5779
Sök

Att folk orkar !

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hej !

Jag undrar hur folk orkar sabba för alla ?!

Igår så fick ja mina 19" med helt nya däck, satt på dom på bilen drog åt alla bultar och 1 lås bult till alla fälgar.
Va ute och körde med bruden runt för att testa hur allt funkade, va inne i stan sen till haninge å sen länna vägen till huddinge. Innan vi gick hem så drog ja åt bultarna för att vara extra säker.

Vaknar kl 06:00 för att åka till jobbet.
När ja kommer ner till bilen så är ja stolt över fälgarna å däcken så ja är tvungen å kolla hur fina dom är smile
Efter ja har kollat på dom sätter ja mig i bilen och startar den efter ett par minuter då bilen har värmt upp sig lite backar jag ut ur parkeringen och börja åka mot Länna/Huddinge vägen.
Innan ja hann köra 200-300 meter börja det låta som saatans, när man drog till höger sen vänster, så ja stanna å kolla runt på däcket så att inget har fasnat och det var det inget, ja fatta inget vart felet var och ja sätter mig igen å börja åka.
Jag kom fram till dom 2 rondellerna innan man kommer ut på stora vägen( hoppas ni fattar var jag menar ni som vet vägen) så orka ja inte med ljudet och ja kunde inte stanna mitt i rondellen så ja skulle stanna efter rondellen fast lite längre fram. Det sa bara BOOOOOM!!!! däcket ramlar av och bilen glider på asfalten 3-4 meter och ja ser hjulet rulla förbi mig.

Hur som hällts visar det sig att någon J*VLA ***** har dragit av alla bultar förutom 1 ( lås bulten)
FYYYFAN för dom som orkar sabba för alla andra, Man får inte ha nått i fred.

Antal Fel/Skador :
Plåt skador läppen fram och plåten över fälgen, stänk skärmen ( på en volvo s80)
Skivan, och skador runt om skivan
på armen som håller ut hjulet
19" fälgen är skev å skadad inuti
central ringen
å lite små skador

Hoppas ni som åkte på den vägen inte blev sura det var jag som stoppa upp hela trafiken smile

Hoppas ja skriver på rätt tråd
Senast redigerat av octavia (21 oktober 2009)

Power 0f You

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2009
Blogg? Bara ett tips.. wink

Surt när det händer dock..
Senast redigerat av Tokken (21 oktober 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
Tokken skrev:
Blogg? Bara ett tips.. wink

Surt när det händer dock..

Jag håller med, på båda sakerna. sad

DFFL
9 020 Inlägg
21 oktober 2009
Shit happens.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 339 Inlägg
21 oktober 2009
Tradigt, blir låsbultar för hela slanten nu då? ^^

Vad kommer detta kosta?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 oktober 2009
Skönt att du hade låsbultar så de inte fick med fälgarna...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 oktober 2009
Skönt att du hade låsbultar så de inte fick med fälgarna...

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
21 oktober 2009
De första jag tänkte på var att du kanske drog bultarna alldeles för hårt?

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
21 oktober 2009
Du vet i detta landet har folk svårt att skilja på ditt o mitt, värre ser det ut att bli, skönt iaf att du fick behålla fälgarna, men seriöst det sjuka är att man vill ju läxa upp dessa fobek så de behöver en plastik operation men då får man ju själv en yxa i ögat av statens långa arm=/

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Volvo740an skrev:
Tradigt, blir låsbultar för hela slanten nu då? ^^

Vad kommer detta kosta?

haha aa kommer ha 5 lås bultar tongue

IF försäkring 3000 kr  Har helförsäkring

Power 0f You

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Pure_Honey skrev:
Blev faktiskt redigt jävla förbannad när jag läste detta..
Vilka jävla fanskap det finns därute!

ah de finns F^*kt upp människor i denna värld, en annan sak ja vet är att ja inte parkerar min bil igen på kvarnbergsplan i Huddinge !

Power 0f You

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
SatansWrath skrev:
Du vet i detta landet har folk svårt att skilja på ditt o mitt, värre ser det ut att bli, skönt iaf att du fick behålla fälgarna, men seriöst det sjuka är att man vill ju läxa upp dessa fobek så de behöver en plastik operation men då får man ju själv en yxa i ögat av statens långa arm=/

Ah men ja snacka med några kompisar å en polare har en halv fet bil sådär så vi tänkte parkera den på parkering i huddinge å se om någon j*vel kommer, då ska ja fan ta " snack " med han/hon eller dom som försöker sno nått från bilen,

Det är inte första gången dom snor nått från bilen

Första gången var det ju kåpan bak till dragkroken

Andra å tredje gången tog dom mina kromade ventilhattar 

folk är crazy, ventilhattarna kostar typ 30 kr eller så köööööp själv förfan !

Power 0f You

Fri fart för ett fritt folk!
14 978 Inlägg
21 oktober 2009
BESHAN skrev:

min tanke oxå...drar man dom för hårt sträcks dom och går sen av

vet en som drog fast ett svänghjul allt vad han kunde kan säga att det lätt ballt när alla bultarna gick av..har ALDRIG hört en B23:a varva så mycket i hela mitt liv kommer troligen inte få uppleva det igen heller

Kör fort så hinner inget hända...

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
BESHAN skrev:

nää inte för hårt, ja skruva fast dom förhand sen drog ja åt dom sen efter ja hade kört så .. hur ska man säga

efter ja hade parkerat så kände ja om dom satt fast å de gjorde dom. stoppa in nyckeln tryckte lite å på alla hjul alla bultar satt som på alla däcken

Power 0f You

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2009
Skruvar man åt hjulskruvarna för hand så vet man nog inte riktigt hur hårt de sitter.
Brukar ju skilja lite på vad man har för grejer, men kring 100Nm borde vara lagom
vridmoment, upp till 120Nm eller nåt sånt.

Drar man åt dem max först (dvs sträcker skruvarna) och sen gör samma sak igen så är det ju klart de går av efter lite belastning.
Senast redigerat av steifan (21 oktober 2009)

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2009
Kan tilläggas att man lätt drar runt 120Nm med hjälp av en hand och ett normalstort spärrskaft.

Drar man åt med två händer (med fälgkors) tills bultarna inte rör sig längre så blir det nog
ganska för hårt tongue

4 001 Inlägg
21 oktober 2009
Nu kan det mycket väl vara några som försökt sno fälgarna men det är inte ovanligt att nya fälgar lossnar p.g.a färg i bulthålen & navet.
Nya eller nylackade fälgar ska efterdras och dubbelkollas, det har hänt mig med.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Power of changes
270 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Skruvar man åt hjulskruvarna för hand så vet man nog inte riktigt hur hårt de sitter.
Brukar ju skilja lite på vad man har för grejer, men kring 100Nm borde vara lagom

Drar man åt dem max först (dvs sträcker skruvarna) och sen gör samma sak igen så är det ju klart de går av efter lite belastning.

jo men det är inte första gången ja byter hjul, har jobbat på vianor och på euromaster ja fattar när jag har dragit åt för mycket, det är va hur bra draget som hälls !

Power 0f You

Muttley
21 oktober 2009
octavia skrev:
steifan skrev:

jo men det är inte första gången ja byter hjul, har jobbat på vianor och på euromaster ja fattar när jag har dragit åt för mycket, det är va hur bra draget som hälls !

De var inte första gången han på däckverkstan drog åt mina hjul men de var på väg av ändå.

Jag har dragit åt många gånger själv och jag har dragit sönder bultar med smile

Men du skrev de i helt fel tråd för att föra någon nytta. du har också en blogg förhoppningsvis.

huh?
10 427 Inlägg
21 oktober 2009
octavia skrev:
steifan skrev:

Men du vet ändå inte hur hårt det var draget. Finns ju en anledning varför verkstadsindustrin
mäter alla åtdragningsmoment.. hehe Kanske var dålig kvalitet på hjulskruvarna också.

Om inte annat så lär ju klåparna som ev försökt stjäla fälgarna
haft lite väl bråttom om de dragit av alla skruvarna.

Sök