4555
Sök

Behöver snabb hjälp angående nätverkskabel hemma?!

396 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Hejsan, ska ha en 50m nätverkskabel mellan routern och min datorn, funkar den här då?

http://www.parabol-net.se/natverkskabel … p-490.html

Behöver hjälp snabbt!

Tack på förhand

21 Inlägg
7 september 2009
Ja, det är rätt kabel

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 september 2009
Alltså:

Modem -> Modem = Korsad
Dator -> Dator = Korsad

Modem -> Dator  = Rak
Router -> Modem = Rak

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

396 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Alltså:

Modem -> Modem = Korsad
Dator -> Dator = Korsad

Modem -> Dator  = Rak
Router -> Modem = Rak

Ja det där vet jag redan, men är den rak eller korsad? Kabeln jag visade alltså?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
7 september 2009
"foil screened twisted pair cable"

Twisted, korsad verkar det som.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 september 2009
Är det inte snarare så att istortsett all modern nätverkshårdvara har inbyggd automatik för att känna av om en kabel är "rätt" eller inte och om den inte är det så ställer router, modem, whatever om sig så att det funkar ändå ?

Jag har iaf kört min hårvarubrandvägg/router på både raka och korsade kablar utan problem...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 september 2009
TBOC_Razor skrev:
Är det inte snarare så att istortsett all modern nätverkshårdvara har inbyggd automatik för att känna av om en kabel är "rätt" eller inte och om den inte är det så ställer router, modem, whatever om sig så att det funkar ändå ?

Jag har iaf kört min hårvarubrandvägg/router på både raka och korsade kablar utan problem...

Så har jag också gjort.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 september 2009
Twisted pair står bara för att kablarna är tvinnade i par för att minska risken för störningar och överhörning.
Alla nätverkskablar är ju det i princip (UTP/STP) står för just unshielded twisted pair och shielded twisted pair, där det senare har bättre motståndskraft mot störningar.

Den kabeln ser annars ut att vara det du behöver ja, och ja, du ska använda en så kallad rak kabel. Det är ju inte direkt svårt att göra om en kabel till vare sig korsad eller rak kabel själv ifall du skulle köpa dig fel och utrustningen inte kan skifta mellan detta automatiskt.

Personligen hade jag köpt kabeln någon annanstans, om du tittar på bilden där så ser du hur oerhört tunn den är jämfört med t.ex. den Inet.se säljer

Det som är nackdelen med så tunna kablar är att du får mycket större risk för kabelbrott, signalstörningar (vilket leder till förlorad data och sämre hastigheter) och mindre stryktålighet när de väl är monterade.
Detsamma gäller ju kontakter...folk är helt upphängda på guldplädering, även om det i realiteten inte gör speciell skillnad. Dock är det fint i marknadsföringen.

Har själv goda erfarenheter av Inets kablar, på långa distanser, men även clas ohlsons har fungerat bra.
Men ju längre distanser du ska dra, desto mer bör du satsa på kablaget! TP- kablar har ju en teoretisk maxlängd på 100m innan du bör koppla in dem i nåt innan de blir stora signalförluster.

Inet.se's kabel: https://www.inet.se/kablar/naetverk/tp- … m/6300779/
https://www.inet.se/bilder/6300779/tp-kabel-50m.jpg

ParabolNet's kabel: http://www.parabol-net.se/images/product_images/cablage/network/utp_grey.jpg
Senast redigerat av Mortalis (20 september 2009)

Sleeper
3 084 Inlägg
20 september 2009
Tror då fan inte det spelar någon roll längre. Att välja mellan tvinnad och korsad höll man ju på med på 90-talet när man körde 10/10 24 portars hubbar, haha då gick det snabbt då alla höll på tanka! Den billigaste routern som jag köpt för 350 spänn klarar både tvinnade och korsade.

Det är väl bara om man ska köra dator->dator och hur ofta gör man det?

Edit: hehe jag skrev till och med fel Raka och korsade ska det stå wink
Senast redigerat av Sushikocken (22 september 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 september 2009
Återigen är tvinnade och korsade helt olika saker.
Korsade och raka pratar man om, alla nätverkskablar är tvinnade, varav twisted pair, eller uttrycket TP- kablar.
Men visst, troligtvis sköter utrustningen skiftet själv utan problem, fast de brukar väl ändå vara så att de riktigt långa kablarna alltid är raka

4 005 Inlägg
22 september 2009
Mortalis skrev:
Återigen är tvinnade och korsade helt olika saker.
Korsade och raka pratar man om, alla nätverkskablar är tvinnade, varav twisted pair, eller uttrycket TP- kablar.
Men visst, troligtvis sköter utrustningen skiftet själv utan problem, fast de brukar väl ändå vara så att de riktigt långa kablarna alltid är raka

Stämmer bra det, iaf partwinnade.

För övrigt så skulle jag rekommendera en CAT6 STP kabel istället om du ska ha lite längre avstånd.
Köp lös rulle från http://www.direktronik.se

Sen om du kopplar den som rak eller korsad spelar mindre roll då alla nya switchar/nätverksenheter har stöd för att känna igen och anpassa sig.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 september 2009
Håller med ovanstående. Speciellt om kabeln ska igenom rum med mycket elektroniska källor i sig, speciellt på så långa avstånd

4 005 Inlägg
22 september 2009
Mortalis skrev:
Håller med ovanstående. Speciellt om kabeln ska igenom rum med mycket elektroniska källor i sig, speciellt på så långa avstånd

Så du håller med mig att jag håller med dig?  wink haha

Sök