7535
Sök

Fotografera en svetsare "in action"

Fotograf
223 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Tjena..
Håller nu på med mina licenser och ser varje dag något som skulle kunna bli en grymt bra bild.
Har nu funderat på att fota någon av nissarna när dem svetsar.. Antingen Pinne, mag eller tig ev gas.
Men hur gör man detta på smidigaste sättet??? Kika in i kameran och sätta zoom på svetssmältan känns ju ej som det bästa alternativet.. wink

Har knäppt lite bilder på folk som kör med vinkelslipar med lite mysig slutare och det var ju inga problem.
Men just svetsningen känns ju lite "sådär"

Någon som har en idé???

Mvh

/M_fotograf

DFFL
9 020 Inlägg
6 september 2009
Jag riktade mobilen mot lågan när en kompis svetsade, funkade utmärkt. smile
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs200.snc1/6769_138607932628_742257628_3654557_235393_n.jpg
http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs254.snc1/10132_155196367628_742257628_3925076_1908978_n.jpg

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fotograf
223 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Hmmm okej... då får jag väll testa desamma;) Tackar för svaret.
Dock så vill jag komma in  på smältan wink Det hade varit kalas...

/M_fotograf

1 827 Inlägg
6 september 2009
Kan du använda din display så är det ju ett kanonalternativ. Eftersom displayen aldrig kan återge allt ljus så är det ju inte skadligt för dig. Ut och testa! smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Fotograf
223 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Kan du använda din display så är det ju ett kanonalternativ. Eftersom displayen aldrig kan återge allt ljus så är det ju inte skadligt för dig. Ut och testa! smile

Tyvärr har ej Nikon  d60 den funktionen sad Annras hade det varit kanon... Får väll muta ngn. Det jag emst är rädd för är att antingen huset eller gluggen ska ta skada av det...

Mvh

/M_fotograf

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
7 september 2009
Huset eller objektivet kan inte ta skada av för starkt ljus. Däremot kan ditt öga ta skada om du tittar samtidigt som svetsaren "kör" så att säga. Du får zooma innan och sedan justera allt på displayen. Är du lite haj på det där så går det ju att få till riktigt vettiga bilder om man kör lite längre slutartider.

1 436 Inlägg
7 september 2009
Som sagt, du riskerar att skada både dina ögon och kamerans sensor ordentligt om du fotograferar svetsning. Dock ska sägas att ordentligt nedbländat och med korta slutartider har jag fotograferat svetsning utan att skada kameran, ögonen har jag inte mätt men de har säkert klarat sig...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Thorssa
7 september 2009
Tro mig, ni kommer känna om ögonen tar stryk wink

Smålänning
7 887 Inlägg
7 september 2009
Använd vanliga solglasögon eller skyddsglasögon med UV-skydd när du fotar så klarar du dig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 874 Inlägg
7 september 2009
Caffe skrev:
Som sagt, du riskerar att skada både dina ögon och kamerans sensor ordentligt om du fotograferar svetsning. Dock ska sägas att ordentligt nedbländat och med korta slutartider har jag fotograferat svetsning utan att skada kameran, ögonen har jag inte mätt men de har säkert klarat sig...

Hur kan kamerans sensor ta skada? Det är precis som att den skulle ta skada av att få med för mycket solljus vid för stor bländare eller för lång slutartid så att ljusmätaren går i topp.

1 874 Inlägg
7 september 2009
http://www.fotosidan.se/forum/showthrea … sol+sensor

Det kan alltså vara skadligt. Dock tror jag att många "överdriver" risken. Jag har råkat ut för denna "svarta fläck" som det pratas om i tråden. Det hände den gången, då jag fotade rakt in i solen. Sen var det lugnt - inget fel sedan dess, förutom en svart prick på den bilden. Har fotat in i solen, svetsningar och andra lysande föremål flera gånger utan problem. Har aldrig märkt några som helst problem. Kan väl bero mycket på att jag först och främst använder min systemkamera, och där ska det  - om man ska tro folk på internet - inte vara lika farligt som med t.ex en kompaktkamera. Har som sagt aldrig någonsin fått några problem p.g.a detta.

Fotograf
223 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:
Tro mig, ni kommer känna om ögonen tar stryk wink

Lagom skönt med svetsblänk. lol
Har fått detta ex antal ggr men kameran dock... den vill jag ej ska få svetsblänk:cool:
Tänkte peta in den bakom en svetshjälm men *suck* nej tack orkar inte med det.
Så jag skippar nog all fotografering vid svetsning... Dock när man kör med gas eller kapar ngt med vinkelslip så kan man ta fin fina bilder.

Tackar alla för svaren..

Mvh

/M_fotograf

Det SKA gå!
434 Inlägg
Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2009
Börja med att ställa ner ISO för att skona sensorn.
Kör med ganska kort slutar tid till en början.
Ställ kameran på högtbländartal och håll ner "nedbländningsknappen/skärpedjupskontroll" och ställ in fokus manuellt.
Sen är det bara att börja prova sig fram! Så länge du kör på stort bländartal och använder nedbländningsknappen så fungerar kameran som en svetshjälm, sökaren blir mycket mörkare med knappen intryck men blir ljus när du släpper knappen...

Ingen himmel är så blå som min
2 985 Inlägg
9 september 2009
Funkade fint när jag provade (med jobbets Canon G9, hehe)

http://www.nikonforum.se/forum/attachments/img_0005_1.jpg

/Mattias

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2009
När det gäller svetsning är det verkligen HDR gör sin fulla nytta! Underexponera för att inte lågan ska bli jättestor och normal/underexponera för att få till gnistorna och allt annat utom ljusbågen smile

2 914 Inlägg
9 september 2009
dom på dendär sidan Hexenhammer skrev ju dom att det var kameror som använder digital "fågning" (kan inget om kameror men skulle tro att det var nåt sånt dom menar)
sen kan väl lincen ta skada av alla flygande loppor som blir (särskilt när man svetsar i rost)

8 156 Inlägg
10 september 2009
Använd ett filter? Zooma in lite mindre än vad du skulle gjort i normala fall och fotografera utan att titta i sökaren. Ta några bilder på raken. Beskär bilderna i efterhand.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Diktator
968 Inlägg
10 september 2009
kalle_kalle skrev:
(särskilt när man svetsar i rost)

det är väl bara gunde svan som kan svetsa i rost? vi dödliga kan inte svetsa i rost vad jag lärde mig när jag utbilda mig till svetsare...

så länge du inte kollar för länge på svetslågan så ska det gå bra, det handlar om 2-3 sekunder, så du vet vart du fottar. annars tar du ett par gassvets glajjor och kollar genom, dom tar bort det skadliga uv ljuset, men du blir fortfarande bländad, men du ser klart bättre i dom än i svetsglajjor för MIG och TIG

fota genom svetshjälmen bara smile hahah, nej men att ta en bild lär inte förstöra ögonen, har svetsat mycket och tittat är jag rädd hmm men fick fullt på syn och färgseende testerna på mönstringen iaf smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök