UPPDATERAD: Försäkringsfråga - Kollision med cyklist - FICK RÄTT!

KHRacing
17 oktober 2009 ·

Rätt omöjligt att stämma någon person som gått in i din bil - när lagen säger att det är ditt fel -)

lagen kan aldrig böjas eller förenklas -

Försäkringsbolagen har ingen överenskommelse alls ang detta ämne, det är lagen som är sådan.

Volvo_Mannen Volvoskadad
17 oktober 2009 · 6 017 Inlägg

Lite kul alltså. Om man cyklar in i en bil så gör man inget olagligt, men om man kastar en cykel in i en bil så är det skadegörelse.

Jonas
no_fake
17 oktober 2009 · 865 Inlägg

blacken skrev:

KHRacing skrev:

Schipperke-owner skrev:
Efter vad jag hört så tror jag inte att du får ersättning ! Även om du stått still och hon cyklat in i dig så får du ta smällen ! Tror inte att det är många i Sverige som fått ut ersättning efter krock med cykel .

Helt riktigt, gående & cyklister lyder under "oskyddad trafikant" . dvs . allt är ditt fel om det
händer något oavsett vad det gäller i samband mellan försäkrat fordon vs gående/cyklist

För djävligt att den regeln existerar, men anmäl henne för fyllstyrningen för oavsett så får man inte framföra ett fordon på lyset. Så kommer hon att få det stående i sina papper i framtiden att hon har kört på fyllan i trafiken, samt att så fort du får ett tillfälle så upplys alla om vad hon har gjort i åratal framöver. Klen tröst men något ska hon bara få betala för sitt tilltag..

men e det inte bara motordrivna fordon du inte får framföra på fyllan?

CarpeDiem German Engineering
17 oktober 2009 · 9 081 Inlägg

no_fake skrev:

blacken skrev:

KHRacing skrev:

Helt riktigt, gående & cyklister lyder under "oskyddad trafikant" . dvs . allt är ditt fel om det
händer något oavsett vad det gäller i samband mellan försäkrat fordon vs gående/cyklist

För djävligt att den regeln existerar, men anmäl henne för fyllstyrningen för oavsett så får man inte framföra ett fordon på lyset. Så kommer hon att få det stående i sina papper i framtiden att hon har kört på fyllan i trafiken, samt att så fort du får ett tillfälle så upplys alla om vad hon har gjort i åratal framöver. Klen tröst men något ska hon bara få betala för sitt tilltag..

men e det inte bara motordrivna fordon du inte får framföra på fyllan?

Cyklar räknas som fordon också.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
blacken
17 oktober 2009 ·

KHRacing skrev:
Rätt omöjligt att stämma någon person som gått in i din bil - när lagen säger att det är ditt fel -)

lagen kan aldrig böjas eller förenklas -

Försäkringsbolagen har ingen överenskommelse alls ang detta ämne, det är lagen som är sådan.

Vi är det enda land i universum som kräver att man ska kunna stå över alla fysikens lagar, bara för att någon skitpolitiker har tittat för djupt i rengörningsburken.
Visst en lag skall inte kunna förenklas eller böjas (gäller endast vanliga och hederliga skattebetalare). Men den KAN ändras om bara tillräckligt många skattebetalare/medborgare väsnas tillräckligt högt och länge. Men,men..

Filippo10
18 oktober 2009 · 20 Inlägg

En cyklist körde in i min saab och jag vart tvungen att hosta upp självrisken på 4000:-, Sen när polisen talade om för mig att jag inte var vållande men att jag däremot hade ett s.k "objektivt ansvar" så skulle det bli svårt att få pengarna tillbaka, Cyklisten däremot har fått ersättning utan att jag har behövt betala ngt.
Enligt cyklistens försäkring måste jag kontakta honom och de hade tydligen inga uppgifter om honom förutom namn och adress.
Inte en spänn tillbaks! Det jävla fyllot får ersättning och så får jag stå för kostnaden för min bil, Vad fan gör man? Ska hur som helst kontakta konsumentverket denna vecka och se vad de har att erbjuda mig.

Life is what you make it ;)
J-P-R DO IT LOW STYLE
30 november 2009 · 1 342 Inlägg

Dåså kära vänner här på garaget och alla tangentbords-ryttare. För en vecka sedan fick jag ett telefonsamtal från flickans/föräldrarnas försäkringsbolag att saken är helt glasklar - FLICKAN HAR GJORT FEL OCH DOM STÅR FÖR MINA SKADOR.

Så alla ni som hamnar i en liknande situation, ge inte upp, ni har faktiskt lagen på er sida!

Volvo_Mannen Volvoskadad
30 november 2009 · 6 017 Inlägg

Gratulerar! Bra att stå på sig ibland!

Jonas
Rquired Allmänt envis
30 november 2009 · 12 512 Inlägg

Grattis, ibland segrar rättvisan wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DanneJ
30 november 2009 · 642 Inlägg

Riktigt skönt att höra.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
CarpeDiem German Engineering
30 november 2009 · 9 081 Inlägg

Gratulerar smile Bra att det löste sig.

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 november 2009 · 8 197 Inlägg

Trevligt. smile Skönt att höra att inte alla cyklister har all rätt i världen att kasta sig ut i trafiken och ha rätt.
Men det är ju iofs ALDRIG kul om nån ska bli skadad...
Skönt att höra att det ordnade sig för dig iaf. smile
MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
30 november 2009 · 8 197 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Lite kul alltså. Om man cyklar in i en bil så gör man inget olagligt, men om man kastar en cykel in i en bil så är det skadegörelse.

lol
Något mer jobb att kasta en bil också.. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
volvoentusiasten
1 december 2009 · 4 005 Inlägg

Åh vad skönt. smile

Vad heter försäkringsbolaget som gav dig rätt?

KHRacing
1 december 2009 ·

J-P-R skrev:
Dåså kära vänner här på garaget och alla tangentbords-ryttare. För en vecka sedan fick jag ett telefonsamtal från flickans/föräldrarnas försäkringsbolag att saken är helt glasklar - FLICKAN HAR GJORT FEL OCH DOM STÅR FÖR MINA SKADOR.

Så alla ni som hamnar i en liknande situation, ge inte upp, ni har faktiskt lagen på er sida!

först: gratulerar så mkt till vinsten :

sedan.. men det stämmer ju inte då lagen säger annorlunda.... mysko tänkade.. flickans föräldrar har troligen gjort en deal, eller haft alternativ försäkring på hushållets medlemmar.

YipYip
1 december 2009 · 308 Inlägg

Men om denna lagen nu finns: kanske man skulle börja ställa sej utanför stadens försäkringsbolag och så fort nån handläggare kommer ut och kör iväg hemåt så springer man full fart in i förardörren...borde ju inte ta så lång tid innan försäkringsbolagen oxå vill göra nått åt den lagen då..

Edit: kan man kanske tjäna en hacka oxå efter lite "smärtor"

Senast redigerat av YipYip (1 december 2009)

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
J-P-R DO IT LOW STYLE
1 december 2009 · 1 342 Inlägg

KHRacing skrev:

J-P-R skrev:
Dåså kära vänner här på garaget och alla tangentbords-ryttare. För en vecka sedan fick jag ett telefonsamtal från flickans/föräldrarnas försäkringsbolag att saken är helt glasklar - FLICKAN HAR GJORT FEL OCH DOM STÅR FÖR MINA SKADOR.

Så alla ni som hamnar i en liknande situation, ge inte upp, ni har faktiskt lagen på er sida!

först: gratulerar så mkt till vinsten :

sedan.. men det stämmer ju inte då lagen säger annorlunda.... mysko tänkade.. flickans föräldrar har troligen gjort en deal, eller haft alternativ försäkring på hushållets medlemmar.

Jag förstår inte riktigt vart lagen säger annorlunda? Polisen hade ju redan tidigare gjort sin utredning och kommit fram till att flickan är vållande, menar du att en person som troligtvis inte gör annat än sysslar med detta om dagarna inte kan lagen?
Dessutom förstår jag inte vart man kan vinna laga stöd att cykla berusad, utan belysning och dessutom bryta mot trafikregler?
Hade flickan varit myndig hade hon blivit åtalad för en rad punkter, nu blev det istället ett fall för sociala myndigheter.

Någon alternativ försäkring har dom icke, detta går som ansvarsskada, som faller naturligt under hemförsäkringens ansvarsdel - något som alla med en hemförsäkring har.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang