Audi 100 2.3E Avant -93 - åter i bruk :D

opeldrifter
19 augusti 2009 · 1 253 Inlägg

ja det ser ju vettigt ut smile

Lev livet nu innan det är för sent
OpelMannenRacing Allmänt galen
19 augusti 2009 · 219 Inlägg

tackar tackar

b0nd3n
20 augusti 2009 · 1 944 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
tackar tackar

gå in på "oldaudiparts.se" tror jag adressen är, sen tar du o köperett par klara dubbelljus och blinkers till ådin smile

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
OpelMannenRacing Allmänt galen
20 augusti 2009 · 219 Inlägg

b0nd3n skrev:

OpelMannenRacing skrev:
tackar tackar

gå in på "oldaudiparts.se" tror jag adressen är, sen tar du o köperett par klara dubbelljus och blinkers till ådin smile

har jag inte råd med, ska ha råd att tanka och parkera fanskapet, de är inte direkt billigt att bo i skell och inte ha egen p-plats

NJ_
20 augusti 2009 · 2 118 Inlägg

Kul att antes gammla kärra lever vidare på gorg smile

D.i.l.l.i.g.a.f
OpelMannenRacing Allmänt galen
20 augusti 2009 · 219 Inlägg

NJ_ skrev:
Kul att antes gammla kärra lever vidare på gorg smile

kul att höra smile

ska nog montera exraljus på åket i helgen, blir då börja göra fästet, kommer hamna fyra big knickare i rad på den smile med planglas

OpelMannenRacing Allmänt galen
20 augusti 2009 · 219 Inlägg

kommer nog inte hända nått med denna på ett tag, dels har jag egentligen inte råd att köra den än, har inte fått löningen, och jag ska försöka få mig en egen parkeringsplats imorn, för de blir fort pengar om ja varenda natt ska betala för att få ha bilen nånstans. så mestedels kommer jag nog åka buss, sen kommer pengarna läggas på Kadetten, denna ska nu nästa vecka få en storservice (ingen verkar veta då kamrem var bytt tex...) sen kommer det nog inte hända direkt mkt

Kadetten har förövrigt fått en deadline av skolan, sista mars, till dess har jag på mig... jag kommer få kämpa, för jag står ännu utan motor och låda och karossen är ju fortfarande rätt rostig...

b0nd3n
21 augusti 2009 · 1 944 Inlägg

no, låt inte audin stanna av, fortsätta jobba med den nu !! smile en p-plats fixar man lätt i ske-å.

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
OpelMannenRacing Allmänt galen
21 augusti 2009 · 219 Inlägg

audin kommer stå, ska ner XE eller nån V6a i Kadetten är de väll tänkt...

OpelMannenRacing Allmänt galen
24 augusti 2009 · 219 Inlägg

ska skaffa fram dom lister som saknas, få se om jag kanske är och sliter lös listerna från nån 100, spelar inte så stor roll om de är A6 eller original 100 lister, de är en bruksbil

fixat extraljus, ska prova en riktigt storladdning lampor, dvs 6st Bosch Big Knick i rad big_smile
dimljus köpes förresten, små runda, danmobility hade förr men dom ha slutat, och nån fler som har vet jag inte

OpelMannenRacing Allmänt galen
27 augusti 2009 · 219 Inlägg

http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0053.jpg
tog en bättre bild på framlysena
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0055.jpg
med xenonet tänt
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0056.jpg
HJÄLP O_O vad har nu hänt O_O
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0057.jpg
ska bli kul att se imorgon om man får ihop skiten
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0059.jpg
kamremmen
http://i304.photobucket.com/albums/nn193/Hel0706/Foto0058.jpg
drivrem till klimaten och generatorn bla

kanske dags att byta remmar... fanns ju inga papper eller nått på när remmen var bytt, ante hade inte så stor koll heller, så jag byter för att va säker

för er som tänkt styla en C4 kommer det en snabbguide i att ta lös fronten på dessa

* börja med att lossa bukplasten om sådan finns kvar på bilen
* ta sedan loss spolarmunstycken och galler i fronten, spolarmunstyckena drar du med handkraft bara rakt ut, ta sedan i de svarta plaströret med en hand och slit i själva munstycket med den andra, det är bara tryckt ihop
* ta lös listerna under lysena, dessa sitter med en sjärnskruv, vik sidan ut den lite från där den var skruvad och dra, den är bara styrd in vid skärmen
* lossa dom 2st M8 bultar som syns när listerna är borta, en på varje sida
* lossa dom M8 som sitter innanför gallrena i stötfångaren, dom sitter rakt under dom två övre
* ta sedan en kompis till hjälp och bryt försiktigt ut stötfångaren i kanten mot hjulet så den kommer bort från innerskärmen, dra sedan stötfångaren framåt, det är bara skenor på sidorna

vid återmontering är det bara att styra in rören till lyktspolarna, sen trycker du bara munstyckena på plats tills dom ligger mot listen

te_wik Forummoderator
28 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Den multiremmen såg inte så bra ut tongue Att få ihop skiten lär ju inte vara några problem, de enda som kan jävlas är att hitta något verktyg som går att byta löprullen med. Men det fixar du säkert!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
OpelMannenRacing Allmänt galen
28 augusti 2009 · 219 Inlägg

te_wik skrev:
Den multiremmen såg inte så bra ut tongue Att få ihop skiten lär ju inte vara några problem, de enda som kan jävlas är att hitta något verktyg som går att byta löprullen med. Men det fixar du säkert!


Mvh Tommy

dels är de rätt bra samarbete mellan skolan och skellefteå bil (dvs VAG verkstaden) så jag har fått låna alla specialverktyg av dom som behövs för att göra kamremsbytet enkelt, då jag fick låna deras fina skena för kylaren blev de helt plötslit mycket plats, för som ni ser så lossar man den helt och viker ut på ena sidan, sen har man borta fläktarna, då kommer man åt rätt bra, men de kostade en slant att byta remmen själv ändå, bara sträckaren kostade 1700 spänn

OpelMannenRacing Allmänt galen
28 augusti 2009 · 219 Inlägg

Mekonomen här i stan är sämst, leverade fasen aldrig grejorna så till slut fick jag i dom bra mycket fortare på el&diesel, tack för det.
efter mkt letande runt halva stan fick jag i en ny bult till sträckarhjulet, är ju locktitad så jag sabba den ju totalt, 12 kamaza borrar gick åt, fick i en 12.9 bult i rätt diameter och med rätt gäng på laitis, tack för det.
så innan allt merjobb var klart var dan slut, så kamrem är på plats, med nytt hjul, längre än så kom jag inte, PÅ EN HEL DAG, tack för det lärare och mekonomen... får vänta till på torsdag innan jag kan göra klart den... kommer sakna audin i helgen hmm inget cruisande med dunk sad

OpelMannenRacing Allmänt galen
5 september 2009 · 219 Inlägg

efter några timmars pill var audin åter ute på vägarna, kändes skönt, ska bara leta åt jordkabeln till högra xenondosan, har bara lyse på vänster sida än tongue men jag orkade inte pilla med de då för jag ville KÖRA cool kan säga att de var härligt att få glida runt i sin bil igen

någon som vet hur man ställer klockan i en Audi C4? har alla extramätare och de enda vred ja hitta som skulle kunna höra till klockan gjorde de visst inte, är vid tempmätaren längst till vänster, men de hände inget på klockan då ja vred där, de andra är ju för att nolla trippen, lite irriterande att klockan är typ 3½ timme fel tongue

te_wik Forummoderator
5 september 2009 · 12 813 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
efter några timmars pill var audin åter ute på vägarna, kändes skönt, ska bara leta åt jordkabeln till högra xenondosan, har bara lyse på vänster sida än tongue men jag orkade inte pilla med de då för jag ville KÖRA cool kan säga att de var härligt att få glida runt i sin bil igen

någon som vet hur man ställer klockan i en Audi C4? har alla extramätare och de enda vred ja hitta som skulle kunna höra till klockan gjorde de visst inte, är vid tempmätaren längst till vänster, men de hände inget på klockan då ja vred där, de andra är ju för att nolla trippen, lite irriterande att klockan är typ 3½ timme fel tongue

Vredet vid tempmätaren... testade du dra utåt vredet och vrida på den sen? Vrid åt höger - minuter , vrid åt vänster - timmar.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
OpelMannenRacing Allmänt galen
5 september 2009 · 219 Inlägg

te_wik skrev:

OpelMannenRacing skrev:
efter några timmars pill var audin åter ute på vägarna, kändes skönt, ska bara leta åt jordkabeln till högra xenondosan, har bara lyse på vänster sida än tongue men jag orkade inte pilla med de då för jag ville KÖRA cool kan säga att de var härligt att få glida runt i sin bil igen

någon som vet hur man ställer klockan i en Audi C4? har alla extramätare och de enda vred ja hitta som skulle kunna höra till klockan gjorde de visst inte, är vid tempmätaren längst till vänster, men de hände inget på klockan då ja vred där, de andra är ju för att nolla trippen, lite irriterande att klockan är typ 3½ timme fel tongue

Vredet vid tempmätaren... testade du dra utåt vredet och vrida på den sen? Vrid åt höger - minuter , vrid åt vänster - timmar.



Mvh Tommy

utåt, aha, jag provade som de var sen testade trycka in men då blev de stopp åt ett hål och hände inget åt andra, i mellanläget som de är då nman inte rär de hände inget, men ska prova dra UT tongue

te_wik Forummoderator
5 september 2009 · 12 813 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:

te_wik skrev:

OpelMannenRacing skrev:
efter några timmars pill var audin åter ute på vägarna, kändes skönt, ska bara leta åt jordkabeln till högra xenondosan, har bara lyse på vänster sida än tongue men jag orkade inte pilla med de då för jag ville KÖRA cool kan säga att de var härligt att få glida runt i sin bil igen

någon som vet hur man ställer klockan i en Audi C4? har alla extramätare och de enda vred ja hitta som skulle kunna höra till klockan gjorde de visst inte, är vid tempmätaren längst till vänster, men de hände inget på klockan då ja vred där, de andra är ju för att nolla trippen, lite irriterande att klockan är typ 3½ timme fel tongue

Vredet vid tempmätaren... testade du dra utåt vredet och vrida på den sen? Vrid åt höger - minuter , vrid åt vänster - timmar.



Mvh Tommy

utåt, aha, jag provade som de var sen testade trycka in men då blev de stopp åt ett hål och hände inget åt andra, i mellanläget som de är då nman inte rär de hände inget, men ska prova dra UT tongue

Hehe ja testa det. Inåt trycker du för att sätta igång autochecken ifall du har den funktionen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Normark
5 september 2009 · 558 Inlägg

brukar inte gilla audi 100 avant men den här va fin:) vart lite badass med lysena och svartablinkers:)

OpelMannenRacing Allmänt galen
5 september 2009 · 219 Inlägg

te_wik skrev:

OpelMannenRacing skrev:

te_wik skrev:

Vredet vid tempmätaren... testade du dra utåt vredet och vrida på den sen? Vrid åt höger - minuter , vrid åt vänster - timmar.



Mvh Tommy

utåt, aha, jag provade som de var sen testade trycka in men då blev de stopp åt ett hål och hände inget åt andra, i mellanläget som de är då nman inte rär de hände inget, men ska prova dra UT tongue

Hehe ja testa det. Inåt trycker du för att sätta igång autochecken ifall du har den funktionen.


Mvh Tommy

audo-vadå? O_O

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang