Vaxa fram lyktorna.?

Snoogiloo
13 augusti 2009 · 685 Inlägg

Speedman skrev:

MrEricsson skrev:
efter som rubbing är till för och repa upp lack så de går och polera den bra sen .. så äre ju självklart man inte kör nått som repar på glas. smeta på lite rubbing på tex vindrutan och rubba runt de så ska vi se sen hur fin ruta du har sen...

så ska man börja använda rubbing på lysen kan man lika gärna beställa nytt glas till dom .

Snälla min herre, prova först och sen kan man uttala sig.

Glas är ett väldigt hårt material, och för att få bort torkarrepor på ex. vindrutan. Så behövs specialmaskinen med papper, som våtslipar rutan tills reporna är borta. Sedan poleras glansen upp igen. Proceduren är densamma som att våtslipa fordonslack.

Är det en plaststrålkatsare, så går även dom att få som nya. Genom att antingen bara polera, eller våtslipa i olika steg och sedan polera upp glans. Det man får ha i tankarna, är att skyddsfilmen då slipas bort.
Gjorde våtslipning+ polering på mina plastlyktor, och dom är lika fina nu, som när det gjordes i November -08.

vad händer om skyddsfilmen slipas bort? och kan man få nått skydd på lyktorna igen?

min farsa har en 855 där baklämporna ser helt enkelt för jävliga ut, dom e så repiga så han har fått sätta reflexer under lamporna för dom inte gick igenom besiktningen!

itouch
13 augusti 2009 · 1 488 Inlägg

Trådskaparen frågar inte efter nya lyktor från ford, isåfall hade denne köpt de från första början. Frågan hur nuvarande lyktor kan förbättras, vänligen håll er till topic istället för onödigt babbel om annat.

itouch
13 augusti 2009 · 1 488 Inlägg

Snoogiloo skrev:
vad händer om skyddsfilmen slipas bort? och kan man få nått skydd på lyktorna igen?

min farsa har en 855 där baklämporna ser helt enkelt för jävliga ut, dom e så repiga så han har fått sätta reflexer under lamporna för dom inte gick igenom besiktningen!

De blir känsligare för att bli matta fort igen när du slipat bort skyddsfilmen. Många brukar rekommendera att spruta på ett tunt lager klarlack på lyktorna efter polering som en ny skyddande hinna. Då brukar de hålla längre.

Keller Hamster
13 augusti 2009 · 817 Inlägg

itouch skrev:
Trådskaparen frågar inte efter nya lyktor från ford, isåfall hade denne köpt de från första början. Frågan hur nuvarande lyktor kan förbättras, vänligen håll er till topic istället för onödigt babbel om annat.

Det var ett vänligt råd!
Om dom är slitna och gulnade så är det ingen mening med att lägga pengar på att slipa/polera dom.
Kostar som sagt inte speciellt mycket med NYA från Ford som inte kommer att gula.
Detta var ett standard problem på Mk1orna.
Plus att det är inte nya lyktor, man bytar bara själva reflektorn som är en liten plastbit på ca 100x70 mm eller nått sånt.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
14 augusti 2009 · 120 Inlägg

Håller på Speedman här. Polera lyktorna så ska du se att
det kommer att bli kanon igen smile

Mvh

Stefan

Speedman Bilvårdsexpert
14 augusti 2009 · 663 Inlägg

itouch skrev:
De blir känsligare för att bli matta fort igen när du slipat bort skyddsfilmen. Många brukar rekommendera att spruta på ett tunt lager klarlack på lyktorna efter polering som en ny skyddande hinna. Då brukar de hålla längre.

Klarlack skulle jag inte rekomendera. En bekant som är billackerare, gjorde det på sina lyktor. Kort tid därefter började det flagna och han hade inte Xenon. Blev för varmt ändå.
Därför jag lackförseglade mina lyktor, och har fungerat utan problem. Lika fina idag, snart 1 år efteråt smile

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
lindell90
14 augusti 2009 · 876 Inlägg

Speedman skrev:

itouch skrev:
De blir känsligare för att bli matta fort igen när du slipat bort skyddsfilmen. Många brukar rekommendera att spruta på ett tunt lager klarlack på lyktorna efter polering som en ny skyddande hinna. Då brukar de hålla längre.

Klarlack skulle jag inte rekomendera. En bekant som är billackerare, gjorde det på sina lyktor. Kort tid därefter började det flagna och han hade inte Xenon. Blev för varmt ändå.
Därför jag lackförseglade mina lyktor, och har fungerat utan problem. Lika fina idag, snart 1 år efteråt smile

så du menar helt enkelt att man kan vaxa eller lackförsegla lamporna utan att få problem? smile

Aerocombi Xenoholic
14 augusti 2009 · 2 559 Inlägg

Polerade med Biltemas metallpolish på mina fram och baklampor, blev hur bra som helst. wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Speedman Bilvårdsexpert
14 augusti 2009 · 663 Inlägg

lindell90 skrev:
så du menar helt enkelt att man kan vaxa eller lackförsegla lamporna utan att få problem? smile

Ja

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
triplesixer
14 augusti 2009 · 325 Inlägg

jag har polerat massor av plastlyktor pga repor, och det funkar utmärkt i 8 av 10 fall. ibland när man går igenom skydds hinnan går det inte att polera ut det så det blir osynligt, men det brukar funka.på sin egen vardagsbil hade jag inte brytt mig om det, men på kundbilar funkar det inte att man kan se var det är polerat även om antagligen ingen hade tänkt på det.fram hade jag aldrig lagt på klarlack,men på trötta o matta bakljus

lindell90
14 augusti 2009 · 876 Inlägg

Speedman skrev:

lindell90 skrev:
så du menar helt enkelt att man kan vaxa eller lackförsegla lamporna utan att få problem? smile

Ja

tack, det spelar inte heller någon roll om det är vanliga lampor eller xenon?

Speedman Bilvårdsexpert
14 augusti 2009 · 663 Inlägg

lindell90 skrev:

Speedman skrev:

lindell90 skrev:
så du menar helt enkelt att man kan vaxa eller lackförsegla lamporna utan att få problem? smile

Ja

tack, det spelar inte heller någon roll om det är vanliga lampor eller xenon?

Nej. Skyddsfilmen är för utvändigt skydd. Vanlig eller xenon är bakom skyddsfilmen. Däför spelar det mindre roll vilket.

Polerar man nu igenom skyddsfilmen, så får man antingen slipa+polera eller bara polera tills all film är borta för att inget ska kunna synas.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
lindell90
14 augusti 2009 · 876 Inlägg

Speedman skrev:

lindell90 skrev:

Speedman skrev:

Ja

tack, det spelar inte heller någon roll om det är vanliga lampor eller xenon?

Nej. Skyddsfilmen är för utvändigt skydd. Vanlig eller xenon är bakom skyddsfilmen. Däför spelar det mindre roll vilket.

Polerar man nu igenom skyddsfilmen, så får man antingen slipa+polera eller bara polera tills all film är borta för att inget ska kunna synas.

Okey, tack för bra svar smile

Rille_nilsson GTI Power
14 augusti 2009 · 76 Inlägg

tack så mycket för alla svar ska testa rubba upp dom. och jag kommer med några bilder sen.. MVh Rickard

Nisse! från man-power.
Thullen
15 augusti 2009 · 1 653 Inlägg

Speedman skrev:
och han hade inte Xenon. Blev för varmt ändå.

du gnäller på andra som talar fast de inte vet, trots att du själv gör samma sak.

Om du visste något om xenon så hade du inte sagt det där.
Xenon är betydligt svalare än halogen, mer ljus (lumen), men lägre effekt (W) = högre verkningsgrsad, vilket ger mindre effektförluster i form av värme.

men för att bidra till tråden:
Jag TROR, vet inte säkert, men är det inte mondeo som har en plastskiva mellan lampan och glaset i strålkastaren som brukar gulna med tiden, är det inte bara att plocka bort denna?

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Expoze
15 augusti 2009 · 2 024 Inlägg

Polera plastlyktor går utmärkt, ett medel som är suveränt till detta är biltemas vaxpolish, den brukar jag maskinpolera tex husvagnsrutor med.
Men, i detta fallet med gulnade insatslinser så går det inte att polera bort, detta är ju en liten plastlins inne i lyktan och fenomenet är helt enkelt att plasten gulnat med åren och det går inte att få bort eftersom det går igenom hela linsen, det liogger inte bara på ytan.
Att bara plocka bort linsen som någon skrev är ingen bra idé heller eftersom slipningen för ljusbileden ligger i denna plastskiva, plocka bort den och halvljuset kommer att blända som ett helljus.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
klimpan
19 augusti 2009 · 2 600 Inlägg

om det är din ford mondeo ifrån 94 så mennar du att inne glaset är gult. var på ford och parktiserade för några år sedan och var några såna dom bytte inne glaset på bara för dom hadde gulnat vilket försämra ljusbilden och strykan på ljuset. så köpa nya såna inne glas ska gå att göra bästa är att höra på din ford handlare smile lycka till.

Senast redigerat av klimpan (19 augusti 2009)

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Louksor
20 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

På pappas Opel Omega -95 så var strålkastarglaset(plast) matta och gulaktiga och var mkt dåligt ljus, blev även anmärkning på besiktningen.

Jag våtslipade glaset och sedan polerade med rubbing och efter det la jag 1lager klarlack.
De har hållt sig fina över ett år nu och bättre ljus än förut.

Ett billigare alternativ, nya lyktor kostar runt 2000kr, de är gjutna så finns inga lösa glas från -94 på omega, -93 finns det glas att köpa för 140kr...

Det borde funka lika bra på din bil som med andra, så testa polera! Du har inget att förlora om de redan e dåliga... Skulle det inte bli bra att polera så får du köpa nya, men då har du iaf testat.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang