2372
Sök

Köpråd: Mercedes w124 200E

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 augusti 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_190___88_23116613.htm?ca=4&w=3
Jag skulle lätt kunna köpa den smile Ser fin ut.
Jag inte fatta att folk kallar detta för komfort. Vad är det som gör så man får en skön kännsla när man kör mercedes W124 och W123? Vad har dom för komfort?

För det första så är det där ingen E-klass (w124) Utan det är en C-klass (w201). Bilen är en 88 och har tyvärr brister som åtgärdades till 89.

Singelkamkedja.
Materialet i kamaxeln slets ovanligt fort.
1989 blev bilarna faceliftade med, andra kofångare, saccoplank, mer benutrymme bak.

Okej. Så ska man köpa en 90 och uppåt när det är c-klass?

Man jag fattar inte att folk tycker att W123 är sköna att köra? När jag pratar om komfort så pratar jag om cadillac bilar typ.  Men dom kanske är bra i komfort.

Det ända jag är ute efter när det gäller mercedes är dieselmotorn. Jag skulle gärna vilja ha en dieselmotorn i min bil. Då är allt perfekt. Frågan är då om det går att trycka ner en 190D motor i en 740. Jag vet om att man måste modda och fästen och annat.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:
Jag inte fatta att folk kallar detta för komfort. Vad är det som gör så man får en skön kännsla när man kör mercedes W124 och W123? Vad har dom för komfort?

Jag vänder på frågan, vad har Volvo 740 för komfort? Att diskutera detta innebär att man först måste bestämma vad komfort innebär. Vilket är rätt svårt eftersom det varierar beroende på vem man frågar smile

Vad jag gillar med Mercedes är att allt är lagom avstämt, allt från fjädring och stolar till motorgång och gaspådrag. Ta Volvo som ett exempel, deras stolar känns jättebekväma när man sätter sig i dem. Efter ett tag märker man att dem är för mjuka, man sitter igenom och kroppen har inte tillräckligt stöd helt enkelt.

* Att klaga på Volvos stolar känns fel, de tillhör verkligen toppskiktet bland tillverkare. Tyvärr kommer jag inte på nått annat ex på mjuka stolar så Volvo får felaktigt vara exempel här tongue Jag tycker att Volvos stolar är något för mjuka, men det är så marginellt*

Sedan finns det för hårda stolar, vilket knappast behöver en närmre förklaring för alla har suttit på en parkbänk antar jag? I mitt och många andras tycke är Mercedes stolar perfekt avvägda mellan hård och mjuk. Enligt en del är dem för hårda, så det beror som sagt på vem man frågar.

Sedan kan man gå vidare till fjädring, där är Volvo åter igen för mjuk enligt mig. Så mjuk att den blir gungig medans Mercedes bara "tar" ojämnheten sedan är det bra men Volvo fortsätter liksom att vagga ett tag till.

Sedan finns där ett område till och där anser jag att skillnaden är betydligt större. Och det är samspelet mellan bil och förare. Det kan tex vara att "känna" i bromsarna hur hårt man behöver trycka eller att "känna" vart dragläget är och hur mycket gas man ev. behöver. Och så vidare, detta är något jag tycker Volvo är och alltid har varit dåliga på medans Mercedes och värsta konkurrenten (gissa vilket märke?) utgör toppen inom området. Enkelt förklarat, en Mercedes talar till föraren men en volvo är stum och kommunicerar med teckenspråk.

Och så kan man hålla på i all evighet, enklast är att TS provkör bilarna så får vi se vilken kategori han tillhör.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 augusti 2009
jag vill bara ha en mercedes 190D motor i min 740 så är jag glad big_smile
Fan vad lite den kommer dra. 0.6 som minst.

442 Inlägg
31 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:

Du kan med lugnröst samtala med dina passagerare i 240 km/h. Ljudnivån utifrån märks inte och det är lika odramatiskt som att köra i laglig motorvägshastighet.

Styrningen har inte samma tyngd och motstånd som en Bmw utan är istället väldigt mjuk och avstämd för komfort men fortfarande med vägkänsla.

Långresor är underbart, körde en liten resa på 113 mil med under en dag och det känns inte alls i kroppen (visserligen läderstolar med perforerat läder).

Trots åldern på min bil (16 år) var premiumkänslan påtaglig. Trots Volvons slitstyrka har inredningen lika mycket charm som en bio utan bioduk mer eller mindre.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
MiWi skrev:
Volvo740-88 skrev:

Du kan med lugnröst samtala med dina passagerare i 240 km/h. Ljudnivån utifrån märks inte och det är lika odramatiskt som att köra i laglig motorvägshastighet.

Styrningen har inte samma tyngd och motstånd som en Bmw utan är istället väldigt mjuk och avstämd för komfort men fortfarande med vägkänsla.

Långresor är underbart, körde en liten resa på 113 mil med under en dag och det känns inte alls i kroppen (visserligen läderstolar med perforerat läder).

Trots åldern på min bil (16 år) var premiumkänslan påtaglig. Trots Volvons slitstyrka har inredningen lika mycket charm som en bio utan bioduk mer eller mindre.

Vilken mercedes syftar du på då?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:
MiWi skrev:
Volvo740-88 skrev:

Spelar väl ingen roll? Alla utom A-klass stämmer det in på...

Styrningen är det enda jag inte håller med om, visst är den avstämd för komfort istället för sport som en Bmw. Men Mercedes styrning är ändå lika tung som BMWs, skall du ha en som är "inte samma tyngd och motstånd som en Bmw utan är istället väldigt mjuk och avstämd för komfort" så får du leta dig till Lexus istället. Där har du en mjuk styrning, men både för och nackdelar det innebär smile

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
MiWi skrev:

Styrningen är det enda jag inte håller med om, visst är den avstämd för komfort istället för sport som en Bmw. Men Mercedes styrning är ändå lika tung som BMWs, skall du ha en som är "inte samma tyngd och motstånd som en Bmw utan är istället väldigt mjuk och avstämd för komfort" så får du leta dig till Lexus istället. Där har du en mjuk styrning, men både för och nackdelar det innebär smile

Om jag fick välja en mercedes som är bra för mej så skulle jag ha valt en 190E cool
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201

Dom är bra och drar lite. Dom hör inte till rostmercorna. Finns många av dom = mycket delar. En bra bruksbil med skön komfort.
wink

Men jag skulle ändå vilja ha en diesel tongue

442 Inlägg
31 augusti 2009
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:

Jag syftade på min W124 jag ägde tidigare.

Jämfört med de Bmw-modeller jag varit i kontakt från samma tidsålder med har Mercan mer servoverkan på styrningen vilket är det jag menar med mjuk styrning. BMW i sin tur (om vi jämför en liknande modell med samma effekt) har oftast lite direktare styrning med mindre servopåverkan ENLIGT MIG och hur jag upplevt bilen.

Högfartsstabiliteten är det dock inget fel på och vägkänsla i ratten finns det men man märker att Mercan mer var inriktad på en harmonifylld åkupplevelse än en sportig karaktär.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
MiWi skrev:
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:

Jämfört med de Bmw-modeller jag varit i kontakt från samma tidsålder med har Mercan mer servoverkan på styrningen vilket är det jag menar med mjuk styrning. BMW i sin tur (om vi jämför en liknande modell med samma effekt) har oftast lite direktare styrning med mindre servopåverkan ENLIGT MIG och hur jag upplevt bilen.

Högfartsstabiliteten är det dock inget fel på och vägkänsla i ratten finns det men man märker att Mercan mer var inriktad på en harmonifylld åkupplevelse än en sportig karaktär.

Vilken Wxxx var det som rostade så förbannat? Var det W124?

Jag tycker att alla ser lika dana ut. W201 och W124.

1 571 Inlägg
31 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:
MiWi skrev:
Rquired skrev:

De modellerna som verkar värst drabbade var W202, C-klass och W210, E-klass men jag tror de flesta MB´s omkring 96-2002 någonting hade lite problem. Jag såg en C180 igår där nederkanten av framdörrarna bara var smulor. Även om man misssköter en bil ska de inte se ut så, det är en riktig miss från MBs håll.

124:an rostar inte mkt om man sköter dom men de har mycket sämre rostskydd än min Volvo 850 för att ta ett exempel. Det är väl vissa konstruktionsmissar på dom, tex framskärmar och kring lister där de äts upp. Däremot står de emot rosten bra undertill.

Så hittar man en rostfritt ex så kan det vara en bra idé att montera av framskärmarna och rostskydda insidan om man ska använda den året runt.

190:an och 124an är ju väldigt lika, det är inte samma delar men material och vissa detaljer är ju samma, motorerna är samma osv.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
henrikh skrev:
Volvo740-88 skrev:
MiWi skrev:

De modellerna som verkar värst drabbade var W202, C-klass och W210, E-klass men jag tror de flesta MB´s omkring 96-2002 någonting hade lite problem. Jag såg en C180 igår där nederkanten av framdörrarna bara var smulor. Även om man misssköter en bil ska de inte se ut så, det är en riktig miss från MBs håll.

124:an rostar inte mkt om man sköter dom men de har mycket sämre rostskydd än min Volvo 850 för att ta ett exempel. Det är väl vissa konstruktionsmissar på dom, tex framskärmar och kring lister där de äts upp. Däremot står de emot rosten bra undertill.

Så hittar man en rostfritt ex så kan det vara en bra idé att montera av framskärmarna och rostskydda insidan om man ska använda den året runt.

190:an och 124an är ju väldigt lika, det är inte samma delar men material och vissa detaljer är ju samma, motorerna är samma osv.

Mercedes som alla säger att det är lyxbilar och komfortbilar. Varför har inte W123 elhissar elspeglar ac m.m?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:
henrikh skrev:
Volvo740-88 skrev:

Mercedes som alla säger att det är lyxbilar och komfortbilar. Varför har inte W123 elhissar elspeglar ac m.m?

"Mercedes-Benz W123 är en personbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan januari 1976 och november 1985."

Hur många standard/svensson bilar hade EL-hissar, EL-Speglar och AC på 70-talet?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 augusti 2009
MíWi: Jag tror man kan disskutera det där i all evighet, personligen tycker jag både Mercedes och Bmw har utmärkt styrning anpassad till respektive användningsområde. Vad jag menade är att jag upplever skillnaden mellan en Bmw och en MB som marginell om man jämför med tex en samtida Lexus smile

Vilka Mercedes det är som rostar, det är väl främst W210 (1996) och framåt även om C-klass (W202?, 1994-->) inte var direkt perfekt. Ett par kompisar till pappa köpte en sådan när den var ny, och har fortfarande kvar den. Pedantskött och har rullat 10k mil eller så, ser som ny ut i lacken men är riktigt dålig undertill...

Sedan fram till, jag vågar påstå att det fortsatte även efter 2002 som någon skrev ovan. Jag har en A190-03 och den rostar i takt med en 60-tals Alfa. Sedan jobbade en (annan) bekant till pappa som VD på Mercedes i stan, så där var och såg man en del. Även nya E-klass som kom 03 har haft problem, om än inte i samma utsträckning. W168 hade väl problem hela 1a generationen (-->2004) osv. Men på de senaste åren tycker jag de blivit bättre. Hopp för framtiden? För den senaste E-klass verkar vara så satans bra rent ut sagt! smile

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
henrikh skrev:

"Mercedes-Benz W123 är en personbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan januari 1976 och november 1985."

Hur många standard/svensson bilar hade EL-hissar, EL-Speglar och AC på 70-talet?

80-talet hade dom det. Har W123 det också?

Är inte en 300SE dyr att äga?
Senast redigerat av Volvo740-88 (31 augusti 2009)

TACS Medlem
457 Inlägg
31 augusti 2009
Volvo740-88 skrev:

De bytte till dålig plåtleverantör mot slutet av åttiotalet, eventuellt att det var tidigt nittiotal.
De skulle tjäna mer pengar per bil och köpte plåt med sämre värden från en annan del av världen. Så rostiga bilar gäller ju Mercedes i överlag från den åldern, kanske att någon modell klarade sig bättre än någon annan.

Jopp! Plåt är inte alltid lika bra som annan plåt. roll

Volvo850-92
1 682 Inlägg
31 augusti 2009
KingWS6 skrev:
Volvo740-88 skrev:

De bytte till dålig plåtleverantör mot slutet av åttiotalet, eventuellt att det var tidigt nittiotal.
De skulle tjäna mer pengar per bil och köpte plåt med sämre värden från en annan del av världen. Så rostiga bilar gäller ju Mercedes i överlag från den åldern, kanske att någon modell klarade sig bättre än någon annan.

Jopp! Plåt är inte alltid lika bra som annan plåt. roll

Dom skulle ha köpt svensk plåt wink Det är kvalité.

442 Inlägg
1 september 2009
Rquired skrev:
MíWi: Jag tror man kan disskutera det där i all evighet, personligen tycker jag både Mercedes och Bmw har utmärkt styrning anpassad till respektive användningsområde. Vad jag menade är att jag upplever skillnaden mellan en Bmw och en MB som marginell om man jämför med tex en samtida Lexus smile

Absolut! Bilkörandet är ju en smakfråga rakt igenom och känslomässigt styrt när det kommer till en bil och dess karaktär.

Vilken karaktär man föredrar beror ju givetvis på person.smile

Tycker dock att W124 (eller ja, C124 heter ju coupen) är bland de bästa bilarna från just den tidsåldern. Man kände sig verkligen hemma i bilen samt att allting kändes bra. Härliga reglage, kassaskåpsljudet från dörrarna, bältesbetjänten och underbart jämn motorgång från sexan. Kostnaderna motsvarades av vad man som ägare fick tillbaka helt enkelt.

Nypriset 1993 var 483 000 kronor i grundutförande på min bil iallafall enligt originalkvittot. Sedan med tillhörande utrustning hamnade summan en bit över halvmiljonen.

Detta var -93 då ekonomikrisen var i klass med den vi har idag. Jämfört med dagens penningvärde måste det motsvara cirka 750 - 800 000 kronor.

Som ägare var man riktigt nöjd vilket bilden visar (samt ger en liten smygbild på den underbara inredningen):

http://i25.tinypic.com/f4idmo.jpg

Volvo 740-88: Som svar till din fråga så var W123 tänkt att vara en volymmodell för Mercedes som skulle innefatta billiga bilar men även ha lyxversioner på samma kaross.

Du tittar på äldre dieslar främst av vad jag förstått och att hitta en välutrustad 240D som exempel... Det är nog mer eller mindre omöjligt. På sent 70-tal/tidigt 80-tal så var diesel allt annat än förknippat med lyx (vilket gäller samtliga bilar tillverkade på den tiden).

Om du kollar på de motorstarkare alternativen så finner du även utrustningen du eftersöker. Här följer ett exempel:

http://www.blocket.se/dalarna/MB_280CE_ … 11&w=3
Senast redigerat av MiWi (1 september 2009)

Volvo850-92
1 682 Inlägg
1 september 2009
Subw000fer--92 skrev:
Volvo740-88 skrev:
-Mackan- skrev:

Nej men W124 har det, och om jag frågar hur många volvo 2 & 3 serie hade el-speglar, Ac osv ??

Och eftersom volvo 7 serie var volvos "flagskepp" och mercedes s-klass var mercedes flagskepp..Så kan du ju gämföra lite där tycker jag med en fullturustad 560sel mot en 760 big_smile

Mja en 300se är väll inte så jävla dyr beror nog lite på hur din ekonomi ser ut, men nej inte så dyr dem drar väll i stort sett lika mkt bensin som en sliten gammal volvo smile

Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut wink

Blev förtjust i 300SE W126
http://www.youtube.com/watch?v=FynY_GHT … re=related

Men vad har en 300SE för utrustning? Är det ända som skiljer sem mellan en 380SE och en 300SE är det bara motorn?
Är det mera komfort i V8 än 6:a?

1 571 Inlägg
1 september 2009
Volvo740-88 skrev:
Subw000fer--92 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Nej men W124 har det, och om jag frågar hur många volvo 2 & 3 serie hade el-speglar, Ac osv ??

Och eftersom volvo 7 serie var volvos "flagskepp" och mercedes s-klass var mercedes flagskepp..Så kan du ju gämföra lite där tycker jag med en fullturustad 560sel mot en 760 big_smile

Mja en 300se är väll inte så jävla dyr beror nog lite på hur din ekonomi ser ut, men nej inte så dyr dem drar väll i stort sett lika mkt bensin som en sliten gammal volvo smile

Det beror ju helt på hur din ekonomi ser ut wink

Blev förtjust i 300SE W126
http://www.youtube.com/watch?v=FynY_GHT … re=related

Men vad har en 300SE för utrustning? Är det ända som skiljer sem mellan en 380SE och en 300SE är det bara motorn?
Är det mera komfort i V8 än 6:a?

300 betyder ju bara 3 liters motorvolym (samma motor och hk som 300E). Komforten är den densamma i alla av dom. Jag tror iofs att 560 kunde komma med hydraulfjädring, osäker.

380SE är den gamla "lilla" V8an som ersattes av 420SE. 280SE ersattes av 300SE.

Eftersom det är rätt tunga bilar behövs nog en V8 om man vill komma snabbare iväg men jag har provkört en 260SE och den dög bra den med att glida runt i. Den acca ungefär som en vanlig Volvo V70 140hk. Utrustningsmässigt är det väl vanligare att de köpare som hade råd med en V8 och tog de flesta tillvalen. En 260SE med manuell låda, vevfönster, ingen taklucka, ingen ac och tygklädsel är väl det enklaste man kan få (mindre som kan paja) smile.

Jag fick bromsar, p-broms renovering, insprutning och lite annat lagat på verkstad, 19700:- kostade det så räkna med att en S-klass är dyrare att hålla igång. Bra kvalitet och rejäla saker men visst måste man laga dom ibland. Man ska nog vara medveten om att gamla lyxbilar inte är lika billiga att underhålla som de är att köpa. w201 och w124 är nog smartare om man ska köpa sin första benz. Bara vad jag tror alltså.

1 233 Inlägg
1 september 2009
Jag har då bara hört bra saker om både W123 & W124 (fämst då 190). Ägarna som haft dem har inte annant än lovordat sina bilar. En av dem sa att han ångrar sig väldigt mycket att han sålde iväg sin, för han har inte haft en bättre bil sedan han sålde den. Men det är väl så med MB från 70-80 talen, de håller ihop väldigt bra. Bara service är gjord enligt boken och att ägarna skött sin bil.

Är faktiskt själv sugen på en w124, och har kanske en på G. Dock en AMG

Sök