Info om D24 och D24T Volvo 740

worlax
27 augusti 2009 · 280 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

H3dlund skrev:

Volvo740-88 skrev:
Eller, om ni(inte alla) är så jävla negativa mot D24 så kanske ni säger att det är bättre att köpa en skit diesel merca för ca 3000 kr och ta motorn ifrån mercan och stoppa in den i 740:n!!!

http://www.blocket.se/vasternorrland/Me … =4&w=1

Vill du så gärna ha en d24 så köp en sån då.

Halva grejen med diesel är ju att de går billigt och är slitstarka. En d24 är ju inte nått av det..
lol

Skrattade gott åt ditt sista inlägg, vet du vad ett forum är frrån början? Man argumenterar och debatterar, om du nu inte vill höra det så gör ingen tråd och bestäm själv då..

Det var svaret på tråden. Då sprack den idén.

Har du ingen egenvilja eller? Bara en fråga.. Kör ditt eget race o prova.. vad kan hända?? smile

Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

worlax skrev:

Volvo740-88 skrev:

H3dlund skrev:
Vill du så gärna ha en d24 så köp en sån då.

Halva grejen med diesel är ju att de går billigt och är slitstarka. En d24 är ju inte nått av det..
lol

Skrattade gott åt ditt sista inlägg, vet du vad ett forum är frrån början? Man argumenterar och debatterar, om du nu inte vill höra det så gör ingen tråd och bestäm själv då..

Det var svaret på tråden. Då sprack den idén.

Har du ingen egenvilja eller? Bara en fråga.. Kör ditt eget race o prova.. vad kan hända?? smile

Enligt debattörerna här så verkar det som att D24 är den sämsta motorn i världen.
Dom är ju rätt billig och passar på 740. Men det jag måste veta är:
* Hur mycket dom drar
* Hk
* Kvalité - håller dom bra o.s.v? Typ dom håller till 20 k mil sen rasar dom.
* Hur mycket delar kostar
* Pig för att vara diesel
* Passar dom bra på 740 där det sitter B230F? Jag vet om att lite modd måste förekomma. Men vad?

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

Smedhult skrev:
köp dej en skattebefriad W123 eller en compakt.

hade 240D i min 123e o den drog typ 0.7-0.8. O för typ 10-12 så får du en helt okej 123e

Joo. Jag börjar funderar också på en Mercedes diesel. Men är det inte bättre att köpa en merca motor och installera det i 740?
Men då finns det en känd nackdel - Rost! Sen vet jag inte om 740 har bättre kvalité än 70-talare mercedes. Mercedes är ju dyrare att äga.

W123 verkar vara en bra och pålitlig merca? Eller vad säger ni mercaägare om W123?
Kan ni berätta lite hur dom är?

OBS. jag vill inte betala dieselskatt.

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

supermikaela
27 augusti 2009 ·

Hade en d24 i min a-traktor. Den satt där i 26 år och gick 48000 mil. Renoverades visserligen vid ca 38000 mil, men höll gjorde den (ända tills vi ställde upp pumpen dvs). Då höll den 800 mil till, efter mycket(!) hård körning.

Innan vi ställde upp pumpen drog den 0,6 liter/milen. Du får nog räkna med iallafall 0,7 då min traktor hade gas-spärr. smile Tycker du ska köra på d24 om du har kompetensen att genomföra det. Är inte bolt on direkt. Och du bör nog ha en d24 med turbo isåfall. 82 hk/145 nm har sugisen, vilket kan bli rätt "tröttsamt" ibland. wink

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Jag håller inte med alla som klagar på d24 här, får man bara tag på en som är bra skött med service och dettta så går dom länge, har själv en som gått 50000+ utan problem, bara man byter filter och olaj m,m så går dom.
Det du ska tänka på om du ska köpa en, se till att få provstarta motorn och kolla om oljelocket vickar mycke, mycke vick= mycke vevhuskomp som slutar i att du får byta kolvringar.
Försök få en som suttit i en 940 -93 och framåt då de förstärkte toppen och blocket så de tål lite mer varmkörning om det skulle hända nått, de äldre är toppen skrot efter en kokning, typ.
Det lättaste att kolla om det är den bättre motorn är att blocket är svart.
Skulle du förmodan köpa en vanlig sugdiesel så sätt då nyare än 82-83, de äldre hade m11 bolt i toppen så att skulle det hända nått så är det lättare att få en topp till de nyare, de har m12. De som sitter på svartblocket har även hydrauliska tryckare.

De tål endel stryk och så bara det inte varvas hela tiden, de ska ju varvas ibland så de inte sotskär som kan hända om de står mycke på tomgång och man kör lugnt, alla dieslar är så.

Till om byggnaden till din bil så behöver du iaf få motorn från antingen 940 eller 740 för att det ska vara lite enklare, framvagnsbalken ska bytas då ena motorfästet är svetsat på dieslarna. Är motor från en 240 måste du byta oljetråg.
Sen så får man se till att ha rätt motorfäste på motorn också, är olika på 240-740 och 940.
Sprängkåpan måste du ha som är till d24a, bensinarens sprängkåpa passar inte, men lådan går att ha från bensinare.

Sen är det ju detta med elen som ska byggas om, till glödning och sånt, instrumenthuset måste bytas om du vill ha fungerande varvräknare. Så det är lite mixter när det är 740 och även 940 när det ska byggas om till diesel, 240in är lättare.

Men allt går om du vill och får tag på alla grejer.
Jag skulle råda att få tag på motor med turbo på åtminstone, sugdiesel är inte så jätte pigg. sug=82hk turbo=ca 110hk och tic=120hk

hoppas detta var något matnyttigt, har själv haft några 740dieslar och byggt om ett antal bilar och har en 740 och en 940 diesel nu också + en uppsjö av delar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

Smedhult skrev:

Volvo740-88 skrev:

Smedhult skrev:
köp dej en skattebefriad W123 eller en compakt.

hade 240D i min 123e o den drog typ 0.7-0.8. O för typ 10-12 så får du en helt okej 123e

Joo. Jag börjar funderar också på en Mercedes diesel.
Men då finns det en känd nackdel - Rost! Sen vet jag inte om 740 har bättre kvalité än 70-talare mercedes. Mercedes är ju dyrare att äga.

W123 verkar vara en bra och pålitlig merca? Eller vad säger ni mercaägare om W123?
Kan ni berätta lite hur dom är?

min 123e va skattebefriad o drog 0.7/milen. o 1500kr om året i halvförsäkringen.

o rosten kan du väl fixa?? annars har du väl polare som kan hjälpa te

min gamla köpte ja för 8.000. helt upplagad under men ytrost mm på karossen.

o har du tur får du en fräsch för typ 12. av någon som behöver pengar fort

Joo. Laga rost kan jag. 0,7 och 1500 kr trafik. Fan man åker typ gratis big_smile

Men kan man inte köpa en 80-talare W123 som ser ut som en W123 70-talare och sen köpa 70-talare papper, om det inte finns 70-talare att få tag på.

Varför sålde du den? Du har ju volvo nu.

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Jag håller inte med alla som klagar på d24 här, får man bara tag på en som är bra skött med service och dettta så går dom länge, har själv en som gått 50000+ utan problem, bara man byter filter och olaj m,m så går dom.
Det du ska tänka på om du ska köpa en, se till att få provstarta motorn och kolla om oljelocket vickar mycke, mycke vick= mycke vevhuskomp som slutar i att du får byta kolvringar.
Försök få en som suttit i en 940 -93 och framåt då de förstärkte toppen och blocket så de tål lite mer varmkörning om det skulle hända nått, de äldre är toppen skrot efter en kokning, typ.
Det lättaste att kolla om det är den bättre motorn är att blocket är svart.
Skulle du förmodan köpa en vanlig sugdiesel så sätt då nyare än 82-83, de äldre hade m11 bolt i toppen så att skulle det hända nått så är det lättare att få en topp till de nyare, de har m12. De som sitter på svartblocket har även hydrauliska tryckare.

De tål endel stryk och så bara det inte varvas hela tiden, de ska ju varvas ibland så de inte sotskär som kan hända om de står mycke på tomgång och man kör lugnt, alla dieslar är så.

Till om byggnaden till din bil så behöver du iaf få motorn från antingen 940 eller 740 för att det ska vara lite enklare, framvagnsbalken ska bytas då ena motorfästet är svetsat på dieslarna. Är motor från en 240 måste du byta oljetråg.
Sen så får man se till att ha rätt motorfäste på motorn också, är olika på 240-740 och 940.
Sprängkåpan måste du ha som är till d24a, bensinarens sprängkåpa passar inte, men lådan går att ha från bensinare.

Sen är det ju detta med elen som ska byggas om, till glödning och sånt, instrumenthuset måste bytas om du vill ha fungerande varvräknare. Så det är lite mixter när det är 740 och även 940 när det ska byggas om till diesel, 240in är lättare.

Men allt går om du vill och får tag på alla grejer.
Jag skulle råda att få tag på motor med turbo på åtminstone, sugdiesel är inte så jätte pigg. sug=82hk turbo=ca 110hk och tic=120hk

hoppas detta var något matnyttigt, har själv haft några 740dieslar och byggt om ett antal bilar och har en 740 och en 940 diesel nu också + en uppsjö av delar.

Tack. Bra att det finns personer som kan. smile

Men, som jag hade tänk är att jag ska använda min B230F som besiktningsmotor och D24 som bruskmotor. Billigt. Om den drar 0.6 liter milen så blir jag så glad att jag skiter på mej big_smile Jag ska köpa en D24 från 740.
Jag ska köpa en sugdiesel för dom drar lite mindre och är lite säkrare för dom bli inte så varm som turboD.
Men det allt är nytt för mej så jag blev lite förvirrad.  Det man måste bygga om på 740 D24 till min bil är:
* Motorfästen
* Varvräknare  kan jag inte köpa en varvmätare från biltema?
* Hastighetsmätare och övriga, eller?
* El då? Box? LH 2,2?

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Tror nog det kan vara lite svårt att komma så långt ner som 0,6 med en utan turbo iaf, detta beror ju på lite om den är hårt körd tidigare, påställd m,m
Den 940in jag har med D24tic har jag fått ner på runt 0,65.
Gör då iordning i elen så att det bara är att koppla i kontakten på en gång, är bara att flytta lite stift i kontakten till d24an så går det fint, har faktiskt så i min 740 diesel.
Men räkna iaf med att motor ligger runt 0,7-0,8 iaf.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Tror nog det kan vara lite svårt att komma så långt ner som 0,6 med en utan turbo iaf, detta beror ju på lite om den är hårt körd tidigare, påställd m,m
Den 940in jag har med D24tic har jag fått ner på runt 0,65.
Gör då iordning i elen så att det bara är att koppla i kontakten på en gång, är bara att flytta lite stift i kontakten till d24an så går det fint, har faktiskt så i min 740 diesel.
Men räkna iaf med att motor ligger runt 0,7-0,8 iaf.

Jag få väll köpa en skort diesel 740.
Men är elen ett STORT problem?
Jag ska köpa en sugdiesel. Men hittar jag en turbodiesel så tar jag de.

Varför drar D24TIC mindre än D24?

Visst är en D24 enklast att sätta dit på en 740 än dom andra dieslarna?

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Om motorn är från en 740 så passar allt, balken måste bytas. och d24 sprängkåpa
Varmräknare kan du ha från biltema, enkel lösning som funkar fint, kontakten på generator har märkning W som sladden ska sitta på
Hastighetsmätare och allt sånt är samma, allt går på bakaxel
Boxarna kan du ha sittandes kvar om du vill, enklast så.
Det är inte många stift som behövs i motorkontakten, oljetryck och vattentemp, om inte jag har helt fel nu så måste du ha temp mätaren från en diesel. inte helt säker på det i skrivande stund,
Ang glödningen så kan man ta reläet på 240 diesel för att göra det riktigt enkelt och sätta på en knapp bara.
Går med vanliga reläer också men de håller inte allt för länge då det är många Ampere som ska ut.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

snurbo_diesel skrev:
Tror nog det kan vara lite svårt att komma så långt ner som 0,6 med en utan turbo iaf, detta beror ju på lite om den är hårt körd tidigare, påställd m,m
Den 940in jag har med D24tic har jag fått ner på runt 0,65.
Gör då iordning i elen så att det bara är att koppla i kontakten på en gång, är bara att flytta lite stift i kontakten till d24an så går det fint, har faktiskt så i min 740 diesel.
Men räkna iaf med att motor ligger runt 0,7-0,8 iaf.

Jag få väll köpa en skort diesel 740.
Men är elen ett STORT problem?
Jag ska köpa en sugdiesel. Men hittar jag en turbodiesel så tar jag de.

Varför drar D24TIC mindre än D24?

Visst är en D24 enklast att sätta dit på en 740 än dom andra dieslarna?

D24ticen är ju såpass mycke starkare så den behöver inte jobba så hårt, allt sånt med förbrukning beror på högerfoten och vad gör vägar man kör på.

Alla D24 är ju lika kan man säga så de är lika enkla att sätta i.
Jag har dock inte läst så noga i tråden, men om folk menar sig på att du skulle sätta merca diesel i säger jag NEJ. mycke mer jobb då man får bygga om det mesta, bygga om elsystem, byta tändningslås oom man vill ha stoppen på nyckeln med tanke på vacumstopp. har sätt en merca diesel i en cheva van en gång, fy satan vad allt blev special på den med motorfäste, växellådsfäste, hydraulisk koppling m,m.
Allt går bara man vill och inte ha för bråttom.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

snurbo_diesel skrev:

Volvo740-88 skrev:

snurbo_diesel skrev:
Tror nog det kan vara lite svårt att komma så långt ner som 0,6 med en utan turbo iaf, detta beror ju på lite om den är hårt körd tidigare, påställd m,m
Den 940in jag har med D24tic har jag fått ner på runt 0,65.
Gör då iordning i elen så att det bara är att koppla i kontakten på en gång, är bara att flytta lite stift i kontakten till d24an så går det fint, har faktiskt så i min 740 diesel.
Men räkna iaf med att motor ligger runt 0,7-0,8 iaf.

Jag få väll köpa en skort diesel 740.
Men är elen ett STORT problem?
Jag ska köpa en sugdiesel. Men hittar jag en turbodiesel så tar jag de.

Varför drar D24TIC mindre än D24?

Visst är en D24 enklast att sätta dit på en 740 än dom andra dieslarna?

D24ticen är ju såpass mycke starkare så den behöver inte jobba så hårt, allt sånt med förbrukning beror på högerfoten och vad gör vägar man kör på.

Alla D24 är ju lika kan man säga så de är lika enkla att sätta i.
Jag har dock inte läst så noga i tråden, men om folk menar sig på att du skulle sätta merca diesel i säger jag NEJ. mycke mer jobb då man får bygga om det mesta, bygga om elsystem, byta tändningslås oom man vill ha stoppen på nyckeln med tanke på vacumstopp. har sätt en merca diesel i en cheva van en gång, fy satan vad allt blev special på den med motorfäste, växellådsfäste, hydraulisk koppling m,m.
Allt går bara man vill och inte ha för bråttom.

Men jag tror att jag satsar på en D24 för dom är mera gjord för 740. Dom är billigare och lättare att få tag på.
Det enda som kan vara lite svårt för mej är elen. Då har jag en fråga:
Måste man byta alla kablar och lamper i instrumentpanelen för att få allt fungera?

Men om D24 drar 0.7 då blir jag glad. Den kanske drar mindre om man ecokör big_smile

Men vad är det som gör så D24 får så dåligt ryckte? Är det därför dom har dålig kylning? Om JA, varför skaffar man inte en större kylare?

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

Mack Forum- och sitemoderator
27 augusti 2009 · 26 133 Inlägg

Vad fasen har Flashback att göra med tråden, eller ens Garaget.org att göra?roll

Till trådskaparen: du gör precis som du vill, men detta är ett forum där alla har rätten att argumentera och diskutera. Du startade ett ämne man kan diskutera. Alla kan inte tycka om ämnet. Men den som har sista ordet i ämnet är alltid den som började tankegångarna - dvs du.
Kort sagt: gör precis som du vill. Herregud. Skit i vad folk säger då på forumet? Kläm ner en D24/T i 740:in.
Men det lär ju vara ett helvete att göra det..men vad vet jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Okej. Vad bra. Då lär jag väll kunna fixa det.
Visst är det samma kvalité på D24 och D24TIC d.s.v att det är samma kullagare och kolvar o.s.v.

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 augusti 2009 · 6 017 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Det där med att pumparna ska gå hela tiden kan vara farligt. Tänk om man krockar med bilen, sen lossar någon slang i motorrummet sen fortsätter pumparna ösa på

Jonas
Volvo740-88 Volvo850-92
27 augusti 2009 · 1 675 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Det där med att pumparna ska gå hela tiden kan vara farligt. Tänk om man krockar med bilen, sen lossar någon slang i motorrummet sen fortsätter pumparna ösa på

Njaa. Krocka med bilen så lär det inte vara så mycket av den wink Allt går ju sönder.

Tänk vad bra att den D24 drar 0,7 (kanske mindre också beror på körstil).
Och en D24TIC drar 0.65.

Det jag vill berätta är att jag kommer köra billigt som fan tongue big_smile

Brukar delar vara dyra till dom t.ex. kolvringar eller packningar som oftast måste bytas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_D24_engine

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 augusti 2009)

snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Okej. Vad bra. Då lär jag väll kunna fixa det.
Visst är det samma kvalité på D24 och D24TIC d.s.v att det är samma kullagare och kolvar o.s.v.

Nej det är inte samma grejer inuti motorerna, ticen har oljekylning under kolvarna så kolvarna är inte lika, lager och sånt är dom samma, finns några smågrejer som är olika, iaf de med oljekylning håller längre.
Eftermonterar man turbo på en vanlig sug diesel så håller dom sällan länge, kolvaran blir för varma och ringarna blir skrot rätt så fort om motorn är lite sliten sen tidigare.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
snurbo_diesel Egen företagare
27 augusti 2009 · 864 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

snurbo_diesel skrev:
inget extra ingrepp behövs på bilen en om du väljer glödning på knapp och varvräknare på sidan.
Bara att lista ut vilken kabel på bilen som är oljetryck och koppla ihop med motorn och så vidare, skit enkelt.
Sen kan det ju bli att vissa lampor lyser att något är fel i instrumenten för att boxen inte har någon kontakt med några givare av något slag.
Sen ang bensinpumparna du har i bilen, ett + är ju om du får dom att gå hela tiden, när bilen går, för om jag inte är ute och cyklar nu så går pumparna bara när boxen ger signalen att de ska gå, med tanke på att boxen inte kommer få någon signal längre så kan man bara skarva på sladdarna till pumparna en extra kabel och till en knapp eller tändningslåset så de går pumpar hela tiden, dieselpumpen mår inge bra om den ska behöva suga diesel genom pumparna.

Det där med att pumparna ska gå hela tiden kan vara farligt. Tänk om man krockar med bilen, sen lossar någon slang i motorrummet sen fortsätter pumparna ösa på

Det har ju inte så stor betydelse, för det blir ju samma effekten om man krockar med en vanlig bensinare.
De pumpar ju på bensin istället.
Men jag förstår hur du menar, håller med dig också.
Faderns 945tic började brinna en gång när den var igång, den pumpande bensin ända till batteriet smälte av värmen, motorn stannade ju nästan på en gång när det började brinna.
Ska man vara på den säkraste sidan vad gäller detta, så ska man byta tankarmatur och ta bort pumpen under bilen, men det är ju onödigt jobb om man ska sätta i F-motorn när man besiktigar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
timpa_
27 augusti 2009 · 242 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

timpa_ skrev:
d24 är bara jävla sopper! inget jag skulle rekomendera.

Vadå. Kan en diesel vara dålig. Men är dom bättre än B280 eller?

Men VARFÖR sägs det att dom är så dåliga? Hur är dom dåliga?

det som är sämst är väl igentligen topparna dem spriker väldig lätt dem tål nästan inget varv alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang