Vilka specifikationer ska jag kolla på för att hitta rätt slutsteg?

Gordiie
20 oktober 2009 · 29 Inlägg

Hejsan!
Tänkte ge mig in i ljudvärlden nu men jag har typ... noll kunskaper inom det här området. Har hittat en baslåda med den här prestandan:
- Maxeffekt: 1200 Watt
- Effekt (RMS): 300 W RMS
- Känslighet: 93 dB
- Frekvensomfång: 30Hz - 150Hz
- Impedans: 4 Ohm

Ingen värsting men duger gott och väl till min lilla polo. Jag ska köpa till ett slutsteg till subben men har ingen om vilket jag ska välja eftersom att jag inte vet vilka specifikationer jag ska jämföra med för att få rätt. Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde förklara ovanstående begrepp och vad det är jag bör tänka på. Förklara till mig som om jag vore en treåring eftersom att jag har noll kunskaper om detta. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det ett monoblock jag ska ha eftersom att bara ska ha slutsteget till subben?

Mvh Andreas smile

aakesson
20 oktober 2009 · 812 Inlägg

leta efter ett monoblock och som ger 300 W RMS i 4 OHM

Senast redigerat av aakesson (20 oktober 2009)

micke7406
20 oktober 2009 · 1 400 Inlägg

Ett Monoblock på ca 500 w rms skulle nog passa.
Maxeffekten är vad basen klarar en väldigt kort stund

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
J3rKan
20 oktober 2009 · 7 Inlägg

Håller med Micke7406 där, ett monosteg på minst 500W RMS. "Ju mer W RMS uteffekt desto bättre", men istället får man vara lite försiktigt med att ställa gainen på steget sen...

Volvo S60 (2004)
Gordiie
20 oktober 2009 · 29 Inlägg

Känns som att man har lite bättre koll nu smile då blir det att satsa på ett monoblock med 500 Rms!
Vad innebär "känslighet 93db" för något? Är det vid den volymen det blir skadligt för subben?

aakesson
20 oktober 2009 · 812 Inlägg

bara en tanke varför rekomendera ett slutsteg på 500 W RMS när basen bara tål 300 W RMS till en person som inte kan så mycket om basar?

J3rKan
20 oktober 2009 · 7 Inlägg

Att ett steg ger ut 500W RMS innebär inte att den alltid matar ut så mkt, utan att den kan ge ut så mkt effekt vid spelning av en viss frekvens av en sinuston(?)

T.ex. att köpa ett steg som levererar 200-250W RMS skulle troligvis innebära att personen i fråga(som ser sig själv som okunnig) skulle vrida på gainen till någonstans i närheten av MAX(för att få ut mkt effekt ur basen) och då skulle steget ge ut en oren sinuskurva vilket i sin tur skulle skada basen mer än vad ett steg på 500W RMS skulle göra vid stora effektuttag.

Nästan helt utanför frågan, jag själv matar 3st GAS 10" med upp till 1000W RMS och de har ännu inte tagit skada av det, alltså en "renare" signal ut vid effekter upp till 1kW RMS

EDIT* Basarna i sin tur vill "bara" ha 200W RMS.

Svar på frågan aakesson?

Senast redigerat av J3rKan (20 oktober 2009)

Volvo S60 (2004)
Alpinabiturbo Kulan
20 oktober 2009 · 1 435 Inlägg

http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78178/

Brygga det steget och det kommer fungera kanon.

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
kalle_kalle
20 oktober 2009 · 2 914 Inlägg

sen ska du inte bara kolla efter watt,.
märke, pris osv.
du kan inte köpa en bas för 10 lök och ge den effekt av ett steg för 3 lök, det blir liksom lite fel. en tumregel är 1kr bas och 2kr steg. dvs har man 3 tusen att köpa för är det 1tusen till bas och 2 tusen steg.

Rickard-v
20 oktober 2009 · 2 665 Inlägg

Köp ett steg på 200watt! det kommer dunka på fint. BRL har för runt 2000kr.

93db betyder att ljudtrycket blir 93decibel om du skickar in 1watt i högtalaren. Oftast brukar det stå 2,83volt också. (eftersom watt är något man räknar fram o det blir ju mera watt vid lägre impedans fast du har samma spänning.)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
TT-Avant
20 oktober 2009 · 6 851 Inlägg

Ett två kanals steg som kan ge runt 300-500Wrms ut i bryggat läge skulle funka bra.
En liten fråga..vilka pengar snackar vi om till steg?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dfine BMW entusiast
21 oktober 2009 · 579 Inlägg

Rickard-v skrev:
Köp ett steg på 200watt! det kommer dunka på fint. BRL har för runt 2000kr.

Förklara gärna varför han ska köpa ett steg på 200watt när basen ligger på 300W RMS?

Lonefox Bad music kills good sound
21 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

Gordiie skrev:
Känns som att man har lite bättre koll nu smile då blir det att satsa på ett monoblock med 500 Rms!
Vad innebär "känslighet 93db" för något? Är det vid den volymen det blir skadligt för subben?

Känslighet är hurpass högt elementet spelar fritt upphängd, uppmätt 1m ifrån vid 1W eller 2.73V (tror det var 2.73V).

En annan FÖRENKLAD förklaring är hurpass lättdriven den är.
Högre värde = ju mer lättdriven är den (ju mindre effekt krävs)
Ju högre värde = ju mer tungdriven blir den (mer effekt kan behövas)
Väldigt förenklat...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
stahre
21 oktober 2009 ·

Lonefox skrev:

Gordiie skrev:
Känns som att man har lite bättre koll nu smile då blir det att satsa på ett monoblock med 500 Rms!
Vad innebär "känslighet 93db" för något? Är det vid den volymen det blir skadligt för subben?

Känslighet är hurpass högt elementet spelar fritt upphängd, uppmätt 1m ifrån vid 1W eller 2.73V (tror det var 2.73V).

En annan FÖRENKLAD förklaring är hurpass lättdriven den är.
Högre värde = ju mer lättdriven är den (ju mindre effekt krävs)
Ju högre värde = ju mer tungdriven blir den (mer effekt kan behövas)
Väldigt förenklat...

Du menar "Ju lägre värde" = ju mer tungdriven eller är jag ute o cyklar... Tyckte det såg konstigt ut med "Högre värde = ju mer lättdriven och Ju HÖGRE värde = ju mer TUNGDRIVEN blir den?smile

Senast redigerat av stahre (21 oktober 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
21 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

stahre skrev:

Lonefox skrev:

Gordiie skrev:
Känns som att man har lite bättre koll nu smile då blir det att satsa på ett monoblock med 500 Rms!
Vad innebär "känslighet 93db" för något? Är det vid den volymen det blir skadligt för subben?

Känslighet är hurpass högt elementet spelar fritt upphängd, uppmätt 1m ifrån vid 1W eller 2.73V (tror det var 2.73V).

En annan FÖRENKLAD förklaring är hurpass lättdriven den är.
Högre värde = ju mer lättdriven är den (ju mindre effekt krävs)
Ju högre värde = ju mer tungdriven blir den (mer effekt kan behövas)
Väldigt förenklat...

Du menar "Ju lägre värde" = ju mer tungdriven eller är jag ute o cyklar... Tyckte det såg konstigt ut med "Högre värde = ju mer lättdriven och Ju HÖGRE värde = ju mer TUNGDRIVEN blir den?smile

Skrev fel där ja...menade givetvis ju lägre värde ju mer tungdriven..

Men det är som sagt VÄLDIGT förenklat.......det ligger väldigt mkt mer bakom hur en bas kan drivas wink
För mkt för mig att gå in på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang