3617
Sök

Volvo Amazon renovering med volvo femma

900 Inlägg
9 november 2009
kul projekt kommer följas... de går nog bygga om femmans lamell me b20ins lamellcentrum. eller så svetsar du dit b20 svänghjul på femmans svänghjul o svarvar de. eller så kanske de går använda 5ans svänghjul me b20ins tryckplatta o lammell om du centrerar tryck plattan o gör  nya hål för den!!! lycka te iallafall!!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
sydstatare skrev:
kul projekt kommer följas... de går nog bygga om femmans lamell me b20ins lamellcentrum. eller så svetsar du dit b20 svänghjul på femmans svänghjul o svarvar de. eller så kanske de går använda 5ans svänghjul me b20ins tryckplatta o lammell om du centrerar tryck plattan o gör  nya hål för den!!! lycka te iallafall!!!

Man tackar. A jag håller på att funderar lite på olika ideér, ska ringa klracing imon och prata lite med dom för jag såg dom hade lameller utan centrum men om dom har lösa lamellcentrum oxå vet jag inte men något ska nog gå att smida ihop big_smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
9 november 2009
ser bra ut smile
angående lameller så har du sinterpuckar på sidan 76 och 77 på dalhems om jag inte minns fel. dom har även lösa lamellnav, sen får du köpa till rostfri plåt eller liknande och bygga på. länkar åt dig tongue

http://dalhems.com/Product.aspx?guid=7b … 457cf2889b

699 Inlägg
9 november 2009
Du kan ju ta motorn från en 850 2,0 annars när du ska regga den.. Den ligger på 126hk vet dock inte hur många nm men det bör ju vara mindre..

Bilgalen elektriker :)

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
mattestig skrev:
ser bra ut smile
angående lameller så har du sinterpuckar på sidan 76 och 77 på dalhems om jag inte minns fel. dom har även lösa lamellnav, sen får du köpa till rostfri plåt eller liknande och bygga på. länkar åt dig tongue

http://dalhems.com/Product.aspx?guid=7b … 457cf2889b

Okej. ska kolla de nu. tack för hjälpen. det skulle ju helt klart funka.

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Du kan ju ta motorn från en 850 2,0 annars när du ska regga den.. Den ligger på 126hk vet dock inte hur många nm men det bör ju vara mindre..

hmm. e det verkligen en femma? såldes den i sverige?

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
ejaha skrev:
JonasHalt skrev:

Det är en väldigt sällsynt motor pga ingen tyckte om den.
Den är minst lika törstig som de större femmorna, och otroligt klen.
140hk-femman är väldigt snäll i sitt register med bra tryck långt ner, jämfört med 170hk-varianten med 20V. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

699 Inlägg
9 november 2009
ejaha skrev:
JonasHalt skrev:

Ja det är en 5-a vet inte om den såldes i sverige men om du söker på blocket på 850 2,0 så hittar du många!

//Jonas

699 Inlägg
9 november 2009
TurbOla skrev:
ejaha skrev:
JonasHalt skrev:

140hk-femman är väldigt snäll i sitt register med bra tryck långt ner, jämfört med 170hk-varianten med 20V. smile

Självklart är den väldigt slö, men nu ville ju killen hitta ett kryphål för att klara regbesiktning med 5-a..

//Jonas

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
JonasHalt skrev:
TurbOla skrev:
ejaha skrev:

Självklart är den väldigt slö, men nu ville ju killen hitta ett kryphål för att klara regbesiktning med 5-a..

//Jonas

Okej. jo jag har ägt både 850 med 140 och 170 hk motor men tycker inte det är någon överdriven skillnad. men visst när man drar tunga släp så känns det ju att 170in e starkare men den vill ju oxå ha oförskämt mycket soppa då. 140 med tunga släp känns som den går lite snålare.

läste lite på volvos hemsida om 850 : http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg850.pdf

och där står det att det va inte förens -95 som lilla femman fick 144hk innan de hade den 140 undra om den tidiga ligger något lägre i nm.. någon som vet?? för jag har läst någonstans att 144 hk motorn har 206 nm.

en 2 liters femma låter inte så lockande vet inte varför men det är nog något med 2.5 liter ändå som låter lite skojigare hehe big_smile men tack för tipset ändå.

140 Inlägg
9 november 2009
Grymt bygge lycka till smile

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

699 Inlägg
9 november 2009
ejaha skrev:
JonasHalt skrev:
TurbOla skrev:

//Jonas

Okej. jo jag har ägt både 850 med 140 och 170 hk motor men tycker inte det är någon överdriven skillnad. men visst när man drar tunga släp så känns det ju att 170in e starkare men den vill ju oxå ha oförskämt mycket soppa då. 140 med tunga släp känns som den går lite snålare.

läste lite på volvos hemsida om 850 : http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … Beg850.pdf

och där står det att det va inte förens -95 som lilla femman fick 144hk innan de hade den 140 undra om den tidiga ligger något lägre i nm.. någon som vet?? för jag har läst någonstans att 144 hk motorn har 206 nm.

en 2 liters femma låter inte så lockande vet inte varför men det är nog något med 2.5 liter ändå som låter lite skojigare hehe big_smile men tack för tipset ändå.

Mjo, självklart är det ju roligare med större volym.. Men tänkte mest på regbesiktningen. Motorn är identisk på utsidan mot de med större volym, bara byta vev, stakar och kolvar så är det samma volym men ändå rätt beteckning på blocket smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
JonasHalt skrev:
Mjo, självklart är det ju roligare med större volym.. Men tänkte mest på regbesiktningen. Motorn är identisk på utsidan mot de med större volym, bara byta vev, stakar och kolvar så är det samma volym men ändå rätt beteckning på blocket smile

Är det inte lättare att bara ringa till SBP eller SFRO och fråga hur hårda de är på de där 10 extra Nm? wink
Det brukar ju pratas om den där "tillåtna" 10% ökningen av effekten?
Och om bromsarna är uppgraderade någotsånär så kan jag inte se varför de skulle krångla.

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
JonasHalt skrev:
ejaha skrev:
JonasHalt skrev:

//Jonas

jo det e klart de e ju en möjlighet men det låter som att de e lite mycket arbete måste finnas smidigare sätt. ex uppgrader bromsarna lite till i så fall fast de klart de e ju inget som säger att de blir lättare hehe
Senast redigerat av ejaha (9 november 2009)

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
JonasHalt skrev:

Är det inte lättare att bara ringa till SBP eller SFRO och fråga hur hårda de är på de där 10 extra Nm? wink
Det brukar ju pratas om den där "tillåtna" 10% ökningen av effekten?
Och om bromsarna är uppgraderade någotsånär så kan jag inte se varför de skulle krångla.

Jag var och besiktade min v70 här om veckan och tog upp denna fråga men dom visste inte så mycket så jag fick ett direkt nummer till någon som skulle kunna besvara mina frågor. Jag tror inte den effekt ökningen går att använda sig av när volvo redan har satt sina gränser.
Men jag ska ta och ringa och kolla mig för lite.

Hur somhelst den ska igenom besiktningen på ett eller annat sätt så är det bara big_smile

30 Inlägg
9 november 2009
2.0 motorn såldes i sverige men man ser inte många bilar med de motorerna ute på vägarna längre. Alla volvosar som lotades ut i bingolotto var just 2,0. I BTCC körde de med 2.0 femmor på 300 hk det tycker jag låter skoj wink 144hk motorn försvann 99 när bilarna betecknades 2,4 istället för 2,5 den motor ersattes av en 20ventilar som är en 170 som stryps över 4000rpm.

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Jonaazz skrev:
2.0 motorn såldes i sverige men man ser inte många bilar med de motorerna ute på vägarna längre. Alla volvosar som lotades ut i bingolotto var just 2,0. I BTCC körde de med 2.0 femmor på 300 hk det tycker jag låter skoj wink 144hk motorn försvann 99 när bilarna betecknades 2,4 istället för 2,5 den motor ersattes av en 20ventilar som är en 170 som stryps över 4000rpm.

Okej. snåla jävla bingolotto!!! a i dom nya är det väll bara olika styrboxar? i övrigt identiska motorer

30 Inlägg
9 november 2009
ejaha skrev:
Jonaazz skrev:

Okej. snåla jävla bingolotto!!! a i dom nya är det väll bara olika styrboxar? i övrigt identiska motorer

bara gasspjället som inte längre öppnar fullt. de har ju elektronisk gas spjäll

54 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
Jag kom att tänka på en liten detalj på bilen nu. vilken års modell kom det obd läsare på 850? Jag har en läsare och ett program till datorn där man kan se felkoder och annat skoj och även göra 0-100 test. skulle vara lite skoj o spar i amazonen big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 november 2009
ejaha skrev:
Jag kom att tänka på en liten detalj på bilen nu. vilken års modell kom det obd läsare på 850? Jag har en läsare och ett program till datorn där man kan se felkoder och annat skoj och även göra 0-100 test. skulle vara lite skoj o spar i amazonen big_smile

-96 kom det.
Men det är OBD1-teknik i ett OBD2-uttag, så du vet. smile
Först -97 kom riktiga OBD2 i 850.

Sök