Angående: Is racing träff ? Lika bra dra ihop ett stort gäng nu redan ?

Batta
17 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Jokern023 skrev:
håller med där om smälingen pojkar.. vi kan ju alltid ta SILJAN;D

Siljan är ju faktiskt också rätt bra!
nära till samhälle också om man blir hungrig smile

Vet dock inte hur banan brukar se ut där,
och i vintras så var det väl inte ens en bana där?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
danneC5
18 oktober 2009 · 186 Inlägg

Joas_86 skrev:

Majorn skrev:
När brukar isen ligga såpass tjock att man vågar sig ut? Vore ju trevligt om man han vinterträna lite på hemmaplan innan åker iväg på nått, jag har aldrig kört Passaten på snö så jag kastar då inte upp den på ställ bland folk utan att ha tränat först:)

Man kan typ börja köra vid 10-15 cm iaf ! Och när isen är så tjock är ju ingen som vet typ lol Efter som vintern är så olika vart man bor.

Så vart bor du ?

10-15cm?? Snacka inte massa skit så folk går och dör!!! Kör inte förens det är minst 25cm iaf.. Det här med is är en hel vetenskap så kolla upp med någon kunnig innan ni ger er ut!

Tänk dessutom på att äre flera som är ute och åker så är det ännu värre då vågorna möts från bilarna osv.

// Danne

bmx
18 oktober 2009 · 7 100 Inlägg

Majorn skrev:
Finns intresset känns det som att det kan bli flera isträffar, på flera orter.
Är det någon som känner för att köra lite i Hälsingland brukar det skottas upp en bana här http://kartor.eniro.se/query?mop=aq& … &pis=0

åfan najs smile
kan hända att man kommer upp smile

annars så brukar jag köra på gussesjön mellan sandarne och ljusne.brukar vara en hel del där.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Joas_86
18 oktober 2009 ·

danneC5 skrev:

Joas_86 skrev:

Majorn skrev:
När brukar isen ligga såpass tjock att man vågar sig ut? Vore ju trevligt om man han vinterträna lite på hemmaplan innan åker iväg på nått, jag har aldrig kört Passaten på snö så jag kastar då inte upp den på ställ bland folk utan att ha tränat först:)

Man kan typ börja köra vid 10-15 cm iaf ! Och när isen är så tjock är ju ingen som vet typ lol Efter som vintern är så olika vart man bor.

Så vart bor du ?

10-15cm?? Snacka inte massa skit så folk går och dör!!! Kör inte förens det är minst 25cm iaf.. Det här med is är en hel vetenskap så kolla upp med någon kunnig innan ni ger er ut!

Tänk dessutom på att äre flera som är ute och åker så är det ännu värre då vågorna möts från bilarna osv.

// Danne

FEGIS ! wink

_Jonex_ Byggare Behm
19 oktober 2009 · 562 Inlägg

Absolut inte Fegt men vettigt ! Sjöis är tammefan inte att leka med, underskatta den så är du med stor sannolikhet död innan kvällen. Sånt skämtar man inte om, Dalarna är speciellt på det området, isen kan bli 40cm tjock men kan lika gärna bara bli 5cm beroende på vilken typ av vinter det är.

Vi var ut med ett gäng bilar i Januari i år, då var det 25- 35 cm tjockt men vi tog inget för givet utan borrade hål var 100e meter på en 3km lång bana för att vara säkra och i beräkningarna tog vi även var olika vattendrag och vikar mynnar ut i sjön, där hade isen lika gärna kunna varit 10 cm tjock om det varit illa.

För övrigt så ska det finnas en stor bana i Säfsen,Fredriksberg som Polis och Ambulanspersonal tränar på under vardagarna, den banan sägs vara öppen för allmänheten under helgerna. Fördelen med Säfsen är att det alltid blir kallt tidigt däruppe vilket i princip garanterar en bra is, en annan är att det ligger väldigt ostört.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Joas_86
19 oktober 2009 ·

_Jonex_ skrev:
Absolut inte Fegt men vettigt ! Sjöis är tammefan inte att leka med, underskatta den så är du med stor sannolikhet död innan kvällen. Sånt skämtar man inte om, Dalarna är speciellt på det området, isen kan bli 40cm tjock men kan lika gärna bara bli 5cm beroende på vilken typ av vinter det är.

Vi var ut med ett gäng bilar i Januari i år, då var det 25- 35 cm tjockt men vi tog inget för givet utan borrade hål var 100e meter på en 3km lång bana för att vara säkra och i beräkningarna tog vi även var olika vattendrag och vikar mynnar ut i sjön, där hade isen lika gärna kunna varit 10 cm tjock om det varit illa.

För övrigt så ska det finnas en stor bana i Säfsen,Fredriksberg som Polis och Ambulanspersonal tränar på under vardagarna, den banan sägs vara öppen för allmänheten under helgerna. Fördelen med Säfsen är att det alltid blir kallt tidigt däruppe vilket i princip garanterar en bra is, en annan är att det ligger väldigt ostört.

Men snälla folket vet nog redan hur man gör alltså ! Ifs borde man inte alls vara på sjön med tunga (Bil) fordon egentilgen. Då varken någon försäkring om man nu åker i osv osv big_smile

Så man åker ut på sin egna risk, jag är tuffig jag åker ut vid 10-15 cm redan (PUNKT !)

_Jonex_ Byggare Behm
19 oktober 2009 · 562 Inlägg

Joas_86 skrev:
Jag är tuffing jag åker ut vid 10-15 cm redan (PUNKT !)

Skulle egentligen skriva något passande här... men hoppas du inte drar med någon annan ut ,med den tjockleken.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Joas_86
19 oktober 2009 ·

_Jonex_ skrev:

Joas_86 skrev:
Jag är tuffing jag åker ut vid 10-15 cm redan (PUNKT !)

Skulle egentligen skriva något passande här... men hoppas du inte drar med någon annan ut ,med den tjockleken.

Nej fan då är det kanske max två bilar (Jag och brorsan)


Men du har en sanning om isen, den kan vara lurig !




Mvh

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
20 oktober 2009 · 240 Inlägg

Joas_86 skrev:

_Jonex_ skrev:

Joas_86 skrev:
Jag är tuffing jag åker ut vid 10-15 cm redan (PUNKT !)

Skulle egentligen skriva något passande här... men hoppas du inte drar med någon annan ut ,med den tjockleken.

Nej fan då är det kanske max två bilar (Jag och brorsan)


Men du har en sanning om isen, den kan vara lurig !




Mvh

beror ju på vad det är för is, hur mkt snö det är och massa sånt... plus att om man nu ska vara på en sån här träff, hur många kör inte med OT däck? då sliter de ju på isen som fan...

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Bjurra
20 oktober 2009 · 47 Inlägg

Jag och farsan håller på att bygga isbil... vi brukar ha väldigt bra bana här i hedekas som vi kör på... men funderar även på att åka uppåt lite och köra..! någon som vet bra sjöar i värmland??

Robin aKa BjuRRa
Audi 200 Quattro 20v Turbo "Loch Ness Odjuret" (1990)
Volvo 940 16v Turbo "MR.GREY" (1991)
Joas_86
20 oktober 2009 ·

Bjurra skrev:
Jag och farsan håller på att bygga isbil... vi brukar ha väldigt bra bana här i hedekas som vi kör på... men funderar även på att åka uppåt lite och köra..! någon som vet bra sjöar i värmland??

jag reomendera Råneo det är Nordicaudi träff banan är skit bred alltså !



Mvh

Bjurra
21 oktober 2009 · 47 Inlägg

Joas_86 skrev:

Bjurra skrev:
Jag och farsan håller på att bygga isbil... vi brukar ha väldigt bra bana här i hedekas som vi kör på... men funderar även på att åka uppåt lite och köra..! någon som vet bra sjöar i värmland??

jag reomendera Råneo det är Nordicaudi träff banan är skit bred alltså !



Mvh

det blir lite långt att äka tyvärr..!

Robin aKa BjuRRa
Audi 200 Quattro 20v Turbo "Loch Ness Odjuret" (1990)
Volvo 940 16v Turbo "MR.GREY" (1991)
Lehtinen
21 oktober 2009 · 184 Inlägg

Tjeeena..!

Fan vilken schysst tråd.. detta längtar jag verkligen efter. kanske blir bana hemma i år igen beroende på hur de ser ut. det var ju rätt schysst i vintras, eller hur Alex.??smile men tyvärr har jag ju ingen Impreza å åka med iår. ist har jag skaffat mig en 240 med B20(som du ratade tidigare) HAHAHA:D får se vad den vill ge.. är rensad å diffad å ska skrämma upp motorn om ja hinner:D hehe. skitbil egentligen!
fan längtar..smile Men isarna bör vara mellan 20-25 åtminstone. i vintras hade vi 40 om ja inte är ute å simmar;)

MvH: Johan
Joas_86
21 oktober 2009 ·

Lehtinen: Jooo fan det var svin roligt, även jävligt kallt men det sket jag i tills man var hemma wink Men detta måste vi göra iår igen. Då ska jag verkligen köra med S4an ! Längtar redan att isarna kommer. Var ju sjukt bra bana också. De kan jag rekomendera åt FOLKET big_smile

PuttesPOV
22 oktober 2009 · 504 Inlägg

Jag är på...

HÅRDROCK
Batta
22 oktober 2009 · 1 353 Inlägg

Det där med sjöis är verkligen inte att leka med, förra vintern var det några som gick igenom med 4hjuling på en sjö här i dalarna, och då var det ändå 30 cm is vid påfarten och mitt ute på sjön.
men dom kom lite närmare stranden vid ett vattendrag, var typ 4-5 cm där bara.

så minst 25-30 cm runt hela banan innan jag ger mig ut iallafall!

sen bör man ha i åtanke att ju fler bilar det är och desto snabbare man kör så blir det ju mer påfrestning för isen. blir svängningar i isen oavsett hur tjock den är. (om det inte är bottenfruset då, vilket är väldigt osannolikt på en sjö ^^ )

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Joas_86
22 oktober 2009 ·

Batta skrev:
Det där med sjöis är verkligen inte att leka med, förra vintern var det några som gick igenom med 4hjuling på en sjö här i dalarna, och då var det ändå 30 cm is vid påfarten och mitt ute på sjön.
men dom kom lite närmare stranden vid ett vattendrag, var typ 4-5 cm där bara.

så minst 25-30 cm runt hela banan innan jag ger mig ut iallafall!

sen bör man ha i åtanke att ju fler bilar det är och desto snabbare man kör så blir det ju mer påfrestning för isen. blir svängningar i isen oavsett hur tjock den är. (om det inte är bottenfruset då, vilket är väldigt osannolikt på en sjö ^^ )

Detta var ett jävla bra TIPS av dig ! big_smile

Sedan kanske låter larvigt men en glashammare och extra kläder är alltid ett måste ! OBS....


Nu är Audi klar efter kopplings bytet så nu jävlar väntar man ännu mera ! Kanske någon som har isdäck åt mig ?






Mvh

Joas_86
22 oktober 2009 ·

Is Racing platser !

Siljansnäs (Plats/info ?)
grycksbo. (Plats/info ?)
smälingen. (Plats/info ?)
bjursen. (Plats/info ?)
gussesjön. (Plats/info ?)



Kom gärna med INFO och PLATSEN/KARTA ?

Majorn
23 oktober 2009 · 122 Inlägg

Som tidigare nämt, De brukar skottas bana på Sånghussjön varje år om inte Dalarna är ett alternativ för alla, dessutom finns det planer på körning på Gunnarsbosjön i vinter också.

martinn
23 oktober 2009 · 2 624 Inlägg

det låter intressant smile får se om man tittar förbi big_smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang