5824
Sök

Trafikregler ang. last av bil

4 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Hej, har en fråga som jag tror ska tillhöra här. Jag skulle lasta en bokhylla på min bil problemet var att det stack ut ca 50-60 cm från bilen, jag surade fast sakerna dock insåg jag väl efteråt att det kanske inte satt alldeles för hårt men färden gick ju bra och inget hände. Det jag insåg nu efteråt var ju att jag var tvungen att markera lasten eftersom det började mörkna. Jag blev dock lite orolig när jag såg att en snubbe filmade vägen som jag åkte på, vet inte om det var en civil polis eller om det var bara en vanlig snubbe som filmade landskapet tongue. I alla fall jag insåg ju nu att lasten var tvungen att märkas eftersom det stack ut 50-60 cm och att det var lite mörk ute. Frågan är om det var en civil polis som filmade kan polisen efteråt tar mig? Om de gör det är det böter eller värre ex att lappen ryker ( är inte på prövotid längre)? Om någon har koll på detta vore jag oerhört tacksam!

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
wai skrev:
Hej, har en fråga som jag tror ska tillhöra här. Jag skulle lasta en bokhylla på min bil problemet var att det stack ut ca 50-60 cm från bilen, jag surade fast sakerna dock insåg jag väl efteråt att det kanske inte satt alldeles för hårt men färden gick ju bra och inget hände. Det jag insåg nu efteråt var ju att jag var tvungen att markera lasten eftersom det började mörkna. Jag blev dock lite orolig när jag såg att en snubbe filmade vägen som jag åkte på, vet inte om det var en civil polis eller om det var bara en vanlig snubbe som filmade landskapet tongue. I alla fall jag insåg ju nu att lasten var tvungen att märkas eftersom det stack ut 50-60 cm och att det var lite mörk ute. Frågan är om det var en civil polis som filmade kan polisen efteråt tar mig? Om de gör det är det böter eller värre ex att lappen ryker ( är inte på prövotid längre)? Om någon har koll på detta vore jag oerhört tacksam!

1. Ta fram körkortsboken och läs på reglerna (alternativt googla) http://korkortonline.se/teori/bilen-fordonsregler/
2. Ta det lugnt, inget kommer hända.

blacken
21 oktober 2009
wai skrev:

Lugn, om det hade varit en länsman som såg dej, så hade du inte svävat i någon ovisshet. Dom hade rykt på dig snabbare än en uthungrad tordyvel på en färsk hundskit. Men nästa gång så fäst en tygtrasa eller färglad plastpåse, längst ut på det som sticker ut, helst med reflex vid mörker..
Senast redigerat av blacken (21 oktober 2009)

4 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Okey tack för länken, kollade lite på den och hittade det här:

På längden

* Totallängd max 24 m (i specialfall 25,25 m).
    * Utskjutande last fram och bak: Märk ut om utskjutningen är mer än 1 m. (lapp/flagga med tydliga färger dagtid, reflexer och lykta vid mörker – vit fram, röd bak).
    * Vid bogsering ska bogserlinan märkas ut om den är längre än 2 m.

Tolkade det som att om det sticker ut mer än 1 m måste det märkas men jag har för mig att folk har sagt att vid mörker måste det alltid märkas ut. Men du tror inte att om det nu var en polis och att de misstänker att lasten var fel lastat eller inte markerad på rätt sätt att de skulle uppsöka mig? Jag menar mitt reg skylt lär ju ha synts ganska tydligt.

Edit: Okey jag antar att en länsman är något som en trafikpolis? Om det hade varit en länsman som hade tagit mig tror ni det hade varit böter eller värre?
Senast redigerat av wai (21 oktober 2009)

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
wai skrev:
Okey tack för länken, kollade lite på den och hittade det här:

På längden

* Totallängd max 24 m (i specialfall 25,25 m).
    * Utskjutande last fram och bak: Märk ut om utskjutningen är mer än 1 m. (lapp/flagga med tydliga färger dagtid, reflexer och lykta vid mörker – vit fram, röd bak).
    * Vid bogsering ska bogserlinan märkas ut om den är längre än 2 m.

Tolkade det som att om det sticker ut mer än 1 m måste det märkas men jag har för mig att folk har sagt att vid mörker måste det alltid märkas ut. Men du tror inte att om det nu var en polis och att de misstänker att lasten var fel lastat eller inte markerad på rätt sätt att de skulle uppsöka mig? Jag menar mitt reg skylt lär ju ha synts ganska tydligt.

Edit: Okey jag antar att en länsman är något som en trafikpolis? Om det hade varit en länsman som hade tagit mig tror ni det hade varit böter eller värre?

Nej det stämmer inte.
På gryning, skymning och mörker så måste din utskjutande last ha röd lykta bakåt dock.

Länsman = slang för Polisman

Trafikförordningen

82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.
   Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut
1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Böter

91 82 § Underlåtenhet att utmärka framför
eller bakom fordonet utskjutande
last på föreskrivet sätt

A. i mörker, skymning, gryning
och i övrigt när det är påkallat av
väderleken eller andra omständigheter
..........................1500:-
B. i annat fall ........................500:-

Edit: Jag förutsatte att din bokhylla är liten och behöver markeras ut.
Senast redigerat av linuslinje (21 oktober 2009)

4 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Ahh okey det satte spiken i kistan tongue, så det hade blivit böter på 1500 kr om länsmanen hade stoppat mig! Bokhyllan i sig stack ut ungefär 50-60 cm men jag får hoppas att personen som filmade inte var någon länsman då. Känns iofs lättad att  det bara är böter och inte att lappen ryker.  Återigen tack för ditt svar! Ska ha för vana att ha någon bra flagga i bagaget tongue
Senast redigerat av wai (21 oktober 2009)

4 005 Inlägg
21 oktober 2009
wai skrev:
Ahh okey det satte spiken i kistan tongue, så det hade blivit böter på 1500 kr om länsmanen hade stoppat mig! Bokhyllan i sig stack ut ungefär 50-60 cm men jag får hoppas att personen som filmade inte var någon länsman då. Känns iofs lättad att  det bara är böter och inte att lappen ryker.  Återigen tack för ditt svar! Ska ha för vana att ha någon bra flagga i bagaget tongue

no problem!

Tänk på att den ska ha reflexer på sig med. Räcker inte med en röd vante, såvida inte vanten har reflexer. smile

Sök