Nytt eller begagnat trim? + frågor om extraktorgrenrör och kam

945TurboMS
9 november 2009 · 261 Inlägg

Spelar ingen roll vad vi tycker, då det är din bil (Det är du som ska va nöjd med den)
Men ska du ändå byta förgasare kan du väl likagärna köpa det extractorröret för 400  (Jag antar det var du som ställde samma fråga på  amazonforumet? Var det du, så har du ju fått ett ganska bra svar där)

Om du nu av någon anledning INTE vill byta till extractor, så får du ta fram stora vinkelharry och börja kapa i orginalröret! (eftersom insug och avgas är ihopgjutet)  Bara detta är ju en anledning till att byta lol

Vad gäller kolvas och mina diskussioner om orginalrörets vara eller icke vara, så har jag fortfarande inte läst några argument till varför det skulle vara så himla bra...   För min del skiter jag i hur den diskussionen slutar, då jag tror vi kan enas om att vi inte är överens tongue

klistrar in svaret från amazonforumet...

Amazonklubbens forum skrev:
Extraktorröret på bilden funkar nog alldeles utmärkt. Det är den typen av rör man kör med i klassiska rallycupen enligt Appendix K. Där klarar de värsta av att få ut bortåt 150hk med B18 och dubbla SU.

Ett grenrör av den där typen skulle enligt Volvo R-sport katalogen från tidigt 80-tal ge 4hk till på mellanregister. Original gjutjärnsgrenröret från -67 och framåt med dubbla utlopp gav högre toppeffekt på maxvarv men mindre på mellanregister.

På den nyare typen av extraktorrör som tillverkas av Timos Motor och säljs av flera olika trimfirmor går de mittre rören utanför de från sidorna. Skillnaden l längd på rören blir då mindre. Jag vet dock inte hur stor skillnad det gör.
Dessa rör finns i 3 olika dimensioner för "lite -mera - mycket" trimmad motor.
Någon av de andra här på forumet kanske kan förklara till vilka motorbyggen det ena eller andra funkar bäst.

Köper du ett begagnat rör, kolla att det inte är bucklor på rören som stör flödet och att röret inte är skevt eller har slagit sig. Bäst är att kolla att alla flänsar mot toppen ligger absolut plant. bästa är at skruva fast det mot en topp utan insugsröret och känna runt flänsarna med bladmått.

Surfa runt lite på det här forumet så hittar du en hel del matnyttigt.

Senast redigerat av 945TurboMS (9 november 2009)

kolvas
9 november 2009 · 4 001 Inlägg

945TurboMS skrev:
Vad gäller kolvas och mina diskussioner om orginalrörets vara eller icke vara, så har jag fortfarande inte läst några argument till varför det skulle vara så himla bra...   För min del skiter jag i hur den diskussionen slutar, då jag tror vi kan enas om att vi inte är överens tongue

när inte bromssiffror säger dig något så kan man ju undra vad som talar...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
bob_skill
10 november 2009 · 32 Inlägg

Ok tackar för svaren, jo det var jag som skrev på amazonforumet;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang