4652
Sök

Bygga banbil eller liknande

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare!

Det är dags i skolan att göra ett projekt arbete på minst 100 arbetstimmar och då slog tanken mig att jag skulle ge mig på att bygga en banbil då jag har en lite lagom trimmad B23 bara står och skräpar. Givetvis tar det mer än 100 timmar men kan ta en del av bygget som skolarbete om man säger. Men nu undrar jag lite grann vad exact jag behöver göra på bilen för att den ska vara okej att åka på bana med och samtidigt lagligt gat reggad. Jag har tänkte bygga på en 240 sedan kaross. Berätta gärna vad jag behöver ha för typ upphängning och så för tanken är ju att det ska bli ett seriöst bygge. Tid har jag och pengarna löser sig alltid som han sa som kom ut ur skethuset. Så som sagt, berätta vad ni vet om banbils byggen smile

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

1 010 Inlägg
25 augusti 2009
hmm hur tänker du med upphängning?
snackar vi egen designad symmetri med dubbla a-armar?
isf bör du fundera över hur seriöst du ska bygga, simuleringar osv osv?

Det lättaste vorre ju en mcphersonhistoria med justerbara coilovers och armar/spindlar från typ just 240 (antar att dom kör mcpherson orginal).
Men som sagt, hur mkt kan/vill du bygga?

problemet med en riktigt seriös upphängning är kanske att SBP kan klaga? ingen aning om det...

tror du gör bäst i att förbättra org upphängningen.
men annars ere väll bara lätta och smälla in bur....

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Jaa alltså, förklarade mig nog lite dåligt i första inlägget såg jag nu, jag vill hålla bilen iallafall upphängningen hyfsat orginal men jag menar behöver jag ha några special dämpare och fjädrar och kräningshämmare och skit, tex kan jag plocka två orginal kräningsnhämmare och slänga på för att få dubbla eller köper jag något speciellt ? Jag är ganska händig och finurlig när det gäller bygget men just Racing delen är väldigt nytt för mig iochmed jag innan bara typ "stylat" och byggt om på det viset tidigare. Vill ju samtidigt hålla bygget så billigt som möjligt. Men typ rutor, måste vara i plexi både för vikt och säkerhet ? Bur ? Stol ? Bälten ? Electriciteten, just skyddningen av den delen? Bensin skydd ifall man kör i såna saker, liksom vart börjar jag bygge ? smile

www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
Kolla lite här: http://www.240grupp-a.se/

då får du tips om vad & hur du ska bygga om

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Tack, har kollat lite. Men måste man ha allting så där ? Jag menar, vad kollar dom på på besiktningen innan tävling om man säger ? Jag hade ju mest tänkt typ modda dit orginal delar som kanske 850 abs bromsar och såna saker, inte ge mig på och köpa sjuk dyra brembo bromsar liksom tongue

Eller jag kanske rent av får ha bilen helt orginal förutom motorn då ? Eller ?
Senast redigerat av TritoN (26 augusti 2009)

www.garaget.org/Triton

564 Inlägg
26 augusti 2009
Mycket handlar ju om du vill kunna tävla med bilen i någon speciell klass, eller om du bara vill ha den för att köra på bana för att det är roligt.

Kika på www.rejsa.nu, där finns massor med kunskap och tips. Det finns även en hel del bilar att kika på och få inspiration och idéer ifrån.

Mvh Johan.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
26 augusti 2009
Trådstartare
Okej, jo till en början vill jag ju ha den att köra på bana för det är kul

www.garaget.org/Triton

Sök