Guide: Våtslipning av plastdetaljer t.ex. lampglas

zzr94092
5 juli 2014 · 4 384 Inlägg

är väl bara att prova,om det inte skulle funka så får du väl köpa 2000 papper

sogat
5 juli 2014 · 153 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
Tror ni 1500 våtslippapper räcker som det sista slipningen? Har inte hittat 2000 papper hmm

Nej, 2-4000 behöver du för sista touchen. Du kan alltid testa men du blir inte nöjd över resultatet. Borde gå att hitta på Clas Ohlsson eller Biltema. Tror inte att det fanns över 2k på Biltema men det hittade jag på Classes.

JimmyAndersson
5 juli 2014 · 1 679 Inlägg

sogat skrev:

JimmyAndersson skrev:
Tror ni 1500 våtslippapper räcker som det sista slipningen? Har inte hittat 2000 papper hmm

Nej, 2-4000 behöver du för sista touchen. Du kan alltid testa men du blir inte nöjd över resultatet. Borde gå att hitta på Clas Ohlsson eller Biltema. Tror inte att det fanns över 2k på Biltema men det hittade jag på Classes.

Biltema hade bara upp till 1200, iaf vad jag hittade smile
Kanske värt att vänta någon dag till så man kan åka på Clas Ohlson och köpa 2000 smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Matrix021
7 juli 2014 · 111 Inlägg

Annars så gör du som mig smile Kör på biltemas 1200 våtpapper i slutet (grövre papper innan såklart), sen autosol och avsluta med att polera med plastX (finns att köpa på mekonomen), funkade fint! Om du nu inte hittar 2-4000 papper tongue

Allt är möjligt, även det omöjliga!
JimmyAndersson
7 juli 2014 · 1 679 Inlägg

Körde först ett tag med 1000 våtslip sen 1500 våtslip sen längst med 2000 våtslip smile
Biltemas scratch remover och sen skyddade det med nåt från sonax som kompisen hade i garaget. https://www1.garaget.org/gallery/images/118/117725/117725-5a49c0889687dc15ffed1e581705dd82.jpg

Volvo 244 "GLT" (1988)
Nightwatch
21 juli 2014 · 1 Inlägg

Tjena, är ny på forumet men tänkte inflika med en kommentar iaf big_smile

Har letat runt ganska mycket i det här ämnet över hela internet och youtube, och allt som står i guiden stämmer bra, har testat det själv med undantag för den sista delen. Istället för att polera upp glasen har jag använt klarlack, såg det på en DIY på tuben och efter 1 år ser jag ingen som helst skillnad mot dag 1. Var dock noga med att spraya tunna lager och lägg ett par tre stycken, du ser bäst själv när det blir bra nog för dig. Fördelen med detta är att klarlacken lägger sig i de små små sliprepor som blir och glaset blir slätt och fint igen.

Jag kör en BMW e46:a och på den var det inga som helst problem att ta bort "glasen" så dom kunde ligga på en plan yta för att minimera risken att det skulle rinna.

Just my 5 cents...

Peace out

/Night

ninjatorrent Mr
21 september 2014 · 22 Inlägg

Nightwatch skrev:
Tjena, är ny på forumet men tänkte inflika med en kommentar iaf big_smile

Har letat runt ganska mycket i det här ämnet över hela internet och youtube, och allt som står i guiden stämmer bra, har testat det själv med undantag för den sista delen. Istället för att polera upp glasen har jag använt klarlack, såg det på en DIY på tuben och efter 1 år ser jag ingen som helst skillnad mot dag 1. Var dock noga med att spraya tunna lager och lägg ett par tre stycken, du ser bäst själv när det blir bra nog för dig. Fördelen med detta är att klarlacken lägger sig i de små små sliprepor som blir och glaset blir slätt och fint igen.

Jag kör en BMW e46:a och på den var det inga som helst problem att ta bort "glasen" så dom kunde ligga på en plan yta för att minimera risken att det skulle rinna.

Just my 5 cents...

Peace out

/Night

Tänkte göra samma med min e46a, hur tar man bort glasen ?

Bmw335i
22 september 2014 · 51 Inlägg

Går det köra med Biltemas oscillerande maskin?

Cupra_
22 september 2014 ·

Bmw335i skrev:
Går det köra med Biltemas oscillerande maskin?

Ja det går, med hårda trissor och halvhög fart.

sogat
24 september 2014 · 153 Inlägg

Bmw335i skrev:
Går det köra med Biltemas oscillerande maskin?

Ja, notera dock att första stegen för ett bättre lyktglas är de viktigaste. Polerandet på slutet är sista touchen, har du inte lyckats våtslipa-bort alla repor innan du påbörjar polerandet så kommer inte resultatet att bli särskilt bra.

Cupra_
24 september 2014 ·

sogat skrev:

Bmw335i skrev:
Går det köra med Biltemas oscillerande maskin?

Ja, notera dock att första stegen för ett bättre lyktglas är de viktigaste. Polerandet på slutet är sista touchen, har du inte lyckats våtslipa-bort alla repor innan du påbörjar polerandet så kommer inte resultatet att bli särskilt bra.

Nja.. Jag körde med den, hårda trissor och autosol. Det blev bra på bmwn, men den hade mest smårepor.  Volvon blev bättre men hade behövt lite slipning. Med andra ord så går det att få helt ok resultat utan slip så länge man inte har djupare stenskott och liknande. Men man får hålla på ett bra tag och röra maskinen så man inte bränner.

sogat
24 september 2014 · 153 Inlägg

Deception skrev:

sogat skrev:

Bmw335i skrev:
Går det köra med Biltemas oscillerande maskin?

Ja, notera dock att första stegen för ett bättre lyktglas är de viktigaste. Polerandet på slutet är sista touchen, har du inte lyckats våtslipa-bort alla repor innan du påbörjar polerandet så kommer inte resultatet att bli särskilt bra.

Nja.. Jag körde med den, hårda trissor och autosol. Det blev bra på bmwn, men den hade mest smårepor.  Volvon blev bättre men hade behövt lite slipning. Med andra ord så går det att få helt ok resultat utan slip så länge man inte har djupare stenskott och liknande. Men man får hålla på ett bra tag och röra maskinen så man inte bränner.

Skulle ha formulerat mig annorlunda, menar såklart att resultatet kan bli bra men mycket bättre om man gör förarbetet mer nogrannt. Mina var väldigt blästrade och således omöjligt att få bukt på utan att våtslipa.

ConnysSvetsOTaxi
3 oktober 2014 · 196 Inlägg

Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Cupra_
3 oktober 2014 ·

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

ConnysSvetsOTaxi
3 oktober 2014 · 196 Inlägg

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

Är väll bara att prova helt enkelt. Det kan ju knappast bli sämre. Dock kör jag hellre på rubbing för plast än Autosol. Känns som att Autosol bara skulle göra en massa repor i plasten?

Tack för fortsatt tipsande och hjälpsamhet!

Cupra_
3 oktober 2014 ·

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

Är väll bara att prova helt enkelt. Det kan ju knappast bli sämre. Dock kör jag hellre på rubbing för plast än Autosol. Känns som att Autosol bara skulle göra en massa repor i plasten?

Tack för fortsatt tipsande och hjälpsamhet!

Inget jag har märkt av i alla fall..

SportPilot Ubåtsingenjör
3 oktober 2014 · 7 227 Inlägg

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

Är väll bara att prova helt enkelt. Det kan ju knappast bli sämre. Dock kör jag hellre på rubbing för plast än Autosol. Känns som att Autosol bara skulle göra en massa repor i plasten?

Tack för fortsatt tipsande och hjälpsamhet!

blir inga repor i plasten utav autosol ..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
ConnysSvetsOTaxi
4 oktober 2014 · 196 Inlägg

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Hejsan!

Har som många andra fått en hinna på mina plastglas på strålkastarna. Och undrar, Räcker det inte med att använda sig av någon form av rubbing för plast detaljer på "glasen"? Måste man verkligen våtslipa?

Produkt exempel: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … g-pa9164sv

Tack på förhand för era tips och visad hjälpsamhet!

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

Är väll bara att prova helt enkelt. Det kan ju knappast bli sämre. Dock kör jag hellre på rubbing för plast än Autosol. Känns som att Autosol bara skulle göra en massa repor i plasten?

Tack för fortsatt tipsande och hjälpsamhet!

Inget jag har märkt av i alla fall..

CHEEVA skrev:

ConnysSvetsOTaxi skrev:

Deception skrev:

Se ovan! smile Autosol funkar bra om de bara är lite dimmiga. Inte så dyrt heller och man kan ha det till allt möjligt.
Det du länkade fungerar säkert också och var ju inte heller så dyrt.

Är väll bara att prova helt enkelt. Det kan ju knappast bli sämre. Dock kör jag hellre på rubbing för plast än Autosol. Känns som att Autosol bara skulle göra en massa repor i plasten?

Tack för fortsatt tipsande och hjälpsamhet!

blir inga repor i plasten utav autosol ..

Okej, då är det bara något som jag fått för mig. Har nog läst det på något annat forum men men. Hur har ni som använt er av autosol gjort för att uppnå bästa resultat?

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Cupra_
4 oktober 2014 ·

Jag körde med biltemas oscillerande maskin med halvhårda trissor. Eftersom det blir mjölkigt av medlet så får man torka av det från glaset med jämna mellanrum för att kontrollera resultatet.

ConnysSvetsOTaxi
4 oktober 2014 · 196 Inlägg

Deception skrev:
Jag körde med biltemas oscillerande maskin med halvhårda trissor. Eftersom det blir mjölkigt av medlet så får man torka av det från glaset med jämna mellanrum för att kontrollera resultatet.

Borde det inte funka precis lika bra att hand "slipa" med vanligt polertrassel? Har nämligen ingen polermaskin av någon typ.

Tack för fortsatt hjälpsamhet och tipsande!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang