Motor resept. nån som kan Hjälpa med sista sakerna

DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

hej har kollat lite på vad jag ska ha för sakar till B230FK motorn som jag inte hara en o det ska hälst passa till B230ET för den har jag nu sen ska det på den andra när jag skafat den. vill helst ha nån turbo som passar bolt on på det grenröret.

Turbo vet inte ricktigt non som klarar av 300-400hk
grenrör: vilket av dom tycker ni?
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

960 3" Lmm
kam: VX3 eller H eller fins det nån bättre?
531 topp
R spridare till s60r/v70R
intercooler:

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

oljekylaren vet jag inte ricktigt en om det blir orginal.

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (11 oktober 2009)

Louksor
11 oktober 2009 · 1 915 Inlägg

Sök!
Ang vilket grenrör så beror det på vad du har för turbo.
likadana grenrör förutom flänsen, T3 eller T4.

Ska du ha 3-400hk i en B230ET ?
Tror inte det blocket lär hålla så länge med den effekten.

Kamaxel, finns alltid bättre... Slipa en som passar just din motorn och önskemål

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Aga_Diff Bärs!
11 oktober 2009 · 3 456 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
hej har kollat lite på vad jag ska ha för sakar till B230FK motorn som jag inte hara en o det ska hälst passa till B230ET för den har jag nu sen ska det på den andra när jag skafat den.

Nu hängde jag inte med alls?

Daniel_89_Boy skrev:
vill helst ha nån turbo som passar bolt on på det grenröret.

Om du inte vet vilken turbo du kommer använda blir det svårt att svara på om den kommer passa bolt on, Då det ena är T3 fläns & det andra T4.

Daniel_89_Boy skrev:
Turbo vet inte ricktigt non som klarar av 300-400hk
grenrör: vilket av dom tycker ni?

Det beror ju som sagt på om du köper ett agg med T3 eller T4 fläns.

Köper du ett agg med T3 fläns passar den på det här grenröret.

Köper du ett agg med T4 fläns passar den på det här grenröret.

Som sagt, Skrammla fram den turbon du tänker använda så löser sej grenrörs frågan.

Annars kan jag väll bara instämma med larsson.m, SÖK! Finns massor med Volvo Turbo trådar här.
Och det finns giftigare kammar än Volvo's egna.
Lycka te!

Senast redigerat av Aga_Diff (11 oktober 2009)

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

larsson.m skrev:
Sök!
Ang vilket grenrör så beror det på vad du har för turbo.
likadana grenrör förutom flänsen, T3 eller T4.

Ska du ha 3-400hk i en B230ET ?
Tror inte det blocket lär hålla så länge med den effekten.

Kamaxel, finns alltid bättre... Slipa en som passar just din motorn och önskemål

oki men jag vet inte vilken turbo en not förslag? jag ska ha det på min ET så länge den håller det är inte ET block på den det är B230K block men det klarar snarara mindre.

DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
hej har kollat lite på vad jag ska ha för sakar till B230FK motorn som jag inte hara en o det ska hälst passa till B230ET för den har jag nu sen ska det på den andra när jag skafat den.

Nu hängde jag inte med alls?

Daniel_89_Boy skrev:
vill helst ha nån turbo som passar bolt on på det grenröret.

Om du inte vet vilken turbo du kommer använda blir det svårt att svara på om den kommer passa bolt on, Då det ena är T3 fläns & det andra T4.

Daniel_89_Boy skrev:
Turbo vet inte ricktigt non som klarar av 300-400hk
grenrör: vilket av dom tycker ni?

Det beror ju som sagt på om du köper ett agg med T3 eller T4 fläns.

Köper du ett agg med T3 fläns passar den på det här grenröret.

Köper du ett agg med T4 fläns passar den på det här grenröret.

Som sagt, Skrammla fram den turbon du tänker använda så löser sej grenrörs frågan.

Annars kan jag väll bara instämma med larsson.m, SÖK! Finns massor med Volvo Turbo trådar här.
Och det finns giftigare kammar än Volvo's egna.
Lycka te!

oki men jag vet inte vilken turbo jag ska ha en som klarar av 300-400 hk har du nott bra förslag? har kollat lite på kkk k24 den klarar runt 300hk

Louksor
11 oktober 2009 · 1 915 Inlägg

Du ska ha den på din ET så länge den håller, men det är inte en ET, utan är en B230K ?
Låter väldigt rörigt detta....

Vad har du för topplock på motorn ?
Är det en förgasarmotor(B230K) eller turbomotor(B230ET) du har nu ?

Har du ett B230K block istället för ET blocket, så får du mindre kompression då förbränningen sitter i kolvarna på K blocket.
Byt till ett ET/FT block så blir den lite piggare.

Varför har du bytt till K block ?

Ang turbo, SÖK!


Daniel_89_Boy skrev:

larsson.m skrev:
Sök!
Ang vilket grenrör så beror det på vad du har för turbo.
likadana grenrör förutom flänsen, T3 eller T4.

Ska du ha 3-400hk i en B230ET ?
Tror inte det blocket lär hålla så länge med den effekten.

Kamaxel, finns alltid bättre... Slipa en som passar just din motorn och önskemål

oki men jag vet inte vilken turbo en not förslag? jag ska ha det på min ET så länge den håller det är inte ET block på den det är B230K block men det klarar snarara mindre.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

larsson.m skrev:
Du ska ha den på din ET så länge den håller, men det är inte en ET, utan är en B230K ?
Låter väldigt rörigt detta....

Vad har du för topplock på motorn ?
Är det en förgasarmotor(B230K) eller turbomotor(B230ET) du har nu ?

Har du ett B230K block istället för ET blocket, så får du mindre kompression då förbränningen sitter i kolvarna på K blocket.
Byt till ett ET/FT block så blir den lite piggare.

Varför har du bytt till K block ?

Ang turbo, SÖK!


Daniel_89_Boy skrev:

larsson.m skrev:
Sök!
Ang vilket grenrör så beror det på vad du har för turbo.
likadana grenrör förutom flänsen, T3 eller T4.

Ska du ha 3-400hk i en B230ET ?
Tror inte det blocket lär hålla så länge med den effekten.

Kamaxel, finns alltid bättre... Slipa en som passar just din motorn och önskemål

oki men jag vet inte vilken turbo en not förslag? jag ska ha det på min ET så länge den håller det är inte ET block på den det är B230K block men det klarar snarara mindre.

oki jo jag vet det är lite rörigt det ska vara en ET motor men det är nån som bytt til ett B230K block. o så har dom byt till f insprutet så det är elektriskt. så det är inte jag som byt not på den. toppen är en 530

DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

jag har skrivit lite med klracing.se o jag tror det blir den här turbon http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … rtnr=TURBO 2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

den ska klar eftkt mellan 300 - 400hk

n1
11 oktober 2009 · 5 Inlägg

lägg ner blir alldrig någe av ändå . ser ju bara på allt annat i dina trådar

DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

n1 skrev:
lägg ner blir alldrig någe av ändå . ser ju bara på allt annat i dina trådar

det är jubara det att jag har inte skrivit i mina trådar när jag ska göra detta. första ska jag ta körkort sen ska jag köpa delar får det som blir kvar sen ska jag skaffa jobb sen köper jag resten

discokapten Kapten på disco!
11 oktober 2009 · 1 729 Inlägg

Jag vet att du lider av svårartad dyslexi, ett tips är om inte annat att köra Firefox med automatiskt rättstavning påslaget, för just nu så är det väldigt svårt att förstå dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

Oki jag ska försöka att kolla mig själv lite gran. Oki men nu har jag en annan fråga. Hur skulle det bli att säta B230F insug och insprut på en 160 topp? Och sen turbon som sitter på B230ETn nu. För jag ska köpa en 740 för 500:- med motor och allt i. Så tänkte turbo konvertera B21An jag håller på med när jag endå få turbo, grenrör, ic, insprut och allt det till övers. Har i alla fal försökt stava så gott jag kan nu.

Aga_Diff Bärs!
11 oktober 2009 · 3 456 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:
Hur skulle det bli att säta B230F insug och insprut på en 160 topp? Och sen turbon som sitter på B230ETn nu. För jag ska köpa en 740 för 500:- med motor och allt i. Så tänkte turbo konvertera B21An jag håller på med när jag endå få turbo, grenrör, ic, insprut och allt det till övers. Har i alla fal försökt stava så gott jag kan nu.

160 topp? Tidig förgasar topp alltså?
Mjaa, skulle väll funka som att köra med en vanlig 530 då dom är snarlika såvitt jag vet...

Vaddå, du har alltså en B230ET står? Varför utvecklar du inte den ist för att knixa ihop B21'an?

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Daniel_89_Boy skrev:
Hur skulle det bli att säta B230F insug och insprut på en 160 topp? Och sen turbon som sitter på B230ETn nu. För jag ska köpa en 740 för 500:- med motor och allt i. Så tänkte turbo konvertera B21An jag håller på med när jag endå få turbo, grenrör, ic, insprut och allt det till övers. Har i alla fal försökt stava så gott jag kan nu.

160 topp? Tidig förgasar topp alltså?
Mjaa, skulle väll funka som att köra med en vanlig 530 då dom är snarlika såvitt jag vet...

Vaddå, du har alltså en B230ET står? Varför utvecklar du inte den ist för att knixa ihop B21'an?

Jaap Det är en förgasar topp. Men alltså B230ET sitter i min 740 och den ska jag ha alla de delar jag skrev i börgan på. Tills den går sönder för då köper jag en fk och setta dom delarna på den istellet. Men dom över bliva delarna som sitter På ETn tankta jag setta på B21An bara för att det inta bara ska ligga och skräpa. Och att b21an ska gå bettre

n1
11 oktober 2009 · 5 Inlägg

Du har ju själv sagt att du inte har en  ET-motor .Du har en K-motor som är turbo konverterad  helt olika saker.

DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

n1 skrev:
Du har ju själv sagt att du inte har en  ET-motor .Du har en K-motor som är turbo konverterad  helt olika saker.

men det står på id brickan

Modell: 740, 760
Motortyp: B 230ET

Senast redigerat av Daniel_89_Boy (11 oktober 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 oktober 2009 · 3 180 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

n1 skrev:
Du har ju själv sagt att du inte har en  ET-motor .Du har en K-motor som är turbo konverterad  helt olika saker.

men det står på id brickan volvo 740, 760 turbo   B230ET

men nyss var det ju en K-motor med 530-topp och F-sprut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Snitch Ointresserad.
11 oktober 2009 · 936 Inlägg

jösses.

Teabag appreciation club.
DZA89
11 oktober 2009 · 467 Inlägg

NITROUS skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

n1 skrev:
Du har ju själv sagt att du inte har en  ET-motor .Du har en K-motor som är turbo konverterad  helt olika saker.

men det står på id brickan volvo 740, 760 turbo   B230ET

men nyss var det ju en K-motor med 530-topp och F-sprut?

nä på idbrickan står det B230ET på blocket står det B230K. sen har dom byt till f sprut på den så det är elekrtiskt mer vet jag inte om dom byt hela motron eller om dom bara byt blocket

n1
12 oktober 2009 · 5 Inlägg

enligt mig har man bytt block har man bytt motor

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang