Audi a4 2.0 tdi går för bra?

marcusss
18 augusti 2009 · 44 Inlägg

Tjenna! Det är så att jag har varit och köpt mig en 2.0 tdi 143hk modellen med multitronic låda. Det jag är väldigt fundersam över är hur dom går. Jag kör jämt med en bmw 325. Jag rinde till förra ägaren men får inget svar där. Jag antar att den är chippad men genom att jag inte har nån information så vet jag ju inte. kan va 170 hk eller 190 eller nåt annat? eller går dagens diesel motor så bra helt enkelt? Nån som har nån fundering eller ide så skriv bara.  har aldrig tidigare ägt en diesel heller. men som sagt blev väldigt förvånad när kompisens 325 inte kom om mig.


Låt era fingrar gå varma:)

YeahBitch
18 augusti 2009 · 730 Inlägg

Har en Audi A4 2.5 TDI o den går utav he*vete smile

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

YeahBitch skrev:
Har en Audi A4 2.5 TDI o den går utav he*vete smile

ja! men med dina 180 hk vilka bilar hänger du då?
är så sjukt nyfiken va som kan va gjort med min.

heli
19 augusti 2009 · 112 Inlägg

Det beror ju lite på vilka intervaller ni kör i också! 0-100 är en diesel oftast inte snabbare än motsvarande bensinare, men väl "på rull" så ska det mycket bensinmotor till för att hänga med en modern diesel tackvare det höga vridmomentet.

Som exempel kan jag ta min bil som har en 2.2 l diesel på 175 hk/420 nm. Motsvarande bil med bensinturbo på 220 hk/320 nm är 1 sek långsammare mellan 80 - 120 km/h!
Däremot får jag stryk av samma bil från 0-100. Så uppe i fart kan du mycket väl "åka jämt" med din kompis 325:a tack vare att du har ett mycket högre vridmoment!

marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

v70power skrev:
Det beror ju lite på vilka intervaller ni kör i också! 0-100 är en diesel oftast inte snabbare än motsvarande bensinare, men väl "på rull" så ska det mycket bensinmotor till för att hänga med en modern diesel tackvare det höga vridmomentet.

Som exempel kan jag ta min bil som har en 2.2 l diesel på 175 hk/420 nm. Motsvarande bil med bensinturbo på 220 hk/320 nm är 1 sek långsammare mellan 80 - 120 km/h!
Däremot får jag stryk av samma bil från 0-100. Så uppe i fart kan du mycket väl "åka jämt" med din kompis 325:a tack vare att du har ett mycket högre vridmoment!

får tacka för svaret

Madick1
19 augusti 2009 · 125 Inlägg

Årsmodel på 325an?

ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
19 augusti 2009 · 846 Inlägg

e la bara och va glad att den går bättre lr wink?

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

Madick1 skrev:
Årsmodel på 325an?

Det är en -06a

marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

ralle_boyen skrev:
e la bara och va glad att den går bättre lr wink?

jo självklart är jag glad men är nyfiken:P sen om jag ska chippa den är de ju onödigt om den redan är de.

Rquired Allmänt envis
19 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Madick1
19 augusti 2009 · 125 Inlägg

Rquired skrev:
Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Jag med:-)

marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

Madick1 skrev:

Rquired skrev:
Din bil gör 0-100 på 9.4sek, en 325i gör detsamma på 7sek. Övriga intervaller orkar jag inte leta upp, men eftersom skillnaden är såpass stor 0-100 tror jag inte Audin tar igen detta där heller. Är din polares Bmw ok så skulle jag gissa på att han inte vet hur man växlar "rätt" för att plocka ur effekten, eller så kan han inte växla över huvud taget. (eller så är den chippad som du skriver)

För det skall rätt mycket till innan en 143hp diesel drar en 218hp bensin, och hade den varit chippad drygt 50hp tror jag du hade märkt det på annat vis, så jag satsar mina kort på att din polare inte hänger med i växlingarna helt enkelt  smile

Jag med:-)

aa ni kan ha rätt men tvekar ändå måste jag säga.

lodiseN
19 augusti 2009 · 806 Inlägg

den borde nog nästan vara chippad,, men diesel bilarna går bra som fan nu! åkte med en s60 d5 och blev helt förvånad över dom 180 hästarna!

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
lodiseN
19 augusti 2009 · 806 Inlägg

men jag tror inte heller han kan växla, han kör kanske fin stilen varva till 4k och lungt å sansat växla och släppa upp kopplingen

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
groze
19 augusti 2009 · 564 Inlägg

Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

Rquired Allmänt envis
19 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Håller med om diesel, körde en Audi med motorn ovan och där var gott tryck i den. Men trots att det var lilla lätta A3 så kändes den inte riktigt jämn med 325an smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

lodiseN skrev:
men jag tror inte heller han kan växla, han kör kanske fin stilen varva till 4k och lungt å sansat växla och släppa upp kopplingen

denna grabben med denna 325 måste jag säga att han inte är den lilla lungna killen. får försvara lite där.  och växla kan han med:cool: hehu men men ska att reda ut om nåt är gjort med min snart. okmmer med besked då till dom nyfikna:)

marcusss
19 augusti 2009 · 44 Inlägg

groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.

Rquired Allmänt envis
19 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

marcusss skrev:

groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.

Multitronic är väl samma princip som CVT och gamla "rem-johan"? Skulle nästan tro att effektförlusten är något högre i en sådan om jag skulle gissa... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
marcusss
20 augusti 2009 · 44 Inlägg

Rquired skrev:

marcusss skrev:

groze skrev:
Jag kör själv en bmw 320d med 163hk 340nm och den känns väldigt stark o pigg för att vara en diesel. 0-100 på 8,3 sekunder.

Bmwn med 218hk är betydligt snabbare än audin med 143hk. Speciellt 0-100.
Jag har även kört många mil i en 325i av den modell som mascusss rejsat mot, och 0-100 är den riktigt snabb, men det gäller att man varvar ur den ordentligt på växlarna. Om marcusss kompis kan köra, så kan han garanterat köra ifrån audi-dieseln.

Dagens dieslar är för övrigt riktigt fina med otroligt bra prestanda i förhållande till förbrukning. Jag har blivit dieselfrälst! Det känns som man har en V8 under huven med extremt låg förbrukning. big_smile

Mvh Johan

jag har ju även en multitronic låda under bilen om de hjälper nåt. bilen lägger sig på drygt 3700 varv och bara ökar i hastighet.. vet inte hur stora förlusterna är i en sån låda kanske går jämt ut.

Multitronic är väl samma princip som CVT och gamla "rem-johan"? Skulle nästan tro att effektförlusten är något högre i en sådan om jag skulle gissa... smile

möjligt jag vet inte säkert. vilket som jag kommer med fakta inom kort om nåt är gjort med den eller inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang