Går det o ha dump på en disel??

Mr_Ice
17 mars 2005 · 16 Inlägg

tja! eftersom jag inte har något spällhus på min tdi så undrar jag om det går att ha dump?? nån som vet hur jag kan få mer pys ljud i kärran??

Karlzzon The One Evolution
17 mars 2005 · 1 627 Inlägg

tror det ska gå och ha dump men lovar inge

Fäll ner pungen och landa
ZeeRoW
17 mars 2005 · 40 Inlägg

Nej det går inte. Finns ju inget spjäll...

Mr_Ice
18 mars 2005 · 16 Inlägg

hur ska man göra för att få lite mer pys ljud då??? öppet filter?

V8Rules
18 mars 2005 · 76 Inlägg

varför vill man ha ett löjligt pysljud? speciellt när det inte finns nån effekt bakom det?

Mr_Ice
18 mars 2005 · 16 Inlägg

V8Rules skrev:
varför vill man ha ett löjligt pysljud? speciellt när det inte finns nån effekt bakom det?

för det låter gött kanske??

ZeeRoW
18 mars 2005 · 40 Inlägg

Grejen är att eftersom det inte finns nåt spjäll som stängs så får du ingen tryckvåg eller vacuum som kan öppna dumpen. Det finns dock tydligen speciella dieseldumpar som kostar över 3000kr. De har elektronik som känner när man släpper gasen...

Senast redigerat av ZeeRoW (18 mars 2005)

Mr_Ice
18 mars 2005 · 16 Inlägg

ZeeRoW skrev:
Grejen är att eftersom det inte finns nåt spjäll som stängs så får du ingen tryckvåg eller vacuum som kan öppna dumpen. Det finns dock tydligen speciella dieseldumpar som kostar över 3000kr. De har elektronik som känner när man släpper gasen...

ok. fast det är lite väl dyrt för ljudets skull... får väl köpa mig en bensinare med turbo o åka o dumpa med den:)

loudness
18 mars 2005 · 4 554 Inlägg

hmm finns en traktor som heter bm 810.. rak 6a (diesel) med turbo och den tjuter som fan när den arbetar men när man släpper gasen så dumpar den inte men de ljudet som blir gör en alldreless svag.. hade lätt bytat dumpen mot de ljudet.. obeskrivligt gott ljud.. men som sagt dump e no svårt att få till bra..

Senast redigerat av loudness (18 mars 2005)

Nallen
19 mars 2005 · 122 Inlägg

Om du är händig så kan du ju bygga ett eget spjällhus så du kan skapa det trycket som dumpen kräver för att det ska pysa.

Det är ju inte omöjligt om du kan svetsa och hålla på smile

Annars tycker jag det inte är värt det, men jag vet ju inte hur mycket du vill ha ett schyst pysande ljud. men jag tippar på ganska mycket smile

och pysande ljud vill man ju ha om man e turbomänniska som jag. tongue
Lycka till iaf, hur du än löser det.

Nallen,
No real power just turbo shit...
Mr_Ice
20 mars 2005 · 16 Inlägg

Nallen skrev:
Om du är händig så kan du ju bygga ett eget spjällhus så du kan skapa det trycket som dumpen kräver för att det ska pysa.

Det är ju inte omöjligt om du kan svetsa och hålla på smile

Annars tycker jag det inte är värt det, men jag vet ju inte hur mycket du vill ha ett schyst pysande ljud. men jag tippar på ganska mycket smile

och pysande ljud vill man ju ha om man e turbomänniska som jag. tongue
Lycka till iaf, hur du än löser det.

ja det får nog bli att jag bygger ett eget, om det funkar...jag är svetsare så där är det inga problem. jo det ska vara så mycket pys ljud som möjligt:)

Theo
20 mars 2005 · 859 Inlägg

V8Rules skrev:
varför vill man ha ett löjligt pysljud? speciellt när det inte finns nån effekt bakom det?

Hur menar du? Finns TDI motorer där det inte saknas effekt, jag lovar:-)

V8Rules
20 mars 2005 · 76 Inlägg

Theo skrev:

V8Rules skrev:
varför vill man ha ett löjligt pysljud? speciellt när det inte finns nån effekt bakom det?

Hur menar du? Finns TDI motorer där det inte saknas effekt, jag lovar:-)

Visst finns det dieslar med effekt, det säger jag inte... Men i det här fallet verkade det som man bara ville åt pys-ljudet från dumpventilen... Det var det jag menade med ljud utan backup! När man mest vill åt ljudet att det är trimmat som fan trots att det inte är det. Mycket bättre att få det låta så lite som möjligt. Då får man roligare när man rejsar! =P

Hexon
21 mars 2005 · 113 Inlägg

Jag har en dump på min 850 som kostar 3400:- på turbotech..(autosmart Supersonic)..visst ljudet är härligt men det är inte därför en dump finns utan för att skona turbon ..för kraftig nerbromsing när den ska släppa ut trycket ..det är så många turbos går sönder..

Mvh Hexon
Volvo 240 V8 "Supercharged" (1985)
RAVEN_80
21 mars 2005 · 140 Inlägg

240R
där har du väl fel. Turbon rasar inte pga trycket utan pga allt slarv som den utsätts ofta för. Till exempel att stänga av bilen direkt när man varmkört den och stressat turbon när bilen varit kall. Så går många turboagg åt helvete

Better to burn out than fadeaway!
volvo740evo TurboOwner
23 mars 2005 · 10 Inlägg

det går på de dieslar som har ett spjäll !!

Ghost RS Skoda Addict
23 mars 2005 · 167 Inlägg

Vill också "poängtera" att det finns dieselbilar med bra effekt :-)

Och jag är också nyfiken på svaert på frågan i "rubriken"

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)
fr3drik
23 mars 2005 · 342 Inlägg

RAVEN_80: Visst kan agg rasa pga mottrycket det utsätts för. Kan bli det femdubbla motför laddtrycket. Typiskt obra.

Men visst stämmer det du skriver in på de flesta, helt klart!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
AntonRacing
23 mars 2005 · 236 Inlägg

Köp ett rostfritt avgassystem.. Då får du ett fint ljud ..

Saab ng900 Steg 3+
Mr_Ice
24 mars 2005 · 16 Inlägg

AntonRacing skrev:
Köp ett rostfritt avgassystem.. Då får du ett fint ljud ..

har på ett rostfritt 2,5"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang