Bästa sätt att få en låg bil in i ett garage som har en hög kant/brant in ?

Parts
17 september 2009 · 72 Inlägg

Nu är det så att det börjar bli dags att införskaffa sig en garageplats för vintern. Har en plats på gång, ända kruxet är att det är en rätt så brant kant in i garaget. Vilket sätt är lättast att få in den utan större skada på bilen och golvet? Har redan tänkt på att montera orginal däcken, men det kommer inte räcka. Behöver något mer!

Zizou ...
17 september 2009 · 171 Inlägg

Lägga ut plankor som svagt lutar uppåt? smile

Volvo 850R (1996)
Marlboroman
17 september 2009 · 8 233 Inlägg

Bygg en ramp av lite plankbitar? Så har jag fårr göra med min i förra garaget.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Maxen Teknisk
17 september 2009 · 328 Inlägg

Långa och grova plankor i färdriktningen. Brukar funka bra att jämna ut nivåskillnader med vid infarter etc.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Aga_Diff Bärs!
17 september 2009 · 3 456 Inlägg

Planks is the shit. smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
TurbOla Reservdansk
17 september 2009 · 6 271 Inlägg

Asfaltera uppfarten till garaget? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
V- Titulerad
17 september 2009 · 71 Inlägg

Samma problem här, kanske dock inte så extremt som det verkar för dig! Men jag har lagt två stycken "gång"-vägs plattor som ramp, tillsammans med en utskuren sneddad gummilist grej. Men plankor vore bra om du bara ska skjutsa in eländet och sen ut igen i vår?

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
FreddeK
17 september 2009 ·

råka spilla ut lite betong i svackan kanske vore något=) iof bra om man kan öppna dörrarna sen.

325i
17 september 2009 · 141 Inlägg

Haha,ja plankor e bra, missade plankorna me min gamla volvo å blev hängandes på underredet över kanten in i garaget :-)

men e de bara nått du hyr så e ju plankor billigt å funkar bra!

MVH/Jonis

Do not kill, do not rape, do not steal, these are principles that every man of every faith can embrace.
These are not polite suggestions,
these are codes of behavior and those of you that ignore them will pay the dearest cost!
BMW E30 "V8 Drifting" (1988)
BMW E30 "Touring 318is" (1991)
Citroën Jumpy "Servicecar" (2004)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
17 september 2009 · 296 Inlägg

ta fart brukar även funka skit bra faktis....

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
hedley Saaboholic
17 september 2009 · 3 129 Inlägg

jag använde plankor med förra bilen..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
17 september 2009 · 3 129 Inlägg

325i skrev:
Haha,ja plankor e bra, missade plankorna me min gamla volvo å blev hängandes på underredet över kanten in i garaget :-)

men e de bara nått du hyr så e ju plankor billigt å funkar bra!

MVH/Jonis

Dags att gå om körskolan igen? tongue
Eller ta extra lektioner^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Parts
17 september 2009 · 72 Inlägg

Ska ta lite bilder och mäta samt testa nu i helgen, men branten in är ca. 10-15cm högre än golvet.
Det är ett garage jag hyr som finns i ett parkeringsgarage. Så jag vill 100% komma in, då det är ett varm garage. Vill ju inte ställa bilen hemma i det kalla garaget:(

Får väl bli lååååååånga och grova plankor + stöd på undersidan. Har funderat på om man skulle kunna införskaffa sig någon form av metall ramp som man lägger i färdriktningen, kör upp på den, sen på undersidan har man två domkrafter som lyfter upp allt big_smile MEN, det känns som ett projekt.

hedley Saaboholic
17 september 2009 · 3 129 Inlägg

Parts skrev:
Ska ta lite bilder och mäta samt testa nu i helgen, men branten in är ca. 10-15cm högre än golvet.
Det är ett garage jag hyr som finns i ett parkeringsgarage. Så jag vill 100% komma in, då det är ett varm garage. Vill ju inte ställa bilen hemma i det kalla garaget:(

Får väl bli lååååååånga och grova plankor + stöd på undersidan. Har funderat på om man skulle kunna införskaffa sig någon form av metall ramp som man lägger i färdriktningen, kör upp på den, sen på undersidan har man två domkrafter som lyfter upp allt big_smile MEN, det känns som ett projekt.

Känns som att väldigt mkt kan gå fel med den idèn.. varför göra det svårare än vad det är^^

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Parts
17 september 2009 · 72 Inlägg

hedley skrev:

Parts skrev:
Ska ta lite bilder och mäta samt testa nu i helgen, men branten in är ca. 10-15cm högre än golvet.
Det är ett garage jag hyr som finns i ett parkeringsgarage. Så jag vill 100% komma in, då det är ett varm garage. Vill ju inte ställa bilen hemma i det kalla garaget:(

Får väl bli lååååååånga och grova plankor + stöd på undersidan. Har funderat på om man skulle kunna införskaffa sig någon form av metall ramp som man lägger i färdriktningen, kör upp på den, sen på undersidan har man två domkrafter som lyfter upp allt big_smile MEN, det känns som ett projekt.

Känns som att väldigt mkt kan gå fel med den idèn.. varför göra det svårare än vad det är^^

precis:D Men det är min nödlösning.

kolvas
17 september 2009 · 4 001 Inlägg

eller gör det riktigt och gör bilen i körbar höjd, om det är en kant på 10-15cm och man behöver

lååååååånga och grova plankor + stöd på undersidan

så är bilen lite för låg...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
J-P-R DO IT LOW STYLE
17 september 2009 · 1 342 Inlägg

Vad gör man om man har en brant neråt då? Alltså du har en backe ner mot garaget? tongue Blunda och gasar är den metoden jag kör på nu iaf.. Finns det andra alternativ?

Xoff Volvo tönt... =)
17 september 2009 · 2 344 Inlägg

backa in kan hjälpa i vissa fall, om det är fronten som är den låga biten, men är det hela bilen blir det ju värre... men skall den bara in för vintern så börde det ju inte vara några större problem, hade ju varit värre ifall det va in å ut var dag...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Baxtr Leg. nöt
17 september 2009 · 460 Inlägg

J-P-R skrev:
Vad gör man om man har en brant neråt då? Alltså du har en backe ner mot garaget? tongue Blunda och gasar är den metoden jag kör på nu iaf.. Finns det andra alternativ?

Backa ner kanske? wink

SAAB
st220hgv Chaufför
17 september 2009 · 418 Inlägg

Demontera fronten eller vad det nu är som tar i. Eftersom det handlar om en vinterförvaring så blir det bara en gång som detta behöver tas bort o sättas dit..

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang