2916
Sök

Extraljus eller xenon i helljuset?

1 265 Inlägg
11 september 2009
#21
Koop skrev:
joakim89 skrev:
Koop skrev:
Jag har xenon i helljusen på S4an(liknande strålkastare som din) och jag är helnöjd! Det lyser som det är mitt på dan när man tänder upp.

där nere funkar de nog.
men här uppe är de massa renar o annat ohyra vid vägkanterna man kan köra miltals utan gatubelysning så jag skulle ha monterat xenonkonverterade knickare eller nått.

Det blir mörkt "här nere" också, dessutom massa rådjur och älgar som kliver runt här ute, inte allt söder om örebro är civilisation vettu wink

här har vi oftast snödrivor efter vägarna  på vintern
så bäst skulle va o få upp lyserna på taket

Elektriker
42 Inlägg
11 september 2009
#22
Köp NBB xenon extra ljus!!! lyser riktigt bra! i test pratade dom om lamporna och kallade dom för "svetslågan". och det stämmer när man ska justera in dom titta INTE i dom!

Jag har 3st det är 35watt xenon styck. och du har ju donen i motor utrymmet så om dom ska stjäla lamporna så kan dom inte använda dom donen är det dyra...


om du väljer det så är ett tips om du ska ha 3st så blir det en hög start ström måste ha 25A säkring!

Lågt å Hårt

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 september 2009
#23
Räcker väldigt långt med xenonkonverterade helljus.

Tyckte jag hade hyffsade helljus men konverterade igår till 50W xenon och kan då säga direkt att det är bra mycket bättre ljus än i pappas firmabil som har originalhelljus + 2st Big Knick 100Wattare.

Enorm spridning. Verkligen imponerad att det lyser ut så bra i sidled.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 september 2009
#24
har också 4000k 50W helljus, å det blir enormt bra!

den ända nackdelen som jag kan se det med xenon är ju att du har ju några sekunders uppvärmning på lamporna, men det är en vanesak...

ett krav med xenon helljus är ju att du har ständigt halvljus, för att annars får man en kolsvart period innan hel kommer igång...
Senast redigerat av Xoff (12 september 2009)


269 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#25
Tack för alla svaren, ska göra ett försök i att lägga xenon i bilens orginala helljus (man måste ju testa sig fram) har 3st big knickare liggandes i garaget ifall de skulle skita sig! tongue men då är de ju det, ids någon länka vilket xenon man ska ha i helljuset? finns ju en hel drös med xenon på dagens marknad
Senast redigerat av Raggo (12 september 2009)

Skogskonsult
214 Inlägg
12 september 2009
#26
Raggo skrev:
Tack för alla svaren, ska göra ett försök i att lägga xenon i bilens orginala helljus (man måste ju testa sig fram) har 3st big knickare liggandes i garaget ifall de skulle skita sig! tongue men då är de ju det, ids någon länka vilket xenon man ska ha i helljuset? finns ju en hel drös med xenon på dagens marknad

Jag hade Beställt på vvme.com men om jag inte minns fel har nya audi även H4 lampor. vilket gör det mkt mkt svårare direkt.

1 867 Inlägg
12 september 2009
#27
Du har H1 i både hel och halvljus på din bil, så jag rekommenderar att du köper av www.xenonkungen.com och tar 4300k H1 standard i dina halvljus och 50W i dina helljus. Då blir det ett jävla drag.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

269 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#28
Koop skrev:
Du har H1 i både hel och halvljus på din bil, så jag rekommenderar att du köper av www.xenonkungen.com och tar 4300k H1 standard i dina halvljus och 50W i dina helljus. Då blir det ett jävla drag.

Vill helst slippa lägga xenon i halvljusen, eller måste jag lägga xenon i halv för att kunna ha i helljusen??? kan man inte bara lägga de här i orginala helljusen http://www.xenonkungen.com/se/art/power … -9-32v.php ??
Senast redigerat av Raggo (12 september 2009)

1 867 Inlägg
12 september 2009
#29
Jovisst kan du åka med xenon bara i helljusen, det gör jag nu för tiden då de i halvljusen pajade.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 september 2009
#30
Raggo skrev:
Tack för alla svaren, ska göra ett försök i att lägga xenon i bilens orginala helljus (man måste ju testa sig fram) har 3st big knickare liggandes i garaget ifall de skulle skita sig! tongue men då är de ju det, ids någon länka vilket xenon man ska ha i helljuset? finns ju en hel drös med xenon på dagens marknad

Skulle vara intressant att prova xenonkungens 70W xenon i knickarna tongue
De blir visst lite varmare än 55W halogen men i extralysen ska det inte bli problem, ändå svalare än 100w halogen.

Med 3st sådana utöver bilens originalljus så lär du bli mörkrädd på dagen sen smile

Satsar du på att xenonkonvertera helljuset först så ta 50W. Verkar vara värt de kronorna det kostar och som sagts tidigare så kanske de orkar smälta isen i busväder. 35W xenon kommer nog inte klara det lika bra. 4000-5000K blir Kanon.

Xenonkungen och vparts har jag beställt flera gånger ifrån, både till mig själv och för andras räkning och de har generösa garantier och kan sina saker. Snabbt och enkelt. Inte billigaste på marknaden men har prisvärda och rejäla grejor.

Det ang uppstartstiden går att lösa med ett relä som lägger kvar halvljuset 2-3 sek då man inte åker i mörker en kort stund. Bara ballasterna är uppvärmda så kommer lyset direkt. Även om det varit avbländat en minut. Inget problem med andra ord.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

269 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#31
Tror jag ska skicka iväg en beställning till veckan från xenonkungen, men ska man beställa 50w eller 70w???
Senast redigerat av Raggo (12 september 2009)

1 265 Inlägg
12 september 2009
#32
70watt är ju dyrt osm fan yikes
dom kan nog bränna reflektorerna. men varför chansa? ta 50watt så är du på säkra sidan

269 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#33
Jaa får börja med 50w och se om det blir bra smile

1 749 Inlägg
13 september 2009
#34
Xenonkungens 70w påstår de att lyser 5000lumen.
Mina 55w lyser med 5000 lumen.

Är det bara bluff??

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

7 281 Inlägg
13 september 2009
#35
patrikke skrev:
Xenonkungens 70w påstår de att lyser 5000lumen.
Mina 55w lyser med 5000 lumen.

Är det bara bluff??

Är ju inte direkt svårt att skriva att dom har lite mer än vad dom egentligen har...
T ex många tillverkare utav slutsteg gillar att överdriva wink


269 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#36
Blir 50w 6000k bra i hellljus? hittade det på en sida för 990:- eller måste de vara 5000k för att de ska lysa bra? tänkte lägga isåfall 4300k 35w i halvljus och 6000k 50w i helljus
Senast redigerat av Raggo (14 september 2009)

1 749 Inlägg
14 september 2009
#37
Jodå, det kommer att bli bra det:)
Fast personligen hade jag valt 4300K i bägge, men det är en smaksak:)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

308 Inlägg
14 september 2009
#38
Jag vill som alltid slå ett slag för xenon. Men det ÄR olagligt att eftermontera i halvljus utan automatisk nivåreglering OCH högtrycksspolning. Detta på grund av att dom inte blir särskilt varma så dom smälter inte snö och is däruppe i norr. Jag har iofs bara 35W i mina helljus men glaset blir inte ett dugg varmt även om bilen står still och lamporna varit igång ett bra tag..
Som jag förstår är detta dock inget som gäller helljuset eller extraljus.

Men annars så är väl typ 50W 4300K det man ska välja för bästa möjliga ljus. Men jag kör på 6000 i mina helljus och tycker det lyser alldeles utmärkt..


269 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
#39
Att eftermonterad xenon i hallvjuset är olagligt vet jag, därför tvekar jag på att lägga i halvljusen men vill helst lägga det för att få så bra ljus som möjligt utan att behöva förstöra fronten med massa extraljus!
Senast redigerat av Raggo (14 september 2009)

308 Inlägg
14 september 2009
#40
Förstår dej precis..dom enda snygga extraljusen jag sett var här på garaget. Nån kille med lexus tror jag som hade dom innanför gallret i grillen smile
Men du kan ju börja med att byta helljusen i bilen. Räcker inte det så släng på några mindre extraljus med xenon.
Problemet med xenon är att dom tar några sekunder på sej att tändas ordentligt så om du har halvljus som stängs av när helljuset tänds så kommer det bli kolsvart varje gång du byter mellan hel och halvljus om du har xenon på båda..



Sök