Larsson-polis-M-ryd skrev:
Hej allesamman.
Jag vill berätta för er alla hur det ligger till så att ni är medveta om vad som händer.
Jag som skriver är polis, jag heter Christer Larsson och är chef i Markaryd.
Under sommaren har det genomförts flera streetrace på Ulvaryds industriområde och de som varit där har konstaterat att polisen har svårt att stoppa racen. Polisen har i uppgift att upprätthålla lag och ordning. Därför är det delvis mitt ansvar att förbygga streetrace som genomförs utan erforderliga tillstånd.
På grund av polisens tillkortakomamnde har jag begärt hjälp från kommunen och beslut inom kommunen har fattats om att ställa upp tillfälliga hinder på den polulära vägsträckan på Ulvarydsvägen (vid MF/DAF/Preem) idag den 28:e och sedan anlägga permanenta hinder på samma vägsträcka.
Ni som gillar att köra race är så påhittiga och dritfiga så ni lyckas säkert genomfröra ert race i alla fall. Åtminstone idag.
Nu är det faktiskt så att jag inte gillar att vara den som sätter stopp för allt som är roligt utan vill försöka hjälpa er att hitta former som både raceare, polisen, kommunen och övriga kan vara med på. Om ni är intresserade, förstås.
Om racen flyttas till anna vägsträcka i Markarydsområdet så avser jag att verka för att vägägaren ordnar med någon form av hinder även där. Jag är glad om jag slipper, men blir tvungen att göra det om vi inte kan komma överens.
Inför framtiden så har jag önskemål om att de som är intresserade av att genomföra race på legalt sätt ta kontakt med mig. Jag har redan vid lunchtid idag talat med en av de lokala garage.org-medlemmarna och bett att få hjälp att etablera kontakt med de som i framtiden vill arrangera race i Markarydstrakten på ett sätt som funkar med svensk lag. Tycker ni att ni duger till att anordna legala race på egen hand så får ni naturligtvis göra det.
Annars kan ni ringa mig:
Ring - 11414. Fråga efter växeln i Kronobergs län och sedan Christer Larsson i Markaryd. Begär att bli kopplade till mobilen då jag oftast är ute och jobbar.
Välkomna till Markaryd!