Kvalitén hos bilverkstäder...

_Casco_
22 mars 2005 · 12 Inlägg

Hej!

Har funderat lite kring kvalitén de auktoriserade verkstäderna levererar när man lämnar in sin bil hos dem. Har tyvärr nästan bara dålig erfarenhet med de senaste två bilarna och är måttligt trött på det nu.

Undrar ifall någon annan varit med om liknande?
Vilka märken har bra/dåliga verkstäder? Hur kan man påverka de stora verkstäderna att säkra kvalitéten på de arbeten de utför?


//Jonas

Karlzzon The One Evolution
22 mars 2005 · 1 627 Inlägg

inte en anning men ska väll börja jobba på nån verkstad när jag är klar med skolan

Fäll ner pungen och landa
V8Rules
23 mars 2005 · 76 Inlägg

Tips! Välj en liten vekstad istället för en stor! En liten verkstad måste måna mer om sitt rykte än en större, som alltid har kunder. Den lilla är ofta beroende av återkommande kunder för sin överlevnad!

RAVEN_80
23 mars 2005 · 140 Inlägg

V8Rules det ligger nog en stor sanning i det du säger. Dessutom kostar de "auktoriserade" elefantröv jämfört med de små smile

Better to burn out than fadeaway!
loudness
24 mars 2005 · 4 554 Inlägg

japp håller med med v8rules.. en mindre är absolut rekomenderad. helst inte auktoriserade dom är oftast dyrare. bilia är inte att rekomendra inte heller wv verkstäder.. mycket slarv!

_Casco_
24 mars 2005 · 12 Inlägg

Men då är min fråga:

Man vill ju ha stämplar i boken på att service och sånt är gjort på ett riktigt sätt ifall man framöver, mot all förmodan, säljer sin pärla. Fast iof, skulle jag köpa en bil och sett att den var stämplad hos samma verkstad jag haft problem med skulle jag kanske tveka något tongue

Sen nästa grej, om man t.e.x har en skada på bilen och lämnar in den till en liten verkstad hur lätt kan de få tag på delar och hur ofta fixar de skador på nyare modeller? Sånt håller ju de stora verkstäderna på med hela tiden och har erfarenhet av det, men ändå kan de slarva...

Tror det är svårt att generellt säga att små är bra alt. stora är bra, eller?

loudness
24 mars 2005 · 4 554 Inlägg

jo de e sant det som du säger.men delar fins nästan alltid att få tag på det är för detmesta bara en frågan om priset. större verkstäder betyder inte att dom har mer erfarenhet. tycker nästan tvärtom det finns mer folk anställda och ger en ojämnare kvalite en del kanske är duktiga och andra kan va dåliga... en mindre med 2st vet man ungefär vad dom kan och dom kan erkänna det dom inte kan. om en aktoriserad verksta säger att dom inte kan de dom borde skulle dom ju gensat tappa kunder därför tar dom på sig jobb som dom inte kan hantera..

_Casco_
24 mars 2005 · 12 Inlägg

loudness: håller med. Stora verkstäder kan göra ett "sådär-jobb", kunden blir inte riktigt nöjd men orkar inte klaga utan betalar och går. En liten verkstad vågar kanske inte riskera det...

Dobbermannen V8-pullver!
24 mars 2005 · 60 Inlägg

De bra me stora och auktoriserade verkstäderna är att dom har alla special-verktyg. Tex, Felsökning-datorer mm och att dom bara håller på med det specifika märket (Bra vid svårare jobb). Men när det gäller mindre jobb eller service så kan det nog vara bättre me mindre "kontrolerad" verkstad. Jobbar på en liten verkstad, 3x meckar o vi får sällan klagomål. Men då skickar vi oxå iväg många jobb till den bilens verkstad, Tex VAG för VW.

Live hard, Die young.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang