wai skrev:
Okey tack för länken, kollade lite på den och hittade det här:
På längden
* Totallängd max 24 m (i specialfall 25,25 m).
* Utskjutande last fram och bak: Märk ut om utskjutningen är mer än 1 m. (lapp/flagga med tydliga färger dagtid, reflexer och lykta vid mörker – vit fram, röd bak).
* Vid bogsering ska bogserlinan märkas ut om den är längre än 2 m.
Tolkade det som att om det sticker ut mer än 1 m måste det märkas men jag har för mig att folk har sagt att vid mörker måste det alltid märkas ut. Men du tror inte att om det nu var en polis och att de misstänker att lasten var fel lastat eller inte markerad på rätt sätt att de skulle uppsöka mig? Jag menar mitt reg skylt lär ju ha synts ganska tydligt.
Edit: Okey jag antar att en länsman är något som en trafikpolis? Om det hade varit en länsman som hade tagit mig tror ni det hade varit böter eller värre?
Nej det stämmer inte.
På gryning, skymning och mörker så måste din utskjutande last ha röd lykta bakåt dock.
Länsman = slang för Polisman
Trafikförordningen82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.
Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut
1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.
Böter91 82 § Underlåtenhet att utmärka framför
eller bakom fordonet utskjutande
last på föreskrivet sätt
A. i mörker, skymning, gryning
och i övrigt när det är påkallat av
väderleken eller andra omständigheter
..........................1500:-
B. i annat fall ........................500:-
Edit: Jag förutsatte att din bokhylla är liten och behöver markeras ut.