Mått på lådan: 12" Xzound 1000W dubbelspolig

nykomling
24 september 2009 · 156 Inlägg

Size:           12" subwoofer
Impedance:      dual 4ohm
Power handling: 500W RMS
                1000W Max
Revc:           2x2.8ohm
Fo:             24.5Hz
Sd:             49.987msqM
BL:             22.8TM
Qms:            3.622
Qes:            0.403
Qts:            0.363
SPLo:           85.6dB
Vas:            60.5L
Xmax:           +/-13mm
Voice coil:     2.5"BASV
Magnet:         2x60oz
Djup:           25 cm

länk: http://www.danmobility.se/product.asp?c … 2035753640
----------------
lådan ska vara så liten som det bara går! men tänkte ändå höra med er vilka mått ni tycker verkar ok att ha? får jag inga bra förslag så kommer jag bara bygga in den i nått sen får vi se hur det låter smile

nykomling
25 september 2009 · 156 Inlägg

hepp, då får jag väl ta ut mina egna mått då? sad

Sandvik
25 september 2009 · 547 Inlägg

Det står ju lådförslag på sidan du beställt från.. Vad är problemet?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
nykomling
25 september 2009 · 156 Inlägg

Sandvik skrev:
Det står ju lådförslag på sidan du beställt från.. Vad är problemet?

aja vissa har sagt att de lådorna är skit.. men aja tack ändå

Sandvik
25 september 2009 · 547 Inlägg

Okej, så det är lådvolym du är ute efter?

Qts är ju rätt så lågt så det ger ju en liten indikation på att den trivs bättre i portad låda.

Jag har inget vettigt beräkningsprogram installerat just nu så vänta tills Drönitteab loggar in, han är duktig på sånt, så får han räkna med kupeförstärkning osv.

En bra fråga är ju vad du har för bil som den ska sitta i?

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
nykomling
26 september 2009 · 156 Inlägg

Sandvik skrev:
Okej, så det är lådvolym du är ute efter?

Qts är ju rätt så lågt så det ger ju en liten indikation på att den trivs bättre i portad låda.

Jag har inget vettigt beräkningsprogram installerat just nu så vänta tills Drönitteab loggar in, han är duktig på sånt, så får han räkna med kupeförstärkning osv.

En bra fråga är ju vad du har för bil som den ska sitta i?

ok, dedär med Qts har jag nog förstått redan! har planerat sätta i portad wink ja lådvolym och mått så det blir rätt volym tack xD

ok då får jag väl vänta tills Drönitteab loggar då smile tänkt att vara i en BMW 3 serie, 325 eller 328.

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Är det en sedanbil?

nykomling
26 september 2009 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är det en sedanbil?

ja

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Gör lådan på 46 liter med 4" rör som är 28 cm långt, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Både bas och rör är inräknade i volymen. smile

Jag har inte provat basen, det är en teoretisk uträkning.

nykomling
26 september 2009 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Gör lådan på 46 liter med 4" rör som är 28 cm långt, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Både bas och rör är inräknade i volymen. smile

Jag har inte provat basen, det är en teoretisk uträkning.

ok tack så mycket smile hur räknar man ut vilka mått det blir på 46 liter?
överkurs: vet du vilket steg som skulle funka absolut bäst med denna bas? hört att steget bör vara på 500rms men vet ju inte vilket jag ska ha.. förslag?

förslag från annan gammal tråd jag hittade var ett mutant steg, men käns ju lite sådär för den har bara 400rms :S http://dbakuten.se/detail-item_id-16306

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Exempel på yttermått med 22 mm material:

Höjd = 344 mm
Bredd = 573 mm
Djup = 334 mm

Med de yttermåtten så bör basen få plats utan problem, även med tanke på rekommenderat avstånd mellan magnet och motstående vägg. Porten bör också få plats och kan dras upp genom hatthyllan, men jag vet ju inte exakt hur ditt bagageutrymme+hatthylla ser ut. smile

nykomling
26 september 2009 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Exempel på yttermått med 22 mm material:

Höjd = 344 mm
Bredd = 573 mm
Djup = 334 mm

Med de yttermåtten så bör basen få plats utan problem, även med tanke på rekommenderat avstånd mellan magnet och motstående vägg. Porten bör också få plats och kan dras upp genom hatthyllan, men jag vet ju inte exakt hur ditt bagageutrymme+hatthylla ser ut. smile

tackar smile ok, jodå får säkert plats rätt bra men mina mått gjorde jag efter bilen typ tongue de blev H=34 B=34 D=40. hur många liter blir det egentligen? isf tänkte jag mig 2x 3" rör typ.. skulle det blitt ok också eller? ;P


EDIT: bör jag gå rätt efter dina mått istället ändå att min låda blir mindre? yikes

Senast redigerat av nykomling (26 september 2009)

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Med dina yttermått så blir nettovolymen mindre än 30 liter när bas och portar sitter i lådan, portarna blir dessutom ganska långa för att behålla samma avstämningsfrekvens som jag har utgått ifrån (ca 40 Hz).

nykomling
28 september 2009 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med dina yttermått så blir nettovolymen mindre än 30 liter när bas och portar sitter i lådan, portarna blir dessutom ganska långa för att behålla samma avstämningsfrekvens som jag har utgått ifrån (ca 40 Hz).

ok, nu är det så att jag gjorde lådan i helgen iaf för materialet räckte inte till en större låda tongue så måtten blev såhär, men hur många liter blev den på? dessutom tänkte jag sätta rören i sidan men vet inte vilken längd eller tjocklek jag ska ha.. 2x 3" blir bra eller runt 20cm långa kanske? big_smile
tacksam för förslag smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/116483/773198_klua9r.jpg
mått

Senast redigerat av nykomling (28 september 2009)

Alpinabiturbo Kulan
28 september 2009 · 1 435 Inlägg

Din låda är på 39,984 liter. Man tar bredden*höjden*djupet angivet i decimeter för att få ut literantalet.

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Drönirettab
28 september 2009 · 21 761 Inlägg

Med 19 mm material blir bruttovolymen 28,3 liter, med 22 mm material blir det 26,6 liters bruttovolym. När basen och portar sitter i lådan så kommer nettovolymen att ligga på bara omkring 20 liter eller strax över, portarna ryms dessutom inte i lådan utan de måste sitta utanför. hmm

Alltså, nu utgick jag ifrån att måtten var yttermått.

Stämmer det?

Senast redigerat av Drönirettab (28 september 2009)

nykomling
28 september 2009 · 156 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med 19 mm material blir bruttovolymen 28,3 liter, med 22 mm material blir det 26,6 liters bruttovolym. När basen och portar sitter i lådan så kommer nettovolymen att ligga på bara omkring 20 liter eller strax över, portarna ryms dessutom inte i lådan utan de måste sitta utanför. hmm

Alltså, nu utgick jag ifrån att måtten var yttermått.

Stämmer det?

amen vafan.. ofta denna blev 26 liter bara?! jag hade tänkt sätta rören på sidan, iaf ett rör.. det får ju plats big_smile
tror du inte den kommer låta bra?

Frissan
28 september 2009 · 4 693 Inlägg

Tror du fick en låda som är ungefär hälften av vad du behöver hmm

Booyakasha!
nykomling
28 september 2009 · 156 Inlägg

Softis skrev:
Tror du fick en låda som är ungefär hälften av vad du behöver hmm

aja, låter den så illa som ni förmodar så trycker ja in min lilla 300w där istället tongue

Frissan
28 september 2009 · 4 693 Inlägg

Bara att testa, tryck i dämpull så kanske det blir lite bättre iaf

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang