Är Biltemas oljefilter dåliga?

cheffer
11 november 2009 · 1 422 Inlägg

Inga filter från biltema! Vissa luftfilter har tendens att bli som svampar när de kommer i kontakt med vatten och det är ju ingen höjdare det heller. Vissa saker ska man helt enkelt inte snåla på, spec när "the real deal" inte är så dyrt.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2009 · 13 806 Inlägg

Ejan skrev:
köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

exakt..det lönar sig i längden eftersom motorn är testad med orginalfiltret så ska detta hålla standarden


största nackdelen med tex biltema är att kvaliten är äkligt ojämn

det är som att spela på lotto om man får en bra eller dålig grej
jag gör aldrig om misstaget med biltema oljefitret
det kunde kostat mig ungefär 15-20.000kr för att byta motor igen
nu hade jag hoppats att det iallfall skulle hålla en tur på 3mil utan problem
men inte ens det klarade filtret

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pan
11 november 2009 ·

Ejan skrev:
köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

Det är inte pengarna men öppettiderna på Volvo suger ju rätt hårt. Mekonomen kan man ju köpa på lördag/söndagar. Sen åker ju en annan rödblockare dom säger inte upp sig i första taget wink Blev mest förvånad över testresultatet på dom produkter mekonomen säljer. Biltema filter köper jag inte!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2009 · 13 806 Inlägg

Pan skrev:

Ejan skrev:
köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

Det är inte pengarna men öppettiderna på Volvo suger ju rätt hårt. Mekonomen kan man ju köpa på lördag/söndagar. Sen åker ju en annan rödblockare dom säger inte upp sig i första taget wink Blev mest förvånad över testresultatet på dom produkter mekonomen säljer. Biltema filter köper jag inte!

här i stan har dom iallfall öppet på lördagar på volvo
om inte annat går det att köpa filter på dom mesta okq8 mackar om man åker röd och äldre vitblocks motorer det bästa av allt är att det är samma filter från 60talet till 99 eller nått sånt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
anandersson
12 november 2009 · 7 Inlägg

anandersson skrev:
Rasad vw motor 1,8T 20 v. Verkstaden som reparerar motorn påstår att filtret trologvis är orsaken till motorhaveriet. Man påstår att man har mycket dålig erfarenhet av Biltemas oljefilter, och att man öppnat dessa och inte vid något tillfälle inte funnit fungerand filter innuti.
Kan detta verkligen stämma?
Själv har jag använt Biltemas oljefilter sedan Biltema började sälja dessa. Till båt, motorcykel, sportbil och till bruksbilarna och aldrig haft problem.
Ringde till Biltema och frågade om deras filter, och de påstår att all filter numera tillverkas av en eller två fabriker i Europa, så det är bar utanpåskriften som skiljer sig.
Någon som har uppfattning?

Tacksam för synpunkter

Anders

Så här svarar Biltema
Hej Anders

Vi beklagar den felaktiga information du fått från mekanikern angående våra oljefilter.

Biltema köper oljefilter av marknadens största tillverkare men vi bortförhandlar ursprungsmärket då vi inte anser att våra kunder skall behöva betala för detta.

Naturligtvis motsvarar våra filter original med insats, överströmningsventil och backventil.

Då du fått en skada på din bil rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt varuhus för att göra en skadeanmälan.

Varuhuset är din juridiska motpart och har rutiner för att hjälpa till i sådana här ärenden.

Andreas 940 -utan 940
13 november 2009 · 1 728 Inlägg

anandersson skrev:
Så här svarar Biltema
Hej Anders

Vi beklagar den felaktiga information du fått från mekanikern angående våra oljefilter.

Biltema köper oljefilter av marknadens största tillverkare men vi bortförhandlar ursprungsmärket då vi inte anser att våra kunder skall behöva betala för detta.

Naturligtvis motsvarar våra filter original med insats, överströmningsventil och backventil.

Då du fått en skada på din bil rekommenderar vi att du tar kontakt med ditt varuhus för att göra en skadeanmälan.

Varuhuset är din juridiska motpart och har rutiner för att hjälpa till i sådana här ärenden.

Jag körde med Biltema-filter för nåt år sedan och det satt det fan ingen backventil i (vet dock inte om det hade nån överströmningsventil), de måste ha förhandlat bort backventilerna eftersom de anser att kunderna inte ska behöva betala för dessa.

sirmiro Double-Unicorn Rider
13 november 2009 · 2 486 Inlägg

Vad roligt med alla som vet exakt hur allt ska vara och att saker är skit bara för att märket är utsuddat och bytt till "biltema"...

Ojämn kvalitet? Ja, troligen lika som övriga fabrikat.
Vissa klagar att filterytan är liten, men det kom ju 3a i det ena testet ovan, sen botten i nästa (i en tidning som ofta premierar vissa märken i andra tester) - så jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Enligt mig finns för lite info om oljefilter tillgängligt för att vi konsumenter ska kunna göra ett bra val.

Men att biltemafilter rasar motorer tvivlar jag på, troligen hade det skett med ett annat filter med. Monteringen är troligen viktigare.
Och backventil kontrolleras lämpligast genom att hälla i lite olja i filtret sen skruva i en bult i rätt storlek för anslutningen, då ska filtret hålla oljan inne.

Vore kul om det kunde göras en ny undersökning till några av de vanligaste bilarna på marknaden, någon som har en tidning eller liknande? wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2009 · 13 806 Inlägg

sirmiro skrev:
Vad roligt med alla som vet exakt hur allt ska vara och att saker är skit bara för att märket är utsuddat och bytt till "biltema"...

Ojämn kvalitet? Ja, troligen lika som övriga fabrikat.
Vissa klagar att filterytan är liten, men det kom ju 3a i det ena testet ovan, sen botten i nästa (i en tidning som ofta premierar vissa märken i andra tester) - så jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Enligt mig finns för lite info om oljefilter tillgängligt för att vi konsumenter ska kunna göra ett bra val.

Men att biltemafilter rasar motorer tvivlar jag på, troligen hade det skett med ett annat filter med. Monteringen är troligen viktigare.
Och backventil kontrolleras lämpligast genom att hälla i lite olja i filtret sen skruva i en bult i rätt storlek för anslutningen, då ska filtret hålla oljan inne.

Vore kul om det kunde göras en ny undersökning till några av de vanligaste bilarna på marknaden, någon som har en tidning eller liknande? wink

hur monterar man ett filter fel?
skulle man misslyckas med monteringen av ett oljefilter bland några tusen andra som man bytt?
enda orsaken pga slarv skulle vara om man inte dragit åt filtret lagom..för hand ska det dras
och sen att man lyckas få kvar det gamla filtrets filterring men då borde rimligen det filtertätningen sitta kvar?! smile

har sätt minst 3st andra på internet som råkat ut för exakt samma sak på just bildemas filter på 850 motorer där tätningen hoppat loss från filtret och hängt på tvärsen
850 är väldigt kända för att vara otroligt känsliga för att tappa oljetrycket och det kan räcka med en halv sec för att det ska vara skrot av lagrena

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sirmiro Double-Unicorn Rider
13 november 2009 · 2 486 Inlägg

Growe skrev:
hur monterar man ett filter fel?
skulle man misslyckas med monteringen av ett oljefilter bland några tusen andra som man bytt?
enda orsaken pga slarv skulle vara om man inte dragit åt filtret lagom..för hand ska det dras
och sen att man lyckas få kvar det gamla filtrets filterring men då borde rimligen det filtertätningen sitta kvar?! smile

har sätt minst 3st andra på internet som råkat ut för exakt samma sak på just bildemas filter på 850 motorer där tätningen hoppat loss från filtret och hängt på tvärsen
850 är väldigt kända för att vara otroligt känsliga för att tappa oljetrycket och det kan räcka med en halv sec för att det ska vara skrot av lagrena

Jag kan bara se slarv eller total okunskap som orsak att att det monteras fel.

Just det som hänt i det du beskrev känns bara sjukt, nästan som att det varit extremt övertryck just mot packningen. hmm

n_andersson
13 november 2009 · 689 Inlägg

Growe skrev:
utifrån mina erfarenheter förstår jag inte att någon ens vågar köra på deras skit filter


köpte ett filter när jag råkade ut för att kylaren sprack och vatten rann ner i tråget på min volvo 850
hade just bytt motor i bilen när detta hände då hade den nya maskinen bara rullat 12.000mil
bytte olja och filter körde bilen varm bytte olja och filter igen
tänkte att en tur på 3mil borde filtret och biltemas pissolja klara av så man fick ur det sista vattnet

sagt och gjort åkte ungefär 1mil sen när jag åkte genom en rondell så straxt efteråt tändes oljelampan
och snabb som blixten att stänga och rullade in till kanten började titta vad som hänt upptäcker att jag har olja på ena framfälgen och att det är olja över HELA vägen

min första tanke är att det blev ett hål i blocket av någon konstig anledning
men efter att kollat runt ser jag att det bara är blött vid filtret ingen annanstans
så när jag tar fram mitt volvo orginal filter som låg i skuffen och byter ut filtret ser jag hur halva tätringen har hoppat ur sitt spår?!
något man kan tycka är helt omöjligt men icke om man kör biltemas oljefilter

läst om flera som haft exakt samma problem med biltemas filter =inte handhavar fel
hade det stått någon brevid mig och sagt att saker från biltema är bra i det läget hade jag centralmonterat det där jävla oljefiltret i huvudet på....skoj att riskera att få lager ras pga några muppar inte kan beställa filter som är kontrollerade som dom ska vara

men kör ni på skiten gråt inte när samma saker händer er det kan hända när som helst och helt utan förvarning

Låter som att du inte smörjt tätringen innan du dragit åt filtret

n_andersson
13 november 2009 · 689 Inlägg

Har kört på biltemas filter och ojor i mina bilar i 12 år nu utan att ha haft nått problem,
så jag har väldigt svårt att tro att det är sån skit som vissa säger

Senast redigerat av n_andersson (13 november 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 november 2009 · 5 650 Inlägg

har bara haft 1 bil med deras filter och de är de ända oljefiltret jag vart med om som lyckats spraya motor olja iof kan ju mkt bero på de klåpare som hade den där saaben innan då allt va halvtaskigt gjort iaf
men de är iaf ända filtret jag vart med om som gjort de. men som sagt kanske inte beror på filtret heller?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
gamlingen
13 november 2009 · 5 198 Inlägg

Growe skrev:

Ejan skrev:
köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

exakt..det lönar sig i längden eftersom motorn är testad med orginalfiltret så ska detta hålla standarden


största nackdelen med tex biltema är att kvaliten är äkligt ojämn

det är som att spela på lotto om man får en bra eller dålig grej
jag gör aldrig om misstaget med biltema oljefitret
det kunde kostat mig ungefär 15-20.000kr för att byta motor igen
nu hade jag hoppats att det iallfall skulle hålla en tur på 3mil utan problem
men inte ens det klarade filtret

Vad sa dom vid reklamation ?

Andreas 940 -utan 940
13 november 2009 · 1 728 Inlägg

sirmiro skrev:
Och backventil kontrolleras lämpligast genom att hälla i lite olja i filtret sen skruva i en bult i rätt storlek för anslutningen, då ska filtret hålla oljan inne.

När jag körde med Biltema-filter lös oljelampan i över en sekund efter att motorn startat, när jag bytte till original igen slocknade den omedelbart varje gång.

myran Foto/Bilnörd
13 november 2009 · 1 541 Inlägg

Filterna har länge varit kända för att vara dåliga från biltema.

Men som mycket annat i deras sortiment så är det ju inte omöjligt att dom bytt leverantörer.


Va inte så negativa mot just biltema. Kvalitén på deras produkter har ökat rätt stort senaste åren.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Volvoz84 "Ijenkligen"
13 november 2009 · 786 Inlägg

Jag har ett biltemafilter och ett originalfilter i garaget, kanske ska såga upp dom och återkomma med bilder? tongue

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2009 · 13 806 Inlägg

gamlingen skrev:

Growe skrev:

Ejan skrev:
köp orginalfilter..dumsnålt att inte göra det...skiljer inte många kronor

exakt..det lönar sig i längden eftersom motorn är testad med orginalfiltret så ska detta hålla standarden


största nackdelen med tex biltema är att kvaliten är äkligt ojämn

det är som att spela på lotto om man får en bra eller dålig grej
jag gör aldrig om misstaget med biltema oljefitret
det kunde kostat mig ungefär 15-20.000kr för att byta motor igen
nu hade jag hoppats att det iallfall skulle hålla en tur på 3mil utan problem
men inte ens det klarade filtret

Vad sa dom vid reklamation ?

reklamera...hade jag gjort det hade dom fått det nedtryckt i halsen..kastade filtret ut i skogen eftersom jag var SKAPLIGT upprörd just då..var inte så skoj att ligga i regn och +2grader och byta oljefilter kan jag lova..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2009 · 13 806 Inlägg

n_andersson skrev:

Growe skrev:
utifrån mina erfarenheter förstår jag inte att någon ens vågar köra på deras skit filter


köpte ett filter när jag råkade ut för att kylaren sprack och vatten rann ner i tråget på min volvo 850
hade just bytt motor i bilen när detta hände då hade den nya maskinen bara rullat 12.000mil
bytte olja och filter körde bilen varm bytte olja och filter igen
tänkte att en tur på 3mil borde filtret och biltemas pissolja klara av så man fick ur det sista vattnet

sagt och gjort åkte ungefär 1mil sen när jag åkte genom en rondell så straxt efteråt tändes oljelampan
och snabb som blixten att stänga och rullade in till kanten började titta vad som hänt upptäcker att jag har olja på ena framfälgen och att det är olja över HELA vägen

min första tanke är att det blev ett hål i blocket av någon konstig anledning
men efter att kollat runt ser jag att det bara är blött vid filtret ingen annanstans
så när jag tar fram mitt volvo orginal filter som låg i skuffen och byter ut filtret ser jag hur halva tätringen har hoppat ur sitt spår?!
något man kan tycka är helt omöjligt men icke om man kör biltemas oljefilter

läst om flera som haft exakt samma problem med biltemas filter =inte handhavar fel
hade det stått någon brevid mig och sagt att saker från biltema är bra i det läget hade jag centralmonterat det där jävla oljefiltret i huvudet på....skoj att riskera att få lager ras pga några muppar inte kan beställa filter som är kontrollerade som dom ska vara

men kör ni på skiten gråt inte när samma saker händer er det kan hända när som helst och helt utan förvarning

Låter som att du inte smörjt tätringen innan du dragit åt filtret

är 200% att filtret satt monterat rätt med olja på tätningen och dragit förhand
har som sagt bytt minst 1000oljefilter och att det händer mig och en hög 850 ägare kan omöjligt vara en slump har sätt trådar där minst 3st andra haft exakt samma problem

en sak som omöjligt kan hända oavsätt hur man monterar det  själva tätringen som tätar mot motorn hade hoppat bort på cirka 40-50% av oljefiltret trotts att det åtminstånde på ett volvo orginalfilter sitter en kant som gör detta omöjligt
troligen har dom gjort denna kant låg eller avsaknad helt av detta
har väll bara bytt 10-15filter på just 850 men aldrig lyckats före eller efter med liknande men då har jag aldrig monterat ett biltema filter heller

lärde mig som 16åring att hur man monterar ett oljefilter och är 31bast nu
troligen kunde jag det tidigare oxå eftersom farsan hållt på med bilar hela mitt liv..är uppväxt mellan sätena på en amazon med dubbla weber45 så mekandet ligger i blodet
så att glömma att smörja tätningen på ett oljefilter existerar liksom inte

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2009 · 13 806 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Amazon_123GT Driifter;)
13 november 2009 · 1 630 Inlägg

de enda ja säger e att ja är tveksam till om de finns backventil för med biltemas filter har de tagit längre tid innan oljetryckslampan slockar än med andra.. på ett par olika bilar så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang