Visst måste polisen blinka med blåljus för att stanna mig?

Nehe
20 september 2009 · 687 Inlägg

Mortalis skrev:
Är du blind eller? Att polisen pekar mot vägkanten och mig ÄR LIKA MED POLISMANS TECKEN! Och jag har inte sagt nåt om att inte stanna för polismans tecken.
Jag skiter fullständigt i vad trådskaparen har gjort i tråden, säger väl det igen att jag undrar ifall det är så att polisen ska signalera på ett visst sätt med ljus osv för att man ska veta att det är just MIG de vill stanna, in the real world. Om det är tänkt att de ska använda blått+rött när de ligger bakom en, eller bara blått, eller bara rött, vafan vet jag. Har inte blivit stoppad av blåljus- snut, och tydligen går ju meningarna i sär om vad som är "protokoll".
Sen är jag inte så jävla dum att om snuten låg bakom mig och blinka som idioter även när jag flyttat mig att det är mig de vill, men vore bara intressant att veta hur deras ljuskällor BÖR se ut när de ska stoppa en.

Angående helljusblinkandet.
Snuten kan blinka me helljus utan att de vill just mig nåt, utan bara vill brassa förbi, sen vet man inte alltid att de e snuten som ligger bakom och blinka med helljusen (vissa av oss kör faktiskt bil när det är mörkt), finns en hel del idioter som tycker det är en rolig hobby.

Kan du lägga ner med att försöka låta som att du är så jävla mycket bättre än oss 3 åringar nu och besvara frågan eller hålla tyst istället?

Torka tårarna och gå in och sök upp FAP:en som reglerar hur polisen ska stoppa folk. Orkar inte gå igenom det för dig då du ändå inte lyssnar på det jag säger.

Senast redigerat av Nehe (20 september 2009)

M-Egerborn
24 oktober 2012 · 205 Inlägg

Nehe skrev:

Mortalis skrev:
Ska väl förtydliga i att jag inte stödjer trådskaparens handlade i situationen, utan vill bara få en diskussion kring om det är tänkt så att de ska använda blåljus/pinne eller polismanstecken för att stanna en eller om de kan sträcka ut en muffin genom fönstret och jag ska förstå att jag ska stanna, eller blinka med helljusen som i blackens fall.

Använd ditt sunda förnuft. Ser du en polisbil i backspegeln som blinkar med helljus och du antar att det är dig de menar så stanna? Hur svårt är det?...

Får du ögonkontakt med en polis som pekar på dig sen mot vägkanten så kan du ju förstå att du ska stanna? Inte behöver man en blåljuslampa på huvudet för att du ska fatta när du ska stanna och inte stanna?..

Man kan ju tro att folk är 3år när man läser vissa saker.

Vet att det är gammal tråd men fick böter i helgen och blev intresserad av att läsa på om detta och hittade denna tråden efter många andra som gav bra info.

Och du tänker faktiskt helt fel, finns ingenting i lagen som säger att du måste som person tolka deras sätt att stanna någon när de ligger bakom dig. Polisen har bara ETT sätt att stanna dig bakifrån och det är blått och rött, blinkar de blått så behöver du inte stanna och kan inte åka dit på det om du fortsätter, men så fort de slår på blått och rött så MÅSTE du stanna, annars är det försök till smitning. Men som sagt, är det bara blått eller blinkande med helljus är allt du behöver göra hålla till höger och låta polisen passera och bara fortsätta köra. Visst om du märker att han hänger efter dig om du t.ex svänger i en korsning och han inte kör om så kan man ju stanna, men du behöver inte och kan inte få någon skit för det förän han blinkar blått och rött...

Volvo 944 GL "Golden Pearl" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang