10", 12" eller mer"

Ronnie.L
14 november 2005 · 914 Inlägg

det är därför det kittlas och känns fuktigt i örat efter ett tag då lol

Theo
14 november 2005 · 859 Inlägg

10" passar dom som inte har mycket till framsytem som kan möta upp vid 60-70hz.

12" passar dom som har minst 6,5" midbasar som kan spela skapligt rakt ner till 50-60hz.

15"och större passar dom som har större midbasar (eller riktigt bra 6,5"are).

Men naturligtvis är detta väldigt generellt, och vissa med 8or som midbasar använder 10or som subbasar, vissa med 5,25or använder 12" subbas med bra resultat osv.

Att rakt av säga att en 15"are skulle vara slöare än en 10"are är FEL! Det beror som Sharky sa på massor av saker som motorstruktur, konens vikt, baslådan, slutsteget, bilens kupé osv. osv.

Det största felet folk gör tror jag är att dom låter basarna spela på tok för högt i frekvens.

MVH Theo

narki
14 november 2005 · 110 Inlägg

köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra

Åh!! De där jävlarna i Volvo 142:or med doftgran. Fan vad de fick ligga.
Volvo 142 (1970)
Theo
14 november 2005 · 859 Inlägg

narki skrev:
köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra

Tråkigt att vissa inte orkar läsa vad som skrivs.

/Theo

TT-Avant
14 november 2005 · 6 851 Inlägg

Theo skrev:

narki skrev:
köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra

Tråkigt att vissa inte orkar läsa vad som skrivs.

/Theo

Sen att han egen bil och bygge här på garaget förklarar ju att han faktiskt VET så mycke om detta oxå wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ronnie.L
15 november 2005 · 914 Inlägg

Jo känns som att theo lyckades få till ett inlägg som borde få ett slut på denna tråden

Sharky
15 november 2005 · 10 287 Inlägg

Jag kan förstå att inte alla (inte många...) har läst så mycket matematik/fysik eller labbat så mycket med delningsfilter + oscilloskop att dom inser att en transient (=snärt) består av ett spektrum av frekvenser. Pratar vi tex en baskagge, så har den en grundton runt måhända 60Hz och ett spektrum (frekvenser) upp till nån kHz.
Pga örats förmåga att sortera ljudinformation i kHz-området (örats maskeringströskel) så är dessa övertoner väsentliga för hur man upplever ljudet.
Har man ett delningsfilter på sin bas (som jag tror att dom flesta har....) så delar man nästan alltid lägre än 120Hz.
Dvs att första övertonen från baskaggen ( =120Hz i exemplet) kommer till största delen att ha sin energi i middarna.
Och dom för örat, och ljudupplevelesen så viktiga "kHz:n" ligger högt i middarna eller lågt i diskanterna.

OCH DET ÄR DÄR SNÄRTEN LIGGER !

Kör bara bas i bilen, skuren runt kanske 80Hz. Dvs stäng av middar och diskanter. En korrekt konstruerad bas + låda skall nu bara mullra. Hör man "snärt" från sin bas, då har man endera en felaktigt konstruerad låda som gör att basen "ringer" eller en bas med s.k konuppbrytning. Hör man röster, då skär man definitivt sin bas för högt eller med för dåligt delningsfilter.

Tro mig, jag lallar inte....

Göran

P.S Nu diskuterar vi inte bredbandiga baselement som tex baskabinett för basgitarr tex.


narki skrev:
köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Imon Väghållningsvåldtagen
29 november 2005 · 195 Inlägg

Skulle varmt rekommendera Focals Polyglass serie på 11". Spelar otroligt bra för en måttlig peng. Vet inte pris i sverige men här kostar dom ca. 250 - 300 € /styck.

Även en apa kan köra rakt fram med foten nedtryckt.
------------------------------------------------------------
Volvo S40
Volvo S40 (1996)
Honda Civic "Type-R" (2003)
Dj_funky
29 november 2005 · 121 Inlägg

Kör med en 10 nu i volvon kommer att ha 3st 10" i saaben håller på att bygga en speciallåda. Har 12" till dj anlägningen och dem låter väldigt bra så 10 eller 12 " är det bästa enligt mig

linkan lindgren
25 januari 2006 · 494 Inlägg

redlable skrev:
10", 12" eller mer" vad är bäst? Vanligtvis blir svaret 12" eller mer" är det verkligen så? Köper man inte 12" och uppåt för att d ska låta fett för dom som är utanför bilen? Är det inte bättre med 1-2 10" basar så man får ett cleant snärt ljud ist. Skulle va kul med lite seriösa o billiga förslag...

jag kör med fyra 8or och det spelar på riktigt bra en jäkla snärt bas i dom, smile

jag är hård som sten
TT-Avant
25 januari 2006 · 6 851 Inlägg

Imon skrev:
Skulle varmt rekommendera Focals Polyglass serie på 11". Spelar otroligt bra för en måttlig peng. Vet inte pris i sverige men här kostar dom ca. 250 - 300 € /styck.

Vart bor du??
Polyglass har 2 olika serier..vet inte vilken du menar, men den billigaste Polyglass V1 kostar 1695, Skall man kliva upp ett snäpp till Polyglass V2 så ligger den på 2695.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
CoSmoZ 2lateuloose
26 januari 2006 · 543 Inlägg

Theo skrev:

narki skrev:
köp 10or...de e inget annat som gäller!! såå j*vla mycke bättre ljud...snärtigt och bra

Tråkigt att vissa inte orkar läsa vad som skrivs.

/Theo

haha.. yeah!
fattar inte att folk inte vet att man kan få snärt i en 15" också!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Jorgen.G
26 januari 2006 · 6 Inlägg

redlable skrev:
10", 12" eller mer" vad är bäst? Vanligtvis blir svaret 12" eller mer" är det verkligen så? Köper man inte 12" och uppåt för att d ska låta fett för dom som är utanför bilen? Är det inte bättre med 1-2 10" basar så man får ett cleant snärt ljud ist. Skulle va kul med lite seriösa o billiga förslag...

Hej!

Jag skulle vilja påstå att det är upp till var och en att avgöra vad som är "bäst".
Vill man ha "snärtig" bas så bygger man en sluten låda med t ex 2 st 10" basar.
Om man är ute efter tung djupbas så smackar man in en rejäl 15-tummare i en portad
jättelåda!
Det bästa är ju förstås en mix......

Jörgen

mh4038
26 januari 2006 · 14 Inlägg

jag har femton tums bas i min dom spelar som fan

David 850GLT :)
26 januari 2006 · 1 Inlägg

Tjena tjena, ny här på mrådet.. smile Har en liten fråga ang. dubbla 4 ohms basar på ett RF P3001 monoblock... För att gå rakt på sak, hur kopplar man bäst för att få ut maximal effekt av steget..?? Tacksam för snabba svar.

okkar
26 januari 2006 · 694 Inlägg

Hmm ja kör dubbla mds 10 fatboy.. låter jätte bra.. plus 6,9 or i min 940.. vet inte riktigt va ja ska lägga in i 960n än.. får se.. men ja röster för mindre med mer watt och finare märke:) "inte för att mds är fint" men det är ok..

Sharky
26 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Grabbar, nu börjar denna tråd att tappa i konturerna. Försök ställa nya frågor i nya trådar.

Vi kan fortsätta att hålla en kvalitativ diskussion i denna tråd och inte sänka oss till nivån "dunkar fett satan i min bil".

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Qwaffe Halvfinsk Norrman från Sverige
23 februari 2008 · 586 Inlägg

är det mindre misshandel av musiken med 5x7:or än 6x9:or? sitter ju 5x7:or i min bil org så vet inte om jag skall köra på några nya 5x7:or (rätt ovanligt vad jag sett) eller 6x9:or, eller kanske rent utav inget av dom. några förslag?

Ableton Live
BMW 520d e39 "Diplomaten" (2000)
BalvBam っ◕‿◕)っ
23 februari 2008 · 102 Inlägg

10" ger lite mer "snärtigare" bas, medan 12" ger mer djup bas. Själv kör jag med 4st 10" och det spelar riktigt fint wink

I reject your reality and substitute my own!
Sharky
23 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Förklara varför 10" ger snärtigare bas än 12"? Skär du basarna vid 2kHz då eller?
(Skär du dom vid tex 80Hz så kan du ju inte få högre frekvens än 80Hz oavsett om du har 10" eller 12". Problemet med avsaknad av snärt i bas ligger på helt andra ställen än elementens diameter...)

/Göran

BalvBam skrev:
10" ger lite mer "snärtigare" bas, medan 12" ger mer djup bas. Själv kör jag med 4st 10" och det spelar riktigt fint wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang