Hur göra med tonade framrutor vid besiktning

Vollez
19 september 2009 · 274 Inlägg

Får man inte tona sidorutor alls? Jag har med toning på min, väldigt liten men känns dumt och komma in på regbesiktning med tonade rutor coh sumpa pga av det.
Kompisen klarade sig dock med rutorna nere och säkringen urtagen på bilen på vanlig besiktning...samma när herr polis kommer så drar han ner dom och drar ur säkringen. Funkar hittills.

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!
Mazda RX7 (1997)
Toyota Yaris "Stanced" (1999)
volvoentusiasten
19 september 2009 · 4 005 Inlägg

Vollez skrev:
Får man inte tona sidorutor alls? Jag har med toning på min, väldigt liten men känns dumt och komma in på regbesiktning med tonade rutor coh sumpa pga av det.
Kompisen klarade sig dock med rutorna nere och säkringen urtagen på bilen på vanlig besiktning...samma när herr polis kommer så drar han ner dom och drar ur säkringen. Funkar hittills.

Fönsterrutor i framdelen av bilen i förarens sikt får inte vara tonade. Finns masssssssssssssssssssssssssor av trådar angående detta.

Vollez
19 september 2009 · 274 Inlägg

linuslinje skrev:

Vollez skrev:
Får man inte tona sidorutor alls? Jag har med toning på min, väldigt liten men känns dumt och komma in på regbesiktning med tonade rutor coh sumpa pga av det.
Kompisen klarade sig dock med rutorna nere och säkringen urtagen på bilen på vanlig besiktning...samma när herr polis kommer så drar han ner dom och drar ur säkringen. Funkar hittills.

Fönsterrutor i framdelen av bilen i förarens sikt får inte vara tonade. Finns masssssssssssssssssssssssssor av trådar angående detta.

Som vanligt då...tänkte när man ändå satt på tråden. Tack för svar

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!
Mazda RX7 (1997)
Toyota Yaris "Stanced" (1999)
J-P-R DO IT LOW STYLE
19 september 2009 · 1 342 Inlägg

lucille skrev:

skogenracing skrev:
kör flera bilar med rutor nere, antingen bara nerkörda eller urkopplade.. funkat!

udda toning som är så dyr så man inte tar bort den, hum varför sätta sån i fram för de första..

svarar dig och fler som undrar:

filmen i sig är inte dyr, den kostar som all annan film - men att sätta dit den är ett rent jävla helvette så till och med de bästa i hela norrlandstrakterna på filma bilar vägrar göra de. en gång och aldrig mer är svar jag fått från samtliga.. den som jag lyckats övertala ska ha 6000 för bara framrutorna.. tog 16 000 för hela bilen när de gjordes för ett år sedan och ansåg de som för lite då det tog 3 hela dagar att göra jobbet.

och varför jag vill ha den??? för att det har suttit solfilm hela vägen fram men farsan skulle vara snäll å besikta bilen utan att jag visste om de då han haft den hemma hos sig på service och ryckte bort skiten. så bilen ser helt ofullständig ut. det är inte en helsvart toning utan en cromad tvåfärgad och som sagt bilens helhetsintryck blev paj utan filmen på framrutorna.

sen är de väl mitt val att lägga pengar på det? det jag undrade var om rutorna verkligen sprack, men min vän som jag frågat hade missförstått mig och trodde de var vindrutan jag menat. jag ville bara veta om de var värt att göra om toningen. för de är de endast om jag kan plocka rutorna för jag lägger inte den energin om jag måste rycka bort den nästa år igen. om jag vet att jag kan plocka bort den så får den sitta till herr blå protesterar. om de var en vecka eller 4 år får vi se men då ha jag iafl gjort ett nytt försök att få bilen som jag vill ha den och skall inte släppa klåfingriga pappa på den igen lol

Kan du inte visa den här super-duper filmen som är så svår att lägga?

Appråpå att plocka ur rutorna ur en nyare bil så fungerar det inte heller, helfordonsgodkännandet sätter stopp för det om man ska vara nitisk med reglerna.

Senast redigerat av J-P-R (19 september 2009)

J-P-R DO IT LOW STYLE
19 september 2009 · 1 342 Inlägg

Vollez skrev:

linuslinje skrev:

Vollez skrev:
Får man inte tona sidorutor alls? Jag har med toning på min, väldigt liten men känns dumt och komma in på regbesiktning med tonade rutor coh sumpa pga av det.
Kompisen klarade sig dock med rutorna nere och säkringen urtagen på bilen på vanlig besiktning...samma när herr polis kommer så drar han ner dom och drar ur säkringen. Funkar hittills.

Fönsterrutor i framdelen av bilen i förarens sikt får inte vara tonade. Finns masssssssssssssssssssssssssor av trådar angående detta.

Som vanligt då...tänkte när man ändå satt på tråden. Tack för svar

Inte sagt att det inte går igenom ändå om det verkligen är en väldigt ljus film, dock är det kanske onödigt att chansa bara.

Cruizr
19 september 2009 · 417 Inlägg

Jag plockar ur framrutorna vid besiktning & sätter i dom igen när det är klart.

Det enda man får är: "Att tänka på: Främre sidorutor, kontroll ej utförd."

Alltså ingen anmärkning.

Att du skulle ha sönder rutorna i framdörrarna när du plockar i/ur dom har jag svårt att tro, om du inte tappar dom i golvet såklart wink.

[Off topic] Vad har du för toning runt om som kostar 16000:- att få monterad?

Mvh/Jocke

Senast redigerat av jockecruiser (19 september 2009)

lucille biatch
20 september 2009 · 58 Inlägg

linuslinje skrev:

lucille skrev:

linuslinje skrev:
Mina sitter utan lim (soyafilm) så det är bara o dra loss på 10 sek.

Samma sak om polisen stannar en för kontroll.

mm men som jag skrev så har jag en udda toning och den drar jag inte bort i första taget big_smile

är den bra soyafilmen? verkar jävligt smart att den går att återannvända men  har inte hört nån som har den innan?? billig med..

Den är färdigskuren så man slipper mäta, fungerar riktigt bra, dock är jag inte nöjd med passformen som jag fick till min bakruta.

Det finns en hel del bilar på garaget.org som är antingen sponsrade eller köpt från soyafilm, finns en del guider med.

Jag är också väldigt intresserad av vad det är för bil som kostar 6000 att tona framrutor?

Edit: fel pris.

okej. satt å läste om den för några dagar sen då jag forskade lite allmänt om toning. verkar vara skitsmart om man vill tona fram om man kan återanvända den!!

det är inte bile i sig som är dyr att tona - det är filmen som är riktigt otrevlig att passa in då den är tvåfärgad ock skiftar i färg i olika ljus och sen ska passa ihop på resten av rutorna. det är inte jag som säger att den är förjävlig - utan de som filmar och jobbar med det.

Saab 9-5 AERO kombi
lucille biatch
20 september 2009 · 58 Inlägg

jockecruiser skrev:
Jag plockar ur framrutorna vid besiktning & sätter i dom igen när det är klart.

Det enda man får är: "Att tänka på: Främre sidorutor, kontroll ej utförd."

Alltså ingen anmärkning.

Att du skulle ha sönder rutorna i framdörrarna när du plockar i/ur dom har jag svårt att tro, om du inte tappar dom i golvet såklart wink.

[Off topic] Vad har du för toning runt om som kostar 16000:- att få monterad?

Mvh/Jocke

okej men de låter ju bra. då ska de nog ordna sig smile

som jag skrivit tidigare så är de inte filmen som kostar utan monteringen då de har tagit flera dagar att tona bilarna med denna toning - just för att när de passat in filmen på första rutan och sen ska lägga andra rutan så är de jättesvårt att få cromet att ligga exakt lika som ruta ett då cromet ändrar färg och utbredd helt beroende på hur ljuset faller. så när de står nära och monterar och de ser jämt ut och sen går nån meter tillbaka så ligger cromet högre eller lägre på ena rutan för att ljuset faller annorlunda några meter bort. så de måste göra om det, igen och igen. och de är inga dåliga firmor jag vet har lagt denna och jag har själv kontaktat dem ang att göra det fram på min nu och de säger alla nej, jag orkar inte. en gång och aldrig mer... och det är TIDEN som kostar då de normalt tar några timmar att filma jämfört med några dar. de säger sig självt ju!!

de som aldrig lagt den innan ger normal priskalkyl men ändrar sig ganska fort när de satt igång. de var jag utsatt för.  blev lovad toning hela vägen fram + film för runt 7000kr men de landa som sagt på 16 000kr för de tog 2½ dag extra. och då handlar de om en av sveriges bästa firmor på solfilm. kan ju tillägga att de finns säkert dem som lägger denna film till normalpris men de kanske lägger några i månaden och lär sig hur de ska göra. de jag vart i kontakt med har lagt en i sitt liv och vill inte ge sig på de igen. sen en saab har 9 rutor så de blir några stycken..

Senast redigerat av lucille (20 september 2009)

Saab 9-5 AERO kombi
Eberlund VW Ägare
20 september 2009 · 1 011 Inlägg

Det jag kan rekommendera är att göra som jag.

Körde till skroten och köpte en uppsättning framrutor för 300kr. Sen byter jag till varje besiktning. Tar ca 5 min per sida på min bil att byta rutan. Och så slipper man allt var bra att veta heter eller riskera en annan tvåa bara för man rykt ut säkringen.

Henrik Eberlund
Gibblo
27 mars 2010 · 38 Inlägg

Fick böter och ombesiktning igår för framrutorna.

Polismannen var på väg att riva av filmen själv, men jag lyckades komma överens med honom att jag skulle riva av den direkt när jag kom hem ( tongue )

Det kostade faktiskt bara 500kr och en ombesiktning (200kr)

Ang att hissa ner rutorna och dra säkringen, funkar det?

Saab 9-5 2.0T "Twinpipe" (2000)
azid Det som inte dödar gör ont
27 mars 2010 · 2 668 Inlägg

knappast om du fått en anmärkning på toningen redan

2slow
Gibblo
27 mars 2010 · 38 Inlägg

azid skrev:
knappast om du fått en anmärkning på toningen redan

Men vad gör de egentligen? Funkar det inte så funkar det inte väl?

Saab 9-5 2.0T "Twinpipe" (2000)
Funkiee Saab älskare!
27 mars 2010 · 4 597 Inlägg

Att köra ner rutorna en varm sommardag det funkar i de flesta fall, men o komma in med nerkörda rutor när det är regn eller jävligt kallt, de brukar gubbarna märka att det inte är något som stämmer

Och att dina rutor ska gå sönder stämmer inte, min kompis med saab 9-3 och saab 9-5 tar bort rutorna o stoppar i vanliga rutor inför varje besiktning! Aldrig hännt något smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
jewe
27 mars 2010 · 498 Inlägg

Jag har varit in på din sida och kollat på saaben men jag ser inget märkvärdigt med din solfilm och undrar om du har någon bild där man kan se din speciella solfilm.

Xoreza
28 mars 2010 · 406 Inlägg

Gibblo skrev:

azid skrev:
knappast om du fått en anmärkning på toningen redan

Men vad gör de egentligen? Funkar det inte så funkar det inte väl?

Nja du får ju en 2a och ombesiktning igen.

MvH Glenn Wiberg
Xoreza
28 mars 2010 · 406 Inlägg

jewe skrev:
Jag har varit in på din sida och kollat på saaben men jag ser inget märkvärdigt med din solfilm och undrar om du har någon bild där man kan se din speciella solfilm.

Håller med. Kollade på din SAAB och det ser ut som biltema? Ser ju bara svart ut.

Och 16 000 för jobbet då blev du blåst på dom pengarna.

Sedan tog det 3 dagar enligt dig det blir ett timpris på ca 670kr och det tror jag inte på.
Lämnar man in bilen för lagning betalar man ca 3-500kr timmen.

MvH Glenn Wiberg
Rickard-v
28 mars 2010 · 2 665 Inlägg

Bästa tipset är väl att köra med lite toning som är godkänt. 85% ljusgenomsläpp ska du ha. (Ungefär)

Senast redigerat av Rickard-v (28 mars 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Kriillee
28 mars 2010 · 110 Inlägg

Rickard-v skrev:
Bästa tipset är väl att köra med lite toning som är godkänt. 85% ljusgenomsläpp ska du ha. (Ungefär)

får inte lägga nått färgat skikt på rutan över huvud taget!

gamlingen
28 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Rickard-v skrev:
Bästa tipset är väl att köra med lite toning som är godkänt. 85% ljusgenomsläpp ska du ha. (Ungefär)

Den toningen finns redan från fabrik,, jämför med halva rutan nervevad så får du se.

zander
28 mars 2010 · 371 Inlägg

lite off topic kanske men lägga 7000kr på film då blev du tyvärr lurad. Kom ner till Hbg så ska du få riktig toning till bra mycket bättre pris. Slit av toning på rutan lr bytta rutor.

Life is a bitch, then u die
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang