 rotorer och vår motsvarighet till vev.  Låter väldans avancerat om du frågar mig..  För har man en Supramotor eller vilken annan otto som helst så är det ju skitlätt för vem som helst att byta kolvar,stakar,vev,kam,vadsomhelst..

Jag vet att jag hade lejt bort det arbetet om jag vill få det rätt gjort. Spec om det innebär att jag skulle porta/förstärka något.. Men jag kanske var den enda som inte blev motorguru bara för att jag köpte en sportbil med ottomotor..

RE-Amemiya Kitted FD3S
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 juli 2009 · 1 948 Inlägg

expect1991 skrev:

camaro67 skrev:

lodiseN skrev:

Supran väger väl 1460 tror jag;) jävlar va lätt månen är ändå

En supra väger inga 1460. Snarare 1660 och ska du ha en med targa så får du plusa på minst 100kg till

"1460 kg (3219 lb) (non-turbo)
1581 kg (3486 lb) {turbo}"

Källa:Wikipedia. Har ingen som helst anledning att tvivla på att wikipedia har rätt i detta fall.

Till TS: Vill du ha en bil som är "skottsäker" ,trim-bar som tusan och som går som ett skott rakt fram: Supra.
Vill du ha en smidig bil som varvar som en tok är RX-7 ditt val.

Jag hade valt Supran vilken dag som helst.

Vägverket säger annat..

som sagt, enligt vägverket så 1640 på en turbo utan targa... och jag skulle nog tro att vi väger med förare? och alla vätskor? samt lite bensin?... i sånna fall är det det som står på vägverket som gäller, för man kan inte köra en bil utan förare, bensin, olja och dylikt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
T16_AeRo
26 juli 2009 · 712 Inlägg

RX7 tycker jag helt klart
Supror har blivit alltför vanliga..

jmd
26 juli 2009 · 203 Inlägg

Vanlig lr ej, man ska ju ta den bil man själv tycker bäst om. En till sak jag tänkte på: Rx7'an drar ju väldigt mycket soppa. Sen vet jag inte hur mkt mer i jämförelse med Supran...
o hur är det med försäkringar på dom här båda bilarna?

racertomten: Har vi gjort ditt beslut lite enklare lr svårare? smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Iam2fast4U
26 juli 2009 · 1 534 Inlägg

T16_AeRo skrev:
RX7 tycker jag helt klart
Supror har blivit alltför vanliga..

word, supror är så jävla överskattade och fula så det inte finns roll
2fast 2 furious typ...

BMW E34 "538" (1990)
jmd
26 juli 2009 · 203 Inlägg

Iam2fast4U skrev:

T16_AeRo skrev:
RX7 tycker jag helt klart
Supror har blivit alltför vanliga..

word, supror är så jävla överskattade och fula så det inte finns roll
2fast 2 furious typ...

ja, för Rx-7'an va ju aldrig med i 2F2F lr så..! wink

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Iam2fast4U
26 juli 2009 · 1 534 Inlägg

jmd skrev:

Iam2fast4U skrev:

T16_AeRo skrev:
RX7 tycker jag helt klart
Supror har blivit alltför vanliga..

word, supror är så jävla överskattade och fula så det inte finns roll
2fast 2 furious typ...

ja, för Rx-7'an va ju aldrig med i 2F2F lr så..! wink

men supra har ju blivit en religon, gillar man inte en supra är man någon form av kättare roll

BMW E34 "538" (1990)
racertomten
26 juli 2009 · 118 Inlägg

jmd skrev:
Vanlig lr ej, man ska ju ta den bil man själv tycker bäst om. En till sak jag tänkte på: Rx7'an drar ju väldigt mycket soppa. Sen vet jag inte hur mkt mer i jämförelse med Supran...
o hur är det med försäkringar på dom här båda bilarna?

racertomten: Har vi gjort ditt beslut lite enklare lr svårare? smile

jo du.. enklare har det ju inte blivit, har ju inte fått den respons jag velat ha hehe men det är nog som dom flesta säjer, att åka med eller att till och med få provköra båda bilarna skulle säkert underlätta mitt beslut. men man har ingen i vän kretsen som har nån av dessa bilarna.
MoM på Bauhuas i Norköping är ju snart ska kolla om man iallfall kan få åka med ett varv med någon, att dom inte vill att man prov kör har jag FULL förståelse för.
ska höra runt lite se om det är någon som har dessa bilarna som kommer.
/Eriksson

Senast redigerat av racertomten (26 juli 2009)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 juli 2009 · 1 948 Inlägg

racertomten skrev:

jmd skrev:
Vanlig lr ej, man ska ju ta den bil man själv tycker bäst om. En till sak jag tänkte på: Rx7'an drar ju väldigt mycket soppa. Sen vet jag inte hur mkt mer i jämförelse med Supran...
o hur är det med försäkringar på dom här båda bilarna?

racertomten: Har vi gjort ditt beslut lite enklare lr svårare? smile

jo du.. enklare har det ju inte blivit, har ju inte fått den respons jag velat ha hehe men det är nog som dom flesta säjer, att åka med eller att till och med få provköra båda bilarna skulle säkert underlätta mitt beslut. men man har ingen i vän kretsen som har nån av dessa bilarna.
MoM på Bauhuas i Norköping är ju snart ska kolla om man iallfall kan få åka med ett varv med någon, att dom inte vill att man prov kör har jag FULL förståelse för.
ska höra runt lite se om det är någon som har dessa bilarna som kommer.
/Eriksson

Leta upp en supra och en rx7 på G.org som ligger nära där du bor... och förklara din situation och så frågar du lite snällt om du kanske skulle kunna få åka med och kanske t.o.m prova att köra lite... fråga kan ju aldrig skada eller hur?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Ranta
27 juli 2009 · 162 Inlägg

chrno skrev:

dkws2 skrev:
helst ingen... supran är sjukt överskattad ful har den blivit med åren för att alla har dom, tunga är dom med.....
sen till rx7 en polare har en sådan frän bil men catten har gått sönder 20000kr inte billigt sen är dom nog svårmekade med men den e ju klart snyggare

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.. ursäkta..  Varför i hela fridens namn köper man en ny orginalkat som måste specialbeställas av Mazda från andra sidan jorden.. Kör han bilen trimmad utan att ta bort katten, och eller har mappat den som en åsna så kommer nästa kat också att gå sönder. Avgaserna i en Rx7a blir VARMA. Gör om gör rätt..  En eftermarknads Racekatt som är byggd för luftpump, flödar mer och är godkänd av SBP kostar i runda slängar 10k.. Förmodligen lite mer med dagens kassa krona.. Då har han ett racedito byggt av företag som tävlar med Rx7or.

Och vad är det som är svårmekat med en Rx7?  Det finns i stort sett 3 rörliga delar i en Wankel..  2 rotorer och vår motsvarighet till vev.  Låter väldans avancerat om du frågar mig..  För har man en Supramotor eller vilken annan otto som helst så är det ju skitlätt för vem som helst att byta kolvar,stakar,vev,kam,vadsomhelst..

Jag vet att jag hade lejt bort det arbetet om jag vill få det rätt gjort. Spec om det innebär att jag skulle porta/förstärka något.. Men jag kanske var den enda som inte blev motorguru bara för att jag köpte en sportbil med ottomotor..

Där har du fel, köpte kat till min för endast 4500:- Godkänd av sbp smile

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
chrno RE-雨宮
28 juli 2009 · 481 Inlägg

Ranta: Nu var det inte det jag skrev iof..

Chrno skrev:
Jag skrev En eftermarknads Racekatt som är byggd för luftpump, flödar mer och är godkänd av SBP kostar i runda slängar 10k..

Det betyder en sånhär: http://www.knightsports.co.jp/blog/images/fd3s-metalit-001.jpg
Jag är fullt medveten om att du kan köpa bara celler för mkt mkt mindre men det är en annan femma.

Senast redigerat av chrno (28 juli 2009)

RE-Amemiya Kitted FD3S
Levinsson Brap Brap Brap
28 juli 2009 · 149 Inlägg

Att säga om en bil är snygg eller ful är väldigt personligt, att jag personligen älskar sjuans former och designen rent allmänt är min smak och tycke. Däremot kan man jämföra bilarnas fördelar och nackdelar för ditt typ av bruk. Du har inte skrivit att du tänker köra: bana, strippen eller dylikt, så jag misstänker att du vill ha en sportbil att glida runt i på sommaren.

För ditt ändamål tror jag inte det spelar så stor roll vilken bil du väljer, men vad jag kan bidra med av mina erfarenheter av sjuan är att balansen, väghållningen, och motorn är underbar. Och när vi ändå är inne på wankelmotorn och "rädslan" för den, som i de flesta fallen är helt obefogad. Sköter man motorn bra så är det inga problem. Där emot om man ska köpa en sjua som gått 10000 mil och har sjuttielva ägare så hade jag räknat med en renovering i priset (runt 30k inkl. arbete, inlämnat hos motorbyggare). Och ska man göra det med sin 6cyl ottomotor så räcker inte det till materialet..


jmd skrev:
En till sak jag tänkte på: Rx7'an drar ju väldigt mycket soppa. Sen vet jag inte hur mkt mer i jämförelse med Supran...

Vad är väldigt mkt soppa för dig?


Hoppas du hittar bilen som passar dig!
/Levinsson

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 juli 2009 · 1 948 Inlägg

Levinsson skrev:
Att säga om en bil är snygg eller ful är väldigt personligt, att jag personligen älskar sjuans former och designen rent allmänt är min smak och tycke. Däremot kan man jämföra bilarnas fördelar och nackdelar för ditt typ av bruk. Du har inte skrivit att du tänker köra: bana, strippen eller dylikt, så jag misstänker att du vill ha en sportbil att glida runt i på sommaren.

För ditt ändamål tror jag inte det spelar så stor roll vilken bil du väljer, men vad jag kan bidra med av mina erfarenheter av sjuan är att balansen, väghållningen, och motorn är underbar. Och när vi ändå är inne på wankelmotorn och "rädslan" för den, som i de flesta fallen är helt obefogad. Sköter man motorn bra så är det inga problem. Där emot om man ska köpa en sjua som gått 10000 mil och har sjuttielva ägare så hade jag räknat med en renovering i priset (runt 30k inkl. arbete, inlämnat hos motorbyggare). Och ska man göra det med sin 6cyl ottomotor så räcker inte det till materialet..


jmd skrev:
En till sak jag tänkte på: Rx7'an drar ju väldigt mycket soppa. Sen vet jag inte hur mkt mer i jämförelse med Supran...

Vad är väldigt mkt soppa för dig?


Hoppas du hittar bilen som passar dig!
/Levinsson

Men det går att göra det själv också om man är lite skärpt och påläst? renovera alltså!

Senast redigerat av AcesHigh666 (28 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Negeren
28 juli 2009 · 7 Inlägg

En RX-7'er lyder godt i de første par tusinde kilometer, og så bli'r du træt af at høre på insektlyde fra motoren hver gang du skal overhale en bil.

Og går den i stykker, så er du bare fucked, for det er ikke alle og enhver der kan skrue det lort. Tilmed smider en T88 RX-7'er måske 500 hk, mens  en T88 Supra kan lave 800 "uden problemer" smile

Supra'en lyder godt hele tiden, og den går "aldrig" i stykker.

I øvrigt bremser en eurospec Supra bedre end en RX-7'er.

Men en RX-7'er er naturligvis sjovere på små baner. Men hvor tit kører man på bane?


Men i sidste ende skal du vælge den, som du synes bedst om smile

Nothing to prove, just here to compete.
Volvo XC 70 AWD "Wäsä-vognen" (2000)
Levinsson Brap Brap Brap
28 juli 2009 · 149 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Men det går att göra det själv också om man är lite skärpt och påläst? renovera alltså!

Har inte själv behövt renovera, men finns om inte annat mycket guider hur man ska gå till väga. Så har man inte tummen mitt i **** och vill spara lite $ så är det nog inga prob.

Senast redigerat av Levinsson (28 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang