8807
Sök

Kylflänsar på avgasrör?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Jag håller på att bygga ett rostfritt system till min folkabuss, det är med andra ord inte en bil med turbo där man vill ha kvar värmen.

Tänkte höra om det finns någon som har svetsat på långa rostfria plåtbitar längs med avgasrören?
Tänkte att om man kyler avgaserna så tar de ju mindre plats och då får man ner gashastigheten och på så sätt även ljudnivån.

Sen borde man ju även få något ökad effekt eftersom att avgaserna mer eller mindre sugs ut.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2009
Jag har haft funderingar på samma linje. Medans andra coatar sina downpipes så filurar jag med på att montera längsgående kylflänsar.  En del svetsande, men det går ju hyffsat fort när man väl loppat dit flänsarna smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Ointresserad.
936 Inlägg
24 oktober 2009
Men kan det ge något torpis?

Teabag appreciation club.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
24 oktober 2009
Jag har aldrig sett något liknande. Hade det gett effekt så hade man nog sett ett och annat system med kylflänsar.

Ointresserad.
936 Inlägg
24 oktober 2009
Rspeter skrev:
Jag har aldrig sett något liknande. Hade det gett effekt så hade man nog sett ett och annat system med kylflänsar.

Kanske ingen som tänkt på det innan neutral

Teabag appreciation club.

1 867 Inlägg
24 oktober 2009
Om man inte vill ha kvar värmen i motorrummet, så är det inte en bra ide att växla ut den i luften, som ju faktiskt är i, motorrummet.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2009
Snitch skrev:
Men kan det ge något torpis?

Ja, garanterat, men hur mycket om ens märkbart vet jag inte.  Alltid kul att optimera i rätt riktning iaf smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök