Projekt: Volvo s60 2,5T -05

Köptes för att byggas på men blev bruksbil istället, små modifieringar och förfining.
  • 15 Följare
  • 150 838 Visningar
  • Projektet avslutat 2 maj 2013
Delta_Rebel
4 oktober 2009 ·

Blev bra med stänkisarna fram:) ska du köra me den i vinter? trodde du hade Arosan som vinterpulka:P

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 oktober 2009 · 5 650 Inlägg

ser ju hyfsat ut.. vad va de för nitar de satt med innan vanliga popnits lr nå plast nitar?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
-Akerfeldt-
4 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

MrPersson skrev:
Blev bra med stänkisarna fram:) ska du köra me den i vinter? trodde du hade Arosan som vinterpulka:P

Tack smile

Jo, tänkte köra med den i vinter, dels så har jag nyligen köpt den och sen har den allt vettigt man behöver i vinter, t.ex. motorvärmare.

Hade jag inte bytt bort s40n hade det blivit arosa i vinter, som det ser ut nu så lutar det åt att farsan ställer av sin v40 och kör lite arosa i vinter istället smile

Rallyhalle
4 oktober 2009 · 4 299 Inlägg

Blev ju bra de där smile

Skönt att man inte e den enda som åker runt me dubbarna tongue

//Jacob

-Akerfeldt-
4 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

MrEricsson skrev:
ser ju hyfsat ut.. vad va de för nitar de satt med innan vanliga popnits lr nå plast nitar?

Helt vanliga tror jag, aluminium. De nya som följde med som jag som sagt inte använde var i plast.

-Akerfeldt-
4 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Blev ju bra de där smile

Skönt att man inte e den enda som åker runt me dubbarna tongue

//Jacob

Tackar smile

Tänkte att det är likabra, jobbar skift så man åker mycket tidiga mornar och sena kvällar och då kan det vara bra med vinterdäck, även om det kanske är i tidigaste laget smile

Och sen hade man ju hjulet redan borta när jag monterade stänkskyddena. På såvis sparade jag ett däckbyte wink

-Akerfeldt-
7 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

Fått frågan hur jag gick tilllväga med monteringen av stänkskydden mer ingående på ett annat forum, men lägger in inlägget även här om någon är intresserad wink

Här kommer en utförligare förklaring hur jag gått tillväga när jag monterade mina stänkskydd.

Började med att jag införskaffade 20mm långa rostfria skurvar, muttrar och brickor. Detta pga att en skruv går igenom både innerskärm och plåten, de andra går bara igenom innerskärm och plast. Men sen vill man ju även att skruvarna inte börjar rosta.

Borrade som sagt bara ur de nitar som skulle ersättas med skruv. Var ju lite pillrigt att få dit stänkskyddet, man behöver vara två personer.

Så här ser det ut från framsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/776672_2oqvj8.jpg

Detta är då från baksidan där mutter och bricka sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/778787_z71pwl.jpg

Trodde jag skulle få till en vettig närbild men inte då tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/778789_50u51f.jpg

Nu undrar ni säkert hur jag fått på muttrarna där, är ju rätt trångt tongue Funderade rätt länge vad man skulle använda för förlängningsskaft men sen insåg jag att jag faktiskt fick in handen där wink Lite svårare var det dock att få in handen där med både bricka och mutter utan att tappa det. Lite rivsår mm. fick jag men det får man räkna med.

Svårare än så här är det inte, fördelen med att göra såhär är att det är lättare att ta bort stänkskydden till sommaren om man vill det smile

-Akerfeldt-
18 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

En ny update då smile

Stänskydden har även åkt på bak, så nu sparar man riktigt på lacken smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/785122_bbj3bl.jpg

Så blev det från sidan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/785126_g0a4s2.jpg

Första tvätten efter lackbehandlingen, blänker fint för att vara silver smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/785127_k5tqvj.jpg

Och så en bonusbild på stänkskydden som jag tyckte blev ganska grym
https://www1.garaget.org/gallery/archive/58914/785137_de1osh.jpg

Det var allt för nu, kommentera gärna smile wink

-Akerfeldt-
25 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

Händer inte så jätte mycket med bilen just nu, men det närmaste som kommer komma på är extraljus inför vintern som antagligen kommer inhandlas nästa helg, så håll tillgodo med bilder.

Rallyhalle
25 oktober 2009 · 4 299 Inlägg

Ser ju ändå rätt okej ut med dom där stänkskydden smile

Kanske skulle va nått att överväga att ha faktiskt. Just nu räcker det med att åka 5 meter med bilen så är den ju skitig igen hmm

Och hur mycket jag än kollar på bilden förstår jag inte hur fan man får in en hand där tongue

//Jacob

-Akerfeldt-
25 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Ser ju ändå rätt okej ut med dom där stänkskydden smile

Kanske skulle va nått att överväga att ha faktiskt. Just nu räcker det med att åka 5 meter med bilen så är den ju skitig igen hmm

Och hur mycket jag än kollar på bilden förstår jag inte hur fan man får in en hand där tongue

//Jacob

Tackar, tycker de hjälper riktigt mycket och minskar hjulsprut så man sparar en del på lacken på dörrar osv. Och gör man som jag så går dem ju att ta bort till sommaren om man känner för det:)

Var lite tight att få in handen där, speciellt utan att tappa muttern man höll i wink Men det gick smile

Jolle87
31 oktober 2009 · 1 585 Inlägg

Så nu har jag kikat igenom hela tråden:) Mycket bra jobbat med bilen, Ser riktigt fin ut! Detta projektet kommer garanterat att följas. Lycka till smile

-Akerfeldt-
31 oktober 2009 · 2 638 Inlägg

Jolle87 skrev:
Så nu har jag kikat igenom hela tråden:) Mycket bra jobbat med bilen, Ser riktigt fin ut! Detta projektet kommer garanterat att följas. Lycka till smile

Kul att du tog dig tid att läsa allt, mycket roligt att höra och man tackar så mycket smile

Har inte kommit så jättelångt med projeket hittills, men det kommer när jag kan bestämma mig hur jag vill ha det wink

bbosse Mur&Kakel
1 november 2009 · 332 Inlägg

Har missat att följa den här tråden, men läste igenom lite snabbt nu:P Din bil är i väldigt fint skick och ser riktigt välhållen ut:) Bara de att du byter till 18-19" kommer göra grymt mycket på denna bil:)

Mvh

-Akerfeldt-
1 november 2009 · 2 638 Inlägg

bbosse skrev:
Har missat att följa den här tråden, men läste igenom lite snabbt nu:P Din bil är i väldigt fint skick och ser riktigt välhållen ut:) Bara de att du byter till 18-19" kommer göra grymt mycket på denna bil:)

Mvh

Tackar, kul att höra smile Hur stora fälgar som kommer på återstår att se wink

culan06 I En Gran Nära Dig
1 november 2009 · 303 Inlägg

trevligt med en snygg och stilren s60!

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
-Akerfeldt-
1 november 2009 · 2 638 Inlägg

culan06 skrev:
trevligt med en snygg och stilren s60!

Det tackar jag för smile

-Akerfeldt-
6 november 2009 · 2 638 Inlägg

Dags för en skriftlig uppdate, har idag beställt 3st extraljus till bilen inför vintern. De kommer nog i veckan så till nästa helg kommer det nog en roligare update med lite bilder osv. smile

isak90
6 november 2009 · 1 997 Inlägg

Härligt med mer ljus smile Du får gärna berätta sen hur du ska lösa monteringen, jag har lagt de lite på is så länge..

-Akerfeldt-
6 november 2009 · 2 638 Inlägg

isak90 skrev:
Härligt med mer ljus smile Du får gärna berätta sen hur du ska lösa monteringen, jag har lagt de lite på is så länge..

Japp, måste själv komma på en bra lösning först, men jag tror att det jag tänkt ut kommer fungera wink

Kommer ta några bra bilder för att visa dig smile

Senast redigerat av -Akerfeldt- (6 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang