Volvo740-88 skrev:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_190___88_23116613.htm?ca=4&w=3
Jag skulle lätt kunna köpa den

Ser fin ut.
Jag inte fatta att folk kallar detta för komfort. Vad är det som gör så man får en skön kännsla när man kör mercedes W124 och W123? Vad har dom för komfort?
Jag vänder på frågan, vad har Volvo 740 för komfort? Att diskutera detta innebär att man först måste bestämma vad komfort innebär. Vilket är rätt svårt eftersom det varierar beroende på vem man frågar

Vad jag gillar med Mercedes är att allt är lagom avstämt, allt från fjädring och stolar till motorgång och gaspådrag. Ta Volvo som ett exempel, deras stolar känns jättebekväma när man sätter sig i dem. Efter ett tag märker man att dem är för mjuka, man sitter igenom och kroppen har inte tillräckligt stöd helt enkelt.
* Att klaga på Volvos stolar känns fel, de tillhör verkligen toppskiktet bland tillverkare. Tyvärr kommer jag inte på nått annat ex på mjuka stolar så Volvo får felaktigt vara exempel här

Jag tycker att Volvos stolar är något för mjuka, men det är så marginellt*
Sedan finns det för hårda stolar, vilket knappast behöver en närmre förklaring för alla har suttit på en parkbänk antar jag? I mitt och många andras tycke är Mercedes stolar perfekt avvägda mellan hård och mjuk. Enligt en del är dem för hårda, så det beror som sagt på vem man frågar.
Sedan kan man gå vidare till fjädring, där är Volvo åter igen för mjuk enligt mig. Så mjuk att den blir gungig medans Mercedes bara "tar" ojämnheten sedan är det bra men Volvo fortsätter liksom att vagga ett tag till.
Sedan finns där ett område till och där anser jag att skillnaden är betydligt större. Och det är samspelet mellan bil och förare. Det kan tex vara att "känna" i bromsarna hur hårt man behöver trycka eller att "känna" vart dragläget är och hur mycket gas man ev. behöver. Och så vidare, detta är något jag tycker Volvo är och alltid har varit dåliga på medans Mercedes och värsta konkurrenten (gissa vilket märke?) utgör toppen inom området. Enkelt förklarat, en Mercedes talar till föraren men en volvo är stum och kommunicerar med teckenspråk.
Och så kan man hålla på i all evighet, enklast är att TS provkör bilarna så får vi se vilken kategori han tillhör.