Sveriges största rån, proffs!

te_wik Forummoderator
24 september 2009 · 12 813 Inlägg

Hamilton skrev:

te_wik skrev:
Men varifrån kommer dom pengarna? Försäkringsbolaget kan ju inte bara bara göra egna stålar heller, utan någonstans måste dom ju komma ifrån.

Mvh Tommy

Men snälla du...det är ju inte sedlarna i sig som är försäkrade....

Nejdå, det är inte det jag menar. Men ni menar alltså att ifall en miljard försvinner (nu var det ju knappast så mkt som blev stulet, men som exempel) så är det.. "ingen big deal" ? Det ersätts bara med en ny miljard och that's it?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hamilton
24 september 2009 · 8 864 Inlägg

te_wik skrev:

Hamilton skrev:

te_wik skrev:
Men varifrån kommer dom pengarna? Försäkringsbolaget kan ju inte bara bara göra egna stålar heller, utan någonstans måste dom ju komma ifrån.

Mvh Tommy

Men snälla du...det är ju inte sedlarna i sig som är försäkrade....

Nejdå, det är inte det jag menar. Men ni menar alltså att ifall en miljard försvinner (nu var det ju knappast så mkt som blev stulet, men som exempel) så är det.. "ingen big deal" ? Det ersätts bara med en ny miljard och that's it?



Mvh Tommy

Nej pengarna är "borta" och i det här fallet lär dom förbli så. Bytet blev säkert någonstanns mellan 45-150 mille med tanke på vikten samt lastkapaciteten på helikoptern
http://www.aftonbladet.se/nyheter/artic … leComments

Senast redigerat av Hamilton (24 september 2009)

Fotograf på tierpidag.se
te_wik Forummoderator
24 september 2009 · 12 813 Inlägg

Hamilton skrev:

te_wik skrev:

Hamilton skrev:

Men snälla du...det är ju inte sedlarna i sig som är försäkrade....

Nejdå, det är inte det jag menar. Men ni menar alltså att ifall en miljard försvinner (nu var det ju knappast så mkt som blev stulet, men som exempel) så är det.. "ingen big deal" ? Det ersätts bara med en ny miljard och that's it?



Mvh Tommy

Nej pengarna är "borta" och i det här fallet lär dom förbli så. Bytet blev säkert någonstanns mellan 45-150 mille
http://www.aftonbladet.se/nyheter/artic … leComments

Precis det jag tänkte, på vilket sätt är pengarna då försäkrade?
45-150 miljoner är en skaplig summa det. tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2009 · 13 746 Inlägg

Hamilton skrev:

te_wik skrev:

Hamilton skrev:

Men snälla du...det är ju inte sedlarna i sig som är försäkrade....

Nejdå, det är inte det jag menar. Men ni menar alltså att ifall en miljard försvinner (nu var det ju knappast så mkt som blev stulet, men som exempel) så är det.. "ingen big deal" ? Det ersätts bara med en ny miljard och that's it?



Mvh Tommy

Nej pengarna är "borta" och i det här fallet lär dom förbli så. Bytet blev säkert någonstanns mellan 45-150 mille med tanke på vikten samt lastkapaciteten på helikoptern
http://www.aftonbladet.se/nyheter/artic … leComments

jag tror det är 50millar ungefär

undra varför man inte blev rånare istället =/
tror faktist inte det är så avancerat som polisen vill få det till
skulle inte förvåna mig om det är en svensk helikopterpilot heller

säkert någon pilot med militär bakgrund som körde och sen några vältränade snubbar som gick in och hämtade pengarna
det krävs inte speciellt mycket manskap till att dra igenom en sån operation om dom vet vad dom syslar med

säkert 4st uppdelarde i 2grupper som drog åt varsit håll på natten 1grupp som hämtade helikopter den andra bar ut en bomb på andra stället
sen påvägen till g4s så släppte dom ut anglarna när dom flög över
och vips har dom 12millar var och sen 2millar till insidern om nu inte det var en av dom andra 4

polisen vill gärna blåsa upp sakerna lite

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hamilton
24 september 2009 · 8 864 Inlägg

te_wik skrev:
Precis det jag tänkte, på vilket sätt är pengarna då försäkrade?
45-150 miljoner är en skaplig summa det. tongue



Mvh Tommy

Hur dom är försäkrade kan jag inte utala mig om då jag inte vet det.

Men vid rån avskrivs pengarna de  nollas. Den enda kostnaden är tryckkostnaden som banken har till riksbanken för sedlarna. Dvs värdet är endast det som kostnaden varit att framställa sedlarna.

Fotograf på tierpidag.se
CarpeDiem German Engineering
24 september 2009 · 9 081 Inlägg

Jag hade ingen aning om det förrän man läste på text-tv att det var ett rån ute i Västberga, söder om Stockholm. Slog på ABC-nyheter och de berättade mer om rånet. Fyfan, vilken planering de har lagt ner alltså. Som andra säger, de är inte direkt amatörer utan de har säkert militärutbildning. Skulle inte förvåna mig om piloten är svensk också. Teorin om att terrorister skulle ligga bakom detta är uteslutet. När det gäller pengarna så gissar jag på mellan 50-200 miljoner svenska kronor som aldrig kommer hittas.

Det är inte bra när rån begås men de här individerna som låg bakom detta var riktigt grymma. En sak som jag inte förstår och det är att polisen som är ansvariga för helikoptrarna inte har nån säkerhet eller bevakning på hangaren. Inte så konstigt att polisen står maktlösa, rullar tummarna eller vad de nu gör medans brottet begicks. Argumentet som polisen kom med var att de inte hade bygglov eller nåt sånt.

Vet inte vad han menade men de får skärpa till sig. Nu lagom till helgen när folk får lön så finns det risk att det är pengabrist pga rånet. Vad ska man säga om detta egentligen? En sak som man har att säga till polisen och det är skärpning!

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
peder Dorifto King Peedi Balerado
24 september 2009 · 386 Inlägg

te_wik skrev:

Hamilton skrev:

te_wik skrev:
Men varifrån kommer dom pengarna? Försäkringsbolaget kan ju inte bara bara göra egna stålar heller, utan någonstans måste dom ju komma ifrån.

Mvh Tommy

Men snälla du...det är ju inte sedlarna i sig som är försäkrade....

Nejdå, det är inte det jag menar. Men ni menar alltså att ifall en miljard försvinner (nu var det ju knappast så mkt som blev stulet, men som exempel) så är det.. "ingen big deal" ? Det ersätts bara med en ny miljard och that's it?



Mvh Tommy

Om det ersätts med en ny miljard så sänks den svenska kronan något enormt.
Har du ett filmen Zeitgeist Addendum?

Peder DailyFresh
Peugeot 306 Dimma Coupé "Dimman" (1995)
ZonaX Svetsare
24 september 2009 · 3 150 Inlägg

Måste säga att detta va lite coolt faktiskt  big_smile    Precis som nån annan sa så känns det lite som en film typ  tongue   Typ "Kops" eller nåt  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
gravityone Fixare
24 september 2009 · 321 Inlägg

Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men formationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Senast redigerat av gravityone (24 september 2009)

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
FireTraXX DFFL
24 september 2009 · 9 020 Inlägg

"Sveriges största rån, proffs!"

Nej, troligtvis amatörer som råkade göra det av misstag...


Ganska uppenbart kunniga människor som visste precis vad som skulle göras, var pengarna var, när de var där och hur rånet skulle utföras.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
blacken
24 september 2009 ·

gravityone skrev:
Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men fomationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Kan bara hålla med dig duktiga snubbar med den "kvalitén" hittar man bara inom militära styrkor, förmodligen så har dom "hängt" ihop ett tag. Men om dom var "inhemska" eller utländska kan man bara sia om. Att det skulle vara "terrorister" bakom  är ytterst tveksamt med tanke på att dom ansträngde sig för att inte göra onyttig skada på folk och egendom..

sik
24 september 2009 · 1 072 Inlägg

Blev riktigt besviken när det ryktades om miljard belopp för att sedan gå ner till 50millar.

De kunde lika gärna tagit helikoptern, lastat den full med sprängmedel och flugit in i nått fränt föremål. Dödat halva sthlm eller liknande. Snacka om säkerhet i sverige.

Och sen har de väntat på bygglov i 7 år enligt polischefen haha

The_Rebel Gréve
24 september 2009 · 497 Inlägg

i sånna här fall är man lite trött på den svenska militären och försvaret i allmänhet... för tycker att nån militär helikopter eller flygplan skulle kunnad komma dit å stört dom lite. så att säga.

för om de nu vore i usa eller nå med en något sånär på överdriven militär hade dom troligen åkt dit direkt tongue

blacken
24 september 2009 ·

The_Rebel skrev:
i sånna här fall är man lite trött på den svenska militären och försvaret i allmänhet... för tycker att nån militär helikopter eller flygplan skulle kunnad komma dit å stört dom lite. så att säga.

för om de nu vore i usa eller nå med en något sånär på överdriven militär hade dom troligen åkt dit direkt tongue

Svenska militären får ju inte ingripa vid dylika "evenemang". Utan länsman har allt ansvar för brott oavsett..

Nugget
24 september 2009 · 19 Inlägg

The_Rebel skrev:
i sånna här fall är man lite trött på den svenska militären och försvaret i allmänhet... för tycker att nån militär helikopter eller flygplan skulle kunnad komma dit å stört dom lite. så att säga.

för om de nu vore i usa eller nå med en något sånär på överdriven militär hade dom troligen åkt dit direkt tongue

Försvarsmakten har bara 4st flygplan (39 Gripen) in beredskap och det är 2st F21 Luleå och 2st F17 Kallinge och dom får bara sättas in om det är någon som kränker sveriges luftrum. Och sen får inte svenska militären användas vid brott i sverige utan det är polisen uppgift.

gravityone Fixare
24 september 2009 · 321 Inlägg

blacken skrev:

gravityone skrev:
Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men fomationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Kan bara hålla med dig duktiga snubbar med den "kvalitén" hittar man bara inom militära styrkor, förmodligen så har dom "hängt" ihop ett tag. Men om dom var "inhemska" eller utländska kan man bara sia om. Att det skulle vara "terrorister" bakom  är ytterst tveksamt med tanke på att dom ansträngde sig för att inte göra onyttig skada på folk och egendom..

Terrorister är totalt uteslutet. Dom hade alldeles för mycket diciplin för det och som du säger ansträngdde dom sig för att inte göra onödig skada eller föra onödigt mycket oväsen.

Samt är det högst troligt att alla civila klarade sig oskadda för att rånarna är medvetna om att rån med dödlig utgång blandar direkt in interpol. Vid ett väpnat rån utan dödlig utgång kopplas interpol in först effter 48 timmar samt att svenska polisen då måste ha väldigt starka misstankar om att dom lämnat landet.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Jokke_
24 september 2009 · 453 Inlägg

gravityone skrev:
Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men formationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Piloten höll inte helikoptern blixtstilla i 20 min, han flög runt i omgivningen när rånarna var i byggnaden, sedan kom han tillbaka och plockade upp dem. Dock så landade han i en liten j*vla glänta och det kan inte ha varit det lättaste

gravityone Fixare
24 september 2009 · 321 Inlägg

Jokke_ skrev:

gravityone skrev:
Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men formationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Piloten höll inte helikoptern blixtstilla i 20 min, han flög runt i omgivningen när rånarna var i byggnaden, sedan kom han tillbaka och plockade upp dem. Dock så landade han i en liten j*vla glänta och det kan inte ha varit det lättaste

Jag sa aldrig att det var under tiden rånet utfördes han hade den stilla......

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
dadooo
24 september 2009 · 841 Inlägg

ErikJohansson lol på dej som tror det e svensons  kan ju va utländska och de va riktigt grymmt gjort riktigt välplanerat ...så som ja hört e de 15 mille de rör sej om big_smile

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2009 · 13 746 Inlägg

Jokke_ skrev:

gravityone skrev:
Rånarna va med stor sanolikhet inte svenskar. Dom hade militär utbildning men formationen dom använde lärs inte ut i sverige. Min gissning är att dom är engelsmän.

Även pilotet måste ha militärutbildning på hög nivå för en genomsnittlig pilot klarar att hovra 5-7min utan att behöva justera höjd och med det flytta sigåt nått håll. Den här killen höll helikoptern blixt stilla i över 20 minuter och lyckades dessutom flyga därifrån utan att bli upptäck på radarn dvs han höll sig hela tiden under 70meters höjd under hela flygningen.

Piloten höll inte helikoptern blixtstilla i 20 min, han flög runt i omgivningen när rånarna var i byggnaden, sedan kom han tillbaka och plockade upp dem. Dock så landade han i en liten j*vla glänta och det kan inte ha varit det lättaste

tror faktist inte att det var så profsig pilot som dom vill få det till

duktig var han helt klart
men gläntan där han/hon landade i handlar mer om att man skiter i om det går sönder eller ej

det gör inte en pilot som är rädd om sitt jobb smile

jag är ruskigt impad och nästan så jag önskade att jag varit med
finns ingen anledning att bli förbannad på rånarna får känslan av att dom inte stökade runt något utan gick in och hämtade pengarna och gick ut

poliserna dock kan man jhu fundera lite hur dom tänkte smile
amatörer milt sagt

hörde på radion där en person delade med sig av lite inside information från polisen
tydligen hade dom dels fäst en atrapp vid en bränsletank utanför hangaren
sen hade dom tydligen kastat in verktyg och lite skruvar och sånt i hangaren så personalen vågade inte flyga smile för dom trodde att något vad förstört
dock var dom helt intakta detta borde väll polisen direkt kunnat genomskådat tycker man jhu
hade jag varit polispilot hade jag flygit endå
men poliserna är så kuvade att dom inte törs göra ett enda skit sen malexander mordena

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang