3680
Sök

Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

4 682 Inlägg
11 september 2009
Hedning skrev:
kanske det, men en 80 tals Buck med Turbo är ingen muskelbil, snabb men ingen muskelvagn iaf. Vettefan om man ens kan kalla corvetten för muskelvagn då, en Buck gnx backar ju ifrån en sådan på 2 Cylindrar.

tycker du inte att de e lite konstigt om inte grand national e en muskelbil då den finns med på musclecarclub.com :s lista?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
11 september 2009
Hedning skrev:
kanske det, men en 80 tals Buck med Turbo är ingen muskelbil, snabb men ingen muskelvagn iaf. Vettefan om man ens kan kalla corvetten för muskelvagn då, en Buck gnx backar ju ifrån en sådan på 2 Cylindrar.

Buck Gnx:en är iaf den första icke mopar bilen på min mest önskade lista iaf, tätt följt av Aston Martin V8 Vantage, ffan vilken bil!

Nej men självklart inte, det är absolut inte en muskelbil, som ironiskt nog utpresterar dina Hemi järn med 200hk mindre.. roll

Men eller hur..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fd Bannad
657 Inlägg
12 september 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Buck Gnx:en är iaf den första icke mopar bilen på min mest önskade lista iaf, tätt följt av Aston Martin V8 Vantage, ffan vilken bil!

Nej men självklart inte, det är absolut inte en muskelbil, som ironiskt nog utpresterar dina Hemi järn med 200hk mindre.. roll

Men eller hur..

200 hk mindre, har jag någonsin sagt att en gammal hemi ligger på 500 häst? Och om den utpresterar en Hemi, så lär den ju backa ifrån en gsx?

enligt mig så är muskelbilar från 60/70 talet, dom har stora V8or och dom kommer 3 mil på en 70 liters tank. Gnx:en passar inte in någonstans, bara för att en bil är snabb är det ingen muskelbil...

Märkesbög

4 682 Inlägg
12 september 2009
Hedning skrev:
enligt mig så är muskelbilar från 60/70 talet, dom har stora V8or och dom kommer 3 mil på en 70 liters tank. Gnx:en passar inte in någonstans, bara för att en bil är snabb är det ingen muskelbil...

begreppet muskel bil är ju subjektivt , men Gn uppfyller alla kritierier som dom "gammla" muskelbilarna gjorde så jag kan inte förså varför du inte räknar Gn som muskelbil?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 september 2009
Hedning skrev:
200 hk mindre, har jag någonsin sagt att en gammal hemi ligger på 500 häst? Och om den utpresterar en Hemi, så lär den ju backa ifrån en gsx?

Men GN, GNX och GSX är fortfarande Buick. wink Dina race-järn blir utpresterade av "gubb-bilar". wink

Muskelbilar är inte "stora V8'or" och drar 4 liter milen, utan det handlar om prestandan.. roll

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Eliminator
1 441 Inlägg
12 september 2009
Spelar ingen roll om -50 eller senare än -73 fel generation bilar helt enkelt oavsett Hk o prestanda.

Muscle car is a term used to refer to a variety of high performance automobiles. At its most widely accepted the term refers to American 2-door rear wheel drive mid-size cars of the late 1960s and early 1970s equipped with large, powerful V8s and sold at an affordable price for street use and drag racing, formally and informally.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Fd Bannad
657 Inlägg
12 september 2009
Siarnaq skrev:
Hedning skrev:

Men GN, GNX och GSX är fortfarande Buick. wink Dina race-järn blir utpresterade av "gubb-bilar". wink

Muskelbilar är inte "stora V8'or" och drar 4 liter milen, utan det handlar om prestandan.. roll

så en Ferrari enzo är en muskelbil? Rs4? Corvette? Srt 10 Ram?

när sa jag att Buick var ett gubbmärke? en Chippad t5a mördar dem flesta av dessa bilar idag, är de också en muskelbil?

Om det handlar om prestanda så passar väldigt många bilar in!

Märkesbög

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
12 september 2009
Det är kul hur folk håller på

"Om jag trimmar jag trimmar min Mustang för samma pris som din Ferrari kostade så blir min snabbare" bla bla bla.
Och sedan att folk håller på och klankar ner på bilar från 60-70 talet och säger att en ny BMW krossar dom.
Klart som fan att dom gör det, det har gått över 40 år!!!
Men vi tar en DÅTIDENS BMW mot en muskelbil.
Vem vinner då?
Ingen uppgradering, inget.
Dåtidens original från fabrik mot dåtidens original från fabrik.
Då kommer nog någon och ger exempel på något riktigt radikalt och säger "den här krossar den" t.ex Silverpilen.
Klart som fan "den" bilen skulle klå "den andra" bilen eftersom "den" bilen är byggd på ett annat sätt än "den andra" bilen.
Man kan inte jämföra sådär!
Europa utvecklar hela tiden för bana!
USA är 402m en national sport som många älskar.
Bilarna byggdes och byggs fortfarande för det.
Live with it och sluta klaga era patetiska idioter.
Om GM vill att deras bilar ska vara sjukt snabba i kurvor, så kan dom bygga det.
Men dom vill bygga för 402m för det gillar dom!
I europa håller vi på med hur snabba bilarna är i Nürburgring vilket dom kanske tycker är fånigt.
I USA håller dom på med 402m vilket vi kanske tycker är fånigt.
I Japan håller dom på och drifta vilket européerna och amerikanerna tycker är fjantigt.
Live with it!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

109 Inlägg
12 september 2009
Dom flesta har egna åsikter om vad en riktig muskelbil är, låt det ämnet vara kanske istället för att tjaffsa om det? tongue

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 september 2009
Ja tjafset är ju inte direkt att hålla sig till topic, det trådskaparen vill vet var HUR SNABBA GAMLA AMERIKANSKA BILAR ÄR.

Så fram med fakta om just den sortens bilar och håll nya bilar utanför. smile

T.ex:
The 1970 Dodge Charger R/T Hemi

Specifications
Wheelbase, inches: 117.0
Weight, lbs: 3,800
Number built: 112
Base price: $4,360

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4bbl.
Compression ratio: 10.25:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 5000
Torque @ rpm: 490 @ 4000

Representative Performance
0-60 mph, sec: 5.5
1/4 mile, sec. @ mph: 13.9 @ 105

Källa: http://musclecars.howstuffworks.com/cla … t-hemi.htm
MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

140 Inlägg
12 september 2009
hmm en dodge superbird , gjorde 200 + mph redan 1969 , 426 hemi och 4 växlat manuell , dubbla 4 port , och dom vann ju nascar med dom (tom petty b.l.a ) så dom var ju rätt raska för sin tid även 0-100 km/h , men att bromsa var ju en helt annan sak ,,,,,sen så borde det ju nämnas att det finns inte så många av dagens bilar som hänger på en original 427/428   cobra från 60 talet , det måste väl ändå räknas som en muskelbil ??
Senast redigerat av brk95 (12 september 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 september 2009
Hedning skrev:
så en Ferrari enzo är en muskelbil? Rs4? Corvette? Srt 10 Ram?

när sa jag att Buick var ett gubbmärke? en Chippad t5a mördar dem flesta av dessa bilar idag, är de också en muskelbil?

Om det handlar om prestanda så passar väldigt många bilar in!

CORVETTE ÄR EN MUSKELBIL. SRT10 Ram räknas fan som muskelpickup.

Sålänge den är tillverkad i USA, och är ett Amerikanskt märke [duh, hur ända in i helvete kunde din hjärna inte omfamna den informationen?], och har hög prestanda så är det i märgen en muskelbil.

On a different topic, tycker Thunderbird 88 satt huvudet på spiken.

8 197 Inlägg
12 september 2009
brk95 skrev:
hmm en dodge superbird , gjorde 200 + mph redan 1969 , 426 hemi och 4 växlat manuell , dubbla 4 port , och dom vann ju nascar med dom (tom petty b.l.a ) så dom var ju rätt raska för sin tid även 0-100 km/h , men att bromsa var ju en helt annan sak ,,,,,sen så borde det ju nämnas att det finns inte så många av dagens bilar som hänger på en original 427/428   cobra från 60 talet , det måste väl ändå räknas som en muskelbil ??

Inte för att vara petig, men det var Plymouth som hade Superbirden.. Dodge hade Charger Daytona. smile

Cobran är en muskelbil, med hemska prestanda. 0-60 mph på 3,5 sekunder...

-Sir Jackie Stewart

8 197 Inlägg
12 september 2009
Thunderbird88 skrev:
Det är kul hur folk håller på

"Om jag trimmar jag trimmar min Mustang för samma pris som din Ferrari kostade så blir min snabbare" bla bla bla.
Och sedan att folk håller på och klankar ner på bilar från 60-70 talet och säger att en ny BMW krossar dom.
Klart som fan att dom gör det, det har gått över 40 år!!!
Men vi tar en DÅTIDENS BMW mot en muskelbil.
Vem vinner då?
Ingen uppgradering, inget.
Dåtidens original från fabrik mot dåtidens original från fabrik.
Då kommer nog någon och ger exempel på något riktigt radikalt och säger "den här krossar den" t.ex Silverpilen.
Klart som fan "den" bilen skulle klå "den andra" bilen eftersom "den" bilen är byggd på ett annat sätt än "den andra" bilen.
Man kan inte jämföra sådär!
Europa utvecklar hela tiden för bana!
USA är 402m en national sport som många älskar.
Bilarna byggdes och byggs fortfarande för det.
Live with it och sluta klaga era patetiska idioter.
Om GM vill att deras bilar ska vara sjukt snabba i kurvor, så kan dom bygga det.
Men dom vill bygga för 402m för det gillar dom!
I europa håller vi på med hur snabba bilarna är i Nürburgring vilket dom kanske tycker är fånigt.
I USA håller dom på med 402m vilket vi kanske tycker är fånigt.
I Japan håller dom på och drifta vilket européerna och amerikanerna tycker är fjantigt.
Live with it!

Där sas det bästa i denna tråden. smile

-Sir Jackie Stewart

140 Inlägg
12 september 2009
hehe sorry vänder alltid på dom 2 , men det är ju samma bilar igentligen , men det är och förblir muskelbilar smile och ag tycker personligen att dom är mäktiga smile

Fd Bannad
657 Inlägg
13 september 2009
Irmscher Vectra skrev:
Ja tjafset är ju inte direkt att hålla sig till topic, det trådskaparen vill vet var HUR SNABBA GAMLA AMERIKANSKA BILAR ÄR.

Så fram med fakta om just den sortens bilar och håll nya bilar utanför. smile

T.ex:
The 1970 Dodge Charger R/T Hemi

Specifications
Wheelbase, inches: 117.0
Weight, lbs: 3,800
Number built: 112
Base price: $4,360

Standard Engine
Type: ohv V-8
Displacement, cid: 426
Fuel system: 2 x 4bbl.
Compression ratio: 10.25:1
Horsepower @ rpm: 425 @ 5000
Torque @ rpm: 490 @ 4000

Representative Performance
0-60 mph, sec: 5.5
1/4 mile, sec. @ mph: 13.9 @ 105

Källa: http://musclecars.howstuffworks.com/cla … t-hemi.htm
MVH T.

och tänk på att det är en bil stor som en ålandsfärja, kör på legodäck och troligen hade en trött 3 petad Torqueflight under huven. Nu kan man säga att den är snabb!

har avhandlat en massa fakta om dem här tiderna tidigare, och efter det kan man ju säga att dem är minst sagt opålitliga!

och Siarnaq, Enligt mig så är riktiga muskelbilar gjorde på 60/70 talet, gäller inte det så är det billiga bilar med myche hästkrafter som är muskelbilar.

Märkesbög

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
13 september 2009
Hedning skrev:
och tänk på att det är en bil stor som en ålandsfärja, kör på legodäck och troligen hade en trött 3 petad Torqueflight under huven. Nu kan man säga att den är snabb!

har avhandlat en massa fakta om dem här tiderna tidigare, och efter det kan man ju säga att dem är minst sagt opålitliga!

och Siarnaq, Enligt mig så är riktiga muskelbilar gjorde på 60/70 talet, gäller inte det så är det billiga bilar med myche hästkrafter som är muskelbilar.

Jamen såklart, nya ZR-1 är ingen muskelbil. Viper ACR är ingen muskelbil. Nya Dodge Challenger är ingen muskelbil.

Ingenting med någorlunda prestanda förutom Hemi verkar inte vara en muskelbil. Wake up and smell the fucking roses, det finns gott om bilar där ute som gasar ifrån en Hemi baklänges, och när en sådan bil just måhända vara en Buick, vilket har ett rykte för att göra gubb-bilar, och inte minst med 2 cylindrar mindre och 200hk mindre, så agerar du som om du just blev våldtagen.

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
13 september 2009
Jag vill inte ens veta hur Monzan måste kännas att köras om jag tar en lång kurva i 150 blås..
=/

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

63 Inlägg
13 september 2009
Uttrycket "muskelbil" är ett senare påfund av tidningar med mera för att kategorisera vissa bilar, generellt är en muskelbil en midzizebil med performance inriktad storkubiksmotor. En charger med 2portad 318, trevlig bil i sej men är lika lite muskelbil som en chevelle med 307 o powerglide..
En impala 427 ss, tja var placerar man den, är ingen familjebil direkt..
Men för att återgå till frågan.
Nej de flesta amerkanska familjesedaner mm är inga blixtar, men har oftast mer motor och effekt i förhållande till vikt än motsvarande Europeiska och japanska bilar, och står sig nog ganska bra  mot dagens familjesedaner.
Jämför t.ex Volvo 144 1968 med fyrdörrars impala 1968....Två storleksmässigt vitt skilda bilar men med samma användnings område fast på olika marknader..dvs familje sedaner..
90hp 1300kg mot 200hp 1800kg vilken tror ni går snabbast..ja jag vet fanns sportmotor till volvon men impalan gick att få med bigblock..
Fö har kört lätt trimmad bigblockare på under 1,5 liter milen, beror ju givetvis på hur man gasar.
Bensinförbrukningen är väl det man minst skall bekymmra sig om om man skaffar en... Ja vad skall man kalla det ...highperformancebil...
Senast redigerat av red442 (13 september 2009)

362 Inlägg
13 september 2009
ganska kul också att tillverkarna bromsade sina motorer, fick en hög siffra men skrev en lägre bara för att det skulle bli billigare för kunden att äga dom.
ja hade ju inte blivit missnöjd om ja köpte en bil som i papprena hade 350 häst men som egentligen hade  500 när det väl gällde:)

en kul grej till är att dodge klämde ner sin största hemi i sin lilla modell dart. för att få plats med den använde dom slägga för att modifiera torped och innerskärmar. hur många bilar idag här "slägg" passform från fabrik:)

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Sök