Nytt eller begagnat trim? + frågor om extraktorgrenrör och kam

bob_skill
5 november 2009 · 32 Inlägg

Tjena, har en Amazon med en sur b18 just nu, tänkte vässa han lite med extraktorgrenrör och en annan kam:)

Sitter här och funderar på om man ska köpa kam och extraktorgrenrör på samma gång, nytt från www.kgtrimmning.se eller om man ska hitta det begagnat? vad tycks?

Om man nu köper en annan kam, vad ska man ha för någon till detta, vill ju kunna ha han gå på tomgången/låga varv men vill ha den riktiga kraften på lite högre varv, vilken kam ska man välja då?

4-2-1 vs 4-1 är det stor skillnad eller är det bara att 4-2-1 ger in lite tidigare?
Finns extraktorgrenrör i olika material, vad duger?

Om det blir begagnat extraktorgrenrör till att börja med, skulle nått sånt här funka för ca 400?

http://img199.imageshack.us/img199/7623/912894201.jpg

Tack på förhand;)

Senast redigerat av bob_skill (5 november 2009)

kolvas
5 november 2009 · 4 001 Inlägg

400hk får du inte ur en B18 utan överladdning och det är svårt att få så mycket effekt t.o.m med överladdning på de motorerna.

Extraktor är oftast inte heller någon direkt fördel på B18/B20 för deras originalgrenrör är bra utformat från början.

Kam är svårt att rekommendera, man brukar även åka på en portning & planing och bättre förgasare för att kunna utnyttja en vassare kam men en som du kan titta på är t.ex FSV717 på www.folkraceshop.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
bob_skill
5 november 2009 · 32 Inlägg

kolvas skrev:
400hk får du inte ur en B18 utan överladdning och det är svårt att få så mycket effekt t.o.m med överladdning på de motorerna.
Nej, men så pass mycket hade jag inte tänkt få ut , hahasmile

Extraktor är oftast inte heller någon direkt fördel på B18/B20 för deras originalgrenrör är bra utformat från början.
Ok det visste jag inte, det är inte värt överhuvudtaget enligt dig alltså?
Kam är svårt att rekommendera, man brukar även åka på en portning & planing och bättre förgasare för att kunna utnyttja en vassare kam men en som du kan titta på är t.ex FSV717 på www.folkraceshop.se
tackar!

svaren med fet text!

9000cse
5 november 2009 · 29 Inlägg

Extraktor grenrör är snyggt men helt värdelöst om du inte har några hästar i den hjälper inte ett dugg.

Saab - se allas avundsjuka blickar.
turboforssen Telge Drifting Team
5 november 2009 · 5 398 Inlägg

kolvas skrev:
400hk får du inte ur en B18 utan överladdning och det är svårt att få så mycket effekt t.o.m med överladdning på de motorerna.

Extraktor är oftast inte heller någon direkt fördel på B18/B20 för deras originalgrenrör är bra utformat från början.

Kam är svårt att rekommendera, man brukar även åka på en portning & planing och bättre förgasare för att kunna utnyttja en vassare kam men en som du kan titta på är t.ex FSV717 på www.folkraceshop.se

400 hk kan du visst få ut men det är inte billigt
400hk med överladdnig finns det ju en del som har, så det handlar nog bara om pengar där med

extraktor gör visst skillnad blir lite piggare på höga varv

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Nocturnal
5 november 2009 · 500 Inlägg

400hk ur en b18 UTAN överladd lär vara på gränsen till omöjligt. Iaf långt ifrån ekonomiskt försvarbart.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
bob_skill
5 november 2009 · 32 Inlägg

lite olika svar på det här med extraktorgrenrör tycker jag, första gången jag läser att det inte skulle vara nödvändigt..

kolvas
6 november 2009 · 4 001 Inlägg

turboforssen skrev:
400 hk kan du visst få ut men det är inte billigt
400hk med överladdnig finns det ju en del som har, så det handlar nog bara om pengar där med

extraktor gör visst skillnad blir lite piggare på höga varv

Har du någonsin skruvat B18/B20?
400hk ur en B20 utan överladdning tror jag aldrig jag har hört talas om någon, inte ens inom rallycross, dessa stötstångsmotorer utan crossflow-topp är långt ifrån optimala vad gäller att plocka ur mycket effekt.

Jag har hållit på med dessa motorer ganska länge och dessutom åkt rally med en 140 som vi byggde motor till.


Till TS: Du får tro vad du vill om extraktor men det finns många som sätter dit det för att alla andra kör med det, dom har aldrig provat det hela i bänk för att se om det verkligen gör något.
Vi testade både 4-1 & 4-2-1 extraktor och original-grenrör och skillnaden var 6 hk, allra sämst var 4-1 och bäst var 4-2-1 men mellan 4-2-1 och original skiljde det bara 3 hk så dom 3 är ganska dyra....
Detta kan naturligtvis skilja mellan olika motorer och hur mycket man trimmar men på den nivå du tänkt ligga på så är original helt OK

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
turboforssen Telge Drifting Team
6 november 2009 · 5 398 Inlägg

kolvas skrev:

turboforssen skrev:
400 hk kan du visst få ut men det är inte billigt
400hk med överladdnig finns det ju en del som har, så det handlar nog bara om pengar där med

extraktor gör visst skillnad blir lite piggare på höga varv

Har du någonsin skruvat B18/B20?
400hk ur en B20 utan överladdning tror jag aldrig jag har hört talas om någon, inte ens inom rallycross, dessa stötstångsmotorer utan crossflow-topp är långt ifrån optimala vad gäller att plocka ur mycket effekt.

Jag har hållit på med dessa motorer ganska länge och dessutom åkt rally med en 140 som vi byggde motor till.


Till TS: Du får tro vad du vill om extraktor men det finns många som sätter dit det för att alla andra kör med det, dom har aldrig provat det hela i bänk för att se om det verkligen gör något.
Vi testade både 4-1 & 4-2-1 extraktor och original-grenrör och skillnaden var 6 hk, allra sämst var 4-1 och bäst var 4-2-1 men mellan 4-2-1 och original skiljde det bara 3 hk så dom 3 är ganska dyra....
Detta kan naturligtvis skilja mellan olika motorer och hur mycket man trimmar men på den nivå du tänkt ligga på så är original helt OK

japp jag har skruvat b18 \b20
jag har aldrig sagt att det ska va lätt att få ut men har för mig att jag så g en amazon med b20 på 3 eller 3,5 liter som hade 400hk ( dok är det inte mycket original på den motorn )

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
bob_skill
6 november 2009 · 32 Inlägg

kolvas skrev:

turboforssen skrev:
400 hk kan du visst få ut men det är inte billigt
400hk med överladdnig finns det ju en del som har, så det handlar nog bara om pengar där med

extraktor gör visst skillnad blir lite piggare på höga varv

Har du någonsin skruvat B18/B20?
400hk ur en B20 utan överladdning tror jag aldrig jag har hört talas om någon, inte ens inom rallycross, dessa stötstångsmotorer utan crossflow-topp är långt ifrån optimala vad gäller att plocka ur mycket effekt.

Jag har hållit på med dessa motorer ganska länge och dessutom åkt rally med en 140 som vi byggde motor till.


Till TS: Du får tro vad du vill om extraktor men det finns många som sätter dit det för att alla andra kör med det, dom har aldrig provat det hela i bänk för att se om det verkligen gör något.
Vi testade både 4-1 & 4-2-1 extraktor och original-grenrör och skillnaden var 6 hk, allra sämst var 4-1 och bäst var 4-2-1 men mellan 4-2-1 och original skiljde det bara 3 hk så dom 3 är ganska dyra....
Detta kan naturligtvis skilja mellan olika motorer och hur mycket man trimmar men på den nivå du tänkt ligga på så är original helt OK

Så vad skulle du rekomendera mig att lägga mina pengar på till att börja med? avgas utan extraktorgrenör + förgasare kanske?wink

kolvas
6 november 2009 · 4 001 Inlägg

Yes, börja med förgasare & ett 2,5" tumssystem, nästa steg är portad topp, bättre kam och en renoverad underdel och med det har man mycket att tänka igenom innan man börjar bygga.

Billigast är att försöka leta upp en begagnad rally/rallycrossmotor eller nåt liknande

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
bob_skill
7 november 2009 · 32 Inlägg

kolvas skrev:
Yes, börja med förgasare & ett 2,5" tumssystem, nästa steg är portad topp, bättre kam och en renoverad underdel och med det har man mycket att tänka igenom innan man börjar bygga.

Billigast är att försöka leta upp en begagnad rally/rallycrossmotor eller nåt liknande

Ok. Förgasare, ska man ha 2 eller 1 till att börja med? Tror jag har hört att man inte ska ha 2 eftersom b18 dränker sig:)

kolvas
7 november 2009 · 4 001 Inlägg

Dränker den sig så är dom feljusterade.

1 eller 2 beror på vad ditt effektmål är, enkel weber 36/36 funkar riktigt bra på dom där maskinerna, jag tror att den klarar upp mot 120hk över det så är det 2x40 eller större, jag skulle försöka jaga tag på 2 weber 45:or

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
945TurboMS
7 november 2009 · 261 Inlägg

kolvas skrev:
Extraktor är oftast inte heller någon direkt fördel på B18/B20 för deras originalgrenrör är bra utformat från början.

Han har en 64..   Du får gärna utveckla vad du menar med att det är "bra utformat"
Bara en snabb koll på ett sånt grenrör, och man spyr över hur uruselt det ser ut lol   (tänker framförallt på hur 2an och 3ans avgasportar går ihop precis efter flänsen)

kolvas
7 november 2009 · 4 001 Inlägg

945TurboMS skrev:

kolvas skrev:
Extraktor är oftast inte heller någon direkt fördel på B18/B20 för deras originalgrenrör är bra utformat från början.

Han har en 64..   Du får gärna utveckla vad du menar med att det är "bra utformat"
Bara en snabb koll på ett sånt grenrör, och man spyr över hur uruselt det ser ut lol   (tänker framförallt på hur 2an och 3ans avgasportar går ihop precis efter flänsen)

om du läser så har vi provat detta i bänk och ja, det ser f*n så mycket bättre ut än t.ex rödmotorernas och många andras grenrör.
Vid en lätt trimning upp till ca 140-150hk är det nästan bara att kasta pengarna i sjön med ett exktraktor på dessa motorerna.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
bob_skill
8 november 2009 · 32 Inlägg

Tack för svaren, gör nog som så att jag börjar med 2,5" utan extraktorgrenrör + 1 större förgasare, dyker det upp ett extraktorgrenrör i närheten så slår jag kanske till på skoj skull...smile

Senast redigerat av bob_skill (8 november 2009)

945TurboMS
8 november 2009 · 261 Inlägg

kolvas skrev:
om du läser så har vi provat detta i bänk och ja, det ser f*n så mycket bättre ut än t.ex rödmotorernas och många andras grenrör.

kolvas skrev:
allra sämst var 4-1

Du säger emot dig själv lite här...  roll 
Gamla grenröret är ett 4-1   67 kom ju det nya grenröret som är av typen 4-2-1 (samma som på 140/240/740/940)
Överbevisa mig gärna...   
För JAG kan då rakt inte se nån fördel flödesmässsigt med den typen av grenrör  Däremot den nya typen (67 och framåt) ser bättre ut!

kolvas
8 november 2009 · 4 001 Inlägg

945TurboMS skrev:

kolvas skrev:
om du läser så har vi provat detta i bänk och ja, det ser f*n så mycket bättre ut än t.ex rödmotorernas och många andras grenrör.

kolvas skrev:
allra sämst var 4-1

Du säger emot dig själv lite här...  roll 
Gamla grenröret är ett 4-1   67 kom ju det nya grenröret som är av typen 4-2-1 (samma som på 140/240/740/940)
Överbevisa mig gärna...   
För JAG kan då rakt inte se nån fördel flödesmässsigt med den typen av grenrör  Däremot den nya typen (67 och framåt) ser bättre ut!

jag säger inte emot mig själv, det jag tänkte på var det senare modellen av grenrör men när jag skrev 4-1 så menade jag extraktor typ:
http://images.tradera.com/643/87511643_1.jpg
Det är ett 4-1

Här är ett 4-2-1 och ett original till rödblockare
http://www.forumbilder.se/images/16220091139167599.jpg
Original rödblock nederst

jag har bänkat med de olika typerna och jag skrev siffrorna innan men ifall du inte vill tro på mig så skit i det då, original till B20 är f*n så mycket bättre än original till rödblock men som sagt så är det inte optimalt men det finns andra grejor som ger mer effekt att lägga pengarna på när man ska börja trimma en b20

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
bob_skill
9 november 2009 · 32 Inlägg

så med med gamla grenröret så är det endå värt att köpa ett extraktorgrenrör, svårt att veta när inga är enade:)

kolvas
9 november 2009 · 4 001 Inlägg

bob_skill skrev:
så med med gamla grenröret så är det endå värt att köpa ett extraktorgrenrör, svårt att veta när inga är enade:)

om du inte har ett av de nyare grenrören liggandes eller kan få tag i ett av en kompis eller nåt så satsa på ett 4-2-1 extraktor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang