2173
Sök

Sätta volvo 850 turbomotor i 850 glt utan att byta elsystem?

Avstängd
653 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#1
Har en 855a glt och motorn är ganska slut så jag vill helst byta motor i den, dock tänker jag inte ha en 850 utan turbo så min plan är att sätta i en komplett motor&låda från en turbo i den.

Det jag undrar är om jag kan använda det elsystemet jag har i bilen, är det möjligt? Har inte tålamod/lust att byta el i den, bara boxarna och lmm m.m i så fall. Finns det nackdelar att göra så? kommer den att starta?

Är motorfästen m.m likadant eller är det mycket som behöver bytas för att få ner motorn i bilen?

Har byggt 740 16v turbo så jag kan skruva iaf ;P

Jag har rätt i vad jag än säger.

Med.lem
3 759 Inlägg
23 oktober 2009
#2
Det är ingen b18 förgasarmotror du slänger i.. Du måste såklart ha styrboxar, vet inte hur bult on alla kontaker och sånt är på volvo, men på BMW finns det en uppskö med kanon guider på tex e30 med m20 till motor från e36/e34 m50.

Jag har faktist bytt till vinterdäck så kan kan också skruva.
Senast redigerat av Mr_EmCom (23 oktober 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
23 oktober 2009
#3
Jag har faktist bytt till vinterdäck så kan kan också skruva.



haha snyggt inlägg ? tongue


Avstängd
653 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#4
Skönt att det kom ett seriöst inlägg iaf:P Jo men på¨en 740/940 är det lätt att bara byta boxar o lite sånt. Därför vill jag veta hur mycket jobb det är att göra det på en 850.

Mm fast byta däck och bygga turbo är två olika saker hoppas jag :S

Jag har rätt i vad jag än säger.

204 Inlägg
23 oktober 2009
#5
Antar att det han menar är om man kan använda samma el härva på turbomotorn?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 oktober 2009
#6
lättast är att hitta en elhärva från en annan bil med turbon i, o switcha, alternativt att skita i o konvertera tongue du kan ju alltid testa att stoppa på en turbo o sänka kompet på sug motorn, sen har du en spak som du ställer laddet med lol vet inte om det skulle funka, men det skulle vara kul tongue


402 Inlägg
23 oktober 2009
#7
Har svårt att tänka mej att kabelhärvan passar, har för mej att GLT har dubbla styrboxar,
turbon har en, plus en massa givare och sånt som inte finns på sugmotorn. Man bör ju ha
någonstans att koppla givarna?hmm


8 267 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Problemet är att turbo och GLT inte har samma insprut. Men kan det kanske gå att få att funka i bästa fall sisådär, men vill man att allt ska funka som det är tänkt så lär man byta motorhärvan.


Avstängd
653 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#9
Okej, låter inte som något lockande då. Hade inte så jättehöga förväntningar smile
Så det KAN gå att få igång den med det sprutet? Men kan tänka mig att det är mycket som inte funkar då, Får väl montera dit ett "turbokit" och ladda lite lätt så kan man köra slut motorn lika väl och sätta i en ny glt motor sen kanske wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 Inlägg
24 oktober 2009
#10
må bytte.. har gjort samme ombygge.. gjort om frå glt til t5 awd..måtte bytte tenninglås og.. ellers så går startsperre inn å kutter motor..


285 Inlägg
24 oktober 2009
#11
om du nu kan skruva som du säger varför ens då ställa en sån dum fråga?de fattar en 5åring att de måste byta elsystemet hur ska du annars göra med olika givare m.m...

ja kan också skruva har kollat oljan en gång


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 oktober 2009
#12
tivlar på de då glt har lh 3.2 har jag för mig och turbosarna har de andra typerna av system vad de nu hette igen..

så lär ju inte funka

bara plocka allt från en turbo bil om du ska hiva ner nått annars kan du lika gärna lägga ut samma pengar på en turbo bil istället


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
28 oktober 2009
#13
850 Glt hade väll bara dubbla boxar de första åren, sedan bytte de väll också till en box? Är inte säker men har för mig något sådant. Sedan är ju frågan om du måste byta att el i hela bilen eller bara den i motorutrymmet, om det skulle räcka med att byta det som går till styrboxar och sedan till el-centralen så känns det ju inte som något jätte jobbigt att byta elen också.
Senast redigerat av nicnir90 (21 februari 2010)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

8 267 Inlägg
28 oktober 2009
#14
nicnir90 skrev:
850 Glt hade väll bara dubbla boxar de första åren, sedan bytte de väll också till en box? Är inte säker men har för mig något sådant. Sedan är ju frågan om du måste byta att el i hela bilen eller bara den i motorutrymmet, om det skulle räcka med att byta det som går till styrboxar och sedan till el-centralen så känns det ju inte som något jätte jobbigt att byta elen också.

Ja, det finns bara en box i nyare glt, men den kabelhärvan lär knappast vara identisk med turbons kabelhärva. Jag ska dock inte svära på det. Man byter härvan från säkringsboxen och utåt.


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
29 oktober 2009
#15
Marlboroman skrev:
nicnir90 skrev:
850 Glt hade väll bara dubbla boxar de första åren, sedan bytte de väll också till en box? Är inte säker men har för mig något sådant. Sedan är ju frågan om du måste byta att el i hela bilen eller bara den i motorutrymmet, om det skulle räcka med att byta det som går till styrboxar och sedan till el-centralen så känns det ju inte som något jätte jobbigt att byta elen också.

Ja, det finns bara en box i nyare glt, men den kabelhärvan lär knappast vara identisk med turbons kabelhärva. Jag ska dock inte svära på det. Man byter härvan från säkringsboxen och utåt.

Precis, alltså bara elen i motorutrymmet, vinns är kanske inget man gör på 5 minuter men så jobbigt är det ju inte, knappast det jobbigaste momentet om du ska montera en T5 i en glt
Senast redigerat av nicnir90 (29 oktober 2009)

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

6 Inlägg
17 februari 2010
#16
Hej!

Har det löst sig eller har du inte fått ordning på det hela?

Jag har en 855 se 2,5 -95 som är omreggad med 850 R motor från -96!

Allt ser ut som det ska under huven och fungerar kanon med onödigt mycket pulver! smile

// Anders


Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
21 februari 2010
#17
Turboforslund skrev:
Hej!

Har det löst sig eller har du inte fått ordning på det hela?

Jag har en 855 se 2,5 -95 som är omreggad med 850 R motor från -96!

Allt ser ut som det ska under huven och fungerar kanon med onödigt mycket pulver! smile

// Anders

Skulle ju säga att ditt ursprungsobjekt var ett bättre val. Bror ju i och för sig på vilken årsmodell av GLT man använder, men 92-95 så hade de ju separata boxar för bränsle och tändning. Någon som inte något annan motor alternativ har haft.

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

Servicetekniker, Toyota BT
216 Inlägg
26 februari 2010
#18
Om du fortfarande söker svar i frågan? Tips, kontakta " Redline5 " här på gorg, han har bytt i sin GLT -94 till turbo motor

Guide! 850 Instrumentpanel demontering, allting inte bara överdelen och mätarhus. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=146291
Volvo 850 felkoder: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf

89 Inlägg
26 oktober 2020
#19
Du får kolla motorn vad som skiljer sig mellan glt o turbo, hur kontakterna sitter på motorerna, bytte på en 850 tysk r som troligen var en t5, fick ändra kontakterna från en v70 t5 motor dock så det skulle passa i 850:n kan bli man får ändra med kylaren o lite annat där till, och bilarna hade bara en databox, håll kolla gärna det också, de e en del jobb, för du kan få ändra med drivaxel också


152 Inlägg
26 oktober 2020
#20
10 år och 8 månader senare så hoppas jag att han har löst det.


Sök