6559
Sök

Donuts med nästan tom tank, bilen dör.

451 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
De gångerna jag är ute och gör donuts och har lite bensin kvar (nere på röda) så kan bilen ibland dö. Jag antar att soppan åker åt ett håll och stannar liksom där och soppa pumpen suger torrt, eller kan det vara något annat fel? Är det farligt för bilen? Detta händer endast om jag har lite soppa kvar! Och det tar 3 sekunder extra att starta bilen då, låter ganska logiskt att den suger torrt tycker jag.
Här kör jag med nästan tom tank och bilen dör nästan vid 0:39 http://www.garaget.org/video/ziun3yxizqxb
Senast redigerat av T5Black (31 juli 2009)

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
31 juli 2009
Ja det är precis som du tror, pumpen klarar inte att pumpa nått om den börjar suga luft så motorn dör iom att bränsletrycket försvinner.

950 Inlägg
31 juli 2009
Det är inte någon bra idé att köra en motor hårt och med så lite bensin i tanken att bränslepumpen börjar att suga luft. Motorn kan ta skada och katalysatorn kan eldas upp (om du har en sådan).
Ett bränslesystem med en catchtank kan göra situationen lite bättre, men varför inte bara tanka lite oftare?

Kanon..
1 473 Inlägg
31 juli 2009
Seriöst?!

Är du en såndär som tankar din bil för en femtilapp åt gången så nu söker du en lösning på ditt problem?
Tanka för i helvete...

OEM <3
6 957 Inlägg
31 juli 2009
Du får väl börja lära dig leka med MINST en kvarts tank wink

OEM <3

2 982 Inlägg
31 juli 2009
Bjork skrev:

kunde inte sagt det bättre själv smile

566 Inlägg
31 juli 2009
leksak skrev:
Seriöst?!

Är du en såndär som tankar din bil för en femtilapp åt gången så nu söker du en lösning på ditt problem?
Tanka för i helvete...

ASG lol

RMR-Crew
478 Inlägg
31 juli 2009
Bjork skrev:

Kanske blir för mkt tyngd på bakhjulen då. wink

"Unloaded"
1 557 Inlägg
31 juli 2009
Inte så häftigt att leka @ macken, känns lite högrisk, men kanske bara är jag. Samt mitt tips; Tanka ordentligt så slipper du ditt problem.

"When innovation meets passion!"

Beslutsångest.
322 Inlägg
31 juli 2009
Du står ju vid en mack på filmen, tanka och kolla direkt om det var det som var problemet?

Amatör
444 Inlägg
31 juli 2009
Fan vad alla ska gnälla på allt o alla på detta forum känns det som

158 Inlägg
31 juli 2009
jo, alla är internetpoliser! ;D

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.

Supraman
2 300 Inlägg
31 juli 2009
T5Black skrev:
De gångerna jag är ute och gör donuts och har lite bensin kvar (nere på röda) så kan bilen ibland dö. Jag antar att soppan åker åt ett håll och stannar liksom där och soppa pumpen suger torrt, eller kan det vara något annat fel? Är det farligt för bilen? Detta händer endast om jag har lite soppa kvar! Och det tar 3 sekunder extra att starta bilen då, låter ganska logiskt att den suger torrt tycker jag.
Här kör jag med nästan tom tank och bilen dör nästan vid 0:39 http://www.garaget.org/video/ziun3yxizqxb

Vill du undvika att byta kolvar snart så får du sluta leka när du kör på reserven.
När motorn får mindre bränsle än vad den ska ha under hård körning så blir det som svetslågor inne i cylindrarna och bränner hål i kolvarna.

Du får skärpa till dig innan nått går sönder.

p.s nu när folk har läst hur du behandlar bilen så blir den inte mer lättsåld när du ska kränga den, tänk på det.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
31 juli 2009
Aldrig under 1/4 tank när du leker och aldrig över 3/4..   (beror iofs på hur hårt man "leker")

Förlite soppa = du kan pajja motorn.
Förmycket = Risk för spill vid extrem körning (t.ex på bana)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 653 Inlägg
31 juli 2009
beathacker skrev:
Fan vad alla ska gnälla på allt o alla på detta forum känns det som

kanske för att folk överlag nu för tiden ställer så jävla korkade frågor...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

451 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Haha tack för alla svar. Först å främst så tankar jag full tank en gång i veckan och alltid direkt när den går ner på röda. Alltid full tank!! Har väl bara hänt 3 gånger att den har dött så jag började just se kopplingen mellan att ha för lite i tanken och att den dör. Men nu vet jag de, aldrig sladda med lite soppa!!

451 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
T5Black skrev:

Vill du undvika att byta kolvar snart så får du sluta leka när du kör på reserven.
När motorn får mindre bränsle än vad den ska ha under hård körning så blir det som svetslågor inne i cylindrarna och bränner hål i kolvarna.

Du får skärpa till dig innan nått går sönder.

p.s nu när folk har läst hur du behandlar bilen så blir den inte mer lättsåld när du ska kränga den, tänk på det.

Hård körning vet jag väl inte om detta kan kallas, ligger stadigt på 3500-4000rpm men jag förstår vad du menar och har nu lärt mig en läxa. Tackar!

Sök