7336
Sök

Hur fungerar en sådan bas låda?

Möbelutkörare
358 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Hejsan. hittade en bild i dag på en låda som en person har i en bil.
Och jag undrar hur en sådan låda fungerar och om de är praktisk att sätta basarna så.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Quantic&cat=81235&image=790008
(bild upplagd av Quantic här på gorg)

borde inte dom slå i varandra?

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

4 693 Inlägg
6 november 2009
Din bild fungerar tyvärr inte

Booyakasha!

stRaend
6 november 2009
den fungerar kan jag säga. tror dom kallas isobarik eller något? vet dock inte riktigt vad det ska vara bra för smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 november 2009
Lådan på bilden är en isobaric bandpasslåda av 4: de ordningen.

Basarna är kopplade ur fas det vill säga en bas slår innåt och en slår utåt, själva rörelsen blir som om det bara är en kon.

Fördelen med en sån här låda är att den kräver mindre volym och att den ger lite mer kontroll över ljudet. Om vi pratar om en vanlig sluten låda så säger vi att basen kräver en volym på 30L för att spela "optimalt", monterar du då en bas till isobaric så spelar basarna "optimalt" i 15L istället.

Nackdelen är att det inte spelar högre än ett element (det är fortfarande samma konarea som om det vore en bas som flyttar luft), du behöver mer effekt för att driva två koner istället för bara en samt att det blir dubbelt så dyrt i.o.m att du behöver dubbelt av produkterna.

Isobaric var vanligare förr då basarna krävde större lådvoylmer.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

59 Inlägg
6 november 2009
Denna typ av låda låter heller inte så bra högre upp i frekvenz utan används bara till baslådor. Basreflex röret måste även göras längre.

Möbelutkörare
358 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
ok. då fattar jag.  får tacka för era svar.   misstänkte att de måste varit fas vända mot de rätt vända basarna.   men man vet ju inte finns säkert någon som kopplar alla basar "rätt" tongue

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Sök