Volvo 940 LTT- Funderingar kring laddtryck med ny tryckklocka

Jens_940
10 november 2009 · 128 Inlägg

Tjena!

Min bror har nu tagit över min förra 940 och har nu gjort små uppgraderingar.

Chippat bränsle- och tändningsboxen (guldbox) samt skaffat en ny ställbar wg-tryckklocka från turbomec (samma som hos BSR).

Vi har skruvat upp klockan så mycket det går och ändå får vi inte upp laddtrycket mer än 0,7 bar. Kan det vara så att orginalavgassystemet stryper resten? Det ska nämligen på 3" helsats från turbo om ett tag.



/Hälsningar Jens

_Wallis_
10 november 2009 · 4 506 Inlägg

Avgassystemet är ej boven.
Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.
pukan2
10 november 2009 · 3 182 Inlägg

Jens_940 skrev:
Tjena!

Min bror har nu tagit över min förra 940 och har nu gjort små uppgraderingar.

Chippat bränsle- och tändningsboxen (guldbox) samt skaffat en ny ställbar wg-tryckklocka från turbomec (samma som hos BSR).

Vi har skruvat upp klockan så mycket det går och ändå får vi inte upp laddtrycket mer än 0,7 bar. Kan det vara så att orginalavgassystemet stryper resten? Det ska nämligen på 3" helsats från turbo om ett tag.



/Hälsningar Jens

jag har den wg jag med och jag skruvade inte ens in halva och den laddar 0,8. ni måste ha nåt fel nån annan stans.

Jens_940
10 november 2009 · 128 Inlägg

Okej då vet jag!

Vad kan det bero på tror du? Det hade gått att skruva mer men då är den så spänd att den inte klarar "haka på" den pinnen så att säga. Om du förstår?


Jens

pukan2
10 november 2009 · 3 182 Inlägg

hade du nå problem med landningen innan monteringen. sitter slangen på wg bra, jag vet att den anslutningen på wg från turbomek va lite större. kolla så att slangen  inte har mosats i hopp inuti. eller om du har vridit spjället på turbon fel(där du ansluter wg). montera gärna ett öppet filter eller ett inläggsfilter så den andas bättre.

Pan
10 november 2009 ·

För att få på wastegaten när jag laddade 1bar fick jag ta bort den pilla dit den på pinnen sen bulta dit den smile Bara en tanke.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
10 november 2009 · 3 180 Inlägg

Jens_940 skrev:
Okej då vet jag!

Vad kan det bero på tror du? Det hade gått att skruva mer men då är den så spänd att den inte klarar "haka på" den pinnen så att säga. Om du förstår?


Jens

skruva bort tryckklockan och haka dit den på pinnen först, då blir det lättare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
turbotompa fritidsprofessor
10 november 2009 · 1 197 Inlägg

NITROUS skrev:

Jens_940 skrev:
Okej då vet jag!

Vad kan det bero på tror du? Det hade gått att skruva mer men då är den så spänd att den inte klarar "haka på" den pinnen så att säga. Om du förstår?


Jens

skruva bort tryckklockan och haka dit den på pinnen först, då blir det lättare.

lollol
http://www.skipsport.se/bild.php?fn=17ca1992cee1998fb7cb384e3ec2e967.jpg&s=300x300&r=0

Senast redigerat av turbotompa (10 november 2009)

gRiLLiS945 Allt i allo
10 november 2009 · 183 Inlägg

dom har inte skickat fel klocka då BSR skicka en 08a när ja beställde 1bar så ja fick aldrig min o ladda hur mycket ja skruva så vart de o,8:a

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Siqqe Besserwisser
10 november 2009 · 263 Inlägg

Det ska vara förspänn på tryckklockan. Om du inte lyckas för hand, gör så här:

1. Skruva dit tryckklockan. Låt "stången" hänga löst.
2. Blås med tryckluft i anslutningen på tryckklockan så att stången trycks ut.
3. Häng på stången på wastegatens arm.
4. Lossa blåsmunstycket och anslut slangen.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Naddut
23 november 2009 · 127 Inlägg

eller så är det bara att ta bort klockan helt, korta pinnen, sätt dit pinnen och DRA i klockan till stället där de två bultarna ska fästas, köpte min på turbomec jag me, laddar 1,4 smile Fast du får du spänna den så mycket så det blir lite trögt att dra på klockan,.. =)Vilkedt jag fått lärare mej inte är farligt alls smile

dannnej
23 november 2009 · 761 Inlägg

Ett hemmabygge är alltid bäst, jag brukar montera en extra fjäder som hjälper klockan, och sen kan man göra den justerbar så behöver man inte ha några ventiler eller pys lösningar för att kunna ställa laddet smidigt.

Men det är inte bra att ladda så mycket med så liten turbo, anledningen till att wg klockan är så hårt spänd är att det blir så mycket avgasmottryck pga den lilla turbon, och det i sin tur är vad som döda vevstakarna som måste pressa ut avgaserna. men upp til 1,3 brukar vara lugnt

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang