5289
Sök

Vad brukar ni fylla på er expansionkärl med?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Sitter och funderar, har fått reda på att man INTE ska fylla på med vatten i detta? Vad ska man fylla i med?

Eller vad brukar ni fylla på med , eller ska detta då vara tomt?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=773186

Så ser mitt ut, och jag har som sagt fått reda på att man nt ska ha vatten i detta, men man ska hälla vattnet direkt i kylaren istället.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

KHRacing
29 september 2009
spelar mindre roll.
men vissa bilar har cirkulation expansionskärlet & vissa har det ej.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Men jag fick reda på att ag fyller min glykol/vatten i kylaren direkt, och inget ska vara i behållaren? Då det dunsar tillbaka dit den överblivna vattnet:P? Fast nu finns de ju som sagt ngn svart gega som ska tydligen ligga där nere på mini i den ;P?

Kan tillägga att min temp(?) ligger på normalt big_smile - i mitten fast det e tomt där.
Senast redigerat av Memme (29 september 2009)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Varför ska det inte vara vatten i det? :S
Givetvis ska man ha vatten och glykol där och det ska vara så rent som möjligt. All skit som finns där riskerar att sugas in i kylsystemet...

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Det jag menar, men varje gång jag häller i vatten/gylcol där så försvinner de lika fort?:o

FreddeK
29 september 2009
Memme skrev:
Det jag menar, men varje gång jag häller i vatten/gylcol där så försvinner de lika fort?:o

Men du har väl en lägsta nivå i behållaren? du ska ju fylla upp till den markeringen. Antingen har du ett läckage eller så förstår du inte hur mycket vätska ett kylsystem tar. Obs det ska vara kliniskt rent också!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Fredde, aa mitt lägsta nivå i behållaren är där de e den svarta gegan ligger tongue - förviss jag har bara hält i vatten.. Ska hälla i vatten och glycol senare idag kanske håller sig längre då!
Senast redigerat av Memme (29 september 2009)

Forummoderator
26 671 Inlägg
29 september 2009
Memme skrev:
Fredde, aa mitt lägsta nivå i behållaren är där de e den svarta gegan ligger tongue - förviss jag har bara hält i vatten.. Ska hälla i vatten och glycol senare idag kanske håller sig längre då!

Själv kör jag fifty-fifty med vatten och glykol, bara för att vara säker på att systemet inte fryser under vinterhalvåret. Försöker i alla fall hålla den mängden med glykol, mer eller mindre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 september 2009
Glykolen är inte som många tror bara ett frysskydd utan oxå till för att smörja vattenpump mm.
Gegga i exp kärlet och vatten som försvinner låter ju inte heller rätt. hur ser det ut under oljelocket?
Trasig topp-packning? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Om vattnet försvinner beror det oftast på att det är för lite vatten i resten av systemet.
Expansionskärlet används som en vattendepå dit motorn skickar vatten när den tycker det är för mycket (varmt) och tar från när det är för lite. finns inget vatten i expansionskärlet kan vissa bilar suga in luft i kylsystemet.

Innan du fyller något, ta (om möjligt) bort behållaren och spola rent den. Titta gärna i kylaren hur det ser ut också. Vattnet (med glykol i) ska ligga strax över kylflänsarna, är det inte där bör man fylla på. Har du tid/möjlighet kan det vara en bra sak att tömma all vätska i systemet, spola rent och sedan fylla systemet på nytt, men var noga att få ut luft ur systemet (görs på olika sätt på olika bilar, vissa har en skruv andra ska stå i lutning). Om du tappar vätskan så tänk på att den inte är snäll mot naturen, troligen rost, glykol lite olja och annan smuts som blandats till en brun sörja.

Lycka till. smile

blacken
29 september 2009
Memme skrev:

Du ska fylla den behållaren till MAX märket med kylarvätska och (vatten och glykol enligt tillverkarens norm) inget annat. Försvinner det vatten så läcker det någonstans..

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
Kanon!, men sen fick jag reda på att man kan köra Glykol/destvatten? big_smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 september 2009
Memme skrev:

Om man är skraj för kalk tongue Annars om du är osäker, köp en flaska färdigblandad kylarvätska så är det fixat wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Memme skrev:

Mycket man kan göra. Men jag kan inte se nyttan med destillerat vatten. Om det ska finnas en mening med det måste alla kanaler vara 100% rena från start, och det krävs mycket tvätt för att lyckas med... Så kör vanligt kranvatten, det räcker bra att blanda glykolen med. smile

164 Inlägg
29 september 2009
sirmiro skrev:
Memme skrev:

Mycket man kan göra. Men jag kan inte se nyttan med destillerat vatten. Om det ska finnas en mening med det måste alla kanaler vara 100% rena från start, och det krävs mycket tvätt för att lyckas med... Så kör vanligt kranvatten, det räcker bra att blanda glykolen med. smile

Jag håller med. Jag tömmer och rensar kylsystemen på de bilar jag äger en gång per år. Jag använder avjoniserat vatten, inte för att jag tror att det är bättre utan för att min granne jobbar som kemist och förser mig med avjoniserat vatten från kraftvärmeverket...smile

Vanligt kranvatten fungerar säkert bra vid vanlig påfyllning.
Senast redigerat av Malabar (29 september 2009)

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

1 534 Inlägg
29 september 2009
Aerocombi skrev:
Glykolen är inte som många tror bara ett frysskydd utan oxå till för att smörja vattenpump mm.
Gegga i exp kärlet och vatten som försvinner låter ju inte heller rätt. hur ser det ut under oljelocket?

det höjer även kokpunkten

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 september 2009
Iam2fast4U skrev:
Aerocombi skrev:

det höjer även kokpunkten

Ja just det, det glömde jag smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 816 Inlägg
29 september 2009
Tänk på att inte överdosera med glykol, max 50-50 glykol-vatten.
Annars minskar man frostskyddet, ren glykol fryser och får inte sina egenskaper förrän det blandats ut med vatten.

1 482 Inlägg
29 september 2009
Jag har inget lock på min kylare.. vart fyller jag dåra?

Det beror ju helt på vilken modell av bil man har. Som regel ska kylaren fyllas först sen resten.
Destilerat vatten är ju stor överkurs.. men visst släng ut pengar på det om man inte har nått annat att lägga pengarna på.

Man ska ju annvända destilerat vatten när man tvättar öronen.. men vem fan annvänder det?

BLT Service
Theracords Music Label

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 september 2009
Noxxer skrev:
Jag har inget lock på min kylare.. vart fyller jag dåra?

Det beror ju helt på vilken modell av bil man har. Som regel ska kylaren fyllas först sen resten.
Destilerat vatten är ju stor överkurs.. men visst släng ut pengar på det om man inte har nått annat att lägga pengarna på.

Man ska ju annvända destilerat vatten när man tvättar öronen.. men vem fan annvänder det?

Har man en torktummlare så är det inte några större extrakostnader wink

Rock'n Roll

Sök