Jag kan förstå att inte alla (inte många...) har läst så mycket matematik/fysik eller labbat så mycket med delningsfilter + oscilloskop att dom inser att en transient (=snärt) består av ett spektrum av frekvenser. Pratar vi tex en baskagge, så har den en grundton runt måhända 60Hz och ett spektrum (frekvenser) upp till nån kHz.
Pga örats förmåga att sortera ljudinformation i kHz-området (örats maskeringströskel) så är dessa övertoner väsentliga för hur man upplever ljudet.
Har man ett delningsfilter på sin bas (som jag tror att dom flesta har....) så delar man nästan alltid lägre än 120Hz.
Dvs att första övertonen från baskaggen ( =120Hz i exemplet) kommer till största delen att ha sin energi i middarna.
Och dom för örat, och ljudupplevelesen så viktiga "kHz:n" ligger högt i middarna eller lågt i diskanterna.
OCH DET ÄR DÄR SNÄRTEN LIGGER !
Kör bara bas i bilen, skuren runt kanske 80Hz. Dvs stäng av middar och diskanter. En korrekt konstruerad bas + låda skall nu bara mullra. Hör man "snärt" från sin bas, då har man endera en felaktigt konstruerad låda som gör att basen "ringer" eller en bas med s.k konuppbrytning. Hör man röster, då skär man definitivt sin bas för högt eller med för dåligt delningsfilter.
Tro mig, jag lallar inte....
Göran
P.S Nu diskuterar vi inte bredbandiga baselement som tex baskabinett för basgitarr tex.
narki skrev:
köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra