6015
Sök

S40N billjud

1 581 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Halloj!
Tänkte höra ifall någon vet OM det går att endast byta högtalarna i min bil? Har premium sound och högtalarna som sitter i är ju kopplade med kontakter men kanske bara är +/- med en kontaktsticka för att underlätta? Tänkte börja med att byta ut högtalarna innan jag byter steget.

Har 3 trasiga diskanter och någon trasig högtalare satt känns bättre att köpa DLS högtalare istället för volvo orginal.

Sitter ju 9 högtalare i nu. Funderar på att satsa på 3-vägssystem i fram och kit med högtalare + diskant bak. Rekommendationer på högtalare? Vill inte lägga mer än 4-5000 kr för högtalarna utan steg.

Tacksam för svar

1 581 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Väger det upp att köra med 3-vägs kit i fram istället för 2-vägshögtalare + diskant?
Funderar på 2 stycken 3-vägs kit att pressa in i alla dörrarna för att få ut så mycket midbas som möjligt och bra diskant. Tips på bra kit? Steg till detta?

4 005 Inlägg
19 oktober 2009
Följ denna mall i länken så blir det mycket lättare att besvara dina frågor. Och läs i alla andra trehundra tusen trådar med samma fråga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

För övrigt så behöver du verkligen ha slutsteg. Du kommer VERKLIGEN märka skillnaden.

btw, varför köpa en budgetstruntljudanläggning till en för övrigt fet bil?

1 581 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
Satsar inte allt på ljudet på en gång. Har mycket annat att göra klart men har högtalare som inte fungerar som dem ska, spräckta och trasiga av distorsion för att tidigare ägare har väl pumpat fullt ut av stereon med den. Så kommer lägga pengar ordentligt i slutändan. Men just nu blir det bara högtalarna tills vidare, eller så avvaktar jag.

4 005 Inlägg
19 oktober 2009
Fellow skrev:
Satsar inte allt på ljudet på en gång. Har mycket annat att göra klart men har högtalare som inte fungerar som dem ska, spräckta och trasiga av distorsion för att tidigare ägare har väl pumpat fullt ut av stereon med den. Så kommer lägga pengar ordentligt i slutändan. Men just nu blir det bara högtalarna tills vidare, eller så avvaktar jag.

OK, satsa på att köpa ett par bra framhögtalare + steg då?

1 581 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Fellow skrev:

Problemet är väl att jag ska bygga vidare med 7" dvd också. finns inga uttag för lågnivå på stereon orginal så ny huvudenhet är ett krav. Så huvudenhet blir i vår för runt 6000 kr från kenwood med usb och ipod interface. Så steg och huvudenhet måste gå hand i hand och kommer landa på runt 10-11 000 kr. Så har inte råd med detta just nu plus högtalare för 5000. Därför undrar jag hur det är att köpa ett par mer lättdrivna högtalare tillsvidare på orginalsteget?

4 005 Inlägg
19 oktober 2009
Fellow skrev:
linuslinje skrev:
Fellow skrev:

Problemet är väl att jag ska bygga vidare med 7" dvd också. finns inga uttag för lågnivå på stereon orginal så ny huvudenhet är ett krav. Så huvudenhet blir i vår för runt 6000 kr från kenwood med usb och ipod interface. Så steg och huvudenhet måste gå hand i hand och kommer landa på runt 10-11 000 kr. Så har inte råd med detta just nu plus högtalare för 5000. Därför undrar jag hur det är att köpa ett par mer lättdrivna högtalare tillsvidare på orginalsteget?

Svårt att förstå din text.

Alla dina högtalare är trasiga och du har en originalstereo idag.

I vår kommer du köpa slutsteg+huvudenhet för 11 000 kr?
Eller menar du INKL högtalare? Är det detta som är din budget?

Ska du bara ha så du klarar dig till vår så köp några högtalare från MDS/Jula så kommer du billigast undan.

Annars finns det ju adaptrar från högnivå till lågnivå du kan använda dig under tiden visserligen, finns på MDS hemsida. har ingen erfarenhet av detta dock.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
19 oktober 2009
Jag har faktiskt ett tips...
Focals acces serier är lättdrivana och går att köra med inbyggd effekt med bra resultat...
Jag bytte endast högtalare i min bmw och fick ett ordentligt lyft...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

1 581 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Okej, de låter ju bra. Jag har kollat på MB Quart Reference RUA-213 eller DLS UP6i framsystem. Båda smått byggdnadsljup så behöver inte strula med placeringen.

Ska stumma upp dörrern dock först med noisekiller och senare även dynamat eller GAS M1 mattor.

Men baksystem? Hur viktigt är detta egentligen att det är RIKTIGT bra? Har just nu orginal 2x6" med diskant i varje dörr. Ska jag köra med koaxer eller ett kitsystem bak också med 2-vägs plus diskant?

Jag tänker eftersom jag har lite andra utgifter så bygger jag en bit i taget. Börjar nu med att byta högtalare och fortsätter på orginalsteget. Månaden efter slutsteg, månaden efter huvudenhet. Så inga konstigheter att jag tänker mygla med kvaliten utan jag ska ta det bit för bit istället för att brassa ut 12 000 kr på 1 månad.

Men som sagt frågan är hur pass man kan tänka sig orginal steget i största anläggninen klarar av att driva dessa högtalare? Finns det chans att steget distar sönder högtalarna?

Jag e rätt så grön i området så alla tips mottages!

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 oktober 2009
Fellow skrev:
Okej, de låter ju bra. Jag har kollat på MB Quart Reference RUA-213 eller DLS UP6i framsystem. Båda smått byggdnadsljup så behöver inte strula med placeringen.

Ska stumma upp dörrern dock först med noisekiller och senare även dynamat eller GAS M1 mattor.

Men baksystem? Hur viktigt är detta egentligen att det är RIKTIGT bra? Har just nu orginal 2x6" med diskant i varje dörr. Ska jag köra med koaxer eller ett kitsystem bak också med 2-vägs plus diskant?

Jag tänker eftersom jag har lite andra utgifter så bygger jag en bit i taget. Börjar nu med att byta högtalare och fortsätter på orginalsteget. Månaden efter slutsteg, månaden efter huvudenhet. Så inga konstigheter att jag tänker mygla med kvaliten utan jag ska ta det bit för bit istället för att brassa ut 12 000 kr på 1 månad.

Men som sagt frågan är hur pass man kan tänka sig orginal steget i största anläggninen klarar av att driva dessa högtalare? Finns det chans att steget distar sönder högtalarna?

Jag e rätt så grön i området så alla tips mottages!

2vägs = diskant OCH midbas, det följer med ett 2vägs delningsfilter och kitet beskrivs som 2vägs.

Det beror på hur många passagerare du ofta färdar i bilen, vill du ha ett bra baksystem för dem så kör på ett 2vägs kitsystem. Annars om du ofta bara har en passagerare så skit i att uppgradera baksystemet.

Att ett steg distar sönder element som drar så lite wrms är ovanligt om man inte på flit skruvar upp volymen så mycket att det låter riktigt illa och kör så ett längre tag. En bas är det svårare att veta med eftersom den befinner sig i skuffen oftast. Men högtalare fram och bak hör du rätt väl om det distar då du spelar sådana "hörbara" frekvenser.

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
Högtalarna i bakdörrarna tycker jag bara stör ljudbilden. Men i hatthyllan ger ju lite mer rymd.

1 581 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Okej, snackat lite med evilaudio och har bestämt mig för att avvakta, satsa på ett schysst framkit, antingen behålla bakhögtalarna eller bygga i hatthyllan istället. Ska börja nu med att köpa ljuddämpningsmattor först 2 paket GAS m1 för att fylla ut alla 4 dörrar. Får se om det blir tillräckligt styvt annars blir det 2 paket till och sedan 4 paket för bakluckan:) Tack för svar!

68 Inlägg
23 oktober 2009
du kan testa att bara sätta i steg med högnivå och autostart, vet att dls har dom funktionerna på några steg iaf tongue så kan du ju köra med orginal huvudenhet också smile

varför laga något som inte är trasigt?

Sök