4331
Sök

Bygga biltransport av Ford Transit 1750?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Har nyss införskaffat en transit -70 som är påbörjat bygge till biltransport. Tidigare ägare har gjort ett ganska seriöst bygge med förstärkningar etc. Lite att göra för att få det perfekt men ett bra ämne.
Vad säger sbp om detta? Måste jag regga om den? Hörde att om jag sätter lämmar på flaket runt om behövs det ej. Har tänkt att använda den till lite allt möjligt, köra ved m.m så lämmar blir det nog ändå. Om jag inte reggar om o åker in o gör en vanlig bes, kan de gnälla mkt på det då?  Tacksam för svar.

"Den kan vara bra att ha"

Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2009
vad va det för påbyggnad innan?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

KHRacing
7 september 2009
Måste enligt lag reggas om.
jag vet, har själv en 86:a, min är förlängd ca: 120cm, men har bibehållen hjulbas = lååångt överhäng baktill

http://www.geting.se/image.php/192476-dacksstall3.jpg

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
vad va det för påbyggnad innan?

Det var ett flak helt i trä. Har inte bestämt mig än hur jag ska göra. Kanske bara bygger om föregående ägares lösning lite, sätter på lämmar i trä och använder den till annat men det hade vart smidigt att kunna få på en bil. Men är det så att så länge jag inte överskrider maxlast får jag väl lasta vad jag vill på den? Vad räknas på en bil? Tjänstevikt el totalvikt?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
KHRacing skrev:
Måste enligt lag reggas om.
jag vet, har själv en 86:a, min är förlängd ca: 120cm, men har bibehållen hjulbas = lååångt överhäng baktill

http://www.geting.se/image.php/192476-dacksstall3.jpg

Jösses! Så trodde jag inte ens man fick ha det. Har du byggt själv?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 september 2009
Sotar_n81 skrev:
Har nyss införskaffat en transit -70 som är påbörjat bygge till biltransport. Tidigare ägare har gjort ett ganska seriöst bygge med förstärkningar etc. Lite att göra för att få det perfekt men ett bra ämne.
Vad säger sbp om detta? Måste jag regga om den? Hörde att om jag sätter lämmar på flaket runt om behövs det ej. Har tänkt att använda den till lite allt möjligt, köra ved m.m så lämmar blir det nog ändå. Om jag inte reggar om o åker in o gör en vanlig bes, kan de gnälla mkt på det då?  Tacksam för svar.

Byggde en sådan Transit 1750 fast det var en -69 för några år sedan. Jag förlängde hjulbasen drygt 55 centimeter genom att skarva på ramen strax bakom hytten. Sedan knäckte jag ner ramskenorna snett neråt direkt bakom bakersta fjäderhänket. Byggde sedan ett durkaluminiumflak på en enkel och lätt ram uppe på alltihop med måtten 2x4 meter. Med B21 motor och överväxellåda blev lastvikten 1470kg och den baserades på fordonets totalvikt minus tjänstevikten. En ombyggd dragkrok från en Golf innebar även en godkänd släpvikt på 1400kg.
Gjorde en helt vanlig registeringsbesiktning pga. motorbyte, montering av dragkrok samt ändrad hjulbas. Bilprovningen var mest intresserade av motorns effekt (intyg) och lastöglornas placering (vissa mått från flakets kanter) samt belysning (sidomarkeringar) dom mätte flaket och skrev in den nya hjulbasen i reghandlingarna då den är viktig på lastbil för n-värdet = maxlastens placering på flaket.

Tänk på att allting du gör på den väger. Dvs. försök hålla konstruktionernas vikt så låg du bara kan då alla prylar som monteras tär på lastvikten du får sedan vid registerringsbesiktningen och vägningen.
Senast redigerat av hotrodder (7 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Bilen är reggad som förlängd med 4200mm långt flak och 1710mm bakre överhäng med max lastvikt på 1360kg. Ramen till flaket är byggt i 40*40*3mm kkr fyrkantsprofil med längsgående förstärkningar utav 40*40mm vinkeljärn. Ramen är nedknäckt strax bakom fjädrarna och hela flaket är täckt med alu-durk. Dock har han byggt flaket lite för smalt, ca 1850mm, så det ligger innanför bakhjulen ca 40mm på var sida så har tänkt att bredda det till drygt 2000mm. Enligt vv är bilens totala bredd 2250mm så antar att bredare än så får det nog inte vara. Det sitter original dieselmotor i och den väger väl en del och flaket är nog byggt på bästa sätt tror jag så vet inte hur jag ska få ner vikten mer. Har vart inne på att byta motor också men den går som en klocka så tycker det är lite synd, även om den är aningens slö.
Senast redigerat av Sotar_n81 (7 september 2009)

KHRacing
7 september 2009
Sotar_n81 skrev:
Jösses! Så trodde jag inte ens man fick ha det. Har du byggt själv?

Nopes. förrförra ägaren byggde detta men vi fann vid en rejäl övergång av chassiet att det byggt DÅLIGT så detta är nu åtgärdat, men de sade inget alls på SBP när jag besiktigade utan lastramperna, skall regga som transportbil i höst

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
hotrodder skrev:
Sotar_n81 skrev:

Byggde en sådan Transit 1750 fast det var en -69 för några år sedan. Jag förlängde hjulbasen drygt 55 centimeter genom att skarva på ramen strax bakom hytten. Sedan knäckte jag ner ramskenorna snett neråt direkt bakom bakersta fjäderhänket. Byggde sedan ett durkaluminiumflak på en enkel och lätt ram uppe på alltihop med måtten 2x4 meter. Med B21 motor och överväxellåda blev lastvikten 1470kg och den baserades på fordonets totalvikt minus tjänstevikten. En ombyggd dragkrok från en Golf innebar även en godkänd släpvikt på 1400kg.
Gjorde en helt vanlig registeringsbesiktning pga. motorbyte, montering av dragkrok samt ändrad hjulbas. Bilprovningen var mest intresserade av motorns effekt (intyg) och lastöglornas placering (vissa mått från flakets kanter) samt belysning (sidomarkeringar) dom mätte flaket och skrev in den nya hjulbasen i reghandlingarna då den är viktig på lastbil för n-värdet = maxlastens placering på flaket.

Tänk på att allting du gör på den väger. Dvs. försök hålla konstruktionernas vikt så låg du bara kan då alla prylar som monteras tär på lastvikten du får sedan vid registerringsbesiktningen och vägningen.

Vad använde du för material i ramen till flaket? Konstigt att inte n-värdet står med i registreringsbeviset...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
8 september 2009
Sotar_n81 skrev:
Vad använde du för material i ramen till flaket? Konstigt att inte n-värdet står med i registreringsbeviset...

I själva kantlinan och revbenen hade jag 50x20 fyrkantsrör utom längst fram (lastförskjutningsskyddet) och balken längst bak där det var 50x50 fyrkantsrör. Tror det blev 50cm (har jag för mej) mellan revbenen och drygt 30cm in från kantlinan svetsade jag även även i 50cm långa 20x20 fyrkantsrör längs hela flaket utom längst fram mellan framstammen och första revbenet som en förstärkning för hjulen på den lastade bilen. Själva biltransportflaket bultades i påsvetsade öron på Transitens originalram och jag bockade även typ "trianglar" med samma höjd som origalramen. Dessa svetsades vid varannnat revben och gick alltså ut till flakets totala bredd vid kantlinan där spetsen på triangel var ca 20millimeter. Framstammen var en fyrkantig ram i 50x50 som slutade drygt decimetern under bakrutan och uppe på den satt även en båge upp till jämnhöjd med taket där jag monterade extraljus, bakljus med broms och blinkers, lastlampor och två saftblandare.

Edit: Du kan bygga flaket upp till 2,60 brett men då kan du bara åka i Sverige. Skall du utomlands så får du inte överskrida 2,50.

http://www.geting.se/image.php/192641-Biltrp.%20fram.jpg/full http://www.geting.se/image.php/192642-Biltrp.%20flak.jpg/full http://www.geting.se/image.php/192645-Biltrp.%20.jpg/full http://www.geting.se/image.php/192646-Biltrp%20verkt..jpg/full
Senast redigerat av hotrodder (8 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

406 Inlägg
8 september 2009
Jag lånar den här tråden lite.
Om man har ett tillräckligt stort "vanligt" flak, då borde man väl kunna ha den som biltranpsport? Det är väl helt ok så länge man inte överstiger den tillåtna lastvikten?

My way or the highway? I take both sideways

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Pillevinken skrev:
Jag lånar den här tråden lite.
Om man har ett tillräckligt stort "vanligt" flak, då borde man väl kunna ha den som biltranpsport? Det är väl helt ok så länge man inte överstiger den tillåtna lastvikten?

Vad jag förstår så får man väl det. Man måste väl få lasta precis vad man vill..??
Senast redigerat av Sotar_n81 (8 september 2009)

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
8 september 2009
Trådstartare
Ok, tack för tipsen. Får se vad det blir av min. Har väldigt mycket rostlagning i hytten framför mig. Bl a främre hörnena, där plåten är veckad, är aningens frasiga. Finns väl knappast ekonomiplåt till dem? Har bara hittat fotsteg, främre skärmkanter osv. Dvs sånt som inte är alltför svårt att knäcka till själv. Tacksam för fortsatta tips om allt.

421 Inlägg
8 september 2009
Jag smiter in i denna tråd åxå med frågor till er sakkunniga.
Fick en Fiat Dukatr som har reggats för 1800 kg last men nu är det så att den saknat flak i så om jag bygger ihop ett enkelt flak och monterar på ramen så borde sbp inte kunna säga ngt? Om jag svetsar ihop ngt som e seriöst med kanter och öppnings lucka bak ?

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

Sök