Motorbyte Ford Transit -70 från Perkinsdiesel till Mercedes 220 Diesel - Olika effektnorm

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg

Till våren börjar renoveringen av min transit och har då för avsikt att byta motor eftersom originaldieseln från Perkins är alltför sliten. Har fått tag i en Mercedes 220 diesel -79 som jag tänkt klämma i eftersom det inte skiljer nämnvärt i effekt och storlek. Då till min fråga. I specifikationerna på reg.beviset till transiten anges effekten som "Maximal nettoeffekt, kW: 35.0 SMMT". Vad innebär SMMT? På mercan står det 43kw DIN vilket jag fått för mig, rätta mig om jag har fel, är att effekten mäts på drivhjulen? Vet att jag inte får öka effekten mer än 20% från original utan att göra nåt åt bromsar osv men undrar då som sagt vad SMMT är? Tacksam för alla svar, råd och tips!

"Den kan vara bra att ha"
snurbo_diesel Egen företagare
3 november 2009 · 864 Inlägg

Tror nog inte du behöver vara orolig, den är såpass gammal så den borde du väll få sätta i vad som helst i.
Annars har jag en sån Perkins diesel liggande .

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg

Nej jag är nog inte så orolig över det. Mest nyfiken på vad den effeknormen innebär. Givetvis vore det bästa att sätta i en originalmotor men till vilket pris? Det kommer att bli en riktig lågbudgetrenovering och får betala 300kr för merca-motorn. Sen vill jag ju gärna ha något mer effekt i den eftersom 35kW inte är särskilt mycket (inte 43 heller). Har ju fler hästar i min Opel kadett -77! big_smile

"Den kan vara bra att ha"
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 november 2009 · 1 594 Inlägg

Sotar_n81 skrev:
Till våren börjar renoveringen av min transit och har då för avsikt att byta motor eftersom originaldieseln från Perkins är alltför sliten. Har fått tag i en Mercedes 220 diesel -79 som jag tänkt klämma i eftersom det inte skiljer nämnvärt i effekt och storlek. Då till min fråga. I specifikationerna på reg.beviset till transiten anges effekten som "Maximal nettoeffekt, kW: 35.0 SMMT". Vad innebär SMMT? På mercan står det 43kw DIN vilket jag fått för mig, rätta mig om jag har fel, är att effekten mäts på drivhjulen? Vet att jag inte får öka effekten mer än 20% från original utan att göra nåt åt bromsar osv men undrar då som sagt vad SMMT är? Tacksam för alla svar, råd och tips!

Monterade ner en Volvo B21 i en -69´a Transit jag byggde biltransport av och registerringsbesiktade den utan problem.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg

Men är det så att DIN=Effekten på drivhjulen? SAE=Svänghjulet? SMMT?

"Den kan vara bra att ha"
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg

Har nu gjort det jag borde gjort från allra första början. Googlade SMMT och såvitt jag förstår är det inte effektnormen utan vad uppgifterna om effekten kommer ifrån och står för "The Society of Motor Manufacturers and Traders Limited". Svårare än så var det inte men ibland har man huvet på fel ställe.

"Den kan vara bra att ha"
camaro67 Meister
3 november 2009 · 6 763 Inlägg

DIN är inte effekten på hjulen. Det är mätt på veven. DIN är en enhet för effekt eller hur man ska förklara det

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg

camaro67 skrev:
DIN är inte effekten på hjulen. Det är mätt på veven. DIN är en enhet för effekt eller hur man ska förklara det

Enheten för effekten är ju kW/hk. DIN/SAE är väl snarare tillvägagångsättet för att mäta effekten?

Senast redigerat av Sotar_n81 (3 november 2009)

"Den kan vara bra att ha"
SevilleDiesel
3 november 2009 · 152 Inlägg

Jag typade om en Merca från -66 till en dieselstånka.
Den angavs i SMMT-och var körd på SBP's rullande landsväg. Dynamisk effektform på drivhjulen enligt någon EU-norm tror jag det var han besiktningsgubben sa...

Senast redigerat av SevilleDiesel (3 november 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
3 november 2009 · 206 Inlägg
"Den kan vara bra att ha"
Bmw-Dan
14 april 2010 · 7 Inlägg

Har du kvar din motor eller vet du någon som har en perkins diesel motor att sälja för skulle behöva en omgående hmm är inte gjord av pengar men om du har kvar din kanse ett par bräddade fälgar och divs andra saker kan vara intressant!

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
15 april 2010 · 206 Inlägg

Jo jag har kvar den men den sitter fortfarande kvar i bilen. Har kommit lite grejer emellan så har inte kommit igång än. Tyvärr så blir det nog så att den få sitta kvar med. Blir för mycket att bygga om med merca-motorn bl a eftersom den har hydraulisk koppling. Lycka till att hitta en motor. De växer inte på träd precis o de som finns är ju oftast marindieslar, dvs dyra! Vad ska du ha den till? Vet eventuellt en som har en 4.108. Ska kolla.

"Den kan vara bra att ha"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang