Har införskaffat mig en Mercedes E 270Cdi Avantgarde 00:a. Eftersom det är just en avantgarde så har den tydligen "Bose-anläggningen" standard. Dvs med ett separat steg bak i skuffen, som driver alla högtalare i bilen.
Jag hade tänkt byta ut själva huvudenheten m.m i bilen mot nyare grejer. Det sitter vanligt isokablage som bara är "plug n play", vilket gör att den nya stereon går igång och all ström och allting fungerar. Däremot kommer det inget ljud. Detta är pga en separat matarkabel som kommer från slutsteget bak i bilen och som passar enbart på Mercedes originalstereo.
Någon som byggt ljud i nån bil med Bosesystem själv, eller som vet vart man kan få tag på nån adapter eller liknande till den kabeln så man får det att fungera? Orkar inte dra nya kablar till varrenda högtalare i bilen, men vill heller inte ha kvar en snart 10år gammal originalstereo!
de brukar inte gå å byta stereo på bosesystem.. elle om de finns en adapter så lär dom kosta MASSOR..
Nej, det verkar vara för jäkla svårt verkar det som. Kan dock inte riktigt inse att det skulle vara ett faktum ändå. Audi kör ju tydligen också med Bosesystem på vissa modeller, och dem har jag sett adapters till så.. Helt sjukt hur man kan tillverka ett system som det inte går att byta ut huvuenheten på annars. Dem borde väl tänka lite längre än att man skall ha kvar samma grejer i 30år. Och ifall huvudeneheten skulle pajja så skulle jag ju knappast vilja köpa en ny Mercedes originalstereo för 10k
Byta ut kablarna i dörrarna är ju jobbigt, men ändå nåt man skulle överleva. Men jag pallar fan inte med högtalarna i instrumentbrädan och a-stolparna o grejer. Lagomt drygt o plocka ner hela inredningen och dra kablar bara för byte av en huvudenhet
Stereon som skall i är en Pioneer P88RS II ifall det tillför något.
åk till mercedes om du har det i närheten och hör om det finns nån adapter vem vet kanske inte kostar så mycket som man tro. om dom nu har nån kan vara värt ett försök tanke på jäkligt drygt att dra om allt.
Det är inte bara så att det är en remote kabel som måste kopplas in i remote kabeln i ISO sticket? Brorsan hade samma problem i hans E55:a som har största Bose paketet.
Det är inte bara så att det är en remote kabel som måste kopplas in i remote kabeln i ISO sticket? Brorsan hade samma problem i hans E55:a som har största Bose paketet.
Precis så var det! Så nu är problemet löst Känns skönt att det var så enkelt, med tanke på att man läst en hel del om hur krångligt det skall vara med just bose-systemen. Men nu fungerar det som sagt! Tack så mkt för hjälpen.