1826
Sök

Hur grovt slippapper efter slipgrund, innan den riktiga färgen?

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Jag har lagt på zinkgrund, epoxigrund samt filler, så detta är klart i dagsläget.

Fillern jag använde mig av var så kallad "non-sanding" och tanken var att jag skulle slippa våtslipmomentet. Nästa dag när jag kom tillbaka till lackboxen så upptäckte jag dock att resultatet inte blev riktigt så bra som jag hade hoppats på. Visserligen så hade jag inte lyckats fått en enda rinning på hela bilen (vilket jag är riktigt nöjd med för att vara amatör) men ytan var inte speciellt slät utan var mer som äggskal typ.

Nu har jag våtslipat hela bilen förutom taket och dörrarna med 600p och ytan blev bra mycket bättre. Jag provade att slipa en liten fläck på ca 15x15 cm med 1200p dessutom och torkade rent ordentligt. Grejen är den att jag ser ingen speciell skillnad mellan fläcken som är slipad med 1200p och ytan bredvid (600p), är det någon idé att jag våtslipar med 1200p?

Mitt uppepå taket, som inte syns så tydligt i alla fall tror jag att jag bara kör med 600p, i vilket fall.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

36 Inlägg
25 juli 2009
du behöver inte våtlpipa alls det gör ignen firma allt nu för tiden:P det räcker med att slipa med p500 oscillerande maskin. och "non-sanding" betyder just att det är en grund som man inte behöver slipa på:Dom man öcesätter det till svenska..smile

Kärnkraftstomte
776 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Jo tanken var ju att slippa våtsliperiet. Men jag får ju bort "äggskalet" med P600 våtslip, ytan blir mer som lacken på en bil som har stått ute i både solsken och ösregn i 10 år men aldrig har sett en vaxduk ungefär. Men i så fall innebär det ju att P1200 deffinitivt är overkill.

Kan tillägga att jag ska lackera i blå metallic, ungefär som den här bilen: http://www.garaget.org/?car=58999

Har ju förstått att topplacken fyller porer ungefär lika bra som en tuschpenna gör så därför vill jag ju ha en så slät grund det bara går att få.

PS P500 maskinellt, vad motsvarar det i korn om man kör manuellt? P800?
Senast redigerat av MagnumR (26 juli 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

1 072 Inlägg
26 juli 2009
En vanlig solidlack så går 5-600p bra, men när det blir lite mörkare färger så rekomenderar jag att du endå går över hela bilen ordentligt med våtslip. Speciellt om du slipar förhand och man kan få ojämt sliptryck och sedan se sliprepor när lacken är lagd.

Sök