2256
Sök

Hur urskiljer man B230 FT, FK ET från varandra?

168 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#1
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven, blir bara mer och mer förvirrad då så många säger olika saker,

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor? Om det är mekaniskt insprut eller elektroniskt?

Är det verkligen nödvändigt att ha en FT/FK med oljekylning? En B230ET som alla säger är så värdelös lär väl palla med minst lika mkt om man byter stakar, kolvar, kamaxel och vevaxel, lager, och fixar 360 graders axialager?
Blocken i sig själva borde väl vara ganska jämnlika med varandra förutom oljekylningen, starkare stakar, kolvar och vevaxel?

Var på dragracing i helgen och diskuterade kring motoreran med en äldre herre som körden en 240 med B23A block med 16 ventils topp, bänkad till lite över 700 hästar med orginal vevaxel, inga oljekylda kolvar osv, han hade då inte haft nå större bekymmer,

Vill vara säker innan jag ger mig in på att börja bygga så man inte tabbar sig rejält och lägger ut massa arbete på en motor som inte håller!



Mvh Andreas
Senast redigerat av spetsen (23 augusti 2009)


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
23 augusti 2009
#2
spetsen skrev:
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven.

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor?

Mor min har en 944, B230FK, 95-89 som jag kollat över lite för att försöka urskilja motorerna åt, enda jag kunnat se skillnad på är att det sitter fulltrycksturbo i min bil

borde väl gå att ta reda på nå sätt vad det är för motor och vilken årsmodell?

Mvh Andreas

hur ser du skillnaden om det är FTT/LTT. är väl bara wastegate klockan som skiljer?

b230et = motroninc "182hk"
b230ft = fulltryck, 156hk, 165hk och 190hk beroende på vilken bil den sitter i
b230fk = lätttryck 136hk?

rätta mig om jag har fel

-den satt som en fläskläpp-

Pan
23 augusti 2009
#3
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
23 augusti 2009
#4
Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

tror bara det står B230 där. har för mig det iaf när jag renoverade min gamla volvo

-den satt som en fläskläpp-

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 augusti 2009
#5
Ditt styrsystem är ju B230ET men blocket vet jag inte.

Jonas

168 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#6
husmus skrev:
spetsen skrev:
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven.

Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.

Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor?

Mor min har en 944, B230FK, 95-89 som jag kollat över lite för att försöka urskilja motorerna åt, enda jag kunnat se skillnad på är att det sitter fulltrycksturbo i min bil

borde väl gå att ta reda på nå sätt vad det är för motor och vilken årsmodell?

Mvh Andreas

hur ser du skillnaden om det är FTT/LTT. är väl bara wastegate klockan som skiljer?

b230et = motroninc "182hk"
b230ft = fulltryck, 156hk, 165hk och 190hk beroende på vilken bil den sitter i
b230fk = lätttryck 136hk?

rätta mig om jag har fel

se/märker skillnaden när man kör fordonet, man känner ju om det är LTT eller FTT


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 augusti 2009
#7
Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

168 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230


78 Inlägg
24 augusti 2009
#9
Det ska vara instansat under insuget på alla rödblock vilken det är, annars har nån varit där och slipat tongue
Ang. om du behöver oljesprut under kolvarna eller inte. Köper du värre kolvar som klarar värmen utan att smälta så spelar ju inte det nån roll. Men en original B230ET är ju inte mycket att hänga i gran wink


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
24 augusti 2009
#10
spetsen skrev:
NITROUS skrev:
Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

då hade jag rätt angående att det bara står b230 då alltså smile  men hur som helst så satt inte 530 toppen på b230et så du har iaf b230fk/ft från nyare då det är oljesprut på kolvarna

-den satt som en fläskläpp-

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 augusti 2009
#11
spetsen skrev:
NITROUS skrev:
Pan skrev:
Ska väl stå under insuget stansat i blocket vad det är för motor! 99% säker tongue

står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

läste du på den platta ytan på blocket som är typ under ettans insugsrör? kan behöva skrapa rent för att se vad det står, men det ska stå vad det är för motor där.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 augusti 2009
#12
husmus skrev:
spetsen skrev:
NITROUS skrev:
står B230FK och en massa nummer på min där så det stämmer nog.

På toppen står det 1000530
Och på blocket B230

då hade jag rätt angående att det bara står b230 då alltså smile  men hur som helst så satt inte 530 toppen på b230et så du har iaf b230fk/ft från nyare då det är oljesprut på kolvarna

B230et fanns visst med 530 topp.

kolla vilken årsmodell du har på blocket istället...

innan 93 så är de Ft å efter 94-95 så är de fk

å de står tex b230FK som motormärkning om de är en sån..
annars har någon varit i farten å slipat
Senast redigerat av Xuri (24 augusti 2009)


Whatever :)
1 652 Inlägg
24 augusti 2009
#13
Jo de står instansat i blocket.. På min står de B234F....

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvoskadad
6 017 Inlägg
24 augusti 2009
#14
Om det inte är ombyggt så har ju B230 1993 och frammåt runda kugg på kamremmen.

Jonas

819 Inlägg
2 september 2009
#15
Undrar också vad som skiljer b230et och ft ? Jag har nog inte riktigt förstått det. Det enda jag har hört är att stakarna i et är klenare.. Vad är det mera?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 september 2009
#16
andreasgustavsson skrev:
Undrar också vad som skiljer b230et och ft ? Jag har nog inte riktigt förstått det. Det enda jag har hört är att stakarna i et är klenare.. Vad är det mera?

nyare FT och FK har bla kolvkylning

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

MoffeGreven
3 september 2009
#18
Har du original motorn? Om du har det så gå in här https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv
och kolla effekten (kw) och skriv upp här wink

25 Inlägg
8 januari 2011
#19
82

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 januari 2011
#20
Ok nu dräller jag ur min information om det kan komma till nytta:

b230ET: 85-88. Klenaste vevaxeln/ lagerdimensioner. Klena stakar. Motronic styrsystem.

b230FT 85-88. Samma som ovan, vill minnas det gäller stakarna också. Jetronic lh2.2 styrsystem

b230FT 88-9?. Grövre vevaxel, lager. De första årsmodellerna har samma stakar som ovan, sedan övergick de till grövre stakar. Jetronic lh2.4 styrsystem. Ev oljekylning på en del årsmodeller?

b230FK ?-98. Grova vevaxeln, alla FK har grova stakar samt oljekylning. Jetroninc lh2.4 ( Är egentligen en FT med lägre ladd bara )

De är de fysiska skillnaderna. Med andra ord, b230 blocket är i princip likadana, efter 88 har de starkare vev dock. Sedan har man oljekylning på de senare. Ska man "originaltrimma" vill man ha tag på sen FT/FK med grova stakar, annars spelar det ingen roll om man sätter i starkare stakar.

Fyll på/ ändra sånt som är fel!!

Xuri skrev:
innan 93 så är de FT å efter 94-95 så är de fk

Säker på de? Är ju riktigt skönt om det är så enkelt.



Sök