Köpråd: Canon eos 400D eller Sony A100

LeafBox Lat Perfektionist
12 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Hejhej!

På senaste tiden har jag blivigt mer och mer sugen på en "riktig" kamera, då jag bara fotat med sånna kompaktkameror tidigare. Och dom ger bara inte det man betalar för.
Så i förrgår satte jag mej och läste på om kameror och vad som var bra att veta osv. cool

Och igår hittade jag en Nikon D40X till ett ganska hyffsat pris. (3500:- med alla orginal tillbehör och standard 18-55mm objektiv. Men kommer antagligen byta ut det imot ett 55-200mm eller liknande senare) wink

Men hur länge håller sej en kamera "modern"? Kommer jag kunna få tbx 50% av inköpspriset om 3månader? 6månader? 1år? neutral

Och är en D40X ngt att satsa på? Jag har inga planer på att börja fota seriöst (Och även om så tar jag det då), och den kommer mest användas till att dokumentera olika projekt ochså förståss dom obligatoriska semester fotona. big_smile

Så skulle en D40X funka för den intresserade amatören? smile

Senast redigerat av LeafBox (13 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wejde
12 augusti 2009 · 26 Inlägg

Personligen så tror jag att när man köper "budget" system spelar inte märket roll mellan tex canon och nikon , dagens kameror har nästan samma saker som sitter på dom, Kostar samma nästan. Själv kör ja på nikon d80 och de var de mest värda köpet ja gjort. Köpte den för 3 år sen för 11 k men nu om den äns säljs ligger den på 4 tror ja . Eller något. Ja anser att när de gäller d40x , canon 400,450 d så ta den som sitter bäst i hand. alltså den du trivs mest med. Nybörjar kamera så är båda märkena riktigt bra men ja säger nikon då ja e en liten nörd för dom. Eftersom att du köper en äldre kamera så e de tvek att du får tillbkaa 50% men ja ska inte säga något. Kolla blocket. Sen skulle ja köpt med 18-55 då vidvinkel e värt tongue d40x är garanterat en bra nybörjar kamera :smile

Gl !

// Oskar

LeafBox Lat Perfektionist
12 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Tack och bock till svaret ifrån en kunnig!

Fick nyss ett finger med i spelet om en Nikon D60 för 5hunka xtra. Ngt man tjänar på i längden kanske?
Den är ju liite bättre, liite nyare och liite mer robust, större chans att få tbx pengarna vid sälj, Och inte att glömma, den billigaste D60 jag hittat hittils.
Även den kom med bara orginal tillbehören.

Det kanske vore ett bättre alternativ?

Senast redigerat av LeafBox (12 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Wejde
12 augusti 2009 · 26 Inlägg

Alltså de handlar inte om hur bra den e om man inte kan fota. De handlar om hur du hanterar . Så ta den som känns bäst. Tror d60 e lite större vilket gör att den sitter bättre i en "killes" hand. De anser ja allafall . För man kan göra saker me sketna kompakt kameror . Men du ska ju kunna fota också . Samma som att man blir ju inte bättre bil förare om man köper ferrari direkt wink Utan man börjar med mindre och ökar.
När de gäller försälning samma där . Dom e vanliga folk köper hellre nytt. Men kolla blocket marknaden

LeafBox Lat Perfektionist
12 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Bra sagt.
Jag får se hur jag gör. Men det kommer i slutändan stå mellan en D40, D40x eller en D60 ändå.
Just nu känns det som att det lutar imot den lite mer uppdaterade,robusta D60:n. Så kan man utvecklas lite med den oxå.
Menmen.

Jag återkommer med beslutet!
Tack för hjälpen!

Senast redigerat av LeafBox (12 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Wejde
12 augusti 2009 · 26 Inlägg

Där sa du något bra. att du kan utvecklas med den. D40 tkr ja inte du ska köpa då den e lite billigare än 40x och den e också sämre :smile Lycka till pm vid svårigheter och frågor

Urkas Kräsen grafiker
12 augusti 2009 · 1 775 Inlägg

Skillnaden mellan D60 och D40x är inte stor alls. Typ lite småfunktioner osv. Tror det mest är smågrejer som gör den lite lite mer lättanvänd typ. Men det är iaf samma sensor och exakt likadan hus.
Dock det där med att byta ut 18-55 mot en 55-200 låter lite märkligt? För vidvinkel är alltid skönt att ha, så behåll 18-55aren samtidigt som du skaffar en 55-200.

Men kan iaf säga att jag hade en Nikon D40 förut (enda större skillnaden från D60 och D40x är sämre sensor) och den var riktigt bra nybörjarkamera. Bekväm och lättanvänd. Så är man ingen seriös kameranörd så är en D40/D40x/D60 en nästintill perfekt kamera imo.

Whine whine!
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
12 augusti 2009 · 2 362 Inlägg

Absolut, Bra nybörjarkamera och rätt märke wink

Nä men som Wejde säger. Ta den som känns rätt. SJäv ksulle jag köpa när jag började fota en Eos 450D.. men när jag testade D80, så var det min nya kärlek direkt tongue Funderar just nu på att uppgradera mig till Nikon D300s smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
LeafBox Lat Perfektionist
12 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Urkas skrev:
Skillnaden mellan D60 och D40x är inte stor alls. Typ lite småfunktioner osv. Tror det mest är smågrejer som gör den lite lite mer lättanvänd typ. Men det är iaf samma sensor och exakt likadan hus.
Dock det där med att byta ut 18-55 mot en 55-200 låter lite märkligt? För vidvinkel är alltid skönt att ha, så behåll 18-55aren samtidigt som du skaffar en 55-200.

Men kan iaf säga att jag hade en Nikon D40 förut (enda större skillnaden från D60 och D40x är sämre sensor) och den var riktigt bra nybörjarkamera. Bekväm och lättanvänd. Så är man ingen seriös kameranörd så är en D40/D40x/D60 en nästintill perfekt kamera imo.

Ja jag tänker ju inte kasta bort 18-55objektivet tongue Jag kompletterar bara med det större. ^^

Och jag har oxå fått uppfattningen om att D40/60 är riktigt bra nybörjar kameror.
Som sagt, jag har en D40x och en D60 på G´
Får jag säljaren utav D60:n att gå ner i pris lite extra så köper jag den istället. Bara för att den känns starkare och jag tror att det är lättare att få tillbaka pengarna med den. smile

Senast redigerat av LeafBox (12 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 augusti 2009 · 2 972 Inlägg

Jag började min system-bana med just en D40x och det är klart en bra instegs-kamera. Den funkade för mig i 2,5 år, men nu nyligen bytte jag upp mig till en D90. Och eftersom jag inte lärt mig den än tar jag ännu inte bättre bilder med den än med D40n!!  Så jag kan bara rekommendera en D40x!! Mycket nöje!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
LeafBox Lat Perfektionist
13 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Kan nu nämna att det mest troligt kommer bli en D60. Tydligen så hann någon före till D40X:en roll

Men jag ska prata mera med D60 Ägaren imorrn. Anonsen har legat ute ett tag. Så jag hoppas kunna pruta bort lite till ^^,

Canon Eos 400D-  Jag som amatör-fotare skulle antagligen inte märka ngn skillnad mellan denna och en D60? eller hur tongue

Senast redigerat av LeafBox (13 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
LeafBox Lat Perfektionist
13 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Nu har jag ngt på gång här!

Jag har hittat

Nikon D60 , Canon Eos 400D Och Sony Alpha 100
för samma slant!

Det är väldigt lika kameror, Men just nu hoppas jag på Alphan då den har inbyggt "Anti schake" , och kommer med ett 18-70mm objektiv big_smile

Mera om detta imorgon cool

Senast redigerat av LeafBox (13 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
expect1991
13 augusti 2009 · 1 814 Inlägg

Kan säga att jag äger en Sony A100 och är mer än nöjd! Grymt bra kamera med jättebra objektiv från start. Rekomenderas varmt smile

PMa om du har frågor kring den kameran smile

PS: den är ev till salu, är det intressant så pma. Har recensioner på trovärdig säljare/köpare.

Senast redigerat av expect1991 (13 augusti 2009)

FreddeK
13 augusti 2009 ·

expect1991 skrev:
Kan säga att jag äger en Sony A100 och är mer än nöjd! Grymt bra kamera med jättebra objektiv från start. Rekomenderas varmt smile

PMa om du har frågor kring den kameran smile

PS: den är ev till salu, är det intressant så pma. Har recensioner på trovärdig säljare/köpare.

varför sälja om den är så grymt bra, jättebra objektiv, mer än nöjd och att du rekomenderar den varmt? vad har den du saknar?

jagarbosse Bilentusiast
13 augusti 2009 · 489 Inlägg

det viktigaste är ändå att kameran känns bra i handen.
En kamera du kan "glömma" i handen är i min mening den bästa, då du kan koncentrera dig på annat istället.
att jämföra enstaka funktioner fram och tillbaka tycker jag kommer i andra hand, då man kan faktiskt lösa de flesta problem man stöter på, med en gammal helmanuell analog kamera istället för den där 15000:-'s digitalaren, bara man vet hur man gör.

Senast redigerat av jagarbosse (13 augusti 2009)

kör Golf LX -83, 1,6 med godis
Volkswagen Golf LX "Stormtrooper" (1983)
LeafBox Lat Perfektionist
13 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

En fråga. Hur stor skillnad blir det om man jämför bilder med eller utan "Antishake"

Jag har en Canon eos 400d och en Sony A100 att välja imellan nu.

Sonyn har en 18-70mm objektiv samt inbyggt antishake
Men är märkbart sämre på högre ISO, speciellt på 800 och uppåt.  och sen är deras damm-skydd inte det bästa.

medans 400D har en 18-55mm ojektiv och som sagt, bättre på högre ISO
Dock så sitter antishake funktionen i objektiven på domhär, MEN kameran och nya objektiv är helt klart vanligare än sonyn. Alltså större chans att hitta bättre begagnade objektiv på blocket.

Vad tror ni? smile

Senast redigerat av LeafBox (13 augusti 2009)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Andreas79
13 augusti 2009 · 3 968 Inlägg

Nikon D40x, Recensioner av privatpersoner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev … m?ID=14386

Nikon D60, Recensioner av privatpersoner:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev … m?ID=16447


Själv har jag en Nikon D60 som jag är kanonnöjd med! smile

Det handlar som sagt inte bara om själva kameran
utan även objektivet, vilket är väldigt viktigt med.

Handlar även om att lära sig kameran från grunden.

Personligen älskar jag Nikons D60 på grund av storleken
av kameran, den ligger perfekt i handen smile

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Dahlis83
13 augusti 2009 · 78 Inlägg

Jag köpte mig en nikon d60 för någon månads sen och jag älskar den kameran över allt annat.  Det är en kanon kamera att lära sig att fota. Den som jag köpte fick jag med två olika objektiv ett som är 18-55mm och det andra är 55-200, för allt de plus ett minneskort på 2gb gav jag 6995. JAg tyckte att de var ett bra pris.

Honda The Power Of Dreams
LeafBox Lat Perfektionist
13 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Ni missade nog den nya frågeställningen grabbar tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Wejde
13 augusti 2009 · 26 Inlägg

eos 400d! lätt värd och väldigt trevlig kamera

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang