6544
Sök

Hur ställa delningsfrekvens till 4" och 6x9"?

1 019 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Bilen är en Saab 9000 CC. Jag har ett DLS R4-kit som framsystem och ett par DLS 962 i hatthyllan. Allt drivs av ett fyrkanaligt steg, DLS CA41.

Steget har hög- och lågpassfilter på bakre kanalerna och högpassfilter på främre.

Frågan blir alltså: Hur bör/ska jag ställa filtrena?

I slutänden är det väl öronen som bestämmer vad som är bäst men lite tips vore fint! smile

Som det är nu så delar jag framsystemet vid 500 Hz (för högt?) och bak lågpassdelas vid 5000Hz och högpass vid runt 40Hz. Heltokigt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 oktober 2009
Oj du, det var högt delat! Framsystemet bör du kunna dela neråt 100-150Hz iaf, beroende på montering. Bak låter högpassdelningen bra, ungefär där bör du nog ligga (kanske kan gå ner till 30Hz) och lågpass väljer du själv hur du vill ha den. Antingen så låter du dom vara som nu och fylla ut, eller så kör du dom som basar och delar dom lågpass 200Hz ungefär, eller så skippar du lågpassdelning helt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 019 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Oj du, det var högt delat! Framsystemet bör du kunna dela neråt 100-150Hz iaf, beroende på montering. Bak låter högpassdelningen bra, ungefär där bör du nog ligga (kanske kan gå ner till 30Hz) och lågpass väljer du själv hur du vill ha den. Antingen så låter du dom vara som nu och fylla ut, eller så kör du dom som basar och delar dom lågpass 200Hz ungefär, eller så skippar du lågpassdelning helt. smile

Tack för svaret! Misstänkte att 500 Hz var för högt fram, ska genast ut o sänka lite. Angående baksystemet så ska jag pröva att köra de som bara basar, bara för att jag kan smile . Jag har kört utan lågpassdelning innan men diskanterna bak är rätt skrikiga och överröstar framsystemet så lågpassdelningen får nog vara kvar. Jag får väl helt enkelt prova mig fram lite. Det finns ju inga genvägar till det perfekta ljudet, som en vis kvinna(?) sa en gång.

4 693 Inlägg
12 oktober 2009
Haha ja, farbror Barbro! tongue
Senast redigerat av Softis (12 oktober 2009)

Booyakasha!

1 019 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
Fram delar det vid ca 150 Hz nu, fick tillbaka lite midbas trots den ringa storleken. Bak satte jag högpass på ca 30 Hz, kanske sänker lite till. Lågpassen satte jag på runt 250 Hz, ska testa att köra med det så ett tag. Bättre tycker jag att det blev iaf.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 oktober 2009
Slå framsystemet igenom när du delar vid 100Hz eller? Ju lägre du kan dela desto trevligare kommer det ju att låta. smile Sen så bak kan du nog prova att dela lågpass ännu lägre, kanske samma som framsystemets högpass eller något högre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 019 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Slå framsystemet igenom när du delar vid 100Hz eller? Ju lägre du kan dela desto trevligare kommer det ju att låta. smile Sen så bak kan du nog prova att dela lågpass ännu lägre, kanske samma som framsystemets högpass eller något högre.

Jo, det slog igenom sist jag pillade med det men minns inte om filtret ens var påslaget då. Ska pröva att sänka mer. Ska pröva sänka lågpassen bak med då. Tackar för tipsen!

2 914 Inlägg
12 oktober 2009
jag delar mina 5.25 i framdörrarna vid kanske... 70 hz

1 019 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Sänkte framsystemet till ca 100Hz och baksystemets lågpass till mellan 150-200. Skillnaden blev inte så jättestor men fram blev det nog bättre iaf. Ska lyssna lite mer på det. Hatthyllan är rätt "flaxig" så den skulle nog behöva stagas upp lite bättre.

1 727 Inlägg
14 oktober 2009
Staga gärna, men se över monteringen av kitet fram ochså(om du inte gjort det).
Lite tätning o dämpning kan annars göra susen.
Bara ett(!) ark med dämpning stort som ett A4 kan hjälpa.
Det är lite av det här du gjort ovan som många fler borde göra.
Alltför många handlar och skruvar i och e nöjda så.
"våga" fråga är bra.
Man får ut lite mer av pengen man satsat på lite kul grejjer.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 019 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Staga gärna, men se över monteringen av kitet fram ochså(om du inte gjort det).
Lite tätning o dämpning kan annars göra susen.
Bara ett(!) ark med dämpning stort som ett A4 kan hjälpa.
Det är lite av det här du gjort ovan som många fler borde göra.
Alltför många handlar och skruvar i och e nöjda så.
"våga" fråga är bra.
Man får ut lite mer av pengen man satsat på lite kul grejjer.

Pierre

Fram är det bra monterat (med mina ögon sett). Kitet sitter i instrumentbrädan i originalhålen (stålplåt). Sitter en gummitätning runt 4" som tätar mot plåten sen petade jag även ner lite dämpull när jag monterade dem. Duger de?

1 727 Inlägg
14 oktober 2009
Garfield skrev:
Fram är det bra monterat (med mina ögon sett). Kitet sitter i instrumentbrädan i originalhålen (stålplåt). Sitter en gummitätning runt 4" som tätar mot plåten sen petade jag även ner lite dämpull när jag monterade dem. Duger de?

Duger utmärkt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök