Regler om Lb-reggade bilar

m-lowet
11 november 2009 · 253 Inlägg

Undrar bara om någon vet vad som händer om man åker fast i poliskontroll med en lb-reggad personbil men har i baksätet. Och vad händer om det sitter någon i baksätet när man blir stoppad. Tror bara man får ombesiktning om man har i sätet har jag för mej att jag hört men som sagt vad händer om någon sitter där??

Någon som vet??

              //Martin

Dalsland......Varför trängas?
alain www.bimmerpower.org
11 november 2009 · 3 995 Inlägg

Om bilen inte är redan LB registrerad, det blir svårt att göra det, de har satt stop för det.
Om bilen är redan LB registrerad, du har en galler, bakom den galler får inte folk sitta, det är enbart till last därmed inte får har baksättet.
Kan resulterar att du får bötter, folk som sitter bakom galler får kliva av bilen och ombesikting.
Inte kul!.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
m-lowet
11 november 2009 · 253 Inlägg

Bilen ær redan LB-reggad. Jo jag vet att man inte får ha i baksæte men undrar bara vad straffet blir om man blir fast i kontroll med någon sittandes i baksætet!!

                //Martin

Dalsland......Varför trängas?
Hamilton
11 november 2009 · 8 864 Inlägg

lowriider17 skrev:
Bilen ær redan LB-reggad. Jo jag vet att man inte får ha i baksæte men undrar bara vad straffet blir om man blir fast i kontroll med någon sittandes i baksætet!!

                //Martin

Utan att vara 100% säker så blir det nog omregistrering av bilen.

Fotograf på tierpidag.se
dannnej
11 november 2009 · 761 Inlägg

Omregistrering blir det, egentligen ska det vara böter med, men jag har aldrig hört någon som fått det.

Stämmer det att man inte kan lb regga längre? det har jag inte hört.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
blacken
11 november 2009 ·

lowriider17 skrev:
Undrar bara om någon vet vad som händer om man åker fast i poliskontroll med en lb-reggad personbil men har i baksätet. Och vad händer om det sitter någon i baksätet när man blir stoppad. Tror bara man får ombesiktning om man har i sätet har jag för mej att jag hört men som sagt vad händer om någon sitter där??

Någon som vet??

              //Martin

Det är helt beroend av vad som står i fordonets reghandlingar. Vissa lättreggade har dispans för passagerare i lastutrymmet, och då så står det hur många man får ha..

m-lowet
11 november 2009 · 253 Inlägg

Okok...omregistrering gør ju inget om man får før det ær ju inte så dyrt. Tænkte mest på om man får några riktigt saftiga bøter kanske tongue

Dalsland......Varför trängas?
JonR
11 november 2009 · 3 259 Inlägg

Nu är det många som tror här!smile

Det blir en ombesiktning pga avsaknad av lastgaller, inget annat!

Hur ska det kunna bli en omreggning?!?!?!?! Om nån VET så får dom gärna förklara det!

Får jag fråga Alain vad "dom har satt stopp för" när det gällar att LB regga? Vore kul att veta det då jag iaf lyckades beställa tid för regbesiktning från PB till LB på måndag? big_smile

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (11 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
m-lowet
17 november 2009 · 253 Inlägg

Ingen som vet exakt vad som gäller??

Dalsland......Varför trängas?
Murvald Knegare
17 november 2009 · 718 Inlägg

Jag vet vad som hände för mig...

Jag hade tre pers i "baksätet" och fick en varning och de tre personerna fick gå ut ur bilen.. Värre än så var det inte.

William 2009-02-20
dannnej
17 november 2009 · 761 Inlägg

För att upprepa mig själv, det blir föreläggande om registreringsbesiktning, alltså man gör om hela registreringen, eller registrerar tillbaka till personbil.

Jag har fått det 2 gånger.
En polare har med gjort det en eller två gånger.
Som sagt, egentligen är det böter också, men det är ju upp till polisen.


JonR skrev:
Nu är det många som tror här!smile

Det blir en ombesiktning pga avsaknad av lastgaller, inget annat!

Hur ska det kunna bli en omreggning?!?!?!?! Om nån VET så får dom gärna förklara det!

Får jag fråga Alain vad "dom har satt stopp för" när det gällar att LB regga? Vore kul att veta det då jag iaf lyckades beställa tid för regbesiktning från PB till LB på måndag? big_smile

MVH/Jon

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
MartinF
17 november 2009 · 372 Inlägg

Kan man B-klass regga en vanlig linjebuss så kan man nog få regga om en pb till lastbil smile

andre_023
18 november 2009 · 79 Inlägg

Nästa fråga, läste någonstans här på forumet att regeln med latgallar va borttagen? Stämmer de eller va de bara skitsnack?

kolvas
18 november 2009 · 4 001 Inlägg

andre_023 skrev:
Nästa fråga, läste någonstans här på forumet att regeln med latgallar va borttagen? Stämmer de eller va de bara skitsnack?

det är skitsnack vad jag vet iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
fredriq Olika
18 november 2009 · 907 Inlägg
Mvh
Fredrik
båge montör och hobby mekaniker
18 november 2009 · 2 672 Inlägg

har för mig att jag läste på vv.se innan dom bytte att den lagen skulle bort 1:a april iår!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
andre_023
18 november 2009 · 79 Inlägg

Nu hittade jag vart jag läste de någonstans, i följande projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139112

följande pdf:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn … _utgar.pdf

dannnej
18 november 2009 · 761 Inlägg

Men det står fortfarande inte om det går att registrera till lastbil, eller om det bara gäller bilar som redan är lb-reggade

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
JonR
18 november 2009 · 3 259 Inlägg

Jag LB-reggade min personbil i måndags med galler, MEN det hade gått att regga utan. Att tex göra en "bygel" över ryggen på baksätets ryggstöd som skruvas fast så det inte går att fälla upp, men det kommer inte att gå att regga utan galler hur länge som helst, har tydligen blivit nån miss där som gör att det kan tolkas olika och därför är möjligt för tillfället men kommer förmodligen ändras så att man måste ha galler igen! Intyg krävs inte heller på lastgallret om man nu väljer att ha ett sådant! Och detta är enligt gubben som gör regbesiktningar på bilprovningen så jag antar att det stämmer:)

Hur som helst så fick en polare till mig en helt vanlig ombesiktning pga urtaget lastgaller! Så det är väl kanske upp till polisen på plats att bestämma vad som är lämpligt? Böter/regbes./ombes etc

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
rhultin
17 april 2011 · 1 Inlägg

Jag funderar på att köpa en Nissan Terrano och regga om lättlastbil.
Är det någon som har erfarenhet och vet hur det funkar och kostar.
kollar varje dag på blocket men de bilar som redan är lb-reggad finns så långt borta.
Så jag tänkte regga om den själv.
Tack på förhand Robin.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang