23 augusti 2009
Trådstartare
Har försökt bli klokare av att försöka hitta information om vad som urskiljer B230FT, B230FK och B230ET ifrån varandra när jag sökt runt och läst och frågat men har inte fått någon riktigt svar som hjälper mig på traven, blir bara mer och mer förvirrad då så många säger olika saker,
Har ingen koll på vad det är för motor i min 740 tic pga att den blivit bytt av några ägare tidigare.
Ska riva isär motorn pga allvarligt oljeläckage och då tänkt ta reda på vad det är för motor, Hur kan jag på bästa sätt urskilja delarna och konstatera vad det är för motor? Om det är mekaniskt insprut eller elektroniskt?
Är det verkligen nödvändigt att ha en FT/FK med oljekylning? En B230ET som alla säger är så värdelös lär väl palla med minst lika mkt om man byter stakar, kolvar, kamaxel och vevaxel, lager, och fixar 360 graders axialager?
Blocken i sig själva borde väl vara ganska jämnlika med varandra förutom oljekylningen, starkare stakar, kolvar och vevaxel?
Var på dragracing i helgen och diskuterade kring motoreran med en äldre herre som körden en 240 med B23A block med 16 ventils topp, bänkad till lite över 700 hästar med orginal vevaxel, inga oljekylda kolvar osv, han hade då inte haft nå större bekymmer,
Vill vara säker innan jag ger mig in på att börja bygga så man inte tabbar sig rejält och lägger ut massa arbete på en motor som inte håller!
Mvh Andreas
Senast redigerat av spetsen (23 augusti 2009)